moein_13 528 اشتراک گذاری ارسال شده در 28 مرداد، ۱۳۸۹ سالها پیش آنزمان که من دبستان می رفتم پدرم یک ولوو N12زرد رنگ تک کابین داشت و من خاطرات خوبی از آن روزها دارم و آرزو میکردم روزی راننده N12 تک کابین بشوم.ظاهرش_تعلیق خشک و تکانهای شدیدش_صدای پرحجم و گیرایش_دست دنده بلند_صدای کلاج و گیربکس و سوت توربو که کمتر از اسکانیا به گوش میرسید به شدن مرا مجذوب خود ساخته بود.اولین ماشینی بود که در بدنه اش از فایبرگلاس استفاده شده بود و من تا به آنروز فقط بدنه فلزی دیده بودم.یادم میآید هرموقع پدرم ماشین را روشن میکرد من در انتظار فرصتی بودم که پایم را به پدال گاز برسانم و لحظاتی از صدایش لذت ببرم اما سروصدای همسایگان و مهمتر از همه چشم غره های پدرم مرا منصرف میکرد... ولوو آنروزها در طراحی به قدرتمندی مدلهای بنز نبود و ارگونومی چندان قوی نداشت.ترمز های آن هم همیشه جای گله رانندگان نسبت به بنز را دربرداشت.چند سال بعد گونه ای از N12آمد به رنگ سبز و با طراحی بدنه ای شبیه کامیونهای آمریکایی و به شدت به آنها علاقمند شدم امیدوارم درآینده بتوانم تجربه ای با آن داشته باشم.تمام اینها باعث شد با اینکه تجربه ای در راندن نداشتم حداقل تاریخچه این کشنده را بدانم.متاسفانه در نامه نگاریهایی که با سایت ولوو داشتم نتوانستم اطلاعاتی در مورد قوای محرکه کامیون بدست آورم.امیدوارم روزی بتوانم اطلاعات بیشتری از N12 به دست بیاورم. در1960کامیونF88بربازاراروپا و جهانی مسلط شده بود اما برای توسعه رقابت خود با یک سازنده مهم آلمانی(مرسدس بنز) مجبور شد کامیونهایی متفاوت برای بازارهای منطقه ای طراحی کند.در1960ولوو با یک سرمایه گذاری جدید مواجه شد.ضوابط طراحی کامیونهای N(N88وN86) از1951تغییری نکرده بود.آن زمان کامیونL39تیتان(Titan)به معنای غول معرفی شده بود و عدد کامیونهایN روبه نزول بودند و کامیونهای Fدائما افزایش می یافتند و در افزایش کل تعداد کامیونهای جهانی سهیم بودند. اما ولوو معتقد بود کامیونهایNدر حمل و نقل برخی بازارها آینده روشنی دارند و مدیریت جدید بخش کامیونهای ولوو مصمم بود که پروژه کامیونهای جدید را پیش ببرد و همین طور موتورهای محرمانه .G89/F89. ترکیب مقاومت عظیم با وزن کوچک: ولوو سریNبا مقاومت زیاد برای شرایط سخت و با اهمیت به مسائل اقتصادی طراحی شده بود. از ضروری ترین هدفهای طراحی برآمدن از عهده شرایط سخت حمل و نقل بود. ولوو سری Nدر1960 درسری7به بازار معرفی شد با امکانات مختلف و طراحی جدید ولوو. N10در1978به بازار آمریکا راه یافت و مدتی بعد هم سریN12. موتورهای جدید ولوو به توربوشارژ مجهز شدند. در ادامه تغییرات در کامیونهای سریNکامیونNL10و12وهمینطور ولووNH12برای بازار آمریکای شمالی طراحی شد.در 1980کامیونهای ولوو سری NH12وVN12برای بازار آمریکای شمالی با تکنولوژی کامیونهای سریFH طراحی شد. نمونه های موجود درایران توسط زامیاد وارد بازار شدند.زامیاد آن زمان از شرکای و زیرمجموعه های ولوو محسوب می شد. اتاقهایی تک و دوکابین بارنگ زرد.مدت زمانی بعد تعدادی کشنده N12با رنگ سبز و طراحی مختص بازار آمریکای شمالی توسط شرکت جهاد نصر وارد ایران شد. منبع تاریخچه: وبسایت جهانی کامیونسازی ولوو لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده