رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

ویلا ساوا ایده رهایی از خاک لوکوربوزیه را به نمایش می گذارد و به اواجازه میدهد تا مسکن ایده ال دهه۳۰-۱۹۲۰ را طراحی نماید.او ایده های بیان شده در مدل سیتروهان را تکمیل نمود و در مجموعه خانه های این دهه مورد استفاده قرار داد.ویلا ساوا به منظور پذیرش نور همچنین آنتنی بشقابی بر فراز چشم انداز جای گرفته است.استفاده از رامپ ،پله مدور و پنجره نواری و بهره گیری از زبان احجام و سطوح نقاشیهای پورسیم اورا به یاد می آورد.پارتنون می باشد.ویلا ساوا شبیه یک ویلای رنسانس دارای فرم مرکزی است و مانند معابد در یک دور نمای وسیع و بر فراز پیلوتی (نمونه معاصر ستون های کلاسیک) قرار گرفته است. ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم معاصر و تاریخی نمادی از سیستم تفکر قدم به قدم لوکور بوزیه است. در مرحله اول او هر بنا جزئی از شهر تخیلی خود می داندو ثانیا می کوشد تا نشان دهد که چگونه معماری فیزیک و فرهنگ زندگی را غنا میبخشد .واسطه ظهور تفکر او یک فرم هندسی کنترل شده و دارای ارتباطات منحصر به فرد با طبیعت است.

بعدي با الف

  • Like 3
لینک به دیدگاه
  • پاسخ 4.3k
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

از این به بعد سعی می کنم اصطلاحات معماری رو بگم

 

اسكوپ :به قطعات فلزي كه به پشت سنگ متصل مي سازند وسنگ را به ديوار مربوط ميكنند اسكوپ گفته میشه

بعدی با ف بگه

  • Like 3
لینک به دیدگاه

سيركولاسيون ( رفت و آمد ) و فضاي مورد استفاده :

اساساَ سيكولاسيون در فضاهاي مورد استفاده نشانگر اجزاء با معني ايستا و پويا در كل ساختمان هستند . فضاي مورد استفاده از اهداف اوليه تصميم گيري هاي معماري در ارتباط با كار وي‍‍ژه بوده و سيركولاسيون وسيله اي است كه نتيجه طراحي به عهده آن مي باشد .

معني لغوي سيركولاسيون به معناي دسترسي است.

بعدي باپ

  • Like 3
لینک به دیدگاه

پتک

 

 

 

2061.jpg

 

وسیله ای برای خرابکاری و اینا....مواقعی که استاد نمره نداده و اعصابتونم خورده به درد میخوره...خوب رو بدنه ماشین میشینه

 

بعدی با ک:ws2:

  • Like 4
لینک به دیدگاه

یرن اتزن- Jorn Utzon

 

او در سال ۱۹۱۸ در کپنهاگ(دانمارك) بدنیا آمد. در نوجوانی او نیز علاقمند به حرفه ی خانوادگیش که ساخت کشتی بود داشت و طرحهایی از آن می کشید. بعدها با چند هنرمند آشنا شد که دید او را نسبت به هنر بازتر کردند. یکی از آنان پسر عمو پدرش بود که یک مجسمه ساز و استاد هنرهای زیبای رویال آکادمی بود که علاقه او را نسبت به مجسمه سازی دریافت. او در مجسمه سازی و سپس در نقاشی و در نهایت در معماری راهش را پیدا کرد.

 

وقتی در سال ۱۹۴۲ از آکادمی رویال فارغ التحصیل شد ، جنگ دوم جهانی شروع شده بود و او مانند خیلی از معماران به کشور سوئد که بیطرف بود رفت. ابتدا تا پایان جنگ در دفتر هاکن آلبرگ در استکهلم مشغول کار شد ، سپس به فنلاند رفت و با آلوار آلتو وبعد از آن گونر آسپلوند همکاری کرد.

 

وی علاقمند به مطالعه معماری اسکاندیناوی و معماری کشورهای مختلف از نزدیک بود و بهمین دلیل به کشورهای زیادی ازجمله مکزیک ،مراکش ،چین ،ژاپن ،هند و ... سفر کرد و مطالعاتی نیز درباره حیاط مرکزی داشته و کارهایی نیز در ایران و کویت دارد.

 

بی تردید مهمترین اثر او همان سالن اپرای سیدنی است که جسارت هوشمندانه در طراحی آن نام او را بر سر زبانها انداخت. توجه داشته باشید که بزرگترین طاق آن حدود ۶۰ متر ارتفاع دارد و رابطه ای بین فرم آن و طرح داخل آن وجود ندارد که با کارهای مدرنی که تا آنزمان صورت میگرفت متفاوت بود. البته این هیچ تناقضی با شعار معروف "فرم تابع عملکرد است" ندارد. هرچند که با وقفه زیاد اجرا شد و بسیاری از طرحهای داخلی اجرا شده بر اساس طرحهای او صورت نگرفته است.میل به تندیس گرایی در این اثر موج می زند.

 

او در سال۲۰۰۳ جایزه معتبر پریتزکر -pritzkerprize- را دریافت کرد.معمار دانمارکی یرن اُتزُن در سن ۹۰ سالگی در کپنهاگ درگذشت.

 

برخی کارهای او:

 

ساختمان اپرای سیدنی

Church at Bagsvaerd

Kingo Houses

ساختمان مجلس کویت و ...

بعدي الف

لینک به دیدگاه

آرماتور

میلگرد یا آرماتور ، فولادی است که در بتن برای جبران مقاومت کششی پایین آن مورد استفاده قرار می گیرد. فولادی که به این منظور در سازه های بتن آرمه به کار می رود به شکل سیم یا میلگرد می باشد و فولاد میلگرد نامیده می شود. البته در موارد خاصی از فولاد ساختمانی نظیر نیمرخ های I شکل، ناودانی و یا قوطی نیز برای مسلح کردن بتن استفاده می شود.

 

24.jpg

  • Like 2
لینک به دیدگاه

سلام.من به داداش جاويد گفتم بعدي رو مشخص كنن

خوب من با حرف اخر كلمه ايشون ميسازم

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

8-4-2007-9328860Robert-Venturi.jpg

 

 

 

 

 

رابرت ونتوری معمار آمریکائی از شاگردان سارنین Saarinen و توئی کان Khan بود ودر دفتر آنها کار می کرد. در سال 1966 کتابی به نام " پیچیدگی و تضاد در معماری "Complexity & Contradiction In Architecture را به رشته تحریر در آورد.

در این کتاب رابرت ونتوری اصول اندیشه ها و جهان بینی معماری مدرن را زیر سوال برد. او در این کتاب خواستار توجه به خصوصیات انسانی و توجه به معماری انسانی مدار شد. عمده نقد ونتوری در این کتاب متوجه میس وندروهه بود. در مقابل " Less Is Bore " ،" Less Is More "، به معنی کم خسته کننده است، رامطرح می کند. او عقیده داشت مسائل بسیار پیچیده (C omplex) و تضاد (Contradiction) در ساختمان وجود دارد که نمی توان آنها را نادیده گرفت، یا حذف کرد. ونتوری عقیده داشت که یک ساختمان نمی تواند یک فرم خاص داشته باشد، برای او فرم هایی از قبیل خانه های دامنه کوههای ایتالیا که بر اساس نیازهای مردم و شرایط اقلیمی بنا شده ملاک است.

ونتوری هیچ اعتقادی به سبک بین المللی ندارد و به جای آن معتقد به زمینه گرایی " C ntextualism " است، یعنی هر بنایی باید بر اساس زمینه های فرهنگی، اجتماعی،تاریخی و کالبدی و شرایط آن سایت و ساختمان طراحی و اجرا شود.

او در سال 1972 کتاب دیگری به نام " یادگیری از لاس وگاس " نوشت" Learning From Los Vegas ". در این کتاب، توجه معماران را به فرهنگ و خصوصیات روزمره زندگی جلب کرد. وی در این کتاب یادآور شده که، سمبل ها آنهایی نیستند که روشنفکران به مردم دیکته کردند. بلکه، این سمبل ها را خود مردم طرح کرده و قابل فهم برای آنهاست. اشکال سردرها، مغازه ها و احجام عامه پسند چیزی است که در شهر لاس وگاس جذابیت خاصی داده است.

8-4-2007-42464846vannaventurihouse.jpg

خانه مادر رابرت ونتوری درپنسیلوانیا 1962 در عین سادگی، پیچیدگی و در عین تقارن، نامتقارن است و در عین وحدت، کثرت دارد. اولین ساختمان به سبک مدرن است. در این طرح نمادهایی چون بام شیب دار، قوس، سردر ورودی، پنجره ها، لوله دودکش وجود دارد. داخل ساختمان دارای فضاهای مختلف و گوناگون است و تضاد پلان را روی نما نشان داده، نمای ساختمان نشان دادن ذهنیت یک کودک از خانه است.

طرح موزه ملی لندن 1980:

رابرت ونتوری به همراه همسرش این مرکز را طراحی کردند. ساختمان 3 نما دارد. طراحی نمای ساختمان با خصوصیات محله است:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

1 - یک نمای سنتی که سمت یک موزه تاریخی قرار دارد.

2- یک نمای مدرن که سمت خیابان وساختمانهای مدرن قرار دارد.

3 - نمای داخل کوچه که همگون با بافت محلی است.

 

 

 

بعدي با خ

  • Like 1
لینک به دیدگاه

خاموت

مجموعه از میلگردها(آرماتور عرضی) که برای بالا بردن ظرفیت شکل پذیری و مقاومت تسلیم ستون بتنی استفاده میشود

خاموتها در مقاومت نهایی یک مقطع مشارکت ندارند و وظیفه آنها تامین پایداری میلگردهای طولی است

خاموتها بر دو نوعند:خاموت دورپیچ و خاموت تنگ دار که هر کدام وظیفه ای خاص را ایفا میکنند

wcms8ch5ehfnwk24baqx.jpg

 

حرف بعدی با د..............

  • Like 3
لینک به دیدگاه

دوال: عنصری که بعد از کلاف بندی پای تاقها بر روی پنجره ها ، جرزها و بالای تاقچه ها با گچ و شکلی ساده که برجسته تر از دیوار است می سازند

 

بعدی با گ بگه

  • Like 2
لینک به دیدگاه

گودبرداي

 

 

گودبرداري در زمينه هايي انجام مي شود كه بايد تمام يا قسمتي از ساختمان، پايين تر

ازسطح طبيعي زمين احداث شو د . گاهي ممكن است عمق گودبرداري بنابر جنس زمين، به چندين

متر برسد . گودبرداري معمولاً ب ا وسايلي مانند بيل مكانيكي يا لودر صورت مي كيرد ودر صورت

محدوديت زمين يا در دسترس نبودن ماشين آلات، اين كار با وسابل دستي مانند بيل وكلنگ

وفرغون انجام مي گيرد.

 

 

گود برداري در زمينهاي نامحدود

 

براي گودبرداري اين گونه زمين ها از ماشيم آلاتي مانند بيل مكا نيكي ،لودر و ... استفاده مي

شود وخاك را با شيب مناسب برداشته وبا كاميون به خارج محوطه حمل مي گردد .چنانچه نياز به

گودبرداري در عمق نسبتاً زياد باشد، اين كار در لايه هاي مختلف وبه تدريح انجام مي گيرد تا كف

گود به عمق پيش بيني برسد .

شيب ديوارهاي محل گودبردار ي : براي جلوگيري از ريزش ديواره هاي محل گود برداري

به داخل، معمولاً خاك برداري طوري صورت مي گيرد كه ديواره هاي كناري گود ،داراي شيب

ملايمي باشد.

 

 

گودبرداري در زمين هاي محدود

گودهايي كه درمجاورت بناهاي موجود ايجاد مي شوند ، نبايد به هيچ عنوان به پايداري

اين بناها چه در مرحلة موقع اجرا وچه در مرحلة نهايي آسيب وارد كنند .بعد از پياده كردن نقشه

وكنترل آن در صورت لزوم اقدام به گودبرداري مي نمايد . گودبرداري برا ي آن قسمت از ساختمان

در موقع گودبرداري چنانچه محل گودبرداري بزرگ نباشد از وسايل معمولي استفاده مي

گردد. براي اين كار تا عمق معيني كه عمل پرتاب خاك با بيل به بالا امكان پذير باشد عمل

گودبرداري را ادامه مي دهند وبعد از ان پله اي ايجاد نموده وخاك حاصله از عمق پايين تري از پله

را روي پله ايجاد شده، ريخته واز روي پله دوباره به خارج منتقل مي نمايند . براي گودبرداري هاي

بزرگ استفاده از بيل وكلنگ مقرون به صرفه نبوده وبهتر است از وسايل مكانيكي مانند لودر وغيره

استفاده شود . در اين گونه موارد خارج كردن خاك از مح ل گودبرداري وحمل آن به خارج از كارگاه

معمولا از سطح شيب دار استفاده مي گردد.

 

منبع:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

بعدي با الف

  • Like 2
لینک به دیدگاه

آجر های رسی

انواع آجر رسی بر حسب شکل و ابعاد عبارتند از:

 

1. آجر تو پر: ( به 2 دسته تقسیم می شوند)

 

• آجر فشاری: در اندازه های 5.5×11×22 سانتی متر ساخته می شود و در سفت کاری استفاده می شود و در اصطلاح بنایی آجر چینی با این آجر را به علت نداشتن بر و نبش صاف و همچنین در هم چیدن آن گری چینی می گویند.

• آجر قزاقی سفید و بهی: این آجر به علت بدنه و نبش های صاف و رنگ آن که مایل به سفید و بهی می باشد یکی از مرغوبترین نوع آجر است که در کورۀ استوانه ای تهیه و در نما سازی از آن استفاده می گردد. اندازۀ آن 5.5×11×22 می باشد.

2. آجر سه سانتی:

این آجر در نما سازی استفاده می شودو در رنگهای قرمز و سفید و در اندازۀ 3× 10.5×22 تهیه می گردد.

3. آجر های سوراخ دار:

 

آجر سوراخ دار یا آجر ماشینی، روی سطح بزرگتر آن 8 یا 10 سوراخ به قطر 1.5 تا 2 سانتی متر موجود است.

4. آجر های سفالی تو خالی یا مجوف:

به آجر های سفالی سوراخ دار با حجم زیاد و وزن کم بلوک هم گفته می شود، که به دو دسته تقسیم می شوند:

 

 

• آجر سفال تیغه ای: معمولاً به ضخامت 7 تا 10 سانتی متر و عرض و طول 20 تا 25 سانتی متر تولید می شوند.

 

• آجر سفال سقفی: یا بلوک های سقفی در قطعاتی به عرض 40 سانتی متر و ارتفاع 20 یا 25 و طول 20 یا 25 سانتی متر ساخته می شوند.

 

5. فندوله: نوعی آجر سفالی به شکلu ، یا ناودانی شکل می باشد که ابعاد آن برابر 4.5سانتی متر ارتفاع، و 13.5 سانتی متر عرض و 25 سانتیمتر طول می باشد. قدرت مکندگی آن کم و ترد و شکننده است. مورد استفادۀ آن ساختن تیرچه برای اجرای سقف های تیرچه بلوکی می باشد.

 

6. سفال بام: در مناطق پر بارش برای آنکه باران یا برف روی بام نماند و از روی بام روان شود، بام را با شیب زیاد می سازند و روی آن را از سفال بام می پوشانند.خاکی که با آن سفال بام ساخته می شود باید دارای ویژگی های خاک آجر باشد، افزون بر آن جسم های گداز آور بویژه سنگ آهک آن کم باشد تا در دمای بالاتر از 1000 درجه خمیری نشود. و اکسید آهن خاک به اندازه ای باشد که آجر را سرخ رنگ نماید. سفال بام باید تو پر باشد، با ضربه خوردن صدای زنگ بدهد. آب در آن نشت نکند و از زیر نم پس ندهد و در سرما یخ نزند.

 

7. آجر خطایی: در ساختمان های قدیمی برای فرش کف حیاط و... بکار برده می شد. ابعاد آن 5×25×25 می باشد.

8. آجر نظامی: این آجر در ابعاد 5×50×50 و 5×40×40 برای فرش کف سرباز خانه ها و ادارات دولتی بجای موزائیک بکار گرفته می شد، که امروزه مورد استفاده قرار نمی گیرند.

9. آجر چهار گوش ایرانی: ابعاد آن 5×20×20 بوده و برای تیغه چینی و یا فرش کف داخل ساختمان های قدیمی مورد استفاده قرار می گرفت.

 

 

بعدی با ش............

  • Like 3
لینک به دیدگاه

شاهنگ:دیرک و پره های چوبی که در اجرای گنبد داخلی استفاده می شده است.

شاهنگ میله ایست که بطور عمودی کار می گذارند . این میله معمولاً‌ چوبی است و در مرکز گنبدخانه علم می کنند مانند گنبد مسجد رحیم خان اصفهان شاهنگ را از اطراف محکم می بندند تا تکان نخورد .برای محکم بستن شاهنگ به دو دیوار گنبد از هشت الی ده چوب استفاده می کنند تا به اعتقاد بنایان چوب (( لًنبَر(( نخورد سپس در دو نقطه ای که باید دو کانون بیضی باشد روی شاهنگ دو تا گل میخ می زنند و به آن دو زنجیری بسیار ظریف وصل میکنند که با آن بتوان بیضی دلخواه را رسم نمود . این زنجیر همان هنجار است و ظرافت آن مثل زنجیرهای اردکانی است .

 

بعدی با ه بگه

  • Like 3
لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

هشتی به محیطی به شکل کثیر الاضلاع و یا مدور گویند که بین کوچه و درب ورودی به حیاط میساختند و در دو سوی آن سکوها برای نشستن بود.........

 

بعدي باخ

  • Like 2
لینک به دیدگاه

خشت

 

خشت یکی از مصالح ساختمانی است. خشت معمولا به شکل یک مربع به ضلع بیست سانتیمتر به ضخامت ۵ سانتی متر است. نصف یک خشت را یک زاو و یا همان آجر گفته می‌شود. یک چهارم یک خشت را یک نیمه می‌گویند.

برای تولید خشت ابتدا گل را در قالب میریزند. سپس در آفتاب خشک می‌کنند.به این خشت، خشت خام گفته می‌شود.خشت خام در برابر رطوبت از بین می‌رود به همین خاطر خشت را میپزند. فرایند پختن خشت در کوره آجرپزی که بدان داش گفته می‌شود انجام می‌شود.

 

DSCN0427.jpg

 

بعدی با ب بگه

  • Like 3
لینک به دیدگاه

بلوک سبک بتنی عایق رطوبت بتن clc

 

 

جهت استفاده در دیوارهای داخلی و خارجی

سبک ، عایق گرما و عایق صوت. مطابق با الزامات مبحث 19

مشخصات فنی :

جرم حجمی 650 تا700 کیلوگرم برمترمکعب

جذب آب :15% (عایق رطوبت )

آتش نمی گیرد وبه دلیل داشتنن حبابهای هوای محبوس در خود عایق بسیارخوب حرارت و صدا می باشد ضریب هدایت حرارتی کمتر از W/m.K 17/0

مقاومت فشاری 35-25 kg/cm2

ابعاد: طول 60 ، ارتفاع 25 و ضخامت 9/5و15و20سانتی متر

دستور العمل اجرایی :

کادر اجرایی : کار با بلوک بتنی سبک نیاز به تخصص خاصی ندارد. با توجه به ابعاد و سهولت کار با سرعت اجرا نیز نسبت به آجر و سفال تا 2 الی 3 برابر افزایش می یابد.

ملات مورد نیاز : همان ماسه و سیمان میباشد و با توجه به اینکه بلوکهای بلوک بتنی سبک یک نوع بتن سبک میباشد و همگونی کاملی با ملات ماسه و سیمان دارد میتوان نسبت ترکیب را 5 یا 6 به یک تبدیل و در مصرف سیمان صرفه جویی بیشتری نمود. در مواردیکه تیغه بندیهای مورد احرا با آب و رطوبت سر و کاری نداشته باشد (مثل دیوار اتاق خواب ، کار و ...) میتوان از ملات کچ و خاک (به لحاظ صرفه حویی اقتصادی) نیز استفاده نمود.

اندود گچ و خاک : با توجه به سطح صاف و صیقلی بلوک نسبت به سایر مصالح (در صورت اجرای صحیح دیوارها به اندودی بیش از 1 الی 2 سانتیمتر نیاز نخواهد بود) یعنی در هر طرف نیم الی یک سانت(در صورت نیاز) از نظر نصب تاسیسات و نماسازی (اعم از لوله ، کابینت ، سنگ ، سرامیک ، برق کشی ...) مانند آجر میباشد

 

بعدي با پ

  • Like 3
لینک به دیدگاه

سبک فولدینگ

معماری فولدینگ یکی از سبک های مطرح در دهه پایانی قرن گذشته بود . فلسفه فولدینگ برای نخستین بار توسط فیلسوف فقید فرانسوی ، ژیل دلوز مطرح شد . وی همچون ژاک دریدا از جمله فلاسفه مکتب پسا ساختارگرایی محسوب می شود . دلوز نیز مانند دریدا اساس اندیشه خود را بر زیر سوال بردن بینش مدرن و مکتب ساختارگرایی قرار داد .

فلسفه دلوز ، یک فلسفه افلاطون ستیز و دکارت ستیز است . به عبارت دیگر می توان بیان نمود که فولدینگ یک طرح ضد دکارتی است . از نظر دلوز ، هستی از زیر بناهای عقل ریاضی استخراج نشده است . وی در کتاب معروف خود ، ضد ادیپ سرمایه داری و اسکیزوفرنی ( 1972) خرد مدرن را مورد پرسش قرار داد . از نظر دلوز ، خرد هر جایی است .

فلسفه فولدینگ منطق ارسطویی را نیز زیر سوال می برد . از نظر این فلسفه ، هیچ ارجحیتی در جهان وجود ندارد . زیر بنا و روبنا وجود ندارد . فولدینگ به دنبال تعدد است و می خواهد سلسله مراتب را از بین ببرد . این فلسفه در پی از بین بردن دو گانگی هاست .

 

بعدی با الف یگه

  • Like 1
لینک به دیدگاه

×
×
  • اضافه کردن...