Waffen 15120 مالک ارسال شده در 1 آبان، 2010 من این رو چند بار خوندم هوتن جان... ولی به نظرم هیچ کدوم از مثال ها یا توضیحاتش این پارادوکس رو توضیح نمیده... یعنی یه چیزی هست که من از این متن نفهمیدم ؟ 1
Avenger 19334 ارسال شده در 1 آبان، 2010 اگه بگیم نه که میشه نقص قدرت خلق خدا اگه بگیم اره این دفعه میشه نقص قدرت خدا در هر دو صورت خدا رو زدیم ناقص کردیم 2
Waffen 15120 مالک ارسال شده در 1 آبان، 2010 اگه بگیم نه که میشه نقص قدرت خلق خدااگه بگیم اره این دفعه میشه نقص قدرت خدا در هر دو صورت خدا رو زدیم ناقص کردیم دقیقا... خوب مسئله همین جاست... همینه که نمیتونند جواب بدند... البته از نظر من ربطی به ناقص کردن خدا نداره... عرض کردم... هزار تا سوال با همین هدف هست... اگر میخواید یه سوال دیگه میگم که خدا هم توش نباشه اصلا... 5
هوتن 15061 ارسال شده در 1 آبان، 2010 من این رو چند بار خوندم هوتن جان... ولی به نظرم هیچ کدوم از مثال ها یا توضیحاتش این پارادوکس رو توضیح نمیده... یعنی یه چیزی هست که من از این متن نفهمیدم ؟ خوب بزار یکم بره جلوتر میام یه توشیخی میدم......... 2
Waffen 15120 مالک ارسال شده در 1 آبان، 2010 خوب بزار یکم بره جلوتر میام یه توشیخی میدم......... مرسی... 2
ne_sh67 1947 ارسال شده در 1 آبان، 2010 این یکی از سوالات اولیه در حوزه دانشی به نام فلسفه است... من میخوام بدونم که ایا شما میتونید سوالی و طرح کنید که خودتون جوابش و نمیدونید؟! 2
ayhan 2309 ارسال شده در 2 آبان، 2010 پس چرا میگن غیرممکنه خدا وجونداشته باشه شاید خدا از عهده اون غیر ممکنه که دارای صفت غیرممکنه برنیومده برا خدا غیرممکنی وجود نداره ما تو فلسفه اینو شنیده ایم محال رو شما دارید تعریف میکنید... این محال از نظر شما و از دید شما به محال تبدیل شده... آیا از دید موجودی بی نهایت توانگر هم محال هست ؟ آیا مسئله ی "محال" از اینجا ناشی نمیشه که توانایی های ما دارای مرز هستند ؟ شما از کجا میدونید که خدا نمیتونه زمین رو در تخم مرغی قرار بده ؟ کاری به بزرگ کردن با کوچک کردن تخم مرغ نباید داشته باشید... با این کار دارید اصل سوال رو تغییر میدید... این مثال خوبی برای اثبات حرفتون نیست... در آخر همونطور که عرض کردم غیر ممکن از ناتوانی انسان ها که فانی هستند و قدرتی محدود دارند ناشی میشه... در فلسفه ی وجود خدا چیزی به نام "محال" یا "غیر ممکن" تعریف نشده... :icon_gol: این سوال از نظر تو محاله! همونطوری که نصف کردن ماه و . . . برای تو محاله!ولی برای خدا که کل جهان رو تو 6 روز ردیف کرد نباید همچین مساله ی سختی باشه!!!! استاد ما در این مورد یه جلسه توضیح داده بود و اول کلاس خواب بودم و قسمتیشو بیرون سیگار میکشیدم و آخرشم پیچوندم و رفتم... چیزایی که تو ذهنم مونده بود رو گفتم .بیشتر سوات ندارم و نمیخوام الکی پست بدم. ولی تا جایی که میدونم ایم مسئله چیز مبهمی تو فلسفه نیست و راحت بهش جواب دادن... دلیل اینکه اخوندها از فلسفه متنفر هستند همین هست دیگه.بعضی موقع ها چیزهایی گفته میشه که هیچ جوابی براشون ندارند جواب داره...باس از اهل فن بپرسی.... 1
ayhan 2309 ارسال شده در 2 آبان، 2010 اگه بگیم نه که میشه نقص قدرت خلق خدااگه بگیم اره این دفعه میشه نقص قدرت خدا در هر دو صورت خدا رو زدیم ناقص کردیم بحث سر اینه که سوال غلطه... ازسوال غلط نمیشه نتیجه گرفت.... البته نمتونم قانعت کنم چرا سوال غلطه....سواتشو ندارم.... 3
ayhan 2309 ارسال شده در 2 آبان، 2010 مردي 1400 سال پيش همين سوال را از امام علي عليه السلام پرسيد . حضرت امیر المومنین علی بن ابی طالب (ع) در پاسخ آن مرد فرمود: قَالَ إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی لَا یُنْسَبُ إِلَی الْعَجْزِ وَ الَّذِی سَأَلْتَنِی لَا یَکُونُ (توحید صدوق باب 9 حدیث 9) یعنی همانا خداوند به عجز و ناتوانی متصف نمی گردد، بلکه آنچه تو از من درباره آن پرسیدی موجود نمی شود (و قابلیت وجود ندارد.) در این بیان امام دو مطلب را بیان کرده است الف: عجز و ناتوانی به خداوند نسبت داده نمی شود. ب: آنچه سؤال کردی امری محال و ناشدنی است. آیا این دو جمله با هم ناسازگارند؟ نه بلکه به نکته لطیفی اشاره دارند و آن این است که این محال و ناشدنی بودن، ضعف و عجز امری است که ذاتا محال است و این عجز و ضعف به خداوند نسبت داده نمی شود. چون قصور و تقصیر و نقص و عجز متوجه فاعل (خداوند) نخواهد بود؛ بلکه قصور و نقص و نارسایی و عدم قابلیت برای وجود متوجه قابل (امری که ذاتا محال است) می باشد و خداوند هم فرمود ان الله علی کل شیء قدیر؛ یعنی خداوند بر هر چیزی قادر است. اما محال ذاتی، شیء نیست بلکه لاشیء است. اگر یک کوزه ساز زبردست از آب یک کوزه خوش رنگ و لعاب نمی سازد ضعف و عجز به کوزه ساز منسوب نیست بلکه به آب منسوب است که قابلیت تبدیل شدن به کوزه (در حالی که مایع است) را ندارد. 5
soheiiil 24253 ارسال شده در 5 آبان، 2010 تو این چند روز خیلی فکر کردم که شاید اشتباه باشه از آنجایی که فرض ما قادر مطلق بودن خداوند هست پس خداوند قادر به بالفعل کردن همه افعال هست یعنی بله خداوند میتواند که نتواند یعنی اگه بخواهد میتواند حتی نیم کیلو رو هم نتونه برداره حتی خداوند میشه که بخواهد که نخواهد خدا وند میتونه بد باشه . ...خدا میتونه شیطان باشه ...چیزی که مبرهنه اینه که خداوند توانایی دارد پس قائم به ذات خود بوده و توانایی هر کاری رو داره 3
yasi * m 5032 ارسال شده در 5 آبان، 2010 خوب ما نیز کمی فکر کردیم... یه چیزایی به ذهنم رسید ... گفتم اگه بگم بد نیست.... ببینید.... ما این رو فرض کردیم که خدا این جهان رو خلق کرده وبراش قوانینی گذاشته.... این قوانین نبودن.... گذاشته شدن.... خوب.... طبق این قوانین یک سری چیزها در این جهان محال طلقی میشه.... نه فقط محال در ذهن بشر.... که محال در همه جا... همه چیز.....خیلی چیزا ممکنه به نظر ما محال باشه... اما در این عالم ، با قوانینش ممکن باشه......و این به خاطر کم بودن علم انسانه از اطراف خودش.....ولی آیا چیزی رو سراغ دارین که تو ذهن بشر ممکن باشه ولی در واقع محال باشه؟! خوب مطمئنا نیست .....این که خدا بتونه سنگی ایجاد کنه که نتونه بلندش کنه.... چون با توجه به قوانینی که تو این عالم وجود داره ممکن نیست..... به نظر ما محال میاد و برامون تبدیل میشه به یک پارادوکس.... 4
Ha.Mi.D 8376 ارسال شده در 6 آبان، 2010 یه سوال بسیار قدیمی که سوال اشتباهیه.خودش رو نقض می کنه.پس نمیشه بهش جواب داد. 1
novel guy 259 ارسال شده در 6 آبان، 2010 در دنیای فلسفه سوالاتی هستند که بعد از گذشت قرن ها هنوز بی جواب موندند... هر فیلسوف و متفکری با توجه به دید خودش و نظریات خودش نسبت به جهان طوری سعی کرده برای اون سوالات پاسخی بیاره... بعدها همیشه اون نظریات توسط فیلسوف ها و متفکریم دیگه به دلایلی رد شده... هیچ اطمینانی وجود نداره که برای بعضی سوالات پاسخی وجود داشته باشه... بسیاری سوالات در علم فلسفه هستند که شاید هرگز برای اونها پاسخی نباشه... مسلما این خواسته ای نابجا هست که مطلبی اینجا مطرح بشه و من از دوستانم یا خودم انتظار پاسخی داشته باشم زمانی که بزرگترین فیلسوف های جهان از پاسخ دادن به اونها ناتوان بودند... هدف از مطرح کردن مسائلی اینچنینی تنها این هست که کمی با هم فکر کنیم... همین... بنده قبلا سوالی شبیه به این رو در باشگاه مهندسین مطرح کرده بودم... نمیدونم دوستان به یاد میارند یا خیر... با این تفاوت که در اونجا ما این امکان رو داشتیم که به مسئله با دید علمی هم نگاه کنیم بلکه پاسخی برای اون باشه... در اینجا چنین نیست... همه ی ما میدونیم در فلسفه ی وجودی خدا , خدا یک واقعیت کامل و بی نهایت تعریف شده... این بدین معناست که توان انجام هر چیزی رو داره... میتونه به خواست خودش خلق کنه... به خواست خودش به وجود بیاره و از بین ببره... خدا همه جاست... همه چیزه... هیچ ضعفی نداره... توانای مطلقه و ما وجودمون رو محتاج وجود اون هستیم... سوال اینه : آیا خدا میتونه سنگی خلق کنه که آنقدر سنگین باشه (بی نهایت سنگین) که حتی خودش (بی نهایت توانگر) هم نتونه اون رو بلند کنه ؟ جواب این سوال خیلی آسونه. سوال شما یک تعارض منطقی است که در علم منطق ریاضی اونو بررسی می کنن مثلآ: یکی از نویسندگان اهل کرت گفته که مردم اهل کرت دروغگو هستن.خب اگه مردم اهل کرت دروغگو باشن پس حتمآ آن نویسنده هم دروغ گو هستش.یعنی دروغ گفته که مردم کرت دروغ گو هستن.پس مردم اهل کرت راست گو هستن.پس در اینصورت نویسنده هم راستگو بوده و راست گفته که مردم اهل کرت دروغگو هستن که در اینجا تعارض پیش میاد! 7
soheiiil 24253 ارسال شده در 6 آبان، 2010 جواب این سوال خیلی آسونه. سوال شما یک تعارض منطقی است که در علم منطق ریاضی اونو بررسی می کنن مثلآ: یکی از نویسندگان اهل کرت گفته که مردم اهل کرت دروغگو هستن.خب اگه مردم اهل کرت دروغگو باشن پس حتمآ آن نویسنده هم دروغ گو هستش.یعنی دروغ گفته که مردم کرت دروغ گو هستن.پس مردم اهل کرت راست گو هستن.پس در اینصورت نویسنده هم راستگو بوده و راست گفته که مردم اهل کرت دروغگو هستن که در اینجا تعارض پیش میاد! سقراط بوده و یونانی ها 3
Waffen 15120 مالک ارسال شده در 6 آبان، 2010 منم خودم چندتا مطلب خوندم و نظرات دوستان رو هم خوندم... با نظرتون موافقم... این رو هم عرض کنم که خود من هم جواب این سوال رو نمیدونستم... این رو پرسیدم که یاد بگیرم... مرسی... 8
maryam_alien 9906 ارسال شده در 6 آبان، 2010 منم خودم چندتا مطلب خوندم و نظرات دوستان رو هم خوندم... با نظرتون موافقم... این رو هم عرض کنم که خود من هم جواب این سوال رو نمیدونستم... این رو پرسیدم که یاد بگیرم... مرسی... خوشم میاد منطق داری... :icon_gol: 1
★napadid★ 2337 ارسال شده در 6 آبان، 2010 برای بیان هر جمله ای باید معنی تک تک کلماتی که توش به کار میرن رو دقیقا دونست در این سوال دو حالت وجود داره 1- خدا رو اینطوری تعریف کنی که زیاد قدرت نداره فقط در حد خلق موجودات و جهان قدرت داره در این صورت طرح سوال دیگه درست نیست چون خدا قدرتش کمه و اینو میدونیم پس چرا بحث کنیم 2- خدا رو قادر به همه کار میدونیم و شکی توش نداریم که باز طرح این سوال اشتباهه چون اگر در قدرت خدا شک نداریم نباید این سوال رو مطرح کنیم پس میبینیم مشکل ما در جواب ندادن به این سوال اینه که هنوز خدا رو نشتاختیم اول باید خدا رو به صورت کامل شناخت این نظر منه البته پرس و جو کردما 6
ارسال های توصیه شده
برای ارسال دیدگاه یک حساب کاربری ایجاد کنید یا وارد حساب خود شوید
برای اینکه بتوانید دیدگاهی ارسال کنید نیاز دارید که کاربر سایت شوید
ایجاد یک حساب کاربری
برای حساب کاربری جدید در سایت ما ثبت نام کنید. عضویت خیلی ساده است !
ثبت نام یک حساب کاربری جدیدورود به حساب کاربری
دارای حساب کاربری هستید؟ از اینجا وارد شوید
ورود به حساب کاربری