رفتن به مطلب

جنگ گوجه فرنگی در اسپانیا


amir.d

ارسال های توصیه شده

بدون شک، بزرگترين جنگ مواد غذايي، جنگ گوجه‌فرنگي در اسپانياست.

هر ساله، در آخرين چهارشنبه ماه آگوست، بيش از 3000 نفر در شهر Bunol در اسپانيا جمع مي‌شوند تا بيش از 100 هزار کيلوگرم گوجه‌فرنگي رو به سمت همديگه پرتاب کنند.

راستش من هرچي‌فکر کردم فلسفه اين جنگ‌( يا بهتره بگم بازي) رو درک نکردم. اگر کسي چيزي در اين مورد مي‌دونه خوشحال مي‌شم در نظرات بگه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

02.jpg

لینک به دیدگاه

اگر زماني قصد نموديد تا به اسپانيا و شهر بونال مسافرتي داشته باشيد و در جشنواره گوجه فرنگي! شركت نماييد به خاطر داشته باشيد كه از ايستادن در رديف اول تماشاچيان پرهيز نماييد زيرا كه با به صدا در آمدن زنگ، باراني از گوجه فرنگيهاي له شده و پر آب به سوي شما باريدن خواهد گرفت!

 

03.jpg

لینک به دیدگاه

شرح و تفسيرهاي فراواني درباره پيشينه تاريخي اين جشنواره عمومي و محبوب وجود دارد. عده اي از مورخان معتقدند كه منشأ اين جشنواره شوخيهاي عملي جالبي بوده است كه جوانان شهر با آوازه خوانان دوره گرد انجام مي داده اند. داستان بدين صورت بوده كه آوازه خوان مورد نظر درحال نواختن موسيقي و نغمه سرايي از چهارراه يا ميدان شهر مي گذشته كه صداي بد و ناموزون او باعث مي شود كه جوانان محل با گوجه فرنگيهاي آبدار به استقبال او بروند و مجبورش كنند كه ديگر آوازي نخواند! با آغاز ماجرا تمام كساني كه در اطراف بوده اند به اين نبرد نابرابر مي پيوسته اند و نوازنده بيچاره ر با گوجه فرنگي به خوبي پذيرايي مي كرده اند!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

05.jpg

لینک به دیدگاه

بر اساس معتبرترين تفاسير آغاز نبرد گوجه فرنگي به سال 1945 بر مي گردد. ميدان شهر كه جشنواره گوجه فرنگي به صورت سنتي در آنجا برگزار مي شده است انباشته از جواناني بوده كه به هنگام آغاز جشنواره با قيافه هاي عجيب و غريب از جلوي ديدگان مشتاقان اين مراسم رژه مي رفته اند. بسياري از جوانان با ديدن اين مراسم به سيل جوانان شركت كننده مي پيوسته اند تا به همراه موزيك كساني را كه در شكل و قيافه غولهاي عجيب و غريب ظاهر شده اند را به جلو هل دهند!

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

07.jpg

08.jpg

لینک به دیدگاه

نبرد گوجه فرنگي با افتادن يكي از شركت كنندگان بر زمين آغاز مي شود. يورش به سوي جعبه هاي گوجه فرنگي آغاز ماجراست و كار آن قدر بالا مي گيرد كه پليس براي اينكه خسارتي به فروشگاههاي مجاور وارد نشود مجبور مي شود كه در نبرد دخالت نمايد!

در سال 1951 شهرداري شهر بونال اجازه برپايي جشنواره را صادر نكرد. نتيجه آن شد كه تعدادي از شركت كنندگان جوان دستگير شده و حتي به زندان انداخته شدند! اين امر باعث شد تا ساكنان شهر برگزار كنندگان جشنواره را مجبور ساختند كه آنان را آزاد سازند. با گسترش اعتراضات مسؤولان شهر مجبور شدند تا بار ديگر اجازه برپايي جشنواره ر صادر نمايند. از آن سال به بعد همه ساله بر تعداد شركت كنندگان در جشنواره اضافه شد و اين امر باعث شد تا مسؤولان تصميم بگيرند كه جشنواره را در خارج از شهر برگزار نمايند.

 

09.jpg

10.jpg

لینک به دیدگاه

اما جوانان پرشور بار ديگر غوغايي برپ كردند و كار را به جايي رساندند كه علاوه بر نبرد با گوجه فرنگي، يكديگر را به درون فواره هاي آب هل دادند و بر روي يكديگر آب پاشيدند آنها به تماشاگران و مسؤولان هم رحم نكردند و آنان را هم از گوجه فرنگيهاي خود بي نصيب ننمودند! اين شيطنتها باعث شد تا بار ديگر مسؤولان، جشنواره را ممنوع اعلام نمايند و شركت كنندگان را به زندان و حبس تهديد نمايند. از آنجا كه اين مراسم ريشه هاي عميقي در جامعه بونال داشت در سال 1957 عده اي از جوانان پيشنهاد كردند كه جشنواره را به صورت مراسم تدفين گوجه فرنگي برگزار نمايند!دوباره جمعيت بسياري با لباسهاي عجيب به راه افتادند و گروهي نوازنده نيز آنان ر همراهي كردند.

 

11.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

13.jpg

لینک به دیدگاه

دسته اي از جوانان نيز در حالي كه تابوت حامل يك گوجه فرنگي بزرگ را حمل مي كردند از جلوي تماشاگران رژه مي رفتند! در سال 1959 و درپي تقاضاهاي مكرر مردم، شهرداري بونال بار ديگر اجازه برپايي جشن گوجه فرنگي را البته با محدوديتهاي خاص صادر نمود. از جمله اين محدوديتها اينكه آغاز و پايان جشن با صداي زنگ اعلام مي شود و پرتاب گوجه فرنگي قبل و بعد از به صدا درآمدن زنگ ممنوع خواهد بود و نبرد گوجه فرنگي تنه در زمان ميان دو زنگ مجاز خواهد بود! از آن زمان به بعد جشنواره صورت رسمي تري به خود گرفت هرچند كه دچار تغييرات بسياري نيز شد. چنانكه علاوه بر نبرد گوجه فرنگي، مسابقه صعود از تير چراغ برق چرب و روغني، جشن شكلات داغ و انواع مسابقه هاي ورزشي و نمايشهاي خياباني نيز به اين مراسم اضافه شد.

 

14.jpg

15.jpg

01.jpg

لینک به دیدگاه

در اين ميان مسابقه اي كه به شدت جاي خود را در ميان طرفداران باز نموده بالارفتن از ستون صابوني است كه برندگان آن مي توانند در نوك ستون جايزه خود كه تكه اي گوشت نمك زده است را بدست آورند!

از سال 1980 شهرداري عهده دار برگزاري و ترويج جشنواره شد. لذا همه ساله شهرداري بونال چندين تن گوجه فرنگي تهيه مي كند تا در اين مراسم مصرف شود!

با وجود تعداد زياد شركت كنندگان در اين مراسم، خوشبختانه اين جشن هيچگونه خطر و حادثه اي را به دنبال نداشته است و همه ساله بدون هيچ حادثه تلخي به خوبي برگزار شده است.

16.jpg

17.jpg

لینک به دیدگاه

امروزه بسياري از مردم كساني را كه به پافشاري خود موجب شدند تا اين مراسم همه ساله برگزار شود تحسين مي كنند. جشنواره اي كه امروزه به يك جشن بزرگ و فراموش نشدني تبديل شده است.

اما اگر شما هم قصد شركت در اين جشنواره را داريد بايد قوانين آن را رعايت نماييد؛ قوانيني كه باعث شده است تا مراسم به خوبي و زيبايي انجام شود. اولين قانون بيان مي كند كه شما نبايد هيچ بطري و يا چيزي كه باعث حادثه و صدمه به ديگران شود را به همراه بياوريد. پوشيدن تي شرت هم ممنوع است. گوجه فرنگيهايي كه در نبرد استفاده مي شوند بايد كاملاً له شده و فشرده باشند ت صدمه اي به كسي نزنند.

شما بايد مراقب كاميون ويا باركشهايي كه گوجه فرنگي حمل مي كنند باشيد و در پايان اينكه به محض اينكه دومين زنگ نواخته شد بايد پرتاب گوجه فرنگي متوقف شود! اگر اين قوانين را پذيرفته ايد مي توانيد همه ساله در ماه آگوست به شهر بونال اسپانيا برويد و براي نبردي جانانه گوجه فرنگيهاي آبدار به دست بگيريد.

 

18.jpg

21.jpg

 

19.jpg

20.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...