رفتن به مطلب

روشي هوشمند براي درمان سرطان‌هاي پيشرفته


ارسال های توصیه شده

روشي هوشمند براي درمان سرطان‌هاي پيشرفته ابداع شد ... :icon_gol::ws2:

 

محققان مرکز پژوهش‌هاي بين‌المللي آرين شيمي گستر با همکاري پژوهشگران دانشگاه دولتي باکو، به‌روشي هوشمند در درمان سرطان‌هاي پيشرفته دست يافتند.

 

به گزارش روز سه شنبه ايرنا و به نقل از ستاد ويژه توسعه فناوري نانو، سيستم‌هاي دارورساني هوشمند در مقياس نانو قادرند به‌صورت هدفمند، سلول‌هاي سرطاني را شناسايي و با انتقال داروهاي ضدسرطاني به آن، ضمن درمان در مراحل اوليه مشکلات مربوط به سمي بودن داروهاي ضدسرطان موجود در بازار را رفع کنند.

اين پژوهش در راستاي يک سلسله پژوهش‌هاي بنيادي در زمينه سنتز سيستم‌هاي دارورساني هوشمند در مقياس نانو انجام شده است.

مدير عامل مرکز پژوهش‌هاي بين‌المللي آرين شيمي گستر هدف از انجام اين کار تحقيقاتي را طراحي و سنتز يک سري از داروهاي هوشمند براي تشخيص غدد سرطاني حتي در مراحل بسيار اوليه و درمان قطعي و مطمئن آنها با کمترين آسيب به سلول‌هاي سالم عنوان کرد.

دکتر "محمدرضا سبکتکين" گفت: "محصول اين پژوهش، يک سيستم دارويي در مقياس نانو است که به‌صورت هوشمند قادر به حمل داروهاي ضدسرطان بوده و مي‌تواند ضمن شناسايي سلول‌هاي سرطاني، امکان انتقال دارو را به اين سلول‌ها فراهم کرده و در هر لحظه امکان رديابي سيستم دارويي مورد نظر را با استفاده از روش MRI ايجاد نمايد".

وي افزود: ترکيب اصلي اين سيستم‌هاي دارورساني بر پايه پليمرهاي خوشه‌اي(دندريمر) از نوع پلي‌آميدوآمين است که طي يک فرايند شيميايي، استيله شده و به‌عنوان پوشش‌هاي پليمري براي نانوذرات اکسيدآهن پارامغناطيس به‌ کار رفته ‌است.

اين حامل‌هاي مغناطيسي، علاوه‌بر توانايي حمل داروهاي ضدسرطان، امکان تشخيص و اتصال به سلول‌هاي سرطاني را در هر مرحله فراهم کرده‌اند.

از سويي ديگر به دليل وجود ذرات اکسيدآهن مغناطيسي در اين نانوذرات، امکان رديابي آنها با روش تصويربرداري رزونانس مغناطيسي (MRI) وجود دارد و به دانشمندان اين اجازه را مي‌دهد تا ضمن تشخيص ميزان پيشرفت تومور سرطاني، از روند درمان آن نيز اطلاعات مناسبي را به‌دست آورند.

بنا بر گفته دکتر سبکتکين، نتايج اين پژوهش در صنايع دارويي و سنتز داروهاي ضدسرطان در مقياس نانو و براي درمان سرطان‌هاي پيشرفته بسيار موثر خواهد بود.

جزئيات اين پژوهش در مجله Polymer-Plastics Technology and Engineering (جلد 49و1، صفحات 109- 104، سال 2010) منتشر شده ‌است.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...