رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

نقش اجراي سيستم مديريت کيفيت سري (iso9001:2000) در بهبود عملکرد بخش مدارک پزشکي بيمارستان نمازي شيراز در سال هاي 84-1382

 

كشت كاران علي,احمدزاده فروزنده*,پناهيان حميد

 

* گروه مدارک پزشکي، دانشکده مديريت و اطلاع رساني، شيراز

  • Like 1
لینک به دیدگاه

مقدمه:

 

در عصر جديد نگرش مجدد به كيفيت خدمات درماني از طرف مراجعين، بيماران و دانشجويان منجر به اتخاذ شيوه هاي يكسان سازي سيستم هاي مختلف در مراكز آموزشي از جمله كادر پزشكي، پرستاري، آزمايشگاه ها و ساير واحدهاي مرتبط، تحت عنوان سيستم مديريت کيفيت گرديده است. بر اين اساس سري استانداردهاي ايزو (iso9000)، باديدگاه فرآيندي به دنبال سيستمي است كه بتوان فرآيندهاي درون و برون سازمان را شناسايي و با مشخص كردن ارتباط متقابل بين آنها سيستم مناسبي را مديريت نمايد. در اين رابطه بيمارستان نمازي شيراز اقدام به پياده سازي سيستم مديريت كيفيت بر اساس استانداردهاي iso9001:2000 نموده است. هدف از انجام اين پژوهش بررسي نحوه اجراي سيستم مديريت كيفيت(iso9001:2000) و نقش آن در بهبود عملكرد بخش مدارك پزشكي (واحد هاي پذيرش، بايگاني، آمار و كدگذاري) بيمارستان نمازي شيراز طي سال هاي 84-1382 بوده است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

روش:

 

در اين مطالعه توصيفي، ابزار گردآوري داده ها دو چك ليست و دو پرسش نامه بوده كه از طريق مشاهده روند انجام فعاليت ها، نحوه مستندسازي، شناسايي فرآيندها و مصاحبه با مديران و كاركنان واحدها و اعضاي کميته اجرايي طرح سيستم مديريت کيفيت، داده هاي مورد نياز جمع آوري شده است. در اين پژوهش از روش نمونه گيري استفاده نشده و اطلاعات حاصل با استفاده از روش هاي آمار توصيفي تجزيه و تحليل شده است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

يافته ها:

 

نتايج نشان مي دهند كه استقرار سيستم مديريت كيفيت در بخش مدارك پزشكي بيمارستان نمازي با مستندسازي شرح وظايف و دستورالعمل هاي اجرايي، شفاف سازي مواردي نظير حقوق بيماران و كاركنان و تعيين شاخص براي سنجش وضعيت موجود در واحدهاي كدگذاري، پذيرش، بايگاني و آمار همراه بوده است. اما فرآيند آموزشي اين سيستم از ديدگاه مديران وكاركنان بخش مدارك پزشكي رضايت بخش نبوده است.

  • Like 1
لینک به دیدگاه

نتيجه گيري:

 

اين مطالعه نشان داد كه اگرچه اجراي سيستم مديريت كيفيت نتايجي از قبيل تغيير شرايط محيطي، پرسنلي، امكانات و تجهيزات را در واحدهاي مدارك پزشكي در بر داشته است، اما تقويت و توسعه سيستم آمار، بهره گيري از سيستم اطفاي حريق در بخش مدارک پزشکي، بررسي دوره اي به منظور اطمينان از صحت کدگذاري، به کارگيري سيستم کنترل به منظور بايگاني صحيح پرونده ها و بهبود مستمر استاندارد ايزو در واحدهاي مذکور بايد مد نظر قرار گيرد.

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...