رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

طراحی داخلی (Interior Design) که به عنوان یک حرفه، یک هنر و یک صنعت در دنیا شناخته شده، بهینه­سازی فضاهای داخلی ساختمان­ها به منظور انجام فعالیت­های روزمره یعنی زندگی و کار است.

 

بخش اعظم عمر ما در فضاهای داخلی بناها سپری می­شود. این فضاها محیطی را ایجاد می­کنند که پاسخ­گوی نیازهای اساسی ما نظیر نیاز به سرپناه بوده و بسیاری از فعالیت­های ما در آن صورت می­گیرد. همچنین آنچه به یک بنا روح می­بخشد، فضای داخلی آن است. بنابراین می­توان گفت کیفیت فضای داخلی از یک طرف تأثیر مستقیمی بر نحوه انجام فعالیت­های ما در آن دارد و از طرف دیگر نگرش، احوال و شخصیت ما را تحت تأثیر قرار می­دهد. بر این اساس، هدف طراحی داخلی، بهبود عملکرد فیزیکی و روانی فضا برای راحت­سازی زندگی در آن است. فضای معماری بدون طراحی داخلی یا اصلاً قابل استفاده نیست و یا در صورت قابل استفاده بودن، کارآیی لازم و بهینه را نخواهد داشت.

 

طراحی داخلی زندگی همه آحاد جامعه را تحت تأثیر قرار می­دهد و تأثیرات آن در زندگی به وضوح قابل مشاهده است. از این­رو موضوع طراحی داخلی به هیچ وجه محدود به اقشار مرفه و خانه­های اعیانی نیست. طراحی داخلی می­تواند برای کل جامعه و طبقات کم­درآمد هم مفید باشد. اگر قناعت را اصل اساسی امروز جامعه بدانیم و قصد داشته باشیم امکان زندگی راحت را در فضای 40 یا 60 متری آپارتمان­ها فراهم کنیم، طراحی داخلی یک ضرورت گریزناپذیر خواهد بود. طراحی داخلی می­تواند به ما نشان دهد که در این فضای کوچک چطور و با چه وسایلی باید زندگی کنیم.

 

از آنجا که طراحی داخلی در ارتباط مستقیم با ویژگی­های روحی ـ روانی انسان قرار دارد، بایستی برای نیل به یک طرح مطلوب، ویژگی­های رفتارهای انسانی در فضاهای داخلی زیستی اعم از عمومی و خصوصی، در طراحی به دقت مورد توجه قرار ­گیرد. از این­رو طراح به هنگام طراحی فضای داخلی با دو مقوله سروکار دارد: کاربرد آن فضا، و احساس و تأثیری که می­خواهد آن فضا بر استفاده­کننده داشته باشد.

 

طراحی داخلی طیف گوناگونی از عناصر و مؤلفه­ها از قبیل فرم، نور، رنگ، بافت، کف، سقف، دیوار، عناصر کارکردی و تزیینی و مبلمان را در برمی­گیرد. این عناصر ابزارهای کار طراح هستند که همگی باید بطور هماهنگ و متناسب در یک طرح مرتبط و خوشایند قرار گیرند.

 

طراحی داخلی که در حد واسط میان معماری و طراحی قرار می­گیرد، به همان میزان که شامل جنبه­های کاربردی، ساختاری و فنی می­شود، طراحی تجسمی و جنبه­های بصری و زیبایی­شناسانه را نیز در بر دارد. از این­رو طراحی داخلی اغلب در ردیف هنرهای تجسمی به حساب آمده است و برای موفقیت در آن، بایستی تا حد نسبتاً زیادی با عناصر و اصول طراحی تجسمی و مبادی سواد بصری آشنا بود.

 

اگرچه طراحی داخلی امروزه به عنوان یک تخصص شناخته می­شود و محدوده بسیار وسیعی را در بر می­گیرد، اما از آنجایی که این رشته در ارتباط مستقیم با فضای داخلی خانه و زندگی روزمره می­باشد، شناخت الفبای طراحی داخلی و تبیین مبانی آن به زبان ساده برای عموم مردم و بویژه زنان خانه­دار، به قابل فهم کردن آن و برخوردی علمی با این پدیده خواهد انجامید و در نهایت تأثیری عمیق بر کیفیت فضاهای زیستی جامعه ما خواهد داشت. از این­رو بنا داریم طی یادداشت­هایی به مباحث مختلف طراحی داخلی بپردازیم و با بهره­گیری از اصول طراحی تجسمی و سواد بصری و نیز با استناد به نمونه­های موفق طراحی داخلی خانه در سطح جهان، دانش و آگاهی افراد خانواده را در این خصوص افزایش دهیم. در این یادداشت­ها سعی خواهیم نمود با ذکر نکات کلیدی و کاربردی در مورد کیفیت فضاهای داخلی خانه، شما را نسبت به محیط و فضای اطرافتان و عناصر موجود در آن حساس­تر کنیم و توانايي­هاي علمی و كاربردي شما را در زيباسازي محيط خانه و بهبود کیفیت فضاهای آن افزایش دهیم.

 

نوشته شده توسط: مهدی ضرابی

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...
  • پاسخ 104
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این‌روزها دیگر حمام محل آرایش و پیرایش جسم و روح تلقی می‌شود، حتی گاهی استراحت فردی از همین نقطه شروع می‌شود. حمام یكی از مهم‌ترین عناصر معماری داخلی هر خانه‌ای‌ است. در گذشته حمام‌ نه فقط محلی برای استحمام، بلكه جایی برای انبار كردن لوازم و وسایل كهنه بود.

1100809182348s.gif1100809144906s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

امروز دکوراسیون داخلی به‌عنوان یک علم تلقی می‌شود یعنی تمامی الزامات زیبائی‌شناسی در آن لحاظ می‌شود. دکوراسیون داخلی دیگر سلیقه‌ای نیست. از لحاظ روحی ـ روانی یک محیط داخلی باید به‌گونه‌ای باشد که تأثیر مثبتی بر روی افراد داشته باشد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

یکیازعمدهمشکلاتآپارتماننشینی در دكوراسيون داخلي منزل خودکمبودجاودراختیارنداشتنفضایمناسباست. کمبودقفسههایآشپزخانه،عدموجودکمددیواری،کتابخانهدیواریو... همهاینهاازجملهعواملیاستکهامنیت،آسایشومهمترازهمهاقتصادساکنینآپارتمانرابهمخاطرهمیاندازد.

1040809135955s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

با افزایش روز افزون جمعیت شهری و قیمت زمین، ساخت و ساز آپارتمان و زندگی آپارتمانی مقرون‌ به ‌صرفه‌تر شده است. بیشتر ما حداقل یک بار زندگی در محیط بسته آپارتمانی را تجربه کرده‌ایم و از معایب و مشکلات آپارتمان نشینی آگاهیم. یکی از عمده معایبی که بیشتر مردم از آن گله‌مند هستند خفه و بسته بودن فضای آپارتمان است. با استفاده از چندین نکته کوچک که بیشتر جنبه بصری دارد، می‌توانیم این فضای مرده را زنده‌تر و آپارتمان خود را دلبازتر كنيم:

1200609151828s.gif

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

سفر به اعماق دريا يكي از شگفت‌انگيزترين سفرهايي است كه بشر موفق به درك آن شده است؛ شما نيز مي‌توانيد با تمهيد يك آكواريوم در خانه، از آرامش سحرانگيز آب و شگفتي‌هاي جهان طبيعت به طور همزمان برخوردار شويد.

1200609134345s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

غرفه سازی نمایشگاه امروزه اهمیت بسیار زیادی برای اغلب شرکتها دارا میباشد . زیرا با تخصصی شدن نمایشگاهها در سالیان اخیر و سیل شرکتها در هر نمایشگاه با موضوعات مرتبط باعث گردیده است که برخی از شرکتها با یک برنامه ریزی بسیار دقیق حضور پر رنگتری را در یک نمایشگاه از خود به نمایش گذارند . و این موضوع تنها به تولیدات آنها مربوط نمیباشد . اینکه چگونه ارتباط مناسب تر و قوی تری با بازدید کنندگان برقرار کنیم یکی از دغدقه های مدیران فروش میباشد .

1130609111112s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

براي کشور ما که اقتصاد آن همواره به لحاظ کسب درآمدهاي ارزي به تولید و صادرات نفت وابسته بوده است و با توجه به نوسانات قیمت نفت در دو برنامه گذشته و میزان ذخایر نفتی و توانایی صدور آن براي کشور، سیاست جایگزینی صادرات غیرنفتی جهت تامین ارز مورد نیاز کشور یعنی صنایع داخلی را تشویق به تولید کالاهاي وارداتی و صدو ر دیگر کالاها به کشورها بیش از هر زمان دیگري مورد توجه قرار گرفته است.

1130609111640s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

فکر کنید چه قدر جالب میشه اگر بتونیم در زیبا سازی منزل و یا محیط کار از رنگهای مختلف و متنوع و مدلهای زیبا استفاده کنیم که هم وقتی صبح سر کار میریم در محیط کار احساس آرامش کنیم و وقتی به منزل میرم هم همینطور باشه در اینجا میخواهیم شما را با ایجاد نقش بافت ها روی دیوار و انواع رنگها برای زیباتر سازی آشنا کنیم .

1020609153934s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

بررسي تاثير متقابل روانشناختي رنگها در کاربرد هنري رنگ اهميت بسزايي دارد و استفاده متناسب از هر رنگ مي تواند کاربرد ويژه اي در طراحي داخلي داشته باشد. شکوه و جلوه هر رنگ در کنار رنگ ديگر، اثر واقعي خود را نشان مي دهد و هر رنگ نسبت به رنگ ديگر ميزان تيرگي يا روشني اش بهتر نمايان مي شود. تغيير دادن اين ترتيب طبيعي ، ناهماهنگي رنگها را به دنبال دارد و استفاده از اين ترکيب ناسازگار، مي تواند تغييرات زيادي در دکوراسيون داخلي به وجود آورد.

1010609162231s.gif

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

رنگ یكی از جالب ترین جنبه های دكوراسیون داخلی است. طراحان دكوراسیون داخلی امروزی تقریباً همه قوانین سابق در ارتباط با استفاده از رنگ های گوناگون و تركیب آنها با یكدیگر را در هم شكسته اند و امروز هر رنگی را می توان در دكوراسیون داخلی منزل به كار برد. دیگر مرزها و محدویت های گذشته در كاربرد رنگ ها در دكوراسیون رعایت نمی شوند و شاید به همین دلیل انتخاب مجموعه رنگی دلخواه برای دكوراسیون یك خانه مشكل تر شده باشد.

1290509233028s.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

آدمی همیشه دوست دارد در محیطی مملواز آرامش و زیبایی زندگی کند و همیشه سعی بر آن دارد که آرامش را به محیط کار خودنیز ببرد. با توجه به این مسئله میتوان با دکوراسیون داخلی مناسب خواسته های فردرا جواب داد .مسائلی که باید قبل از طراحی دکور منزل یا محیط کار یا رستوران یا بوتیک یا محیط اداری و..... در نظر داشته باشیم به این صورت میباشد

1290509225526s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

يكي از مهم ترين عوامل موثر در ارتقاء كيفيت دکوراسیونداخلي ، انتخاب و بكار گيري مصالح ساختماني مناسب است .در اين انتخاب طراح داخلی بايد با آگاهي و شناختي كه از مشخصات فني و كاربري مصالح مختلف دارد ، دست به انتخاب بهينه بزند. در بسياري از موارد با توجه به تبليغات شركت هاي مختلف عرضه كننده مصالح ساختماني، دسترسي واقعي به مشخصات و شاخص هايي براي مقايسه محصولات مختلف باهم براي مصرف كنندگان وجود ندارد.

 

 

1290509185906s.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

شاید هر کسی فضایی به نام اتاق ناهارخوری رسمی‌ در خانه اش نداشته باشد، اما بهتر است گوشه‌ای از فضای منزلتان را به این منظور اختصاص دهید و یک میز و چندین صندلی در آنجا قرار دهید.اندازه فضا اهمیت ندارد بلکه وجود این قسمت در خانه است که اهمیت دارد، و با زیبا ساختن آن می‌توانید به زیبایی و دکوراسیون داخلی منزلتان کمک کنید.

منبع: سايت جم دكراشن

لینک به دیدگاه

دکوراسیون داخلی در آپارتمان

 

یکی از عمده مشکلات آپارتمان نشینی در دکوراسیون داخلی منزل خود کمبود جا و در اختیار نداشتن فضای مناسب است. کمبود قفسه های آشپزخانه، عدم وجود کمد دیواری، کتابخانه دیواری و... همه اینها از جمله عواملی است که امنیت، آسایش و مهمتر از همه اقتصاد ساکنین آپارتمان را به مخاطره می اندازد.

از آنجا که انباشته کردن اسباب و اثاثیه اضافی، غیرضروری و گاه به دردنخور یکی از ویژگی های زندگی است، فضاسازی در آپارتمان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. توجه به استفاده از فضا به صورتی مفید و کارآمد علاوه بر این که نقش مؤثری در کاهش میزان ریخت و پاش ایفا می کند بر هماهنگی نوع چیدمان منزل نیز می افزاید. در اینجا به معرفی راه هایی می پردازیم که می تواند ایده بسیار خوبی برای شما در زمینه فضاسازی آپارتمان باشد :

یکی از مهمترین اقدامات در زمینه دکوراسیون داخلی، ساخت و نصب دکورهایی است که می تواند بیشترین میزان وسایل اضافی و غیرضروری شما را در خود جای دهد.

حال با این اوضاع اگر می خواهید کمبود جایتان را برطرف سازید و نمی دانید با کتاب های اضافی و ظرف و ظروف عتیقه ای که با تلاش بسیار جمع کرده اید چه کار کنید، پیشنهاد این است که یک ویترین نردبانی با ابعاد ۴۰*۹۰ و ارتفاع ۲۱۲ سانتی متر (بدون شیشه) به عنوان کتابخانه، میز تلویزیون و ضبط صوت سفارش دهید.

فاصله طبقات بسته به نوع وسیله ای که در آن جای می گیرد، فرق می کند. طبقه زیرین معمولاً محل قرار گرفتن ویدئو یا تلفن است. طبقه دوم میز تلویزیون و طبقه سوم جای گذاشتن ضبط صوت و وی سی دی است. طبقات بعدی نیز مختص قرار گرفتن کتاب می شود که البته شما می توانید تعداد بیشتری از طبقات را به کتاب هایتان اختصاص دهید.

اگر کنج اتاق پذیرایی خالی است و ظرف هایتان در آشپزخانه بدون جا مانده به جای صرف هزینه گزاف برای خرید یک بوفه خراطی شده چندمیلیونی، یک ویترین چوبی سه کنج چهارطبقه با در شیشه ای سفارش دهید که ارتفاعی ۱۸۰ سانتی متری و طول و عرضی معادل ۴۳ سانتیمتر داشته باشد. اگر قصد دارید به گونه ای دیگر بشقاب ها و لیوان هایتان را جمع آوری کنید پیشنهاد می کنیم این روش را برگزینید.

یک کمد ۵ طبقه با عرض ۴۹ طول ۶۴ و ارتفاع ۱۶۲ سانتی متر سفارش دهید که هر طبقه آن در جداگانه داشته و همچون در یخچال از یک سو باز شود. احیاناً اگر ظروف قیمتی و عتیقه دارید بد نیست همان کمد ۵ طبقه را بدون در ساخته و به جای چوب در کف قفسه ها از شیشه استفاده کنید.

اگر علاقمند به قرار دادن آینه در منزلتان هستید، می توانید با یک تیر دو نشان بزنید، یک کتابخانه به همراه یک کمد آینه دار. برای این کار لازم است یک کمد دوتایی به هم چسبیده و بدون در با ارتفاع ۲۱۲ و طول و عرض ۹۷ و ۳۳ سانتی متر سفارش دهید. با کمک ۴ عدد تخته یکی از قسمت ها را طبقه زده و از آن به عنوان کتابخانه استفاده کنید و یا اشیای لوکس را در آن جا دهید. قسمت کناری را به عنوان کمد لباس هایتان انتخاب و در تمام آینه رویش نصب کنید.

برای استفاده بهینه از سالن پذیرایی و بهره بردن از امکانات کتابخانه، قفسه های سی دی و ظروف غیرلازم می توانید ترتیب ساخت یک دکور را بدهید.

دو ردیف قفسه سه تایی که هر کدام با عرض و طول ۳۷ و ۷۰ و ارتفاع ۴۰ سانتی متر است محل مناسبی برای نگهداری ظروف آشپزخانه و اشیای قدیمی به شمار می روند.

ردیف پایین که نمای چوبی دارد برای گذاشتن فایل های اداری و کتاب بسیار مناسب است. فاصله بین دو ردیف کمد هم فضای استانداردی است برای گذاشتن تلویزیون، آباژور، ضبط صوت و هر شیء زینتی که مایل به قرار دادن در آن مکان هستید. نمونه این کار را در آشپزخانه نیز می توان انجام داد . این دیگر بسته به سلیقه شما است که پانل های چوبی را در کدام قسمت و به چه صورت در آشپزخانه نصب کنید.

این روش به خانواده های پرجمعیت و مهمان دوست کمک می کند تا تمام ظروفی را که در آشپزخانه نیاز دارند در کنار خودشان جمع آوری کنند بدون اینکه با کمبود فضا مواجه شوند.

 

● کمد لباس های قدیمی

نگهداری لباس در هر خانه ای یکی از مهمترین مسائل است. یکی از معضلات خانم ها در پایان زمستان، جمع کردن لباس هایی است که دیگر به درد فصل بهار و تابستان نمی خورند. چرا که اغلب به دلیل کمبود کمد و فضای خالی مجبور به دور ریختن لباس های قدیمی و غیرفصلی هستند.

ایده خوب برای حل این مسئله ساخت نوعی کمد است که حالت کاناپه داشته و می تواند در خود تعداد بسیار زیادی لباس جای دهد.

سه کمد مکعب مستطیل که در آن از قسمت بالا باز می شود و ابعاد آن بستگی به متراژ منطقه ای دارد که شما در نظر گرفته اید این کمد علاوه بر نگهداری لباس های قدیمی و زمستانی، کاربرد دیگری نیز دارد. می توانید با قرار دادن چند عدد بالشتک آن را به کاناپه تبدیل کنید یا به عنوان میز برای گذاشتن آباژور، گلدان و مجسمه استفاده کنید.

 

● اتاق کار خانگی

 

ایجاد فضای مناسب برای کار این امکان را می دهد که شما در زمان هایی که در منزل به سر می برید یا به هر دلیلی مثل داشتن فرزند خردسال نمی توانید در ساعات روز سر کارتان حاضر شوید، بتوانید با آسودگی خاطر به امورتان رسیدگی کنید.

برای این منظور قسمتی از سالن پذیرایی را که بلااستفاده است مثلاً قسمتی که به واسطه قرار گرفتن ستون حالت فرورفتگی دارد را انتخاب کنید. با گذاشتن یک پاراوان بین قسمت موردنظر و آنجا که مبلمان را قرار داده اید، یک دیوارک بسازید. سپس میز کارتان را پشت پاراوان قرار داده و با نصب چند قفسه کامپیوتر، فاکس، تلفن و هر آنچه را که برای یک میز کار لازم دارید روی آن قرار دهید.

دو ردیف قفسه شیشه ای که برای کتاب و سی دی نصب شده است. این کار به شما این امکان را می دهد که کتاب ها و سی دی های مورد علاقه خودتان را همیشه در دسترس داشته باشید.

 

● بهینه سازی در آشپزخانه

یک میز دوطبقه متناسب با فضای آشپزخانه سفارش دهید که دورتادور آن چسبیده به قسمت فوقانی، کشو نصب شده باشد. این میز را وسط آشپزخانه بگذارید. بشقاب، لیوان، کارد و چنگال هایتان را در کشوها جای داده و طبقه تحتانی را هر آنچه که دلتان می خواهد از قابلمه گرفته تا گلدان، سبد میوه و نان قرار دهید. با پهن کردن یک رومیزی زیبا و گذاشتن یک گلدان گل از قسمت بالایی نیز می توانید به عنوان میز ناهارخوری استفاده کنید.

 

● استفاده بهینه از تاقچه

هنوز هم خانه هایی وجود دارد که در معماری شان از تاقچه استفاده شده است. با پیاده کردن روش های فوق می توانید حداکثر بهره را از فضا ببرید، محیط خانه را از شلوغی و ریخت وپاش برهانید. سلیقه تان را اجرا کنید و آرامش واقعی را به محیط زندگی تان برگردانید.

 

 

3040809140310s.jpg

 

 

لینک به دیدگاه

نورپردازی در آشپزخانه، حمام و هال ورودی

در آشپزخانه های قدیم که مانند امروز دارای کابینت های ثابت و جاسازی شده و محل مشخصی برای اجاق گاز، یخچال و دیگر وسایل آشپزخانه نبودند ، نورپردازی اغلب به وسیله یک چراغ آویز سقفی که در مرکز سقف آشپزخانه نصب می شد انجام می گرفت. چرا که اغلب فعالیت های داخل آشپزخانه ( مانند آماده سازی مواد غذایی ) بر روی میز وسط آشپزخانه انجام می شد.

اما آشپزخانه های امروزی با ردیفی از کابینت ها ، اجاق و یخچال جاسازی شده به موازات و در کنار دیوارهای آشپزخانه نیازمند شیوه دیگری از نورپردازی هستند. در آشپزخانه های امروزی قسمت اعظم کار در آشپزخانه بر روی سطح کابینت ها در کنار اجاق گاز و یا شیر آب و سینک ظرفشویی انجام می شود که در اغلب آشپزخانه ها همگی در کنار دیوار قرار دارند اما هنوز چراغ های سقفی از وسط سقف آشپزخانه آویزان هستند ، در نتیجه افراد اغلب پشت به منبع نور و در زیر سایه خود مشغول به کار هستند و هنگام کار از نور کافی برخوردار نیستند. با توجه به تغییرات ساختار آشپزخانه های امروزی نسبت به گذشته ، ما در بخش هایی از آشپزخانه که اغلب محل انجام کار محسوب می شود به نور کافی نیاز داریم. مانند سطح روی اجاق گاز، سینک ظرفشویی و سطوح روی کابینت ها که برای آماده سازی وسایل آشپزی و مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

علاوه بر نیاز به روشنایی در این اماکن، فضای کلی آشپزخانه نیز باید از نور کافی برخوردار باشد. همچنین در بسیاری از آشپزخانه ها بعضی از کابینت ها با درهای شیشه ای و به صورت ویترین ساخته شده اند تا از آنها برای به نمایش گذاشتن ظروف زیبا و تزئینی استفاده شود. این کابینت ها نیز نیاز به نورپردازی داخلی دارند. به این ترتیب ما نیاز به یک مجموعه منابع نوری داریم که هریک به صورت جداگانه قابل کنترل باشند.

نور کافی برای سطح روی اجاق گاز در آشپزخانه هایی که دارای یک هواکش یا هود در بالای اجاق گاز هستند به راحتی توسط چراغ هواکش تأمین می شود. اگر بالای اجاق گاز، هواکش مجهز به چراغ وجود ندارد باید یک چراغ قابل تنظیم در بالای اجاق گاز نصب شود. همچنین بالای سینک ظرفشویی نیز به یک چراغ نیاز تا شب هنگام نور کافی برای شست و شوی ظروف و مواد غذایی را برای ما فراهم کند. ترجیحاً هر یک از این چراغ ها باید دارای کلید کنترل مجزا باشند تا فقط در مواقع لزوم مورد استفاده قرار گیرند.

برای تأمین نور کافی در سطح روی کابینت ها از آنجا که اغلب این سطوح در زیر کابینت های دیواری قرار دارند به راحتی می توان از چراغ های مهتابی که در زیر کابینت ها نصب می شوند بهره گرفت. به این ترتیب چراغ های نصب شده در زیر کابینت های دیواری بی آنکه دیده شوند و یا موجب آزار چشم باشند نور کافی را بر سطح روی کابینت ها می تابانند. چنانچه کابینت های زمینی عمیق باشند و نور محیط به اندازه کافی درون آنها را روشن نکند برای دسترسی راحت به وسایل داخل این نوع کابینت ها می توان چراغ های کوچکی در آنها نصب کرد که با کلیدهای اتوماتیک کنترل شوند و با باز و بسته شدن در کابینت ها روشن و خاموش شوند.

اگر آشپزخانه شما محل صرف غذا نیز هست استفاده از چراغ های سقفی که ارتفاعشان قابل تنظیم است درست در بالای میز غذاخوری ایده خوبی است. این چراغ ها می توانند هنگام صرف غذا روی میز را به خوبی روشن کنند و در مواقعی که از میز استفاده نمی شود فضای کلی آشپزخانه را روشنایی ببخشند.

نورپردازی در فضای حمام و دستشویی از اهمیت کمتری برخوردار است و به سادگی با نصب چراغ های سقفی قابل اجرا است. در حمام و دستشویی علاوه بر چراغ های سقفی که برای تأمین روشنایی محیط مورد استفاده قرار می گیرند نصب یک چراغ دیواری در بالای آینه نیز ضروری است اما توجه داشته باشید که برای این منظور از چراغ های فلوئورسنت استفاده نکنید زیرا نور این چراغ ها موجب تغییر برخی از رنگ ها شده و تصویر شما را با رنگ های غیرواقعی در آینه منعکس می کنند.

نورپردازی قسمت های مختلف خانه ، هال ورودی، راهروها و راه پله ها را نیز فراموش نکنید. این اماکن در هر خانه ای باید از نور فراوان برخوردار باشند به خصوص راه پله ها که در حفظ ایمنی و سلامتی خانواده و میهمانان اهمیت به سزایی دارد. در اینجا ایمنی مهم تر از زیبایی است و بهترین روش نورپردازی روشن کردن مسیر حرکت و سطح روی پلکان با چراغ هایی است که به دیوار نصب می شوند و نور را به طرف پایین می تابانند. استفاده از چراغ های دیواری کار تعویض لامپ را نیز ساده تر می کند.

آنچه تاکنون بیان شد در جهت تأمین نور کافی و روشنایی لازم برای انجام فعالیت های گوناگون در هر یک از اتاق ها بود ؛ اما نورپردازی می تواند در جهت زیباسازی و جلب توجه بیننده به سوی اشیای تزئینی و ویژگی های زیبای یک اتاق نیز باشد. برای این منظور بهترین انتخاب چراغ های قابل تنظیمی هستند که به صورت تک، دوتایی و سه تایی در بازار موجودند و پس از نصب در یک نقطه از دیوار می توان هر یک از آنها را به سمت دلخواه تنظیم کرد به صورتی که محل مورد نظر ما را روشن کند. نور این چراغ ها را می توان به راحتی بر روی یک دیوار، یک تابلو و یا یک مجسمه دلخواه تنظیم کرد و یا حتی بخشی خاص از اتاق ( مانند محل قرارگیری شومینه و یا یک آرک در سقف ) را به وسیله آنها روشن کرد.

طبقات داخل کابینت های در شیشه ای را نیز می توان با استفاده از روش های گوناگون روشنایی بخشید. اما یکی از بهترین راه ها نصب چراغ های کوچک در زیر هر یک از طبقات ، و یا در مواقعی که طبقات شیشه ای هستند نصب یک لامپ در قسمت بالا و یا پایین کابینت است.

 

 

 

3010509191256s.jpg

 

منبع:سايت جم دكراشن

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

توجه به فضاي داخلي و نحوه و تقسيم بندي پلان ها، نقش مهمي را در ساختار معماري يك بنا بر عهده دارد. طراحي فضايي با انعطاف پذيري بالا و تنوع پذير از لحاظ چيدمان و آرايش سطوح مي تواند كاركرد هاي مختلفي را بپذيرد و اين در حالي است كه مخاطب احساس رضايت بيشتري از فضا خواهد داشت. استفاده از جدا كننده هاي سبك و قابل حمل، شفاف سازي، رنگ بندي هاي متناسب با نياز هاي موجود، تنوع مصالح، توجه به نحوه قرار گيري و تعامل مابين فضاهاي مختلف از جمله ويژگي هايي هستند كه در كنار ساختار خاصي كه براي يك پلان معماري در نظر گرفته شده است، مي تواند بر غناي آن افزوده و حتي قسمتي از مشكلات آن را حل كند.

از طرف ديگر معماري داخلي به لحاظ معيارهاي روانشناسي اهميت بسياري دارد. ميزان امنيت، صميميت، شور و هيجان و آرامش موجود در يك فضا را با مي توان با راهكارهاي مناسب تشديد يا تضعيف كرد. هر كدام از انسان ها داراي تعلقات ذهني و روحي خاصي هستند كه پاسخگويي به نيازهاي آنها در معماري داخلي اولويت قرار مي گيرد، از اين رو نگرشي علمي و راسيونال در كنار خلاقيت هاي هنري مطرح شده و يكي از مسائل مهم در اين زمينه ايجاد تعامل و هماهنگي بين آنها است.

امروزه مبحث طراحي و دكوراسيون داخلي، اهميتي خاص يافته و حتي به عنوان رشته اي مجزا تدريس مي شود. الگوهاي و ايده هاي مختلفي اعم از مدرن و كلاسيك، توسط طراحان اين رشته به كار گرفته مي شود و از محدوديت هاي معماري در زمينه اجرا، معمولا خبري نيست و مي توان به ايده هاي بلند پروازانه ايشان تجسم بخشيد، چه بسا به گونه اي ميان گستره اي، موضوع فعاليت رشته هاي مختلف هنري از مجسمه سازي گرفته تا نقوش برجسته قرار گرفته ميگيرد. پيشرفت تكنولوژي به سبب تسهيل در يكسري از مسائل تاسيساتي و اجرايي از يك طرف و تنوع و كارآيي بالا در محصولات عرضه شده، زمينه مساعد و كارآمدي را در سطح جامعه به وجود آورده است؛ بهانه اي كه پرداختن به مقوله طراحي داخلي را جز لاينفك فضاهاي معماري بر مي شمارد. معماري داخلي و توجه به جزئيات و تزئينات بعد از چندين دهه سكوت و فراموشي، رويكردي دوباره پيدا كرده و جالب تر اينكه سعي مي كند نمود هايي از معماري گذشته را در تلفيقي با الگوهاي مدرن بيان كند؛ مساله اي كه سال ها است در معماري مورد بحث و جدل قرار گرفته و تا كنون نتيجه اي حاصل نشده است.

معماري گذشته ما سرشار است از ظرافت ها و ريزه كاري هايي كه هزاران ايده و خلاقيت را در خود نهفته است. تزئينات و كاشيكاري هاي داخلي با تناسبات و رنگ بندي خاص خويش در كنار كالبد دروني، فضايي رمزگون را تداعي مي كنند و هم اكنون نيز ارزش فضايي خويش را حفظ كرده است

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

امروزه با افزايش روز افزون جمعيت شهري و قيمت زمين ، ساخت و ساز آپارتمان و زندگي آپارتماني مقرون به صرفه تر شده است . بيشتر ما حداقل يك بار زندگي در محيط بسته آپارتماني را تجربه كرده ايم و از معايب و مشكلات آپارتمان نشيني آگاهيم. يكي از عمده معايبي كه بيشتر مردم از آن گله مند هستند خفه و بسته بودن فضاي آپارتمان است . ما با استفاده از چندين نكته كوچك كه بيشتر جنبه بصري دارد ميتوانيم اين فضاي مرده را زنده تر و آپارتمان خود را دلباز تر نماييم .

 

1. انتخاب رنگ ديوارها

انتخاب رنگ مناسب براي فضاي آپارتماني بخصوص آپارتمانهاي با متراژ كم بسيار مهم است. رنگها از نظر درخشندگي و شفافيت انواع مختلف دارند كه بهترين انتخاب ، انتخاب رنگهاي روشن با درخشندگي و شفافيت زياد است . اصولا" رنگهاي روشن باعث مي شوند كه فضا بزرگتر بنظر آيد و هر چه شفافيت و درخشندگي آن بيشتر باشد به دليل انعكاس نور فضا زنده تر بنظر مي آيد. يكي از رنگهاي مناسب آپارتمان رنگ استخواني روشن است ، كه علاوه بر داشتن شفافيت و روشني با بيشتر رنگهاي وسايل منزل همنشيني دارد و كمپوزيسيون مناسبي را ايجاد مي نمايد.جهت ايجاد تنوع در رنگ ميتوانيد در قسمت ديوار اپن آشپزخانه از مصالح سنگي با رنگهاي متنوع استفاده نماييد.

2. انتخاب كفپوش

جهت پوشش كف آپارتمان از مصالح گوناگوني ميتوان بهره گرفت .( از جمله سراميك ها ، پاركتهاي طرح چوب ، موكت و ...) اگر قصد تعويض كفپوش ساختمان را داشته باشيد ، در صورت استفاده از سراميك مي بايست در انتخاب رنگ آن دقت زيادي شود، زيرا استفاده از رنگهاي تيره در كف ، فضا را فشرده تر نشان ميدهد . معمولا استفاده از رنگ هاي بسيار روشن مثل سفيد نيز معايبي به همراه دارند ، يكي از معايب آن يكدست شدن فضا است كه جهت برطرف كردن يكدستي آن مي توان از يك قاليچه در زير ميز مبل استفاده كرد. يا اينكه در ميان سراميك ها طرح هايي با رنگهاي متفاوت را بكار گرفت.در صورت استفاده از پاركت نيز ميبايست نكات گفته شده را رعايت نمود و رنگهاي روشن طرح چوب را انتخاب كرد.

 

3. انتخاب مبلمان و نحوه قرار گيري

انتخاب رنگ مبل اختياري است اما استفاده از رنگهايي مثل كرم روشن و يا حتي سفيد به زنده تر كردن فضا كمك بيشتري مي نمايد و فضا بزرگتر به نظر مي آيد. در مورد انتخاب طرح مبل بهتر است حتي المقدور مبل هايي با اشكال هندسي صلب و يا بدون منحني انتخاب شود. در مورد نحوه چيدمان آن بهتر است مبلها را تقريبا" چسبيده به ديوار ها قرار داد علت انتخاب شكل بدون منحني نيز اين است كه مبلها در كنار ديوار صاف تركيب مناسبتري را ايجاد نمايند. حتي المقدور سعي كنيد وسايل خانه را نزديك به ديوارها قرار دهيد تا از هدر رفتن كوچكترين فضاها نيز جلوگيري شود. اگر در جلوي پنجره ها از پرده هاي پارچه اي استفاده مي كنيد بهتر است رنگ آنها نيز روشن انتخاب شود

 

4. نورپردازي

نور نيز نقش مهمي را در زنده كردن فضا به عهده دارد . استفاده از نور مناسب و يكنواخت در آپارتمان خفگي محيط را از بين مي برد ، البته استفاده از نور طبيعي بسيار مناسبتر است . در صورت ضعيف بودن نور طبيعي كمبود آن را با بكارگيري نور مصنوعي جبران نماييد. حتي المقدور از پرده هاي عمودي يا كركره اي استفاده نكنيد ، زيرا از ورود نور خورشيد به داخل تا ميزان زيادي جلوگيري مي نمايند. پرده هاي پارچه اي يا توري بهترين انتخاب براي پنجره هاي آپارتمان محسوب ميشوند. زيرا نور را به خوبي از خود عبور مي دهند.استفاده از نور پردازي موضعي بر روي قاب ها و ... نيز باعث تحرك و ايجاد حركت در فضا ميشود.

 

5. استفاده از طبيعت

در ساختمانهاي حياط دار كمبود طبيعت بوسيله ايجاد باغچه در كناره هاي حياط جبران ميشود . اما براي جبران آن در آپارتمان ميتوان از گلدانهاي كوچك كه در گوشه هاي فضا قرار مي گيرند استفاده كرد . سعي كنيد گلدانها را در كنار پنجره ها و يا تا جايي كه امكان دارد در كنج ديو ارها قرار دهيد ، زيرا معمولا" گوشه ديوار ها بدون استفاده مي مانند.

در نتيجه سعي كنيد تا جايي كه امكان دارد از رنگهاي روشن در طراحي داخلي آپارتمان استفاده كنيد . شايد اين سئوال برايتان پيش آيد كه بكارگيري اين همه رنگ روشن فضا را يكنواخت و سرد نمي كند؟ در جواب بايد بگويم اين هنر شماست كه با استفاده از قابها و وسايل تزييني كوچك با رنگ بندي متنوع فضا را جذاب تر نماييد

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

تاقچه ها، رف ها، ارسي ها، هشتي ها، حوض ها و باغچه ها تنها شماري از عناصر كالبدي طراحي داخلي در ايران هستند. روش معماران گذشته ايراني در به كارگيري اين عناصر، در راستاي آن بوده تا از جذابيت فُرم كاسته شود و به غناي فضا افزوده گردد. اين همان هندسه همراه با تزئينات است.

به نظر مي رسد طراحي داخلي در ايران، از يك سو در چنبره نوستالژياي تاقچه ها، رف ها و اُرسي هاي قديم گرفتار مانده و از سوي ديگر به دكوراسيون و ابعاد دراماتيك و تزئيني فضاها تقليل يافته است. با تمام اينها، طراحي داخلي فرآيندي است كه همزمان مي بايست سويه هاي زيباشناختي و عملكردي را سامان دهد. طراحي داخلي يك ساختمان، داستاني است كه شخصيت اصلي آن خود انسان است؛ در اين بين حضور او در اين فضا، چگونگي آن و ويژگي هاي فضايي كه انسان در آن قرار مي گيرد، مي تواند تداعي كننده اصولي باشد كه در ادامه ۷ اصل از آنها را مي خوانيد:

۱ - نور را درياب: نور عنصري است كه با آن ديدن اشيا ممكن مي شود. نور مي تواند ريتم خلاقانه اي به يك فضاي داخلي ببخشد. بدون نور، نه فرم را احساس مي توان كرد، نه رنگ را و نه بافت را. نورپردازي در يك فضاي داخلي پيامدهاي مهمي در بردارد. چه بسا نورپردازي مناسب يك فضا آن فضا را خوشامد و چشم نواز كند. نورپردازي در كنار ابعاد زيباشناختي، بعد عملكردي هم دارد. نور مناسب در طول شب در يك فضاي داخلي مي تواند حس محدود بودن يا ابهام و هراس را بر طرف كند. نور مناسب يك اتاق حتي مي تواند چهره آدمي را گرم و صميمي كند. به كمك نورپردازي مي توان يك فضاي داخلي را به جزاير نوراني متنوعي تبديل كرد. پس، از باب مثال، غذاخوري بايد نور ملايم و گرمي داشته باشد يا بهترين نورها براي حمام، منابع نوري كم ولتاژ هستند.

۲ - فرم را بشناس: فرم، توده فيزيكي يك شيء است كه سه بعدي بوده و وزن دارد. فرم معمولاً به پوسته بيروني بنا نسبت داده مي شود، در حالي كه فضاي داخلي هم فرم خاص خود را تشكيل مي دهد. معمولاً فرم فضاي داخلي تابعي از عوامل مختلف است. دسترسي ها و سيركولاسيون مهمترين اين عوامل هستند. هر چند نمود فرم بيشتر در پوسته بيروني يك بنا است با اين حال نمود بيرون و درون مي تواند يك شكل نباشد.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

۳ - فضا را احساس كن: فضا را محدوده در دسترس كاربران دانسته اند. در طراحي داخلي معمولاً استفاده مؤثر از فضا و ارتباط آن با محيط، مهم است. مسأله اي كه در رابطه با فضا مطرح مي شود، رعايت ابعاد انساني در طراحي داخلي است. از قرن ها پيش رويكرد عمده فيلسوفان و معماران به عنصر فضا، برجسته بوده است. در طي سال هاي اخير هم ارتباط بين ابعاد انساني با فضاهاي داخلي به يكي از فاكتورهاي مهم طراحي بدل شده كه از آن تحت عنوان ارگونومي يا كار پژوهي در ديد كلي و اندام سنجي (Anthropometry) در ديد جزئي، ياد مي شود. در طراحي داخلي مي بايست رابطه درسـت انسان با فضا تعريـف شود و ابعاد بدن انسان ها براي سهولت دسترسي هاي فضايي مد نظر قرار گيرد.

۴ - بافت را لمس كن: بافـت مشخصـه اي از يك شيء اسـت كه با لمس كـردن يا ديدن به چشـم مي آيد. بافت مي تواند نرم يا خشن، كشيده يا برجسته، زبر يا مخملين و يا ابريشمي باشد. در طراحي داخلي پوسته ها و سطوح فضايي معمولاً بسته به عملكرد هر فضا تغيير مي كند. چه بسا طراحي داخلي يك خانه نيازمند سطوحي نرم و منعطف باشد، اما فضاي داخلي يك سينما چنين سطوحي را برنتابد.

۵ - شكل را بيازماي: شكل، خط بيروني يك شيء را تشكيل مي دهد. در معماري معمولاً شكل و فرم را با هم اشتباه مي گيرند. شكل يا صورت معادله كلمه Shape فرنگي است؛ در حالي كه فرم املاي فارسي همان Form است. معمولاً شكل ها يا طبيعي هستند يا غيـرقابل مشاهـده يا هندسي. در تركيب بندي يك فضا شكل اشيـا عامل تعيين كننده اي است. طراحان داخلي به كمك اين عامل مي توانند تركيبات بصري گوناگوني پديد آورند.

۶ - رنگ را در هم بياميز: در تعريف رنگ آن را خاصيت بصري فرم دانسته اند. در حقيقت عنصر فرم از طريق رنگ معنا مي يابد. رنگ در طراحي داخلي احساس آدمي را تحت تأثير قرار داده و روي فرم تأكيد مي كند، ضمن آنكه رنگ، حس مقياس را هم موجب مي شود. كاربرد رنگ هم، از يك فضاي داخلي به فضاي ديگر فرق مي كند و در كاربرد رنگ، توجه به خصلت هاي رواني آدميان ضرورت تام دارد.

۷ - حجم را بشناس: حجم عنصر مهم طراحي داخلي است. در معماري سنتي ايران، شاهد فضاهاي پر و خالي احجام معماري هستيم. مقرنس ها و گوشواره ها خود بخشي از احجام خالي هستند. در اين معماري مسايل حجمي اهميت زيادي دارد. ما فضاي داخلي را به واسطه لايه بيروني بنا درك مي كنيم. اين لايه بيروني در حقيقت همان حجم كلي بناست. در معماري مدرن، معمار به انتزاع و جدايي پوسته يا حجم بنا از درون آن مي انديشد و اين جاست كه ديوارها و سقف ها، فضايي تاكيدي ايجاد مي كنند و خود را از قيد و بندهاي فضاي داخل رها مي كنند. اين جا طراحي داخلي به مثابه يك سامان يا روش معمارانه مطرح مي شود

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 4 هفته بعد...

برای احداث یک ساختمان مراحل اجرای پی، اسکلت، سقف و... با دقت تمام و یکی پس از دیگری از روی نقشه ساختمان انجام مي‌شود؛ برای به وجود آوردن فضای داخلی مناسب نیز باید ابتدا مراحل اصلی کار را مشخص كرد و به صورت برنامه‌ریزی شده گام برداشت. متخصصان و طراحان برای طراحی یک فضای داخلی از ابتدا، خواه محیط زندگی یا کار باشد و خواه یک ساختمان تازه تاسیس یا قديمي، با اصولی مهم پیش می‌روند. اگر مي‌خواهيد تغییراتی در محیط کار یا منزل خود ايجاد كنيد، می‌توانید با مطالعه اصول زير و به کارگیری آن‌ها تغييرات موردنظر را اعمال كنيد.

 

 

 

interior-design.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

• تهیه نقشه یا پلان اندازه‌گیری شده محیط

در نخستین گام برای طراحی یک فضا یا محیط، باید نقشه معماری آن را تهیه كرد. با این کار مساحت و شکل کلی فضای موردنظر مشخص می‌شود و می‌توان ابعاد وسایل، چیدمان، سیرکولاسیون (گردش، رفت و آمد) محیطی، میزان نور و... را با توجه به نقشه مشخص كرد. اگر امکان دسترسی به پلان اصلی محل موردنظر برای‌تان وجود ندارد جای نگرانی نیست، می‌توانید به راحتی و به صورت دستي، نقشه معماری محل را تهیه كنيد و اقدامات لازم را بر روی آن انجام دهید.

با استفاده از یک متر، از یک گوشه فضا شروع به اندازه‌گیری محيط كنيد و به سمت مقابل آن پیش بروید. توجه داشته باشید که در طی اندازه‌گیری دیوار یا کف، باید اندازه پنجره، ستون، کمد دیواری، شومینه، پله و هر چیز دیگری که سر راه‌تان قرار دارد را یادداشت كنيد. به این ترتیب هر ضلع اتاق را که اندازه گرفتيد به کمک یک خط‌کش ساده، خطی متناسب با آن بر روی صفحه بكشيد و اندازه‌اش را نیز در کنارش قید کنید. اگر اندازه رادیاتور، پنجره، ستون و... را به دست آورده‌اید آن را با زدن یک علامت، در محل خود روی خطی که رسم كرده‌اید نشانه و اندازه‌گذاری کنید. به همین ترتیب در طول فضا پیش برويد و اضلاع دیگر نقشه را تهیه كنيد. در پایان وقتی به نقطه ابتدای اندازه‌گیری بازگشتید، یک نقشه ساده از محل موردنظرتان به‌دست آورده‌اید.

توجه كنيد نقشه‌ای را که متخصصان طراحی داخلی تهیه می‌كنند، جزئیات و اطلاعات زيادتري دارد مثل ارتفاع پنجره و رادیاتور، مقاطع مختلف ساختمان، باربر یا کاذب بودن دیوارها، محل قرارگیری ستون‌ها در دیوار، محل عبور سیم‌های برق یا لوله‌های آب و گاز، جهت باز شدن درها، شمال و جنوب ساختمان و... . اما برای تغییر دکوراسیون توسط افراد مبتدی، نقشه‌ توضيح داده شده براي كارتان کافیست.

پس از ترسیم نقشه محيط، بهتر است چند کپی از آن تهیه کنید تا برای مراحل بعد، نقشه آماده را در اختیار داشته باشید.

• اندازه‌گیری وسایل در دکوراسیون جدید

اگر مبلمان، قفسه، تخت‌خواب، میز و... را برای دکوراسیون جدید در نظر گرفته‌اید بهتر است به صورت شماتیک یک مربع یا دایره را متناسب با فرم‌شان روی کاغذ رسم كنيد و بعد اضلاع آن‌ها را اندازه‌ بگيريد و روی شکل منتقل كنيد. به این ترتیب اگر زمانی بخواهید بدانید که مثلا ابعاد میز کارتان برای قرارگیری در محل خاصی مناسب است یا نه، دیگر نیازی نیست آن را با زحمت زياد جا‌به‌جا كنيد و نتیجه را ببينيد، بلکه کافی‌ست ابعاد فضای موردنظر را از روی نقشه بدانيد و بعد آن را با اندازه میز کارتان مقایسه کنید.

به این ترتیب می‌توانید با مقایسه ابعاد فضاها و وسایل، مکان مناسب را از نظر اندازه برای هر وسیله مشخص كنيد. در ضمن اگر می‌خواهید وسيله‌اي بخريد، با دانستن ابعاد فضاها مي توانيد اين كار را با اگاهی بیشتری انجام دهيد.

• چیدمان وسایل در محیط

حال زمان جای‌گذاری و چیدمان وسایل در محیط است. قبل از انجام این کار، نگاه دقیقی به نقشه محیط بیاندازید و سعی کنید نقاط مناسب را برای وسایلی که اندازه‌ گرفته‌ايد، بیابید. به این ترتیب با رعایت ملاحظات علمی و سلایق شخصی، چیدمانی از وسایل را در ذهن خود تجسم و بعد روی نقشه‌ها به طور جداگانه رسم کنید، یعنی هر چیدمان بر روی یک نقشه مجزا. پس از آن، بر روی هر نقشه چیدمان، تغییراتی را که لازم است اعمال كنيد تا سرانجام یک ترکیب رضایت‌بخش حاصل شود.

متخصصان، این مرحله را با مدل‌سازی فضا و وسایل آن و نرم‌افزارهای کامپیوتری انجام داده، چیدمان‌های مجازی مختلفی را در محیط بررسی و سپس بهترین چیدمان را در فضای حقیقی اجرا می‌كنند.

نكته مهم اينكه، پیش از اجرای چیدمان در فضای حقیقی، دو عامل مهم «سیرکولاسیون» و «نور محیط» را مي‌بايست در نظر بگیرید.

بررسی سیرکولاسیون در محیط

برای بررسی سیرکولاسیون در محیط، کافی‌ست تصور کنید برای رسیدن به یک وسیله مانند میز، یخچال، مبلمان و... باید چه مسافتی را از محل ورودی فضا به سمت وسیله موردنظر طی کنید. سپس راه بازگشت و خروج از محیط را نیز بررسی کنید. توجه داشته باشيد که مسیر بازگشت به استثناء فضاهایی که درهای ورود و خروج جداگانه دارند، در باقی موارد با مسیر رفت یکی است.

می‌توانید در نقشه‌های کپی شده‌تان، این مسیرها را با فلش‌های ساده‌ای مشخص كنيد. پس از بررسی سیرکولاسیون تک تک وسایل، به بررسی سیرکولاسیون ترکیبی بپردازید؛ مثلا در نقشه‌تان مشخص کنید که اگر بخواهید از در ورودی به سمت میز مطالعه برويد و سپس به کمد مراجعه کنید و در آخر از محیط خارج شوید چه مسیری طی می‌شود.

اگرچه این مرحله کمی وقت‌گیر است اما به راحتی مشکلات چیدمان را نشان می‌دهد، مثلا اگر فضای عبور میان دو وسیله را مسدود کرده‌اید یا برای استفاده از وسیله‌ای فضای موردنیاز را در نظر نگرفته‌اید، می‌توانید به راحتی و پیش از اجرا آن را تصحیح كنيد.

بررسی نیازهای نوری در محیط

حالا به نقشه نهایی و اصلاح شده چیدمان خود دقت کنید. سعی کنید با بررسی فعالیت‌هایی که قرار است در محیط انجام شود، نیازهای نوری آن را نیز مشخص کنید. برای مثال در نظر بگيريد در چه مکان‌هایی نیاز بیشتری به نور احساس می‌شود و چراغ‌های مطالعه و آباژورها باید در کجا قرار بگیرند.

فعالیت‌های مختلف نیازهای نوری متفاوتی را مي‌طلبد پس باید در نظر گرفت آیا منابع نوری در همه جا به طور مناسب قرار گرفته‌اند یا باید در آن‌ها تغییراتی اعمال کرد.

اگرچه سیم‌کشی‌های برق یک ساختمان از پیش تعیین شده و محل قرارگیری منابع نوری نیز از قبل در نظر گرفته شده‌اند، اما می‌توانید با تعویض یا ترکیب لامپ‌های نقطه‌ای، هالوژن‌ها و... مشکلات روشنایی محیط را برطرف کنید.

گاهی لازم است برای اتاق کار، نورپردازی‌های سقفی بیشتری در نظر گرفته شود یا برای نورپردازی بر روی تابلوها از هالوژن استفاده كنيد، در اين صورت مي‌توانید از یک برق‌کار برای سیم‌کشی‌های موردنظر کمک بگیرید. فقط در نظر داشته باشید که میزان نور با میزان فعالیتی که در نظر دارید هماهنگ باشد، در غیر این صورت اختلالات بینایی ایجاد مي‌كند و برای چشم خسته‌کننده خواهند بود.

اكنون كه با مراحل اساسی طراحی داخلی آشنا شدید، می‌توانید با برنامه‌ای دقیق و گام‌هایی منظم، برای اجرای ایده‌های خود در محیط موردنظرتان اقدام کنید.

يك ایده

تمرین چیدمان «از کوچک به بزرگ»

اگر می‌خواهید در محیط زندگی یا کار خود تغییراتی ایجاد كنيد و نمی‌دانید از کجا و چگونه شروع کنید، ایده این شماره به شما کمک خواهد كرد.

در نظر داشته باشید اگر مایلید برای ایجاد تغییرات موردنظرتان، وقت کافی صرف كنيد و یک کار اصولی انجام دهید، می‌توانید مطابق مطلب آموزشی شرح داده شده عمل كنيد و گام به گام با آن پیش بروید. اما اگر برای شروع کار و تمرین می‌خواهید وقت کمتری صرف کنید، پیشنهاد مي‌كنيم از تغییرات کوچک‌تر شروع و سپس به ایجاد تغییرات بزرگ‌تر بپردازید؛ زيرا گاهی یک تغیير کوچک و پیش پا افتاده هم می‌تواند تحول زیادی در محیط به وجود آورد؛ ضمن اينكه اگر نتیجه مطلوبی حاصل نشد، مشکل چندانی به وجود نخواهد آمد.

برای مثال می‌توانید به جابه‌جايي بپردازيد و وسایل اتاق خواب، نشیمن، آشپزخانه و چیدمان اشیاء روی میز یا داخل کمدها را تغییر دهید. البته حتما این نکته را در نظر داشته باشید که برای این کار فقط زیبایی یا ترکیب‌بندی ظاهری اشیاء کافی نیست، بلکه کاربرد تک تک وسایل، فضای موردنیاز برای استفاده از آنها و... را نیز در نظر داشته باشید. این یک تمرین بسیار ساده، اما مفید است.

اگر در فضای کوچک داخل کمد، کشو یا روی میز کارتان، نتوانستيد برای زیباتر شدن و استفاده راحت‌تر از وسایل موجود در فضا، به یک چیدمان منطقی و صحیح دست یابید، مطمئنا در موارد بزرگ‌تر مثلا تغییر دکوراسیون اتاق خواب یا نشیمن نیز با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهید بود و بايد برای رفع این مشکل اطلاعات‌تان را بالا برده یا از متخصصان این رشته کمک بگیرید. اما اگر به یک چیدمان منطقی و حساب شده رسیدید و پس از مدتی، شلوغی و سردرگمی در آن فضای کوچک جای خود را به زیبایی و راحتی داد، می‌توانید با اعتماد به نفس بیشتری به ایجاد تغییرات بزرگ‌تر بپردازید.

 

 

 

منبع:http://www.manzelmag.com/main/component

لینک به دیدگاه

Sweet Home 3D نرم افزاري متن باز و حرفه اي جهت طراحي سه بعدي نماي داخلي و دكوراسيون منزل مي باشد. اين نرم افزار از زبان هاي مختلف پشتيباني مي كند و داراي طرح هاي سه بعدي لوازم منزل مي باشد كه با استفاده از آنها شما قادر خواهد بود تا محيط منزل خود را به صورت مجازي و به سليقه ي خود آرايش كنيد و در مورد محل قرار گيري لوازم منزلتان به راحتي تصميم بگيريد.

ویژگی های کلیدی نرم افزار Sweet Home 3D 1.4‌ :

- متن باز، رايگان و بدون محدوديت در استفاده

- داراي بانك كامل اشكال سه بعدي متلف از لوازم منزل

- امكان شبيه سازي نقشه خانه و محيط كار

- آرايش خانه با استفاده از لوازم مختلف به صورت مجازي

- محيط ساده با امكانات حرفه اي

- امكان ذخيره سازي تصاوير ايجاد شده به صورت فرمتهاي تصويري

- پشتيباني از ويندوزهاي مختلف

- امكان گسترش نرم افزار (با توجه به متن باز بودن)

- و ...

Sweet%20Home%203D%201.4.jpg

 

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

پسورد فایل :

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

luxurious-dream-home-design-dining-table.jpg

جهت مشاهده کامل تصاویر ادامه مطلب را کلیک نمایید icon_biggrin.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

nursery-kids-baby-furniture-9.jpg

جهت مشاهده تصاویر ادامه متن را کلیک نمایید cry.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

loft%20beds%20for%20children.jpg

 

جهت مشاهده کامل متن و download.gif ادامه مطلبرا کلیک نمایید ...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

modern-livingroom-bedroom-study-furniture-31.jpg

جهت مشاهده تصاویر ادامه متن را کلیک نمایید

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

nursery-kids-baby-furniture-1.jpg

جهت مشاهده تصاویر ادامه متن را کلیک نمایید icon_surprised.gif

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

faucets-taps-bathroom-furniture-3.jpg

جهت مشاهده تصاویر ادامه متن را کلیک نمایید

frown.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

baby-room-nursery-design.jpg

جهت مشاهده کامل تصاویر ادامه مطلب را کلیک نمایید icon_redface.gif

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این مدل چیدمان هم برای کسانی که دوست دارند دراز بکشند و تلویزیون ببینند و همچنین برای خانه های بزرگ مناسب است.

 

34991_resize.jpg

 

 

در این تصویر هم همان طور که می بینید مبلمان چندانی استفاده نشده است و شما به میل خودتون می تونید از مبلمان قهوه ای - مشکی - کرم یا نارنجی استفاده کنید. البته باید رنگ فرش رو هم مطابق رنگ مبلمان خود انتخاب کنید. در این جا استفاده از یک دیوار بزرگ مثل تصویر فضای جادار و زیبایی برای شما به وجود خواهد آورد.

 

 

58082_resize.jpg

 

 

همان طور که در همه این تصاویر می بینید اکثرا به جای میز تلویزیون از دیواری که کمد روی آن نصب شده استفاده می شود و در همه آن ها کتاب و گلدان جزو اقلام همیشگی هستند.

 

 

7083_resize.jpg

 

 

در این تصویر هم استفاده از نور زیاد و رنگ های روشن باعث روشنی هر چه بیشتر اتاق شده است ولی همان طور که می بینید ست تلویزیون از رنگ کاملا متضاد انتخاب شده است.

 

 

30304_resize.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...