Mohammad Aref 120451 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 مهر، ۱۳۸۸ پياده راه،ضامن دوام زندگي شهري معابر پياده يا پياده راه ها، معابري با بالاترين حد نقش اجتماعي هستند که تسلط کامل با عابر پياده بوده و تنها از وسايل نقليه موتوري به منظور سرويس دهي به زندگي جاري در معبر استفاده مي شود. اين معابر مي توانند به صورت کوچه، بازار، بازارچه، مسيري در ميدان، پارک يا فضاي يک مجتمع شکل بگيرند. پياده راه ها با از ميان بردن ترافيک عبوري سواره در بخشي از شهر ايجاد مي شوند، و به دلايل معمارانه، تاريخي يا تجاري شکل مي گيرند. پياده راه ها، محل حضور همه شهروندان و مشارکت آنان در زندگي جمعي شان مي باشد. اين فضاها در مقياس همه شهر عمل کرده و پذيراي گروه هاي مختلفي از شهروندان مي باشد. پياده راه ها علاوه بر نقش ارتباطي و دسترسي، مکاني امن و راحت براي تماس اجتماعي، گردش و تماشا و ... فراهم مي آورد. در پياده راه ها، آزادي عمل انسان پياده براي توقف، مکث، تغيير جهت و تماس مستقيم با ديگران بسيار زياد است. از اين رو شهروندان به تدريج به حضور در شهر و انجام فعاليت هاي مدني عادت کرده و زمان بيشتري را در فضاهاي شهري مي گذرانند و اين به نوبه خود به بهبود و ارتقاء فرهنگ و عادات شهرنشيني؛ از جمله رعايت حقوق ديگران و احساس مسئوليت در برابر جامعه کمک مي کند که به خصوص براي جوانان و کودکان مي تواند نمونه زنده آموزشي محسوب شود. "سرزندگي" از ويژگي هاي اساسي و اصلي پياده راه هاست، از اين رو مي بايست در پياده راه ها همواره زندگي اجتماعي در جريان باشد. اين فضا همچنين مي بايستي بتواند جاذب طيف وسيعي از شهروندان بوده و خود را همواره با رويداد هاي درون خود هماهنگ سازد. لذا "انعطاف" نيز از ويژگي هاي مهم در پياده راه هاست. در نهايت آنچه که متضمن حضور همه شهروندان و زندگي دايمي در پياده راه هاست "ايمني" اين فضا مي باشد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 12 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۸۸ پيادهرو، جايگاهي براي خودنمايي انسانها رويكرد قالب در شهرسازي ما اولويت با سواره بوده است و در توجه به ايجاد محيطهاي كالبدي مناسب، انساني و امن براي تردد عابر پياده در شهر دچار عارضه توسعه نيافتگي هستيم.شاهد اين مدعا شرايط فيزيكي و رواني نامطلوبي است كه معابر پياده در كشور ما حتي در مهمترين بخشهاي پايتخت با آن روبهرو هستند كه در مقايسه با فضاهاي مشابه در كشورهاي توسعه يافته صنعتي و حتي كشورهاي همجوار در منطقه مانند تركيه و كشورهاي حاشيه خليج فارس اين شرايط نامطلوب بيشتر رخ مينمايد. پيچيدهتر شدن مشكل ترافيك در شهر تهران و درگيري مديران شهري براي ازبين بردن اين معضل، كار را به جايي رسانده كه توجه به رفتوآمد شهروندان پياده به كلي فراموش شده يا حداقل به يك موضوع ثانوي و غيرضروري تبديل شود. گرچه پيادهروها در بيشتر جوامع جزء اصلي شبكه معابر شهري و محلي براي استراحت، تفرج و پيادهروي شهروندان محسوب ميشود اما متأسفانه در كشور ما اين معابر بهعنوان مكانهاي معلول و فراموش شده شهرها تلقي ميشوند. بهنظر ميرسد طي چند دهه اخير چنان كه بايد در رابطه با احداث پيادهروها و بهسازي و مرمت آنها نه تنها اقدامات جدي چنداني صورت نگرفته بلكه در مواقع بسياري بهدليل حجم ترافيك به حريم پيادهروها نيز تجاوز شده است و در يك كلام ماهيت اصلي پيادهراهها در تهران رفته رفته به فراموشي سپرده شده است. در شرايطي كه اولويت تردد با خودروها و موتورسيكلتها بوده و عرض پيادهروها براي تردد آسان و ايمن عابران پياده ناامن شده است به كارگيري اقدامات و راهكارهاي مؤثر براي بازيابي هويت از دست رفته پيادهروهاي تهران امري ضروري بهنظر ميرسد كه در اين راستا سازمان زيباسازي شهرداري تهران بهعنوان متولي اين قضيه از مدتها قبل مطالعات وسيعي در زمينه بهسازي و مناسبسازي معابر و پيادهروهاي شهر تهران انجام داد. البته اين مطالعات به مرحله اجرايي نرسيده بود اما سرانجام از سال گذشته طرح بزرگ بهسازي و مناسبسازي پيادهروهاي پايتخت با برداشتن نخستين گام براي بهسازي و مناسبسازي پياده راه خيابان وليعصر از ميدان راه آهن تا تجريش بهعنوان طولانيترين و قديميترين خيابان پايتخت كليد خورد. برنامههايي براي تكتك پيادهروهاي تهران حجتالله ملاصالحي، رئيس سازمان زيباسازي شهر تهران در مورد نهضت پيادهروسازي در پايتخت توضيحاتي داد. او با تاكيد بر اينكه در رابطه با بهسازي پيادهروهاي پايتخت براي تك تك محلات شهر تهران برنامه مدوني تعريف شده است، گفت: علاوه بر طرحهاي فرامنطقهاي در زمينه بهسازي پيادهروهاي شهر تهران كه در برخي موارد چندين منطقه را توأم شامل ميشود، تعداد زيادي از مناطق نيز درخواست بهسازي و مناسبسازي پيادهروهاي سطح منطقه خود را دادهاند كه يكي از اين موارد بهسازي پيادهروهاي فلكه دوم صادقيه تا ميدان نور در منطقه 5 است. پياده رو جايگاهي براي خودنمايي انسانهاست حسين ايماني، جامعهشناس و عضو هيأت علمي دانشگاه تهران درخصوص ماهيت پيادهرو و نقش آن در روابط اجتماعي شهروندان يك شهر با اعتقاد بر اينكه افراد جامعه در مقابل حل شدن هويت فردي خود در هويت جمعي و تبديل شدن به كميت واكنش نشان ميدهند، گفت: افراد هر جامعه نياز به جايگاهي دارند كه خودنمايي كنند و اغلب افراد با نوع پوشش و آرايش خود تمايز خود را به ديگران نشان ميدهند كه فضاي پيادهرو و مراكز خريد ميتواند اين نياز را پاسخ دهد. او با تحليل نقش پيادهرو به لحاظ شهرسازي و تاثيرات اجتماعي آن معتقد است: به لحاظ شهرسازي برنامههاي شهرهاي مدرن مبتني بر اولويت خودرو و جدايي محل زندگي از محل كار است در حالي كه با از بين رفتن پويايي زندگي و روابط گرم گذشته بين افراد جامعه اين نوع شهرسازي كيفيت زندگي را كم كرده است و حاشيه نشيني يا جدايي افراد از مراكز تجمع آدمها باعث كم شدن تعاملات اجتماعي شده است كه پيادهروي در پيادهرو باعث ايجاد بسياري از تعاملات مثبت بين شهرنشينان ميشود. وي با بيان اينكه در تحليلهاي جامعه شناسان مشخص شده است كه در دنياي مدرن شهرنشينان معناي واقعي زندگي را گم كردهاند، تاكيد ميكند: زندگي مبتني بر محله و احياي فضاهاي پيادهروي كه در آن ميتوان پياده به محل كار و محل خريد رفت و در اين ميان ميتوان به روابط اجتماعي آدمهايي كه همديگر را ميبينند و با يكديگر صحبت ميكنند شكل بهتري داد بايد در دستوركار مديران شهري كشور قرار گيرد. ايماني، فضاي پيادهرو را فضايي براي ايجاد اعتماد اعضاي جامعه به يكديگر عنوان و تصريح كرد: در وضعيت فعلي همه داخل ماشينها نشستهاند و شهرنشين ايراني كه پشت فرمان اتومبيل قرار ميگيرد غيرقابل كنترل ميشود در حالي كه در فضاي پياده بسيار آدمهاي معقولي هستند و دائما به همديگر تعارف ميكنند. وي با تاكيد بر اينكه پيادهروهاي شهر تهران با استانداردهاي روز دنيا فاصله زيادي دارد، بيان كرد: اگر ميخواهيم مردم را به پياده روي و استفاده كمتر از خودروي شخصي و وسايط نقليه تشويق كنيم بايد پيادهروهاي مناسب داشته باشيم. همشهری آنلاین 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 آذر، ۱۳۸۸ پيادهراه؛ قلب تپنده شهر در كپنهاگ طراحي مسيرها و پيادهراهها براي راحتي و آسودگي عابران پياده يكي از ويژگيهاي مهم در شهرسازي جديد است.از بالاترين سطوح شهرسازي و دلپذيرترين نقاط شهري، شبكهاي از خيابانهاي مهم پيوسته سنگفرش شده و خالي از اتومبيل ويژه عابران پياده است. شهرهايي كه داراي پيادهراههاي مناسب و خوبي هستند، عموماً در تمام نقاط دنيا شناخته شدهاند. معمولاً پيادهراهها در شهرهاي بزرگ به ميدانهاي اصلي و تاريخي شهر متصل است. در اين پيادهراهها، فروشگاهها، رستورانها و قهوهخانههاي روباز قرار دارد. در مسير، نيمكتهاي زيادي جهت استراحت وجود دارد؛همچنين فوارهها و آبنماها در كنار فضاي سبز موجود خودنمايي ميكند. يكي از تفريحات مردم در كشورهاي مختلف قدمزدن در پيادهراهها و استفاده از امكانات آن است. اين شيوه شهرسازي، تنوع، انرژي و سرزندگي خاصي به مردم اين شهرها تزريق ميكند. كارشناسان معتقدند كه شبكه پيادهراهها، هسته ارزشمند شهرها محسوب ميشوند كه داراي رابطه دوجانبه اقتصادي، اجتماعي است. امروزه مردم بسياري از شهرها خواستار ايجاد چنين مسيرهايي هستند ضمن اينكه در انتهاي هر مسير امكان بهرهمندي از شبكه حملونقل ريلي فراهم باشد. از اينرو 2نمونه از شهرهاي شاخص در ايجاد پيادهراه معرفي شدهاند: 1- ونيز: اين شهر ايتاليايي بهعنوان بزرگترين شهر پيادهراه در دنيا مورد توجه قرار دارد. اين شهر داراي شبكهاي از خيابانهاي پيادهراه است كه به كلي خالي از اتومبيل بوده و در ساير نقاط شهر نيز از اتومبيل استفاده نميشود. شهر بسيار متراكم است و درحال حاضر يكي از شهرهاي بزرگ و دلپذير و بيسروصداي دنياست. 2- كپنهاگ: يكي ديگر از شهرهايي است كه داراي بزرگترين شبكه پيادهراه است؛ اگرچه شهر از گذشتههاي دور داراي شرايط و خصوصيات ويژهاي است (خيابانها و معابر باريك قرون وسطايي). اما مديران شهري بهصورت مستمر و پيوسته درتلاشند تا با اصلاح و تغيير خيابانها كيفيت آنرا ارتقا دهند. از 40 سال گذشته تاكنون خيابانهاي اصلي شهر كپنهاگ به يكي از مهمترين معابر پيادهراه تبديل شده است. برنامهريزان شهري با اجراي برنامههاي بيشمار در مقياس كوچك و مرحله به مرحله موفق شدند تا خيابانها را از مبناي صرف استفاده اتومبيل به يك مسير پيادهراه بسيار مناسب تبديل كنند. كارشناسان شهري دانماركي معتقدند كه با 20 سال تحقيق و مطالعه فضاهاي شهري و تأثير آن بر زندگي شهرنشيني، دريافتهاند كه اصلاح، بهبود و توسعه پيادهراهها، 4 برابر زندگي عمومي و شادابي شهرها را افزايش ميدهد. از اينرو در كپنهاگ برنامههاي بيشتري براي افزايش اين پيادهراهها درنظر گرفته شده است. برنامه 10 مرحلهاي كپنهاگ 1- تبديل خيابانها به پيادهراه: در سال 1962 مسئولان شهر، خيابان تاريخي و اصلي شهر را به پيادهراهي بزرگ تبديل كردهاند. با توجه به اين موفقيت در دهههاي گذشته و بهتدريج خيابانهاي فرعي بيشتري به پيادهراه تبديل شدهاند كه اين پيادهراههاي فرعي به پيادهراههاي اصلي شهر متصل شدند؛ به اين ترتيب مسيري مناسب جهت رفاه و آسايش مردم براي پيادهروي و رفت و آمد شكل گرفت و دوچرخهسواران نيز از اين مسير استفاده ميكنند. البته مسيري محدود براي اتومبيلها در نظرگرفته شده بهشرطي كه سرعت اتومبيلها از ميزان مجاز در اين منطقه تجاوز نكند. 2- كاهش تدريجي عبور و مرور و پاركينگها: يكي از سياستهاي اتخاذشده براي ثابت نگاه داشتن حجم رفتوآمد، كاهش تعداد اتومبيلهاي ورودي به مركز شهر و حذف فضاي پارك خودروهاست. سالانه 2 تا 3درصد از پاركينگهاي موجود در مركز شهر توسط مديريت شهري از بين رفته و به تدريج از تعداد آن در سالهاي آينده كاسته خواهد شد. 3 – تبديل پاركينگها به فضاهاي عمومي: در ساخت پيادهراه، بسياري از فضاهايي كه در گذشته به عنوان پاركينگ استفاده ميشده به مكان عمومي تبديل شده و استفادههاي مختلفي از آن ميشود. 4 – افتخارات و ارزشهاي شهري: فضاي مطلوب خيابانها و تغييراتي كه در آنها به وجود ميآيد باعث ميشود پيادهراه به فضايي شاد و دلپذير براي پيادهروي تبديل شود. ساختمانهاي قديمي با طاقها و معماري منحصر به فرد، سايبانها و دروازهها همگي از عناصر تداعيكننده خاطرات و افتخاراتي است كه در گذشتههاي دور و نزديك در شهر به وقوع پيوسته است. 5- جلوگيري از بلندمرتبهسازي: ساختمانهاي كمارتفاع و فضاي متراكم ساختمانها اجازه ميدهد تا باد از بالاي شهر بهراحتي عبور كند و به همين دليل ميزان ورزش باد در مركز شهر معتدل است، در صورتي كه در ساير نقاط شهر اينگونه نيست. 6 – اسكان در مركز شهر: بيش از 6800 نفر در حال حاضر در قسمت مركزي و تجاري شهر ساكن هستند. اين افراد با قطع وابستگي خود از اتومبيل از طرح پيادهراه در محل زندگي خود استقبال كردهاند. با توجه به حضور و اسكان مردم در حاشيه پيادهراهها، توريستها و جهانگردان كه تا پاسي از شب در اين مسير تردد ميكنند احساس آرامش و امنيت بيشتري ميكنند و اين يكي از مسائل تاثيرگذار در جلب توريست است. 7 – دوچــرخه و تـشويق دانشآموزان: با در نظر گرفتن امكانات و ايجاد بستر لازم جهت استفاده از دوچرخه و تشويق دانشآموزان به رفتوآمد و استفاده صحيح از دوچرخه، حجم بسيار زيادي از بار ترافيكي شهر كم شده و روح شادابي و نشاط فضاي شهر را تغيير ميدهد. 8 – تـغيير مـنـظـر شهري: رستورانها و قهوهخانههاي روباز، ميدانهاي عمومي با آبنماها و فوارهها، هواي دلپذير در تابستان و زيبايي خاص زمستان با استفاده از بخاريهاي گازي شهري در كنار مسير باعث تغيير چهره شهر و رضايتمندي بيشتر شهروندان ميشود. 9- ارتقايفرهنگ دوچرخهسواري به عنوان پايه حمل و نقل: مسئولان شهر با ساخت خطوط ويژه دوچرخه و توسعه آن تلاش ميكنند تا استفاده از دوچرخه هرچه راحتتر باشد. مديريت شهري با ايجاد پايانههاي دوچرخه در محل قديم پاركينگها اقدام به ارائه خدمات ميكنند. در حال حاضر 34درصد مردم كپنهاگ كه محل كار آنها در مركز شهر است براي رفتوآمد خود از دوچرخه استفاده ميكنند. 10 – دوچرخه و امكانات لازم: سيستم استفاده از دوچرخه در سال 1995 شكل گرفت. كاربران ميتوانند با استفاده از سكه مخصوص از جايگاههاي دوچرخه در قسمتهاي مختلف شهر، دوچرخه را به امانت گرفته و با پايان كار روزانه آن را به يكي از 110 جايگاه كرايه دوچرخه در مركز شهر تحويل داده و سكه را دريافت كنند. همشهری آنلاین 9 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۸۹ مفهوم محدوده پیاده (پیاده راه) محدودههاي پياده قسمتي از فضاهاي شهري هستند كه به دلايل ويژه عمدتا به خاطر دارا بودن برخي پتانسيلهاي خاص و در تمام يا بخشي از ساعات شبانه روز كاملا بر روي حركت سواره بسته شده و بطور كامل به حركت عابرانپياده اختصاص مييابند. اصل فلسفه وجودی پیاده راه ها نه صرفا عملکرهای فیزیکی و ارتباطی، تثبيت و تقويت برخي كاربريها و مسائل اقتصادی بلکه گسترش ارتباطات و تعاملاتاجتماعی- فرهنگی و ایجاد مقیاس انسانی در عرصه عمومی می باشد. واژگانی همچون Pedestrian zone، Car free zone، Pedestrian Area، Walkable Street و Pedestrian Mall برای مفهوم پیاده راه بکار برده می شوند. این مناطق ممکن است از همان ابتدا برای تردد عابرین ساخته شده باشند و یا خیابانهایی باشند که تغییر کاربری داده و به پیاده راه تبدیل می شوند. اصطلاح تغییر کاربری منطقه و تبدیل آن به پیاده راه را Pedestrianization می گویند. انواع پیاده راه ها به لحاظ محدودیت حرکت سواره الف- پیاده راههایی که هیچ وسیله نقلیه ای اجازه تردد درآنها را ندارد. ب- پیاده راه هایی که بعضی وسایل نقلیه بسیار کم سرعت اجازه تردد در آنها را دارد. ج- پیاده راه هایی که در ساعات خاصی از روز ( معمولا عصرها) و یا روزهای خاصی ازهفته یا سال مانع ورود وسایل نقلیه می شوند. الف- Haga Nygata-Sweden ب- Rua-flores-turismo-curitiba ج- Saturday Farmer's Market تجهيزات محدوههاي پياده 1- امکاناتی برای استراحت 2- طراحي مناسب سطوح 3- مبلمان 4- تجهيزات بازي و سرگرمي 5- نورپردازی و روشنایی 6- گياهان و فضای سبز 7- آب نماها 8- مراکز ارائه آثار فرهنگی- هنری دكتر خشایار کاشانی جو 17 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۸۹ تجهيزات محدوههاي پياده 1- امکاناتی برای استراحت يكي از عناصر مهم در پهنههاي پياده از نقطه نظر طراحي، پيش بيني مكانهايي براي استراحت است. مكانهايي كه شخص ميتواند در آن گردش كند و زمانيكه نياز باشد، توقف نمايد. جاييكه شخص ميتواند هم بصورت فعال و هم غيرفعال در آنچكه روي مي دهد، شركت كند. نمیکت های نصب شده و فضاهای نشستن در طول مسیر باید پراکنده شوند تا امکان استفاده از آنها در طول پیاده راه باشد و نوع طراحی و مواد بکار رفته در ساخت آنها نیز مناسب باشد. sparks_street-ottawa Lima's Plaza de Armas -peru تجهیزات محدوده های پیاده 2- طراحي مناسب سطوح کيفيت مصالح رويه دارای تاثير قابل توجه بر واکنش پياده ها نسبتبه مسيرهاي پياده و ایجاد حس امنيت فردی سطح مناسب و حداقل تغییرات ارتفاع برای تردد همه عابرین پیاده اعم از افراد سالمند و معلولین با ویلچر همچنین عبور دوچرخه ها (چنانچه از مسیر بصورت مشترک استفاده می کنند) فراهم شود. نقاشی های سه بعدی در کفسازی محدوده های پیاده دكتر خشایار کاشانی جو 18 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۸۹ تجهیزات محدوده های پیاده 3- مبلمان انواع مبلمان محدودههاي پياده سبب مكث و توقف انساني در فضا و ایجاد حسمكانعلاوه بر جنبههاي عملكردي و اغناي حس زيباييشناختي بصري عابران مبلمان موجود در طول مسیر مثل نیمکت ها، دکه ها و... نباید مزاحمتی در تردد عابران پیاده ایجاد نمایند. 4- تجهيزات بازي و سرگرمي تجهيزات بازي و سرگرمي همچون زمينهاي اسكيت، فضاهاي بازي بولينگ و شطرنج، ميزهاي تنيس، كاشيهاي طرحدار و خطوطي براي بازيها سبب صرف زمان بيشتر عابران در فضاهاي شهري 5- نورپردازی و روشنایی شكلي از طراحي بوده و بوسيله نوع قرارگيري نورپردازي، نشانههاي شناسايي ميتوانند ايجاد شوند و محدوده هاي پياده شكل گيرند. روشنایی مناسب شامل؛ منابع روشنایی مرتفع جهت روشن کردن کلی پیاده راه و منابع روشنایی کوتاهتر برای روشن سطح پیاده رو می باشند. در پیاده راه خرید بخشی از روشنایی از فروشگاهها و مغازه ها تامین می شود. تجهیزات محدوده های پیاده 6- گياهان و فضای سبز ايجاد فضاي سبز در محدودههاي پياده عامل تلطيف و زيباسازي فضا، آرامش روانی عابران، ایجاد سایه و بوجود آوردن مقياس انساني از طريق حضور عناصر طبيعي به جهت تعديل منظر شهري و كيفيتبخشي به فضاهاي شهري درختان و پوشش گیاهی باید بگونه ای انتخاب شوند که رشد و تغییرات آنها مزاحم تردد عابرین پیاده نگردیده و نیاز به نگهداری و مراقبت زیادی نیز نداشته باشند. Bedford Avenue-New York Beja-portugal دكتر خشایار کاشانی جو 16 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۸۹ تجهیزات محدوده های پیاده 7- آب نماها فوارههاو آبنماها نه تنها به منظور تصفيه هوا، ايجاد خنكي و عناصر طراحي بكار مي روند بلكه همچنين مكانهاي ملاقات و مكانهايي سودمند براي نوشيدن آب و آبتني ميباشند. 8- مراکز تفریحی و ارائه آثار فرهنگی- هنری طراحي يك حوزه پياده، فرصت خوبي براي تلفيق هنر در مكانهاي عمومي شهري و شکل گیری هنر عامه پسند ارائه آثار هنری امکان مناسبی جهت مکث و ایجاد کشش برای کسانی که به دلایل مختلف دیگری وارد پیاده راه شده اند (بویژه جهت کودکان همراه خانواده ها) می باشد. Madrid پیاده راه جنت مشهد وجود کاربری مختلط، خط آسمان هماهنگ و تناسبات متعادل استقرار مناسب در بافت شهری عدم پیش بینی تمهیدات مناسب برای حرکت پیاده نحوه نامناسب هدایت آبهای سطحی پیاده راه های شهر تبریز پروژه های پیاده راه سازی در تهران دكتر خشایار کاشانی جو 14 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 28 خرداد، ۱۳۸۹ اسن آلمان؛ پیشرو شهرهای اروپایی ایجاد اولين مسير پياده در دهه 1930 در خیابان ليمبكر تبدیل خيابان كتويگر بصورت تدریجی و طي 30 سال از يك خيابان پرترافيكبه يك خيابان كاملاً پياده ایجاد تعداد زیاد پارکینگ و گسترش روزافزون آن الگوی وونرف (آرام سازی ترافیکی) در هلند تجربه انگلستان در ایجاد پیاده راه تا سال 1980 تمرکز دولت بر توسعه مناطق مسکونی کم جمعیت اطراف شهرها و ایجاد جاده ها و خیابانهای مورد نیاز آنان بود. دولت انگلستان از سال 1980 به بعد، سیاستهای جدیدی را پیش گرفت و به این نتیجه رسید که ادامه ساخت جاده ها برای تردد مردم غیر ممکن بوده و همیشه این جاده ها پر از خودرو خواهند شد. ایجاد شهرک مسکونی بدون نیاز به تردد خودرو از روشهای موفق در انگلستان بوده که یکی از بهترین نمونه های آن ادینبورگ ازسال 2000 مورد استفاده قرار گرفته است. ادینبورگ دارای امکانات ذیل است: - فضای عمومی بدون تردد خودرو - خطوط اتوبوسرانی پر تردد - مدارس و سوپرمارکت های در دسترس - فضای بازی کودکان - کلوپ خودرو جهت استفاده ضروری تجربه انگلستان در ایجاد پیاده راه سیاست های جدید دولت انگلستان -توقف بسیاری از پروژه های ساخت جاده های جدید -تمرکز بر روشهای حمل و نقل بدون خودرو شخصی -تجدید نظر در بازده استفاده از زمین ها -کاهش فضای پارکینگ های خودرو - توسعه مناطق مسکونی پرجمعیت (مجتمع ها) سیاست های آتی دولت انگلستان -توسعه حمل و نقل عمومی -برنامه های وسیع ایجاد شهرک های بدون تردد خودرو -توسعه شهرهای کوچک در حومه با سیستم حمل و نقل عمومی -بهینه سازی حمل و نقل در بسیاری از مناطق مرکزی شهرها - افزایش آگاهی مردم نسبت به مزایای مناطق بدون تردد خودرو کپنهاگ دانمارک؛ نمونه موفق یک شهر پیاده 1- تبديل خيابانها به راههاي اصلي كاملاً پياده 2- كاهش تدريجي ترافيك و پاركينگ 3- تبديل محوطه هاي پاركينگ به ميادين عمومي 4- متراكم و پايين نگه داشتن مقياس 5- احترام به مقياس انساني 6- ساكن كردن مردم در هسته مركزي 7- تشويق زندگي دانشجويي 8- انطباق منظر شهر با تغييرات فصول 9- ترويج دوچرخه سواري 10- در دسترس قرار دادن دوچرخه ها بزرگراه مخصوص عابرین پیاده در میشیگان تجربه کلمبیا در ایجاد پیاده راه یکشنبه هر هفته و روزهای تعطیل تردد خودرو درخیابانهای اصلی شهرهای بوگوتا؛ کالی و مدلین ممنوع شده و از ساعت 7 صبح تا 2 عصر مردم پیاده و یا با دوچرخه و اسکیت تردد می کنند و گروههای مختلف ورزشی و موسیقی نیز در کنار آنها فعالیت دارند. در بوگوتا حدود 2 میلیون نفر در بیش از 120 کیلومتر از خیابانهای شهر روزهای تعطیل خود را می گذرانند. این آمار شامل 30 درصد از جمعیت این شهر می شود. اجرای این طرح سبب استقبال بیش از پیش مردم از شبکه های وسیع مسیرهای دوچرخه سواری این شهر گردیده است. روز بدون خودرو CFD: Car free day آغاز طرح روز بدون خودرو در سال 1993-1994 و برای اولین بار با پیشنهاد Eric Britton با هدف بازگشت انسان به طبیعت و دیدن شهر بدون خودرو و لذت بردن از زندگی بدون آلودگی هوا و سروصدا حتی برای یک روز برگزاری این طرح ابتدا فقط در کشورهای فرانسه، انگلستان و ایسلند ولی در سال 1995 برای اولین بار در همه کشورهای دنیا از سال 2000 تا کنون روز 22 دسامبر بعنوان روز بدون خودرو در سراسر جهان و برگزاری آن در هر کشور با روشی خاص روز بدون خودرو در کانادا در کانادا درچنین روزی بعضی خیابانها تمام روز و بعضی از ساعت 9.30 الی 3.30 بسته می شوند. در این روز مردم تشویق می شوند از جایگزین های دیگری برای رفت و آمد خود استفاده کرده و با برنامه های شاد و سرگرم کننده ای که در خیاباهای مختلف برگزار می شود روز خوشی را بگذرانند. این روز، فرصت مناسبی است تا با روشهای آموزشی مناسب، آگاهی مردم افزایش یابد. دكتر خشایار کاشانی جو 12 لینک به دیدگاه
Doctor_Shovan مهمان اشتراک گذاری ارسال شده در 2 تیر، ۱۳۸۹ Kettwiger Strasse که بالا ازش نامبردی قبلا اینجور بوده الان این شکلیه کاملا پیاده رو هست وفقط خود رو های پلیس وامدادی میتونن وارد شد البته برای تخلیه بار درشب ساعاتی در نظر گرفته شده وانتهای ان لینک به دیدگاه
AZ!N 280 اشتراک گذاری ارسال شده در 25 شهریور، ۱۳۹۲ از نمونه های خارجی غیر از استروگت دانمارک نمونه دیگه ای هم با منبع معتبر دارین که پیاده راه رو بررسی کرده باشه؟ 1 1 لینک به دیدگاه
Mohammad Aref 120451 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 24 بهمن، ۱۳۹۸ پاورپوینت بررسی پیاده راه های ایران و جهان که توسط شهرداری منطقه 11 مشهد تهیه شده رو به صورت PDF از پیوست می تونید دانلود کنید. فهرست کلی مطالب: مقدمه تعریف پیاده راه ها تاریخچه ایجاد محدوده های پیاده انواع پیاده راه ها به لحاظ محدودیت حرکت سواره شاخص های ایجاد پیاده راه های شهری تجهیزات محدوده های پیاده ویژگی ها و نمونه های پیاده راه در ایران و جهان تصاویر برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده