moein_13 528 اشتراک گذاری ارسال شده در 28 مرداد، ۱۳۸۹ بوژیکشها در صنعت حمل و نقل به جهت حمل مهمترین محمولههای کارخانجات صنعتی از جایگاه ویژهای برخوردار میباشند. بوژیکش خود دارای یک موتور جداگانه است که بوسیله آن ارتفاع محورها، کنترل جک هیدرولیک محورها جهت تعویض چرخها و نحوه فرمانگیری بوژی انجام میشود، برای هدایت بوژی همیشه یک نفر متخصص و وارد به این کار همراه بوژیکش است که هدایت بوژی را بوسیله یک صفحه گردون بر عهده دارد که توسط میلشاه فرمان به میل فرمان و از آنجا به میلفرمانهای کوتاه و جداگانه که به هر یک از محورها وصل میشود، بوژی بوسیله یک پیشانی به مالبند و مال بند به جا مال بند در عقب کشنده بوژی کش متصل میشود. لاستیکهای بوژیکشها معمولاً سایز 805/R15 است که هر محور دارای هشت عدد لاستیک میباشد که در صورت پنچری هر کدام از لاستیکها بوسیله جک هیدرولیک آن محور, تعویض لاستیک انجام میپذیرد. بد نیست بدانید که وزن هر بوژی کش بسته به وزن باری که حمل میکند به تنهایی تا حدود 30 تن نیز میرسد, محورهای بوژی نیز هر کدام تا 5/13 تن تحمل بار دارند که با احتساب وزن خود محورهای آن، مجموع وزن یک محور بوژی به 15 تن میرسد. بوژیکشها برای تردد در جاده نیاز به خودروهای ایمنی دارند و از شش محور به بالا به دو اسکورت و کمتر از شش محور تنها به یک اسکورت نیاز دارند و تنها مجاز به رانندگی در روز آن هم در مسیرهای مشخص شده می باشند. کشندههای بوژیکش برای سوخت گیری ابتدا باید کشنده را از بوژی جدا کرده و بعد با اسب خالی یا همان کشنده تنها، برای سوختگیری به جایگاههای عرضه نفت گاز مراجعه نمایند که به لحاظ زمانی مشکلاتی را برای آنها به همراه دارد. مشکلترین مکان برای عبور بوژیکشها کنار گذر ( ایپاس ) و عبور از روی رودخانهها است که نیاز به دقت و مهارت زیادی دارد. از معروفترین بوژیهای مورد استفاده در کشور که در دنیا نیز از سازندگان معروف بوژی هستند میتوان به بوژی گلدهوفر، نیکولاس و شویلر اشاره کرد. کشنده ماک DM800 معروفترین بوژی کش کشور محسوب می شود اما در کنار این بولداگ بارکش یک بوژي كش دیگر نيز هست که در صنعت حمل و نقل کشور جايگاه و اعتبار خاصی دارد. این کشنده کمیاب، کشنده مرسدس بنز 3850 تیتان است، موتور OM 423 LA، 15.9 لیتری سوپرشارژردار این کشنده با قدرت 500 اسب بخار قابلیت حمل بار تا 400 تن را دارد ولي در حالت تراكتور براي اين كشنده سقف 250 تن را تعيين كردهاند. این کشنده که مدل اواخر سال 1983 است دارای کابین خواب، بخاری و فاقد کولر بوده ولی 5 دستگاهی که مدل سال 1993 هستند ده سیلندر بوده و دارای کولر سقفی میباشند. ( یک گونه خاص دوازده سیلندر شاسی سیاه بنام Z4053 نیز در کشور وجود دارد که دارای کولر سقفی نیز می باشد ). برای این کشنده از یک جعبه دنده 8 سرعته معروف به جعبه دندههای مایلری استفاده شده که یک کمک دستی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه این کشنده دارای یک کمک خودکار است که در مواقع لزوم و بیشتر در سینهکشها و هنگامی که موتور اصلی با کاهش قدرت مواجه میشود با درگیر کردن کلاچ وارد عمل شده و قدرت کشنده را چند برابر میسازد و توربین پشت اتاق نیز وظیفه خنککنندگی موتور را بر عهده دارد ( بطور خودکار با عبور دمای موتور از 85 درجه سانتیگراد فعال می شود ). بر روی شاسی قرمز رنگ این کشنده یک کابین سر بسته با دو پنجره کناری به منظور استراحت همراهان بوژیکش تعبیه شده است. از دیگر مشخصه های این کشنده می توان به ارتفاع زیاد موتور از کف، گارد بزرگ جلو اتاق، آفتابگیر بیرونی و باک 500 لیتری اشاره کرد. وزن این کشنده در حدود 10 تن و به مانند دیگر بوژیکشها تا 30 تن قابل افزایش است. مرسدس بنز 3850 تیتان تنها مجاز به حداكثر سرعت 30 كيلومتر در ساعت ميباشد اما در اينكه اين بوژي كش با بار 125 تن نيز در جاده كفي ميتواند به صد كيلومتر سرعت برسد شك نكنيد! مرسدسهای تیتان به جهت دارا بودن امکانات رفاهی مناسب، دوام و کیفیت ساخت عالی و همچنین توان کشش فوقالعاده زیادشان را باید ستاره بوژیکشها و از اسطورههای تاریخ صنعت حمل و نقل کشور به شمار آورد. برای درک بیشتر از توان مرسدسهای تیتان به حمل محموله 880 تنی از بندرعباس به مقصد یکی از کارخانجات شمال کشور اشاره میکنم که با وزن خود بوژی در مجموع 1100 تن بار را جابهجا نمود و بايد اينطور بيان كرد كه مرسدس های تیتان کشنده هایی هستند که محدودیتی در زمینه تناژ ندارند! و به گفته آقای ایرانپور از صاحبان مرسدسهای تیتان، این کشنده آبروی صنعت حمل و نقل سنگین کشور است و تنها مشکلی که دارد کمبود و گرانی قطعات آنها است. متاسفانه با توجه به همزمانی تهیه مقاله با زمان حرکت کشنده مرسدس تیتان، امکان بررسی بیشتر این کشنده میسر نشد. 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده