رفتن به مطلب

مبلمان و چیدمان


ارسال های توصیه شده

چیدمان فضا و نکاتی جالب

برخلاف تصور برخى از خانم ها، براى تغيير دكوراسيون منزل نياز به هزينه هاى سنگين و گزاف نيست. راه هاى زيادى وجود دارد كه با انجام آنها مى توانيم خانه اى زيبا و دلنشين بسازيم. فقط كافى است ذوق و سليقه مان را به كار ببريم و از وسائل ظاهراً بيهوده و دور ريختنى حداكثر استفاده را ببريم.

 

detail%20in%20arrangment%20%281%29.jpg

 

در اينجا به معرفى ريزه كارى هايى مى پردازيم كه مى تواند شما را در چيدمان منزل به بهترين وجه يارى نمايد.

 

1. عكس هايتان را در آلبوم تلنبار نكنيد. برخى از آنها را قاب كنيد و روى ميز يا بوفه قرار دهيد. اين گونه هم خاطرات دلنشين يادآورى مى شود و هم اتاق جلوه اى زيبا پيدا مى كند.

 

2. اگر جاى اضافه براى گذاشتن كتابخانه ديوارى نداريد يك گوشه اتاق را از كف تا سقف قفسه بزنيد كه جايى باشد براى كتاب، CD، آباژور، گلدان و حتى اثاثيه غيرضرورى.

 

3. الزاماً تمامى مجسمه و اسباب زينتى را نبايد از مغازه هاى لوكس فروشى تهيه كرد. گاهى مجسمه هاى كاغذى و كاردستى هاى كودكان، زيباتر از مجسمه هاى خراطى شده آفريقايى است.

 

4. براى زيبا و صميمى جلوه نمودن اتاق نشيمن، مبلمان را در فاصله هاى نزديك به هم قرار دهيد. از پارچه هاى رنگى ندوخته و بلند به جاى پرده اتاق يا رومبلى استفاده نماييد.

 

5. براى روشنايى اتاق به جاى نصب لوسترهاى بزرگ از تعدادى لامپ هالوژن و شمع استفاده كنيد. تعدادى شمع در اشكال مختلف جمع آورى كنيد و در كنار پنجره و روى ميز و يا اُپن آشپزخانه قرار دهيد.

 

6. از پارچه هاى ساده و بلااستفاده با كمك روبان و پارچه هاى رنگى مى توانيد زيباترين پرده آشپزخانه يا روميزى را تهيه كنيد.

 

7. اگر قصد تعويض مبلمان اتاق نشيمن را داريد از خريد مبلمان بزرگ و تيره خوددارى كنيد. مطمئناً گذاشتن يك مبل راحتى يا كاناپه با طرحى متفاوت در گوشه اتاق زيبا و شكيل تر از قرار دادن چندين دست صندلى و مبل است.

 

8. اشياى قديمى را دور نريزيد. با انداختن يك روميزى رنگى روى چهارپايه هاى چوبى قديمى مى توانيد بهترين ميز عسلى (ميز كنار مبل) را داشته باشيد

 

detail%20in%20arrangment%20%282%29.jpg

 

 

detail%20in%20arrangment.jpg

 

 

detail%20in%20arrangment%20%283%29.jpg

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • پاسخ 40
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

مبلمان

 

وجود و عدم مبلمان در محیط اثرات متفاوتی را در پی خواهد داشت و این امر با توجه به عوامل متعددی تغییر می کند .در دکوراسیون سنتی ، جایگاههای نشستن در منازل بر اساس نوع روابط به گونه ای تعیین می گردید که علاوه بر راحتی و ایجاد ارتباط مناسب ، حریمهای خصوصی نیز مراعات گردد.

 

یعنی با توجه به روابط محرم و نامحرم و لزوم ایجاد حریم در این قبیل مسائل، معمولا معماری و تزئینات داخلی خانه های قدیم به گونه ای طراحی می شد که افراد حاضر در اندرونی ، بتوانند به راحتی رفت و آمد کنند بدون اینکه کمترین مزاحمتی در حریم خصوصی آنها ایجاد شود و این امر ممکن نبود الا اینکه تمهیداتی را در معماری و دکوراسیون بیاندیشیم.

 

اما معماری اخیر و به تبع آن دکوراسیون ، وضعیتی را پدید آورده که رعایت این حریمها به راحتی ممکن نیست و شاید به نوعی ناچاری گرفتار گشته است.

 

طوریکه به علت کمبود فضای منازل و لزوم ایجاد فضای بهینه و بزرگتر جلوه دادن آنچه کوچک است!

 

بعض دیوار ها برداشته شد و به اصطلاح غربی آن ((اُپن)) گردید .

 

ما حصل این اُپن شدن در مبلمان نیز آن بود که در موقعیت قرار گیری و نحوه چیدمان کمی سهل انگاری گردد و حریمهای خانوادگی کمتر مورد توجه قرار گیرد.

 

در دکوراسیون سنتی ،وجود پشتی بعنوان معرف مکانی برای نشستن و تکیه دادن ، به اندازه پشتی و تشک وابسته بود یعنی پشتی کوچک برای یک نفر و بزرگتر برای بیشتر از یک نفر و نحوه قرار گیری آن کاملا به میزان رعایت حریمهای شخصی و خانوادگی بستگی داشت.

 

حال از پشتی و تشک ها می گذریم و به مبلمان میپردازیم.

 

همانطور که در مقاله گذشته گفته شد مبل تک نفره در واقع با حریم قائل شدن برای استفاده گر خود از نزدیک شدن دیگران به او جلوگیری می کند و بر عکس ، مبل دو نفره یا بیشتر با نوع کاربری خود تشویق به همنشینی می نماید.

 

همچنین فرم مبلمان در تشدید اینگونه روابط نقش چشمگیری دارد. برای مثال این دو کاناپه را با هم مقایسه کنید و اثرات آنرا بر روی استفاده کنندگانشان بسنجید.

 

در واقع تر کیب مبلهای تک نفره و دو نفره یا کاناپه می تواند حالات گوناگون را برای طرفین القاء نماید.

 

برای مثال :

میزهای بلند ودراز که در دکوراسیون قصرهای قدیمی بعضی کشورهای اروپایی بکار می رفته چه حالتی را در طرفین میزبان و میهمان برمی انگیخته؟

 

شاید در واقع ، این نوع مبلمان برای القاء فاصله طبقاتی بین دو نفر لازم بوده و به نوعی تحکم و خود کامگی یکی از آن دو را می رساند.

(که در دوره ای از تاریخ اروپا این امر مورد توجه فراوان قرار می گرفته و دوکها و کنت ها و بطور کلی خانواده های اشراف از این عناوین و القاب بهره های زیادی می بردند).

 

 

 

furniture.jpg

 

اکنون نیز، در دیپلماسی سیاسی ، چیدمان مبلها بگونه ای است که شأن مقام بالاتر رعایت گردد.یعنی اگر وزیر یک کشور با رئیس جمهور کشور دیگر ملاقات می کند نحوه قرارگیری مبل طرفین ، طوری می باشد که بیننده متوجه می شود مقام سیاسی کدام بالاتر است.

 

میز گرد و چهار گوش حالتهای متفاوتی را در کسانی که دور آن نشسته اند ایجاد می نماید.

 

هرچه این مربع از یک جهت درازتر شود وجود صدر و ذیل در آن ضروری تر به نظر می رسد.

 

جا دارد تا در این میان از خصوصیات پیامبر اسلام(ص) سخنی بیاوریم که در مجالس هر جا که بود می نشست و در اصطلاح بالای مجلس و پائین مجلس برای آنحضرت مهم نبود.

 

امام حسین (ع) فرمود : از پدرم درباره وضعیت مجلس رسول خدا (ص) پرسش نمودم ، آن حضرت فرمود: پیامبر در هیچ مجلسی نمی نشست و بلند نمی شد ، جز آنکه پیوسته یاد خدا بود ،در مجالس جای مشخص و معینی برای خود برنمی گزید و از این کار نهی هم می فرمود ، هنگامی که وارد جمعی می شد ،در هر جای خالی که وجود داشت ، می نشست و به یاران خود هم دستور می داد که اینگونه عمل نمایند.

 

از انس بن مالک نقل است که :هنگامی که خدمت رسول خدا (ص) می آمدیم ، به صورت حلقه و دایره وار دور هم می نشستیم.(برگرفته از کتاب سنن النبی- ص91 ).

 

بارها می شد که کسانی بر مجلسی که پیامبر در آن حضور داشت وارد می شدند و اگر آنحضرت را نمی شناختند از وضعیت نشستن افراد ،نمی فهمیدند که کدامیک، پیامبر است.

 

در واقع با اندکی تأمل در رفتار آنحضرت می توان دریافت که مقتضای تواضع و فروتنی چنین رفتاری است و البته برخوردی غیر از این، فقط شایسته انسانهای متکبر است و الا اگر شخصیت بزرگواری در گوشه ای از محفلی بنشیند، صدر مجلس آنجایی است که او نشسته و مکان و لباس و بطور کلی اینگونه تعینات ، شخصیت آور نیست و اگر انسان بی شخصیتی بهترین لباس را بپوشد و در بالاترین مقام بنشیند ، ذره ای بر شخصیتش افزوده نخواهد شد.

" تن آدمی شریف است به جان آدمیت نه همین لباس زیباست نشان آدمیت "

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

فرم در مبلمان

 

اغلب در هنگام خرید مهمترین پارامتر در بین مردم فرم و زیبایی مبلمان است (البته بعد از قیمت!)

 

و تنها به زیبایی و ست بودن با خانه توجه می کنند در حالی که مهمتر از آن توجه به فاکتورهای انسانی یا همان ارگونومیکی(Ergonomic) یعنی رعایت مسائل ایمنی فیزیکی و روانی مربوط به روابط انسان و اشیاء (مانند زاویه پشتی مبل با کف آن ، جنس رویه و رنگ و ....) می باشد که عدم رعایت این نکات می تواند آسیبهای جسمی و روانی را برای استفاده گر در پی داشته باشد که ما در این مجال از بیان آن صرفنظر می کنیم و آن را به شماره های بعدی موکول می نمائیم.

 

فرم ظاهری مبلمان در نحوه رفتار استفاده گر بسیار مؤثر است.

 

برای مثال اگر مبلمان قصری را در نظر بگیریم که از جزئیات و کنده کاریهای بسیار ظریف در آن استفاده شده باشد کسی که می خواهد از آن استفاده کند نا خود آگاه احساس خوشایندی، روی آن نخواهد داشت و زیاد تر شدن این ظرافت ها و جزئیات تا حدی این امر را شدید خواهد کرد که گویی این مبلها برای استفاده نیست بلکه برای تماشاست.

 

در مقابل ، مبلمان ساده یک اداره ، راحتتر ما را به بهره بردن از آن دعوت می کند.

 

البته در دوره ای از تاریخ ، دکوراسیون و معماری بسیار متأثر از این جزئیات (details) و ظرافتها بوده کما اینکه اکنون هم در سبکهای پست مدرن از آن استفاده می گردد ولی امروزه سبکهای مدرن در میان عامه مردم پرطرفدارتر جلوه نموده و قاعدتا سادگی ظاهر که از ویژگیهای این سبک می باشد ، خود در اصلاح رابطه میان استفاده گر و اشیاء بسیار مؤثر است .

 

البته در بعضی مواقع افراط در این امر ، اثر معکوس خواهد گذاشت .یعنی شدت تأکید بر سادگی فرم ،گاهی از راحتی استفاده از آن خواهد کاست .

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مبلمان‌ جزو اصلي‌ ترين‌ عناصر طراحي‌ داخلي‌ و دكوراسيون‌ هر خانه‌ است.

 

مبلمان‌ به‌ طور كلي‌ انواع‌ ميز، صندلي، مبل، بوفه‌ و... را شامل‌ مي‌ شود كه‌ مجموعاً عناصر غير ساختاري‌ معماري‌ داخلي‌ را شكل‌ مي ‌دهند. انجام‌ فعاليت‌ هاي‌ گوناگون‌ نياز به‌ مبلمان‌ متناسب‌ دارد و از اين‌ طريق‌ محيط‌ شكل‌ مناسب‌ مسكوني‌ مي ‌گيرد.

 

انتخاب‌ انواع‌ مبلمان‌ به‌ لحاظ‌ اندازه، طرح، رنگ‌ و... در ارتباط‌ نزديك‌ با اندازه‌ خانه‌ و فضاي‌ مورد نظر، روحيه‌ ساكنان‌ و نوع‌ استفاده‌ از آن‌ قرار دارد.

 

furniture_small.jpg

به‌ طور كلي‌ ميان‌ مبلمان‌ و عناصر ساختاري‌ (كف، ديوار، سقف، پله‌ و...) يك‌ فضا، دو نوع‌ ارتباط‌ مي‌تواند وجود داشته‌ باشد:

 

1. اجزاي‌ مبلمان‌ به‌ صورت‌ آزادانه‌ و به‌ راحتي‌ در فضا قرار مي‌ گيرد و چيدمان‌هاي‌ مختلف‌ آن‌ امكان‌ پذير است؛ و شرايط‌ انجام‌ فعاليت‌ را مهيا مي ‌سازد. اين‌ چيدمان بيشتر براي‌ خانه‌ هاي‌ بزرگ‌ و متوسط‌ پذيرفتني‌ است.

 

2. مبلمان‌ در يك‌ يا چند جزء خود ارتباط‌ تنگاتنگ‌ با فضا دارد و براساس‌ شكل‌ فضا و محل‌ استقرار، انتخاب‌ يا طراحي‌ مي‌ شود. به‌ اين‌ نوع‌ مبلمان‌ درون‌ ساخت‌ گفته‌ مي‌ شود و عمدتاً براي‌ خانه ‌هاي‌ كوچك‌ و استفاده‌ بهينه‌ از فضا مناسب‌ است.

 

امروزه‌ كوچك ‌شدن‌ الگوي‌ محل‌ سكونت‌ امري‌ ناگزير است‌ كه‌ به‌ دنبال‌ افزايش‌ دائم‌ جمعيت‌ و تراكم‌ بافت‌ شهري‌ رايج‌ شده‌ است.

 

خوشبختانه‌ اين‌ امر هميشه‌ به‌ همراه‌ كاهش‌ نيازهاي‌ فضايي‌ و فعاليتي‌ نيست. از سوي‌ ديگر دستيابي‌ به‌ رفاه‌ و كيفيت‌ مطلوب‌ محيط‌ زندگي، در خانه‌هاي‌ كوچك‌ نيز امكان‌ پذير است.

 

آشنايي‌ با نكات‌ زير در مورد مبلمان‌ درون‌ ساخت‌ براي‌ استفاده‌ هرچه‌ بهتر از فضا همراه‌ با دكوراسيون‌ مناسب، مفيد است:

 

- انتخاب‌ فرم‌ و طرح‌ در مبلمان‌ درون‌ساخت‌ با محدوديت‌ زيادي‌ روبه‌ رو نيست‌ و بيشتر به‌ ايده‌هاي‌ خلاقانه‌ طراح‌ و افراد خانه‌ براي‌ بهره‌مندي‌ هرچه‌ بيشتر از فضا مربوط‌ است‌ تا انواع‌ وسايل‌ معمول‌ كه‌ تحت‌ عنوان‌ مبلمان‌ منزل‌ در فروشگاه‌ها عرضه‌ مي‌ شود.

 

- استفاده‌ جداگانه‌ و مستقل‌ از هر يك‌ از اثاث‌ خانه‌ به‌ وضوح‌ نياز به‌ فضاي‌ بيشتر را الزامي‌ مي‌ سازد، زيرا هر يك‌ از وسايل‌ (از بوفه‌ تا آباژور) داراي‌ حريم‌ فيزيكي‌ در پيرامون‌ خود هستند.

 

استفاده‌ چند منظوره‌ از وسايل‌ كاملاً با ماهيت‌ مبلمان‌ درون‌ ساخت‌ هماهنگ‌ است‌ و از طريق‌ آن‌ با كمترين‌ فضا مي ‌توان‌ بيشترين‌ نيازها را پاسخ‌ داد.

 

- استفاده‌ كامل‌ از انواع‌ وسايلي‌ كه‌ براساس‌ شكل‌ فضا طراحي‌ شده‌ باشند موجب‌ مي ‌شود انعطاف‌ پذيري‌ و تنوع ‌بخشيدن‌ به‌ دكوراسيون‌ به‌ لحاظ‌ فرم‌ و شكل‌ به‌ مرور زمان‌ كاهش‌ يابد و به‌ تنوع‌ در رنگ‌ و جزئيات‌ مربوط‌ به‌ آن‌ محدود شود.

 

بنابراين‌ دقت‌ نظر در طراحي‌ اين‌ وسايل‌ براي‌ افزايش‌ آرامش‌ و ممانعت‌ از آشفتگي‌ ِ ظاهري‌ ضروري‌ است.

 

همچنين‌ اين‌ نكته‌ را نبايد فراموش‌ كرد كه‌ نمي ‌توان‌ تمام‌ وسايل‌ خانه‌ را به‌ اين‌ ترتيب‌ تدارك‌ ديد، چون‌ بعد از مدتي‌ يكنواختي‌ و كسالت‌ را به‌ دنبال‌ دارد.

بنابراين‌ استفاده‌ از آن‌ تا حد نيازهاي‌ فعاليتي‌ فيزيكي‌ كافي‌ است‌ و برخي‌ وسايل‌ هم‌ بايد آزادانه‌ چيده‌ شوند.

 

- در گوشه‌هايي‌ از فضا كه‌ بسته‌ هستند و در معرض‌ رفت‌ و آمد قرار ندارند، يا دو سمت‌ شومينه‌ به‌ ويژه‌ اگر در كنج‌ واقع‌ شده‌ باشد با تعبيه‌ نيمكت‌ يا سكوهايي‌ مي ‌توان‌ فضاي‌ نشيمن‌ مناسب‌ بدون‌ مبل‌ و يا با استفاده‌ از يك‌ يا دو مبل‌ آزاد به‌ وجود آورد (فضاي‌ زير نيمكت‌ يا سكو نيز قابل‌ استفاده‌ است).

 

- در تلفيق‌ انواع‌ وسايل، چهارچوب‌ و قالب‌ خاص‌ وجود ندارد، مثلاً يك‌ كتابخانه‌ مي‌ تواند با بوفه، ميز صوتي‌ - تصويري ، قسمت‌ نشيمن‌ و حتي‌ شومينه‌ تركيب‌ شود. مناسب ‌ترين‌ شيوه‌ آن‌ است‌ كه‌ بيشترين‌ نزديكي‌ را با خواست‌ افراد داشته‌ باشد.

 

- اولين‌ گام‌ براي‌ استفاده‌ از اين‌ نوع‌ مبلمان،‌ تشخيص‌ نيازها و خواست‌ ساكنان‌ و مشخصات‌ فضا براي‌ ارائه‌ يك‌ ايده‌ كلي‌ و مناسب‌ است.

 

سپس‌ طرح‌ با توجه‌ به‌ جزئيات‌ و اندازه‌هاي‌ موجود و لازم‌ براساس‌ انتظاراتي‌ كه‌ از مبلمان‌ راحت‌ و شيك‌ مي‌ رود به‌ كمك‌ طراحان، سازندگان‌ يا انواع‌ كتاب‌ها و مجلات‌ ويژه‌ تهيه‌ مي شود؛ اين‌ به‌ معناي‌ آن‌ است‌ كه‌ داشتن‌ ايده‌ مناسب‌ به‌ تنهايي‌ متضمن‌ ارائه‌ نتيجه‌ مطلوب‌ نيست، بلكه‌ ايده‌ خوب‌ همراه‌ با طرح‌ هنرمندانه‌ و كيفيت‌ مناسب‌ اجراست‌ كه‌ جذابيت‌ را به‌ همراه‌ كارايي‌ ايجاد مي‌ كند.

 

- مسئله‌ انتخاب‌ مصالح‌ و رنگ‌ در مبلمان‌ درون ‌ساخت‌ اهميت‌ ويژه‌اي‌ دارد. استفاده‌ از مصالح‌ سنگين‌ براي‌ فضاهاي‌ كوچك‌ هرچند ممكن‌ است‌ كارايي‌ فضا را به‌ دنبال‌ داشته‌ باشد، اما موجب‌ دلگيري‌ و سنگيني‌ فضا مي ‌شود. به‌ اين‌ ترتيب‌ استفاده‌ از مصالح‌ سبك‌ و ظريف‌ نظير چوب‌ و رنگ ‌هاي‌ روشن‌ با تنوع‌ و تضاد رنگ‌ كنترل‌ شده‌ مطلوب‌ است.

 

- به‌ نظر بسياري‌ از افراد، استفاده‌ از مبلمان‌ درون‌ ساخت‌ نامتعارف‌ است‌ و هزينه‌ انجام‌ دكوراسيون‌ درون ‌ساخت‌ بيش‌ از هزينه‌ خريد تك‌ تك‌ وسايل‌ مورد نياز به‌ نظر مي‌ رسد. اما نكته‌ مهم‌ استفاده‌ چند منظوره‌ از اين‌ نوع‌ مبلمان‌ و تأمين‌ حداكثر نيازها در حداقل‌ فضاست‌ كه‌ نياز به‌ خريد خرده‌ ريزها را كاهش‌ مي ‌دهد.

 

از سوي‌ ديگر چون‌ ساخت‌ و تهيه‌ اين‌ مبلمان‌ در هماهنگي‌ با ابعاد و اندازه‌ فضاست، معمولاً زيبايي، آرامش‌ و تعادل‌ بيشتري‌ را نيز در خانه‌ ايجاد مي ‌كند.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

یک صندلی خوب چه خصوصیاتی دارد ؟

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

بیشتر اوقات وقتی روی یک صندلی می نشینیم به خصوص اگر مدت زمان نشستنمان بیشتر از حد معمول باشد طول بکشد،خیلی زود خسته می شویم ودنبال یک وضعیت راحت تر می گردیم .برای این کار هم معمولا متوسل می شویم به تغییردادن وضعیت پاها ،ران و تنه خودمان .از مهمترین دلایل این راحت نبودن باید به دوچیز اشاره کنیم که اول بی اطلاعی خودمان در خصوص نحوه صحیح نشستن و دوم طراحی غیر فنی و نامناسب برخی صندلی ها می باشد

 

آگاهی از طرزصحیح نشستن روی صندلی و انتخاب صندلی ناسب در سلامت ما نقش به سزایی دارد.کارخانه های سازنده باید درتمام مراحل طراحی وتولید بر اساس اصول استاندارد فنی ومهندسی عمل کنند و با توجه به نوع کاربری وابعاد بدن ،صندلی ها را بسازند . مصرف کنندگان نیز باید قبل از خرید ،اطلاعات کافی از مشخصات صندلی و نوع کاربری خاصی که از صندلی انتظار داردند کسب کنند و پس از آن ،نسبت به انتخاب و خرید صندلی مناسب اقدام نمایند

 

یک صندلی خوب باید مشخصات زیادی داشته باشد تا زمانی که ما روی آن می نشینیم،احساس راحتی کنیم ودچار افسردگی یا عوارضی از قبیل ناراحتی های ستون فقرا و مشکلا ت عضلانی –اسکلتی نشویم

 

معمولا برای تعیین مشخصات یک صندلی مناسب باید موارد زیر را در نظر گرفت

 

پاها و بازوهای فرد باید به صورت عمودی قراربگیرد ،و ساعد وران ها باید به صورت افقی

 

کف پاها باید روی کف زمین به صورت افقی قرار بگیرد

 

پشتی صندلی باید از انحانی درونی مهرههای کمری ستون فقرا محافظت کند

 

وزن قسمت بالا تنه باید بطور یکسان روی نشیمنگاه و ران ها پخش شود

 

راحت جابه جا شدن روی صندلی باید امکان پذیر باشد .نکته قابل توجه این است که صندلی باید با شخص استفاده کننده تطبیق داشته باشد ،نه این که شخص خودش با را با صندلی تطبیق بدهد

 

احتمال واژگون شدن یا سر خوردن صندلی های چرخ دار ، بسته به نوع استفاده، وجود دارد .صندلی روی بنابراین توصیه می شود اگر قرار است صندلی روی سطوح لغزنده مورد استفاده قرار گیرد ،از پدهای زبر استفاده شود تا خطر لغزندگی وسقوط کاهش یابد ومعمولا برای جلوگیری از خطر واژگون شدن صندلی های چرخ دار توصیه می شود صندلی دارای 5 پایه باشد

 

یکی دیگر از مشخصات صندلیهای مناسب به خصوص برای کار های اداری ،این است که صندلی دارای یک پشتی تشک دارقابل تنظیم باشد .مشخصات استاندارد ارتفاع و پهنای این پشتی حداقل 18و 33 سانتی متر در نظر گرفته می شود .وظیفه اصلی این پشتی نیز محافظت از مهره های کمری در ناحیه انحنای ستون فقرات است

 

قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی نیز یکی از مشخصات طراحی یک صندلی مناسب است .طول محل نشیمنگاه صندلی می تواند 38تا 40 سانتی مت و عرض آن 42تا 46 سانتی متر باشد

 

باتوجه به ابعاد مطرح شده ،در هنگام نشستن روی صندلی بهتر است فاصله آزادی به اندازه 5تا 15سانتی متر بین لبه جلویی صندلی پشت زانو ها وجود داشته باشد

 

بخش جلویی نشیمنگاه بهتر است به شکل آبشار باشد تا فاصله آزادی کافی برای ران ها ایجاد کند واز این طریق از کاهش جریان خون جلوگیری به عمل آید

 

کف صندلی باید کمی به عقب متمایل باشد .این شیب می تواند بین 1تا 5 درجه متغییر باشد .زمانی که ارتفاع صندلی بیش از حد معمول است ،شخص باید از زیر پایی استفاده کند .در این مواقع استفاده از زیر پایی کمک می کند ران ها بطور افقی قرار گیرد واز فشار وارد آمدن به زیر ران ها جلوگیری شود

 

روکش صندلی باید علاوه بر زیبایی ،مانع تعریق زیاد باشد.اگر جنسش پارچه ای است باید مقاوم و قادر به جذب رطوبت باشد .اگر جنسش چرمی است باید دارای شیارهایی باشد که توسط آن ها هوا جریان داشته ومانع افزایش دما وتعریق شود

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

در حالت کلی ، برای هر وسیله، بنا به تعریفش ، کاربردی را در نظر می گیرند. یعنی هدف از بکار بردن مبلمان باتوجه به نوع کاربری آن که همان " نشستن و استراحت نمودن و ایجاد ارتباط با اطرافیان " است ، در مکانهای مختلف تعاریف متعددی را در بر دارد . مثلا مبلمان در منزل تعریفی و در ادارات تعریف دیگری دارد .

 

مبلمان در اتاق انتظار یک مطب با سالن انتظار فرودگاه به گونه ای دیگر استفاده می شود . البته ممکن است گفته شود : با این وجود ،اصلی ترین هدف استفاده از مبلمان، نمی تواند ارتباط استفاده کنندگان بایکدیگر باشد، بلکه تنها " نشستن و استراحت نمودن " می باشد، که با دقت در این مقوله می توان دریافت که تعارضات فرهنگی که اشیاء بر انسان تحمیل می کند ، اگر پذیرفته شود ، ابتدای روند استحاله می باشد.

 

انسانها ،موجوداتی اجتماعی هستند که محتاج به ارتباط و تعامل با همنوعان است، در حالیکه در چیدن مبلمان اکثر اماکن عمومی ، پارامتری که مورد غفلت واقع می شود ، (( ارتباط)) است.

 

در چیدمان توجه به این نکته ضروری است که ارتباط استفاده گران با یکدیگر بیشترین هدف از استفاده از این وسیله می‌باشد. یعنی همانطور که در دکوراسیون سنتی ، قرار گیری پشتی ها به گونه ای بود که فرم کانونی آن مورد توجه قرار می‌گرفته ، باید در استفاده از مبلمان هم این مسئله مورد توجه قرار گیرد. یعنی ، هرچه رو در رویی افراد بیشتر باشد، به هدف نزدیکتر شده ایم. تصور کنید ، مبلمان منزل خود را بصورت سالن انتظار بالا بچینید!

 

کنج ها ، بهترین فضا را برای تحقق این هدف به ما می دهند. فقط باید در ترتیب چیدن به گونه ای اعمال شود که مبلهای تک نفره در بین مبلهای بیشتر از یک نفر قرار بگیرد و در اینصورت می توان تعادل را در ارتباطات برقرار کرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

دو سوم از فضاي ديوار را پر كنيد . هنگام قرار دادن يا نصب عكس و تابلو نقاشي در بالاي مبلماني مانند كاناپه، مبل و صندلي يا ميز ديواري، فضاي بين مبلمان و سقف را اندازه‌گيري كنيد، سپس از آن فضا را به عكس‌ها يا تابلو‌ها اختصاص دهيد.

 

عكس و تابلو را در چه ارتفاعي از مبلمان نصب كنيم؟

 

اگر عكس يا تابلوي نقاشي را در ارتفاع بسيار بالايي نسبت به مبلمان قراردهيم، اين احساس به ما دست مي‌دهد كه آن دو هيچ ارتباطي با هم ندارند. در چنين حالتي بهترين فاصله، 5 تا 9 اينچ (حدود 5/12 تا 23 سانتي‌متر) بالاي مبلمان است.

 

 

away_set_ferniuter_and_art__sign.jpg

 

فاصله‌گذاري

 

هنگام آويزان كردن (نصب) يك عكس در بالاي يك كاناپه، به خاطر داشته باشيد كه براي قسمت‌ بالاي پشتي كاناپه فضايي به اندازه آرنج تا نوك انگشتان دست را خالي بگذاريد.

 

يك ترفند سريع و مؤثر

 

دستتان را به صورت خوابيده روي پشتي كاناپه قرار دهيد، بعد آن را از آرنج خم كنيد و به سمت بالا بچرخانيد. فاصله مورد نظر به راحتي به دست مي‌آيد.

نصب عكس‌ها در سطح موازي با چشم

 

فاصله 58 اينچي (حدود 147 سانتي‌متر) خط مياني يك تصوير از كف اتاق اغلب به عنوان «سطح موازي با چشم» تعيين مي‌شود. اين الگو براي تصاوير بزرگ مناسب است، اما براي تصاوير كوچك به هيچ وجه كارآيي ندارد و نامناسب است.

 

نصب يك تصوير در سطح موازي با چشم فردي كه روي صندلي نشسته جايز و پذيرفتني است، در اين وضعيت، فرد مذكور از منظره پيش‌روي خود لذت خواهد برد. مثال‌هاي مربوط به نصب عكس يا نقاشي در سطح موازي با چشم شامل محل‌هاي تعويض لباس، مكان‌هاي دنج مخصوص مطالعه، دفاتر كار خانگي و دكه‌ها و کافی شاپ ها هستند.

تصاوير و اثاثيه بسيار بزرگ

 

اثاثيه‌ و مبلمان بسيار بزرگ براي ايجاد تعادل نيازمند تعداد زيادي تصوير هنري هستند. براي ايجاد ارزش و تأثير ديداري، مجموعه‌اي از 2 يا 3 تصوير را كه از طريق رنگ يا تركيب متنوعتری از شكل و رنگ داراي تأثير ديداري قدرتمندي باشند، مورد استفاده قرار دهيد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

براي اتاق غذاخوري خانه‌ام يك ميز قفسه دار آلبالويي رنگ بسيار زيبا پيدا كردم و نمي‌خواستم تا قبل از برگشتنم شانس داشتن آن را به كس ديگري بدهم.

 

بنابراين نفس عميقي كشيدم و بودجه‌اي كه براي تزئين خانه‌ام و حتي تعطيلاتم كنار گذاشته بودم را در دست گرفتم و آن ميز زيباي آلبالويي رنگ را بي‌آنكه بار ديگر فكر كنم يا بهتر بگويم اصلاً فكر كنم، خريداري كردم. از ذوق زيادي كه داشتم نمي‌توانستم در خانه منتظر رسيدن ميز زيبايي كه خريده بودم بشوم.

 

پس من هم در كاميوني كه ميز زيبايم را بار زده بودند سوار شدم و خوشبختانه ميز زيبايم به سلامت به اتاق غذاخوري رسيد «جايي كه اصلاً مناسب آن نبود!».

 

اول سعي كرديم آن را كنجي قرار دهيم و بعد به گونه ديگر اين كار را ادامه داديم. اما ميز آلبالويي زيبا با منظره زيباي اتاقم تطابق نداشت. به جاي تلاش بيشتر مانند كسي كه كشتي‌هايش غرق شده است به فضاي بيرون خانه رفتم و مدتي در آن جا ايستادم. حالا ميز قفسه‌دار زيباي آلبالويي رنگم را در قسمت ديگري از خانه جا داده‌ام .... انباري!!!

 

شما اشتباه من را تكرار نكنيد. آماده باشيد، قبل از رفتن براي خريد مبلمان دلخواه، اتاق خود را اندازه‌گيري كنيد. اندازه‌گيري فضاي خانه كاري بسيار آسان است! در اين مقاله روش‌هاي اين كار به شما آموزش داده مي‌شود.

 

 

furniture_for_home.jpg

 

مطمئن شويد طول وسيله‌ اندازه‌گيري‌تان حداقل 25 متر باشد. براي اين كار حتي بهتر است طول آن به 50 متر هم برسد. ايده خوبي است اگر دوست شما، در امر اندازه‌گيري به شما ياري كند. (يعني طرف متر را براي شما نگه دارد) بهتر است براي اندازه‌گيري، متر خود را در حالت خوابيده روي سطح و به طور مستقيم قرار دهيد تا از خطاي اندازه‌گيري جلوگيري شود. دقت كنيد هميشه امكان خميده شدن متر وجود دارد.

 

طول و عرض همه ديوارهاي اتاق خود را اندازه‌گيري كنيد.

 

زواياي اتاق را اندازه‌گيري كنيد تا از مربع بودن يا مستطيل بودن اتاق با زاويه 25 مطمئن شويد.

 

كابينت‌ها، پنجره‌ها و درهاي خانه خود را اندازه‌گيري كنيد و از ميزان فاصله بين پنجره‌ها تا كف اتاق مطمئن شويد.

 

جهت باز و بسته شدن درهاي اتاق‌ها را بررسي كنيد. به طور قطع شما نمي‌خواهيد مبلمان دلخواه‌تان از در اتاق عبور نكرده يا بين دو ستون در گير كند.

محل پريزهاي برق را شناسايي كنيد. وقتي خواستيد ميز آباژور يا كامپيوتر خود را در گوشه‌اي از اتاق قرار دهيد به ضرورت اين موضوع پي مي‌بريد.

 

روشنايي بخش‌هاي متنوع خانه‌تان را بررسي كنيد. دقت كنيد نور كدام قسمت از خانه شما براي مطالعه و كدام قسمت براي تماشاي تلويزيون مناسب‌تر است؟

 

محل تاقچه‌ها را لحاظ كنيد تا ضمن اينكه در جا دادن مبلمان در اتاق خود دچار مشكل نشويد اشياء (هنري) دست ساز خود را در اين مكان‌ها قرار دهيد تا با كم‌ترين هزينه جلوه‌اي زيبا بر گوشه‌اي از منزل‌تان حاكم شود.

 

يادداشت اندازه‌گيري‌هاي خود را در كيف پول يا كيف دستي خود قرار دهيد تا هر گاه به طور تصادفي مبلمان دلخواه خود را پيدا كرديد با اطمينان كامل آن را خريداري كنيد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اگر مبلمان‌ مجلات معروف دكوراسيون به علت گرانی دور از دسترس به نظرتان می‌رسد احتمالا دچار اشتباه هستید. کافی است سری به سمساری‌های نزدیک منزل‌تان بزنید و مبل‌های دست دوم و ظاهرا بی‌ریخت آنجا را با کمی رویاپردازی تبدیل به مبل‌های زیبا و جذاب کنید.

 

دنبال مبلی با چهارچوب مناسب باشید، اگر مبلی طرح یا کیفیت ساخت خوبی داشته باشد می‌توانید روی آن به خوبی کار کنید.

 

چوب‌های نئوپان ارزش کار کردن ندارند. دنبال مبلی از جنس چوب حقیقی بگردید.

 

اگر نمای مبل خریداری شده کهنه است، قبل از رنگ آمیزی با کاغذ سمباده آن را قدری صیقل دهید. می‌توانید با رنگ آمیزی، نمای بسیار ممتازی به این مبل ببخشید؛ حتي می‌توانید نمای قدیمی یا نماهای دلخواه خود را به صورت راه راه، لکه یا هر طرح مورد نظرتان روی آن انجام دهید.

 

اگر میزی پیدا کنید که پایه‌های سالم و رویه ناسالمی دارد می‌توانید با پوشش آیینه، سطح میز را بپوشانید. همچنين می‌توانید تمام سطح میز را با کارت تبریک، عکس خانواده، عکس گل یا هر عکس دیگری بپوشانید و روی آن شیشه بگذارید تا میز منحصر به فرد و مطلوبی ایجاد کنید.

 

شما همچنين می‌توانید با سرامیک سطح ناصاف یک میز را بپوشانید. با استفاده از قطعات سرامیک مورد نظر، طرحی بر روی میز درست کنید و برای حفظ قطعات کنار هم، پشت آنها را چسب بزنید. چسب اضافی را با پارچه پاک کنید.

 

روکش فرسوده کاناپه دست دوم خریداری شده را با پارچه پنبه‌ای بپوشانید یا پارچه چهل تکه بدوزید و روی آن بیاندازید؛ لبه‌های آن را نيز با پونز یا ماشین دوخت چوب به کاناپه وصل کنید.

 

 

surface_slick_with_furniutaier_proper.jpg

 

 

اگر دستگیره پارچه‌ای کاناپه یا صندلی به خود چربی گرفته است، پارچه‌های مناسب با طراحی اتاق پیدا کنید و دستگیره‌ها را با آن بپوشانید.

 

با استفاده از پارچه‌های تزئینی، می‌توانید نقایص مبل را بپوشانید. یراق، قیطان و سایر تزئینات را می‌توانید در مغازه‌های خرازی پیدا کنید. با استفاده از ماشین دوخت یا چسب نيز می‌توانید این تزئینات را نصب کنید.

 

روکش محل نشیمن اکثر صندلی‌های میز غذاخوری قابل تعویض است. پارچه جدید را روی آن قرار دهید؛ پارچه باید حدود 5 سانتیمتر از اطراف بلندتر باشد تا بتوان آن را به پایه‌های صندلی متصل کرد. با استفاده از ماشین دوخت، پارچه را به زیر صندلی نصب کنید.

 

هرگز زیبایی روکش جدید را فراموش نکنید. شما می‌توانید بسیاری از نقایص کاناپه خوش ساخت خود را زیر روکش مناسب مخفی کنید. با افزودن دو کوسن، نمای جدیدی به کاناپه ببخشید.

 

به اين صورت، شما با صرف مبلغی اندک، روح تازه‌ای به اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و اتاق خواب خود داده‌اید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

نحوه دسترسي و ورود به بنا بخش مهمي از طرح منزل را تشكيل مي‌دهد. ورودي خانه اولين جايي است كه ساكنان خانه و ميهمانان با آن مواجه شده، تحت تاثير كيفيات مثبت يا منفي و چگونگي چيدمان و عناصر در آن قرار مي‌‌‌گيرند، ورودي خانه بايد خوانا و دعوت‌كننده، جاذب و زيبا باشد تا در اولين لحظه،‌ تاثير خوش‌‌‌آيندي به واردشونده داشته باشد.

 

دقت در چيدمان عناصر در ورودي ساختمان نكته قابل توجهي است. زيرا گاهي اوقات اشخاص وارد منزل نمي‌شوند، بلكه در همان قسمت ورودي با يكديگر صحبت مي‌كنند و بعد يكديگر را ترك مي‌‌‌كنند، در اين مواقع شخصي كه چيدمان خوب و منطقي ورودي را ديده است به سليقه اشخاص داخل خانه پي مي‌‌‌برد.

 

• طراحي فضاي ورودي، قبل از رسيدن به بنا، از خارج ساختمان و جلوخان ورودي شروع مي‌‌‌شود.

 

• به كارگيري سنگ‌چين‌هاي زيبا در قسمت پياده‌رو و سكوهاي كناري در منزل و ديوار حياط كه داخل آنها گل‌كاري شده باشد خانه شما را از ديگر خانه‌هاي اطراف مجزا مي‌كند.

 

• چنانچه از چراغ براي سر در ورودي استفاده كنيد، هم زيبايي را دوچندان كرده‌ايد و هم اينكه هنگام باز كردن در،‌ امنيت بيشتري داريد.

 

• ورودي خانه، بايد ضمن تامين دسترسي مناسب به خانه، ‌حريم داخلي خانه را از فضاهاي عمومي جدا كرده و امكانات مربوط به ورود، تعويض لباس، درآوردن كفش، امكان استقبال و مشايعت را تامين كند.

 

• اين فضا بايد زيبا و راحت و فاقد فضاهاي بلااستفاده باشد و در شرايطي اقليمي نامطلوب، مانع نفوذ سرما، گرما و گرد و خاك شود.

 

entree_seting_no_amnesia.jpg

 

• ورودي بايد دسترسي ساده به نشيمن، ‌سرويس، پذيرايي، پله‌هاي طبقات و آشپزخانه داشته باشد.

 

• حداقل عرض لازم براي ورود و درآوردن كفش 5/1 متر مربع است.

 

• نصب آينه در فضاي ورودي يكي ديگر از نكات قابل توجه براي اين فضا است تا افراد قبل از ورود به داخل خانه از وضعيت ظاهري خود آگاه شوند.

 

• فضاي كافي براي ورود و تعويض لباس حدود 2 تا 5/2 متر مربع است كه در صورت كمبود فضا، بهتر است از قفسه‌اي استفاده شود كه نقش جالباسي، جاكفشي و آينه را توامان ايفا كند.

 

• چنانچه رنگ قسمت ورودي خانه شما متفاوت با قسمت‌‌‌هاي ديگر خانه باشد، تاثير بسزايي روي واردشوندگان مي‌گذارد. (مناسب‌ترين رنگ‌ها براي ورودي، زرد درخشان يا تركيبي از سبز و زرد است.

 

• سقف ورودي، مي‌تواند چراغ‌هاي كوچكي داشته باشد كه نور را در كل قسمت ورودي پراكنده كند.

 

• چنانچه قسمت ورودي را از ديگر فضاها توسط پرده‌هاي چوبي كه به صورت رشته‌رشته در زير آرك نصب مي‌شوند، جدا كنيد، اشخاصي كه در ورودي هستند راحت‌تر براي تعويض كفش و لباس اقدام مي‌كنند.

 

• محل استقرار دستشويي و امكان دسترسي به آن نيز قابل توجه و بررسي است. بهترين محل براي دسترسي به سرويس بهداشتي، قبل از ورود به هال و در نزديك‌ترين نقطه بعد از در ورودي است.

 

• جهت باز شدن در ورودي غالبا به درون است، به نظر شما چه چيزي بعد از باز شدن در مي‌تواند توجه واردشوندگان را جلب كند؟ يك گلدان زيبا و گل‌هاي متنوع كه از لحاظ رنگي با رنگ ديوارها و نور ورودي هارموني داشته باشند، پيشنهاد بدي نيست.

 

• به تفكيك حوزه كثيف كفش‌ها (قبل از كندن كفش) و حوزه تميز (محل جاكفشي) و محل دكور مقابل در ورودي توجه كنيد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

اگر مي‌خواهي خانه‌اي شاد داشته باشي بايد خانه‌ات تميز و مرتب باشد.

 

اگر در خانه‌اي آرام و مرتب و با نظم زندگي كنيد، قاعدتا وقتي به درون آن قدم مي‌گذاريد احساس خوبي خواهيد داشت و مي‌توانيد بهتر مسائل و مشكلات خود را حل كنيد. بعضي اوقات وقتي به خانه‌اي وارد مي‌شويم احساس بدي به ما دست مي‌دهد و حس مي‌كنيم چقدر آن خانه سرد و بي‌روح است. دليل آن چيدمان بد و شادي در آنجاست؛ برعكس در بعضي خانه‌ها احساس خوبي به ما دست مي‌دهد و ناخودآگاه در آنها احساس شادي مي‌كنيم، حال با خود مي‌پرسيد، خب چه طور به اين فرآيند برسيم، بنابر اين نكات زير را بخوانيد:

خانه را مرتب كنيد تا پر از شادي شود.

از يك اتاق شروع كنيد و هر چه و لوازم غيرضروري داريد مثل سي‌دي‌هاي اضافي، كتاب، لباس و وسايلي كه استفاده نمي‌كنيد، جمع كنيد، بفروشيد، هديه بدهيد يا همه را دم در بگذاريد. ماهي يك بار و در يك روز معين اين كار را انجام بدهيد.

به سراغ كمد لباس‌هايتان برويد و لباس‌هايي را كه شش ماه است نپوشيده‌ايد (غير از لباس‌هاي مخصوص مراسم و مناسبت‌هاي خاص) جدا كنيد، همه را به افراد نيازمند ببخشيد. به اين ترتيب جا براي لباس‌هاي نو باز مي‌شود. شش ماه يك بار اين كار را انجام بدهيد.

به اسباب و اثاثيه شخصي و اموال خود خيلي دل نبنديد و نسبت به آنها احساس مالكيت نداشته باشيد. خوب مي‌دانيد كه ما انسان‌ها نمي‌توانيم چيزي را با خودمان به آن دنيا ببريم، پس عادت كنيد به دارايي‌هاي‌تان وابسته نباشيد و زودتر از آنها دل بكنيد. اسباب و اثاثيه‌هايي را كه به ندرت از آنها استفاده مي‌كنيد و بي‌خودي جمع كرده‌ايد يا بفروشيد يا ببخشيد. اين قانوني طلايي است.

ديوارها، پنجره‌ها و درها را از گرد و غبار و تار عنكبوت پاك كنيد. در صورت امكان ديوارها را رنگ كنيد و سپس تغيير دكوراسيون بدهيد. مبلمان، تابلوها و ديگر وسايل را گاهي جابجا كنيد اين كار باعث پراكندن شادي در خانه مي‌شود.

طوري وسايل خانه را بچينيد كه فضا بزرگ‌تر و روشن‌تر به نظر برسد. مبلمان را طوري بچينيد كه جلوي نور را نگيرد. وسايل را در كمدها و كابينت‌ها بگذاريد تا محيط به هم ريخته نباشد.وچند چراغ تزييني زيبا روي كابينت بگذاريد.

چند گل و گلدان طبيعي و زيبا در سالن بگذاريد. اگر باغچه داريد، در آن گل و درخت بكاريد.

يك حركت موثر و خلاق

به جاي اين‌كه پاي تلويزيون بنشينيد، كاري موثر و خلاق انجام دهيد. يعني چه؟

امروزه تماشاي تلويزيون نوعي اعتياد شده است. كاري كه هيچ سودي ندارد و آدم را تنبل و چاق مي‌كند. اگر فرزندانمان را از كودكي عادت بدهيم كه زياد پاي تلويزيون ننشينند و به جاي آن كتاب بخوانند، نقاشي كنند، شعر يا آهنگي بسازنند يا هر كار خلاق ديگري انجام دهند، به آنها ياد داده‌ايم كه از بخش خلاق مغز (نيمكره راست) استفاده كنند.

 

از آنجايي كه خلاقيت محدويت ندارد هر چه كودكان بيشتر از آن استفاده كنند خلاق‌تر مي‌شوند و وقتي خلاقيت به خرج دهند احساس شادماني مي‌كنند.بنابراين بايد مغز خلاق خود را پرورش بدهيد تا بتوانيد كارهاي مهم و بزرگ انجام دهيد. به جاي تماشاي زياد تلويزيون، فقط برنامه‌هايي را ببينيد كه دوست داريد و از آن لذت مي‌بريد. سعي كنيد بيشتر كارهاي مفيد و سودمند انجام دهيد.

مراقبت از گياهان خانگي

برگ گياهان خانگي را با يك گردگير كه از جنس پر ساخته شده، گردگيري كنيد.

براي تميز كردن برگ‌ها از گليسيرين استفاده كنيد، چرا كه براي درخشندگي و شفافيت برگ‌ها، هيچ ماده‌اي بهتر از گليسيرين وجود ندارد چند قطره گليسيرين را روي پارچه‌اي بريزيد و به آرامي روي برگ‌ها بماليد. گليسيرين به مراتب از روغن زيتون بهتر است چرا كه خاك را به خود نمي‌گيرد. همچنين مخلوط آب و شير به مقدار مساوي هم يك ماده عالي براي برق انداختن گياهان خانگي است.

اگر مي‌خواهيد گل‌هاي شما تا آمدن مهمان‌ها تر و تازه و شاداب بماند، انتهاي ساقه آن دستمال مرطوبي بسته و درون يخچال بگذاريد، با اين كار مدت بيشتري تازه خواهند ماند.

آبي كه به گلدان‌ها مي‌دهيد، بهتر است از لحاظ درجه حرارت، با دماي اتاق تطبيق داشته باشد. براي اين كار، آب را در ظرفي ريخته و بگذاريد چند ساعت در اتاق بماند، تا هم حرارت آن متعادل شود و هم اين‌كه «كلر» موجود در آن ته‌نشين شود، برخي تصور مي‌كنند كه آب، هر چه سردتر باشد، بهتر است، در حالي كه اين تصور درست نيست و آب سرد امكان دارد به گياه آسيب برساند.

آبي كه تخم‌مرغ‌ها را در آن پخته‌ايد دور نريزيد، زيرا اين آب سرشار از املاح معدني است و محلول گوارايي براي گياهان به شمار مي‌رود.

آب تصفيه شده (يعني آب لوله‌كشي) داراي مقداري «كلر» است كه به عنوان ضدعفوني به كار مي‌رود، و اين آب، براي گل‌ها چندان مفيد نيست. بنابراين آب لوله‌كشي را درون ظرفي ريخته، بگذاريد يك روز بماند تا كلر آن ته‌نشين شود، سپس گلدان‌ها را آب بدهيد، اين كار از قهوه‌اي شدن نوك برگ‌ها جلوگيري خواهد كرد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

يكى از عمده مشكلات آپارتمان نشينى كمبود جا و در اختيار نداشتن فضاى مناسب است. كمبود قفسه هاى آشپزخانه، عدم وجود كمد ديوارى، كتابخانه ديوارى و... همه اينها از جمله عواملى است كه امنيت، آسايش و مهمتر از همه اقتصاد ساكنين آپارتمان را به مخاطره مى اندازد.

 

از آنجا كه انباشته كردن اسباب و اثاثيه اضافى، غيرضرورى و گاه به دردنخور يكى از ويژگى هاى زندگى است، فضاسازى در آپارتمان از اهميت ويژه اى برخوردار است. توجه به استفاده از فضا به صورتى مفيد و كارآمد علاوه بر اين كه نقش مؤثرى در كاهش ميزان ريخت و پاش ايفا مى كند بر هماهنگى نوع چيدمان منزل نيز مى افزايد. در اينجا به معرفى راه هايى مى پردازيم كه مى تواند ايده بسيار خوبى براى شما در زمينه فضاسازى آپارتمان باشد :

 

يكى از مهمترين اقدامات در اين زمينه ساخت و نصب دكورهايى است كه مى تواند بيشترين ميزان وسايل اضافى و غيرضرورى شما را در خود جاى دهد. حال با اين اوضاع اگر مى خواهيد كمبود جايتان را برطرف سازيد و نمى دانيد با كتاب هاى اضافى و ظرف و ظروف عتيقه اى كه با تلاش بسيار جمع كرده ايد چه كار كنيد، پيشنهاد اين است كه يك ويترين نردبانى با ابعاد 40*90 و ارتفاع 212 سانتى متر (بدون شيشه) به عنوان كتابخانه، ميز تلويزيون و ضبط صوت سفارش دهيد.

فاصله طبقات بسته به نوع وسيله اى كه در آن جاى مى گيرد، فرق مى كند. طبقه زيرين معمولاً محل قرار گرفتن ويدئو يا تلفن است. طبقه دوم ميز تلويزيون و طبقه سوم جاى گذاشتن ضبط صوت و وى سى دى است. طبقات بعدى نيز مختص قرار گرفتن كتاب مى شود كه البته شما مى توانيد تعداد بيشترى از طبقات را به كتاب هايتان اختصاص دهيد.

 

اگر كنج اتاق پذيرايى خالى است و ظرف هايتان در آشپزخانه بدون جا مانده به جاى صرف هزينه گزاف براى خريد يك بوفه خراطى شده چندميليونى، يك ويترين چوبى سه كنج چهارطبقه با در شيشه اى سفارش دهيد كه ارتفاعى 180 سانتى مترى و طول و عرضى معادل 43 سانتيمتر داشته باشد. اگر قصد داريد به گونه اى ديگر بشقاب ها و ليوان هايتان را جمع آورى كنيد پيشنهاد مى كنيم اين روش را برگزينيد.

 

يك كمد 5 طبقه با عرض 49 طول 64 و ارتفاع 162 سانتى متر سفارش دهيد كه هر طبقه آن در جداگانه داشته و همچون در يخچال از يك سو باز شود. احياناً اگر ظروف قيمتى و عتيقه داريد بد نيست همان كمد 5 طبقه را بدون در ساخته و به جاى چوب در كف قفسه ها از شيشه استفاده كنيد.

اگر علاقمند به قرار دادن آينه در منزلتان هستيد، مى توانيد با يك تير دو نشان بزنيد، يك كتابخانه به همراه يك كمد آينه دار. براى اين كار لازم است يك كمد دوتايى به هم چسبيده و بدون در با ارتفاع 212 و طول و عرض 97 و 33 سانتى متر سفارش دهيد. با كمك 4 عدد تخته يكى از قسمت ها را طبقه زده و از آن به عنوان كتابخانه استفاده كنيد و يا اشياى لوكس را در آن جا دهيد. قسمت كنارى را به عنوان كمد لباس هايتان انتخاب و در تمام آينه رويش نصب كنيد.

 

براى استفاده بهينه از سالن پذيرايى و بهره بردن از امكانات كتابخانه، قفسه هاى سى دى و ظروف غيرلازم مى توانيد ترتيب ساخت يك دكور را بدهيد. دو رديف قفسه سه تايى كه هر كدام با عرض و طول 37 و 70 و ارتفاع 40 سانتى متر است محل مناسبى براى نگهدارى ظروف آشپزخانه و اشياى قديمى به شمار مى روند.

رديف پايين كه نماى چوبى دارد براى گذاشتن فايل هاى ادارى و كتاب بسيار مناسب است. فاصله بين دو رديف كمد هم فضاى استانداردى است براى گذاشتن تلويزيون، آباژور، ضبط صوت و هر شىء زينتى كه مايل به قرار دادن در آن مكان هستيد. نمونه اين كار را در آشپزخانه نيز مى توان انجام داد . اين ديگر بسته به سليقه شما است كه پانل هاى چوبى را در كدام قسمت و به چه صورت در آشپزخانه نصب كنيد.

 

اين روش به خانواده هاى پرجمعيت و مهمان دوست كمك مى كند تا تمام ظروفى را كه در آشپزخانه نياز دارند در كنار خودشان جمع آورى كنند بدون اينكه با كمبود فضا مواجه شوند.

كمد لباس هاى قديمى

نگهدارى لباس در هر خانه اى يكى از مهمترين مسائل است. يكى از معضلات خانم ها در پايان زمستان، جمع كردن لباس هايى است كه ديگر به درد فصل بهار و تابستان نمى خورند. چرا كه اغلب به دليل كمبود كمد و فضاى خالى مجبور به دور ريختن لباس هاى قديمى و غيرفصلى هستند. ايده خوب براى حل اين مسئله ساخت نوعى كمد است كه حالت كاناپه داشته و مى تواند در خود تعداد بسيار زيادى لباس جاى دهد.

 

نمونه اين كمد را در تصوير 1 مى بينيد. سه كمد مكعب مستطيل كه در آن از قسمت بالا باز مى شود و ابعاد آن بستگى به متراژ منطقه اى دارد كه شما در نظر گرفته ايد اين كمد علاوه بر نگهدارى لباس هاى قديمى و زمستانى، كاربرد ديگرى نيز دارد. مى توانيد با قرار دادن چند عدد بالشتك آن را به كاناپه تبديل كنيد يا به عنوان ميز براى گذاشتن آباژور، گلدان و مجسمه استفاده كنيد.

 

اتاق كار خانگى

ايجاد فضاى مناسب براى كار اين امكان را مى دهد كه شما در زمان هايى كه در منزل به سر مى بريد يا به هر دليلى مثل داشتن فرزند خردسال نمى توانيد در ساعات روز سر كارتان حاضر شويد، بتوانيد با آسودگى خاطر به امورتان رسيدگى كنيد.

 

براى اين منظور قسمتى از سالن پذيرايى را كه بلااستفاده است مثلاً قسمتى كه به واسطه قرار گرفتن ستون حالت فرورفتگى دارد را انتخاب كنيد. با گذاشتن يك پاراوان بين قسمت موردنظر و آنجا كه مبلمان را قرار داده ايد، يك ديوارك بسازيد. سپس ميز كارتان را پشت پاراوان قرار داده و با نصب چند قفسه كامپيوتر، فاكس، تلفن و هر آنچه را كه براى يك ميز كار لازم داريد روى آن قرار دهيد.

در تصوير شماره 4 فضاسازى جالب ديگرى به چشم مى خورد. دو رديف قفسه شيشه اى كه براى كتاب و سى دى نصب شده است. اين كار به شما اين امكان را مى دهد كه كتاب ها و سى دى هاى مورد علاقه خودتان را هميشه در دسترس داشته باشيد.

 

بهينه سازى در آشپزخانه

 

يك ميز دوطبقه متناسب با فضاى آشپزخانه سفارش دهيد كه دورتادور آن چسبيده به قسمت فوقانى، كشو نصب شده باشد. اين ميز را وسط آشپزخانه بگذاريد. بشقاب، ليوان، كارد و چنگال هايتان را در كشوها جاى داده و طبقه تحتانى را هر آنچه كه دلتان مى خواهد از قابلمه گرفته تا گلدان، سبد ميوه و نان قرار دهيد. با پهن كردن يك روميزى زيبا و گذاشتن يك گلدان گل از قسمت بالايى نيز مى توانيد به عنوان ميز ناهارخورى استفاده كنيد.

 

استفاده بهينه از تاقچه

 

هنوز هم خانه هايى وجود دارد كه در معمارى شان از تاقچه استفاده شده است. تصوير شماره 6 به شما نشان مى دهد كه چطور مى توان با استفاده از قفسه هاى چوبى از تاقچه به عنوان كتابخانه و حتى جايى براى گذاشتن عطريات و لوازم آرايشى استفاده كرد. اين گونه با پياده كردن روش هاى فوق مى توانيد حداكثر بهره را از فضا ببريد، محيط خانه را از شلوغى و ريخت وپاش برهانيد. سليقه تان را اجرا كنيد و آرامش واقعى را به محيط زندگى تان برگردانيد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

این روزها به ویژه در آپارتمان‌های کوچک، اتاق نشیمن به نقطه ی کانونی اهل خانه و فضای اصلی آن‌ها تبدیل شده است. بنابر‌این، گاهی با اندک تغییراتی در این بخش، می‌توان به کل فضای مسکونی چهره‌ای جدید بخشید و تنوعی در زندگی آفرید. پس عجله نکنید؛ نیازی نیست که برای تغییر محیط خانه‌تان کل وسایل و مبلمان‌‌تان را عوض کنید.

 

 

1- میز جلوی مبل:

 

با عوض کردن میز جلوی مبل، ممکن است به نظر برسد که کل مبلمان‌تان را تغییر داده‌اید؛ به ویژه اگر تنها رویه ی مبلمان را نیز عوض کنید. میزی از شیشه و استیل چهر‌ه‌ای امروزی به مبلمان قدیمی شما می‌بخشد.

2- کاغذ دیواری:

 

این روزها بار دیگر کاغذ دیواری در خانه‌های ایرانی رواج یافته است و تنوع بسیاری را می‌توان در بازار این محصول پیدا کرد؛ از طرح‌های منقش به گل‌های زیبا تا الگوهایی شبیه به نمای سنگ، چوب و مانند این‌ها. بنابر‌این، با استفاده از کاغذ دیواری که نصب آن نیز آسان است، می‌توانید به یکباره فضای درونی خانه‌تان را تغییر دهید و حتی آن را به سبکی دیگر در آورید.

3- پرده:

 

آیا توجه کرده‌اید که پرده عنصری است که نبود آن بیش از حضورش به چشم می‌آید؟ در واقع، پرده‌ای که درست انتخاب شود، شکوهی ناپیدا به فضای درونی می‌بخشند و ای بسا بیننده در نیابد که زیبایی محیطی که در آن حضور دارد به دلیل تأثیر پرده‌هایی است که با ذوق و سلیقه تهیه شده‌اند؛ اما همین که این پرده‌ها مثلاً برای شست‌وشو از جای خود برداشته می‌شوند، زیبایی اتاق به ناگهان به نیم یا حتی بیش‌تر تقلیل می‌یابد. بنابراین، در تهیه ی پرده برای اتاق نشیمن‌تان توجه نمایید.

4- کوسن:

 

مبلمان اتاق نشیمن‌تان را با کوسن یا بالشتک‌هایی الوان بیارایید. تضاد یا طباق در رویه بالشتک‌ها و رویه مبلمان، جلوه‌های زیبایی از ذوق و هنر خلق می‌کند و گاه چهره ی مبل یا کاناپه‌تان را به وسیله‌ای فاخر و باشکوه دگرگون می‌کند. بی‌تردید، هزینه ی واقعاً ناچیز این کار در مقابل تغییری که به دست می‌آورید بسیار گران‌قدر است.

5- آباژور:

آباژور و دیگر منابع نوری اگر هوشمندانه به فضای درونی افزوده شوند، تأثیر شگرفی بر چشم‌نوازی محیط به جای می‌گذارند. این آباژورهای ساده و زیبا با پایه‌های آیینه‌ای خود، شکوه را برای اتاق نشیمن‌تان به ارمغان می‌آورند و به ویژه با توجه به ساختارشان، حسی از سبک مدرن را به مجموعه طراحی درونی می‌افزایند. توجه کنید که اگر آباژورهای شما جنبه ی کاربردی نداشته باشند و تنها به دلیل زیبائی در اتاق جای گرفته باشند، بخشی از تأثیر‌گذاری خود را بر زیبایی محیط از دست می‌‌دهند.

6- مبلمان:

 

تهیه مبلمان و کاناپه ی مرغوب معمولاً هزینه ی زیادی را می‌طلبد؛ اما خبر خوش آن‌که زیبایی و تأثیرگذاری مبلمان بر فضای داخلی وابسته به گران‌قیمت بودن آن نیست، بلکه بر همگونی آن با سبک طراحی محیط و سازگاری‌اش با فضای پیرامونی مبتنی است. ای بسا انتخاب یک دست مبلمان راحت و ساده، بیش از یک دست مبلمان استیل گران‌قیمت آسایش و زیبایی به ارمغان بیاورد.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 هفته بعد...

lampscale.jpg

این چیدمان زیبا بدرد یک محل هنری می خورد

تا منزل. به سایز نامتناسب اشیا توجه کنید.

1 گذاشتن عکسهایی از اعضای خانواده در گوشه و کنار خانه بسیار خوب است،اما از افراط در این کار خودداری کنید. بخصوص در مورد عکسهای خودتان مراقب باشید زیرا ممکن است ناخودآگاه خانه را به صورت پرستشگاه خودتان درآورید.

 

 

2 اضافه کردن گیاه، سنگ ، صدف و دیگر عناصر طبیعی به تزئینات خانه تاثیر بسیار خوبی در روحیه اعضای خانواده میگذارد و در واقع طبیعت را به درون خانه می آورد.

 

3 هرگز سعی نکنید در تزئین منزل به کمال مطلق دست بیابید. خانه شما باید زنده به نظر برسد و این به معنی کمی به هم ریختگی است. بنا براین همه چیز نباید همیشه درست در جای خود باشد.

 

4 با گذاشتن چندشاخه گل تازه در خانه روحیه شادی به اعضای خانه بدهید.

 

5 سعی نکنید لوازم منزل را هم رنگ انتخاب کنید. بلکه به هماهنگی رنگها توجه کنید. تزئین خوب خانه به این معنا نیست که همه چیز یک رنگ باشد.

 

6 در اثاث خانه به دنبال خطوط زیبا و خوشایند و فرم محکم و جاندار باشید. اگر وسیله ای شکلی دارد که میدانید همیشه دوستش خواهید داشت، همان را انتخاب کنید. به طور حتم شما در طول زمان از طرح و رنگ پارچه آن خسته خواهید شد که این مشکل با تعویض رویه حل میشود. مهم این است که فرم و مدل این وسیله را دوست داشته باشید.

 

7 هنگام جور کردن پارچه هایی با طرحهای مختلف، یک یا دو رنگ پایه را همسان درنظر بگیرید. برای مثال میتوانید دو پارچه هم رنگ اما یکی گل دار و دیگری راه راه را جور کنید. اما مراقب باشید این ترکیبات را بیش از حد سنگین نکنید.

 

8 اگر در حال انجام تغیرات اساسی در منزل هستید قبل از هر کار جنس موادی را که استفاده میکنید مورد بررسی قرار دهید. کف پوش مرمر در تابستان بسیار خنک و عالی است اما در زمستان به طور آزار دهنده ای سرد است. کف پوشهای غیر از فرش و موکت هم به سرو صدای محیط اضافه میکنند. اول این نکته را در نظر داشته باشید که خانواده شما کم جمعیت یا پرجمعیت هستند و بعد نوع کف پوش را انتخاب کنید. کف چوبی از هرنظر عالی است،فقط باید مخارج نگهداری آنرا در نظر داشته باشید.

 

9 آثار هنری جالبی که بیانر شخصیت شما باشند را در گوشه و کنار خانه قرار دهید. آثار هنری همچنین بهانه بسیار خوبی برای آغاز گفتگو هستند.

 

10 لوازم خانه را از نوع راحت و قابل استفاده تهیه کنید تا به خانه شما حال و هوای صلح آمیز و آرام بخش بدهد. استفاده از فرش و گلیم با الیاف طبیعی و پارچه هایی چون کتان و ابریشم خام حس با صفایی به خانه میدهد و آنرا به یک آشیانه گرم مبدل میکند.

 

11 از اینکه به دنبال هر مد جدید تزئین خانه باشید بپرهیزید. اشیایی را انتخاب کنید که دوست دارید چرا که باید در کنار آنها زندگی کنید و لوازم منزل چیزهایی نیستند که به تدریج به آن علاقمند شوید.

 

12 در چیدن خانه از بعضی لوازم مربوط به فرهنگها و مکانهای دیگر استفاده کنید و جنبه جذاب تری به لوازم خود بدهید. کمدها و قفسه های چینی، چراغهای ژاپنی یا توری های بلژیکی.

 

13 به خاطر داشته باشید که گاهی کمتر، بیشتر است. یک گردنبند زیبا بسیار بیشتر از یک گردنبند با گوشواره و دستبند یک شکل جلب توجه میکند. در چیدن لوازم منزل نیز این قانون وجود دارد. ترکیب جالب و ابتکاری لوازم منزل به شرط آنکه در آن افراط نشود، بسیار زیباتر از یک سری مبل و میز و صندلی یک شکل خواهد بود.

 

14 حمام و سرویسهای بهداشتی خانه را با شمع،نمکهای طبی عطرآگین و صابونهای خوشبو تزئین کنید.

 

15 از لوازمی که توسط بسیاری از مردم استفاده میشوند و گاهی به همین دلیل ارزان ترند، استفاده نکنید. برای مثال ترکیب کاناپه های سنگین چرم مشکی با میز براق مشکی که غیر از سنگین و تنگ کردن فضا کاری انجام نمیدهند. خانه شما باید نماد خودتان باشد نه کسی که روزی بوده اید یا اصلا نبوده اید.

 

16 جزئیات کوچکی را که تفاوت فراوان ایجاد میکنند از یاد نبرید. رومیزی، بشقابها،لیوانها، زیر بشقابیها ،گل و دیگر لوازم روی میز. این رنگها و ریزه کاریها ممکن است به نظر دست و پا گیر یایند اما انقدر موثرند که ارزش زحمت را دارند.

 

17 در انتخاب لوازم فلزی به دنبال کیفیت باشید و در صورت لزوم لوازم کهنه را عوض کنید. سینک ظرف شویی، شیرآلات و امثال آن به تدریج به نظر نمی آیند اما تعویض آنها تاثیر بسیاری بر شمای کلی خانه میگذارد.

 

18 از آنجایی که آثار هنری موجود در منزل معرف شخصیت شما است، لوازم خانه را طوری انتخاب کنید که بر زیبایی تابلوها و آثار هنری دیگر موجود در خانه بیافزاید. وسایل خانه را طوری نچینید که توجه را از آثار هنری به خود جلب کنند.

 

19 پاراوانهای تاشو و پایه دار بهترین وسیله برای تقسیم فضا در یک اتاق هستند - مثلا برای جدا کردن میز کار از اتاق نشیمن- و بخصوص در فضاهای کوچکتر کاربرد دارند. با استفاده از پاراوانهای کوتاهی که نقش یا تزئین روی آن از هردو طرف دیده شود هم شلوغی میز کار را میپوشانید و هم فضای خانگی تری به اتاق نشیمن میبخشید.

 

20 اتاقهای خود را پر از وسیله نکنید. هرچیز خوبی با افراط به سوی بدی متمایل میشود. کمی از این و کمی از آن کافی است. مراقب باشید که اتاق را با رنگ یکنواخت، ظروف فلزی کوچک وبزرگ، اشیای چوبی کاغذ دیواری و برگهای طلایی پرنکنید. سعی کنید در یک اتاق ساده و خلوت غافلگیریهای خلاقانه ترتیب دهید. طراحی خوب شامل انتخاب رنگ و حس صحیح است با چاشنیهایی از تزئینات زیبایی که دوستشان دارید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

CrThumb.aspx?Pic=ebtekar\Images\147\665585130499662.jpg&X=250&Y=303طراحي فضا و دکورداخلي خانه بدون شک با کمک دو عامل استعداد و تجربه امکان پذير است. بدون شک طراحي و آرايش فضا به حقه هاي خاص طراحان دکور نياز دارد. درحالي که افراد عادي و بسياري از صاحب خانه ها تنها به اين فکر مي کنند که مثلا مبلمان يا فلان وسيله را در مقابل کدام ديوار بگذارند، طراحان دکور علاوه بر اين مسئله به فضاي ايجاد شده ميان مبلمان و لوازم و نوع معماري و فضا در کنار هم نيز فکر مي کنند. مطلب زير که برگرفته از سايت شميم است به شما کمک مي کند تا فضاهاي کوچک را بزرگ تر جلوه دهيد و اتاق هاي نشيمن خودماني تر و راحت تري ايجاد کنيد.

فضاي کوچک را بزرگ تر جلوه دهيم

اگر مي خواهيد فضاي اتاق يا خانه تان را بزرگ تر جلوه دهيد بايد از الگوي تک رنگي استفاده کنيد. يعني تنها از يک رنگ يک دست و ثابت براي رنگ آميزي ديوارها و کف پوش و حتي فرش استفاد کنيد. نصب آينه برروي ديوار يا سقف مي تواند روشي سريع و موثر براي بزرگ تر جلوه دادن فضاي يک اتاق باشد. شما حتي مي توانيد کل ديوار را با آينه اي بزرگ بپوشانيد يا از تعداد زيادي سطوح صيقلي و انعکاسي چون شيشه يا ورقه هاي لوسيتي برروي در و ديوار استفاده کنيد.

به علاوه براي ايجاد حس بزرگي و جاداري فضا معمولا بهتر است از رنگ هاي روشن و در صورت امکان از پنجره هاي بزرگ کمک گرفته و اگر ممکن باشد از نور مصنوعي که از خارج اتاق يا پنجره به داخل مي تابد در شب استفاده کرد چرا که اين کار توجه بيننده به کوچکي فضا را کم مي کند. تا آنجايي که مي توانيد از نور و روشنايي بيشتر در خانه استفاده کنيد. اگر شما بتوانيد از سقف به عنوان يک شب نما و منعکس کننده همانند يک آسمان استفاده کنيد، مي توانيد فضاي تان را بزرگ تر جلوه دهيد و به علاوه شما با ايجاد نوعي جريان و موج و همبستگي در ميان اتاق مي توانيد فضا را بزرگ تر جلوه دهيد.

پوشاندن کف تمامي اتاق ها با کف پوشي يکدست و يکرنگ نيز راهي براي بزرگ تر و طولاني تر جلوه دادن فضاي يک خانه است. براي مثال مي توانيد کف تمامي اتاق ها را با کف پوش چوبي، پارکت يا سراميک بپوشانيد و اين کف پوش را از اتاق خواب به هال و پذيرايي ادامه دهيد. از همين روش مي توانيد براي ديوارها نيز استفاده کنيد يعني برروي تمامي ديوارها از رنگ و تزئيناتي مشابه بهره بگيريد. بنابراين يکدستي رنگ ديوارها و کف پوش و فضاهاي خالي ميان وسايل منزل موجب بزرگنمايي و هماهنگي فضا مي شود و تفکيک و جدايي دقيق ميان اتاق ها و فضاها و اين که يک اتاق در کجا آغاز و در کجا پايان مي يابد از بين خواهد رفت.

نکته ديگري که براي بزرگ تر کردن فضا بايد در نظر بگيريم اين است که هرچه مي توانيد از لوازم و مبلمان کمتر و ظريف تري در فضاي اتاق ها استفاده کنيد و تعداد لوازم يک اتاق را به حداقل برسانيد و فضا را خلوت تر کنيد و اجازه دهيد که تنها چند شي و وسيله اندک و کوچک اما زيبا جلوه گري کنند.

طراح دکور در اين جا با انتخاب يک تخت تاج دار و بلند و ميز عسلي بلندي که در کنار آن، در اين اتاق خواب گذاشته است نوعي خطاي حسي و تصور فضاي بزرگ تر را در اين اتاق کوچک به وجود آورده است. به علاوه رنگ آميزي ديوار پشت تاج تخت به شکل يک مربع يا قاب رنگي براي تخت باعث شده است که گوشه ها و کناره هاي سفيد ديوار اطراف اين مربع رنگي موجب بزرگ تر به نظر رسيدن اتاق شود البته آينه را فراموش نکنيد چرا که آينه ها هميشه در بزرگ تر به نظر رسيدن فضا مناسب هستند. بنابراين به خاطر داشته باشيد که هميشه خريدن مبلمان و لوازم و پرکردن فضا، راهي براي زيباتر کردن دکور و فضا نيست بلکه شما بايد سعي کنيد که فضا را خلق کنيد.

ايجاد فضايي خودماني و راحت در اتاق هاي بزرگ

شما گاه مي توانيد اتاقي در دل اتاق بزرگ تر ديگر ايجاد کنيد چرا که اين گنجايش و فضاهاي کوچک تر داخلي، به شما اجازه مي دهد که در عين حفظ وسعت فضا، محيطي گرم و کوچک تر در دل فضايي بزرگ و بي روح به وجود آوريد. با ايجاد گوشه هاي دنج کوچک در يک اتاق بزرگ مي توانيد فضاهاي راحت کوچک مختلفي براي افراد و منظورهاي متفاوت ايجاد کنيد. معمولا رنگ هاي تيره و گرم، فضاي يک اتاق بزرگ را راحت و گرم تر مي کنند. البته امکان رنگ آميزي سقف ها را نيز فراموش نکنيد. معمولا کوچک تر و تيره تر کردن فضاي يک اتاق موجب گرم و نرم تر به نظر رسيدن آن فضا خواهد شد و تنها با يک نورپردازي خوب مي توان اين فضاي تيره را دنج تر کرد.

براي راحت و گرم تر به نظر رسيدن يک فضا به خصوص فضاهاي بزرگ بهتر است از اجسام و لوازم با شکل پيچيده و شلوغ و پارچه هاي بافت داري چون مخمل، خز، جير و... در مبلمان ها استفاده کنيد!

سعي کنيد بيشتر لوازم زندگي و فعاليت خود را در مرکز اتاق بزرگي بچينيد و مرز و محدوده اتاق را با تکه هاي بزرگ مبلمان مشخص کنيد و بدين ترتيب بزرگي و بي قوارگي اتاق کمتر جلوه خواهد کرد. بنابراين به جاي استفاده از روش قديمي پارتيشن بندي يا کمد دکوري يا کتابخانه براي جداکردن و کوچک کردن يک اتاق بزرگ بهتر است به کمک وسايل و مبلمان ها در واقع يک يا چند فضا و اتاق کوچکتر در دل اتاق بزرگ تر به وجود آوريد و لوازم و مبلمان هاي خود را به دور قاليچه هاي رنگي کوچک بچينيد. معمولا رنگ هاي گرم تر فضاي يک خانه را گرم و صميمي تر مي کنند. البته شما حتما مجبور نيستيد از رنگ هاي متداول و معمول چون بژ تيره، کرم تيره يا رنگ هاي ديگري از اين دست استفاده کنيد، شما حتي مي توانيد از رنگ نارنجي هم کمک بگيريد. همچنين براي ايجاد فضايي گرم از پرده ها و پوشش هاي رويايي تري براي پنجره ها استفاده کنيد. معمولا ديوارها و پنجره هايي که با پارچه هاي نرم و ظريف پوشانده مي شود راحت و گرم تر به نظر مي رسند.

بنابراين اگر مي خواهيد فضاي بزرگتان کوچک و راحت تر به نظر برسد بهتر است از مبلمان نرم و راحت و رنگ هاي تيره اي چون نارنجي، انواع صورتي و قرمز که احساس آرامش بيشتري نسبت به رنگ هاي سرد ايجاد مي کنند در لوازم خانه استفاده کنيد، علاوه بر اين ريزش نور از فضايي وسيع تر در سقف بهتر از نور يک تک لامپ که مستقيم از بالاي سر بر اتاق مي تابد است چرا که نور اولي فضايي آرام تر را ايجاد مي کند.

رنگ هاي گرم، بافت هاي لطيف و نرم و نورپردازي خوب در اين اتاق همگي با هم موجب گرم و راحت به نظر رسيدن فضاي اين اتاق شده اند. بعلاوه چيدن تعداد بيشتري لوازم و مبلمان در مرکز اين اتاق، در واقع فضاي دنجي براي استراحت و گفتگوي صميمي در اين اتاق بزرگ به وجود آورده است.

نکاتي ريز در دکوراسيون منزل

بر خلاف تصور برخي از خانم ها، براي تغيير دکوراسيون منزل نياز به هزينه هاي سنگين و گزاف نيست. راه هاي زيادي وجود دارد که با انجام آنها مي توانيم خانه اي زيبا و دلنشين بسازيم. فقط کافي است ذوق و سليقه مان را به کار ببريم و از وسائل به نظر بيهوده و دور ريختني حداکثر استفاده را ببريم. در مطلب زير که برگرفته از سايت تبيان است به معرفي ريزه کاري هايي مي پردازيم که مي تواند شما را در چيدمان منزل به بهترين وجه ياري نمايد.

- براي زيبا و صميمي جلوه نمودن اتاق نشيمن، مبلمان را در فاصله هاي نزديک به هم قرار دهيد.

- از پارچه هاي رنگي ندوخته و بلند به جاي پرده اتاق يا رومبلي استفاده نماييد.

- براي روشنايي اتاق به جاي نصب لوسترهاي بزرگ از تعدادي لامپ هالوژن و شمع استفاده کنيد. تعدادي شمع در اشکال مختلف جمع آوري کنيد و در کنار پنجره و روي ميز و يا آشپزخانه قرار دهيد.

- از پارچه هاي ساده و بي استفاده با کمک روبان و پارچه هاي رنگي مي توانيد زيباترين پرده آشپزخانه يا روميزي را تهيه کنيد.

- اگر قصد تعويض مبلمان اتاق نشيمن را داريد از خريد مبلمان بزرگ و تيره خودداري کنيد. مطمئنا گذاشتن يک مبل راحتي يا کاناپه با طرحي متفاوت در گوشه اتاق زيبا و شکيل تر از قراردادن چندين دست صندلي و مبل است.

- اشياي قديمي را دور نريزيد. با انداختن يک روميزي رنگي روي چهارپايه هاي چوبي قديمي مي توانيد بهترين ميز عسلي (ميز کنار مبل) را داشته باشيد.

- عکس هايتان را در آلبوم تلمبار نکنيد. برخي از آنها را قاب کنيد و روي ميز يا بوفه قرار دهيد اينگونه هم خاطرات دلنشين يادآوري مي شود و هم اتاق جلوه اي زيبا پيدا مي کند.

- اگر جاي اضافه براي گذاشتن کتابخانه ديواري نداريد يک گوشه اتاق را از کف تا سقف قفسه بزنيد که هم جايي باشد براي کتاب، CD ، آباژور، گلدان و حتي اثاثيه غيرضروري.

- الزاما تمامي مجسمه و اسباب زينتي را نبايد از مغازه هاي لوکس فروشي تهيه کرد. گاهي مجسمه هاي کاغذي و کاردستي هاي کودکان زيباتر از مجسمه هاي خراطي شده آفريقايي است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

9200Home_Huse.jpg همه ایده‌های تغییر دکوراسیون مستلزم صرف وقت و هزینه زیاد نیست. اگر به دنبال چند ایده برای طراحی دکوراسیون داخلی و تغییر خانه‌تان هستید، این ۱۰ مورد می‌تواند کمکتان کند:

 

۱) چیدمان مبلمان و لوازم خانه را تغییر دهید: مبلمان را از کنار دیوار بردارید و سعی کنید آنها را در زوایای جدیدتر و گیراتر بچینید. مثلاً قرار دادن کاناپه به صورت مورب در یک اتاق نشیمن باریک باعث می‌شود که اتاق وسیعتر نشان داده شود.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۲) یک دیوار را رنگ کنید: یکی از دیوارهای مهم خانه را که در معرض توجه نیز هست، به رنگ دلخواهتان رنگ کنید. تابلوها و لوازم هنری را از آن آویزان کنید و مبل جدید و زیبایی در آن قسمت قرار دهید. (البته دقت داشته باشید که رنگ آن با سایر لوازم خانه هماهنگ باشد).

 

۳) از گل و گیاه استفاده کنید: گل و گیاه می‌تواند حال و هوای تازه‌ای به خانه بیاورد. اگر علاقه‌ای به رسیدگی به گل و گیاه ندارید، می‌توانید از گل‌ها و درختچه‌های مصنوعی استفاده کنید. کیفیت گل‌های مصنوعی هم آن‌قدر خوب شده است که به سختی می‌توان آنها را از گل طبیعی تشخیص داد.

 

۴) یک قالیچه سنتی در نقطه‌ای بیندازید: قالیچه‌های دست باف وسیله بسیار خوبی برای اتاق‌های گفتگو و نشیمن به شمار می‌روند. قالیچه‌ای متناسب با اسباب و لوازم اتاق انتخاب کنید و آن را پایین میز بیندازید.

 

۵) تابلو و آیینه از دیوارها آویزان کنید: تابلوهایی آویزان کنید که شخصیت و روحیه شما را منعکس کند. سعی کنید از قاب‌های تزئینی‌تر و زیباتر استفاده کنید. هنگام آویزان کردن دقت شود که تابلو از هر قسمت خانه قابل مشاهده و گیرا باشد.

 

۶) مجسمه‌ها را در یک جا جمع کنید: مجسمه‌ها و پیکره‌های کوچک و مرتبط با هم را در قسمتی از خانه که مورد توجه است، کنار هم قرار دهید. این مجسمه‌ها را به صورت‌های فانتزی و متنوع بچینید.

 

۷) از کوسن‌های تزئینی استفاده کنید: این بالشتک‌ها و کوسن‌های تزئینی به سادگی رنگ و بوی جدیدی به خانه می‌دهد و مبلمان منزل را نیز باشکوه‌تر جلوه می‌دهد.

 

۸) لامپ‌ها و لوسترها را عوض کنید: لوسترها و لامپ‌ها جزء وسایلی هستند که خیلی زود بر بیننده آشکار می‌کنند که سبک چیدمان خانه‌تان قدیمی است یا جدید.

به دنبال لوسترهایی باشید که جدیدتر و فانتزی باشند، و ضمناً با لوازم و رنگ بندی خانه‌تان نیز هماهنگ باشند.

 

۹) لحاف‌ها و رواندازها نیز مثل کوسن‌های تزئینی، به اتاقتان رنگ می‌دهد: این رواندازها و روتختی‌ها در انواع جنس‌ها و رنگ‌ها موجود است. با توجه به روحیه و و سلیقه خود زیباترین را انتخاب کنید.

 

۱۰) لوازم اضافی را از جلوی دید بردارید: وسایل و لوازم اضافی باعث از بین رفتن جلوه اتاق می‌شود. برای برگه‌ها اسباب بازی‌های بچه‌ها، و سایر اسباب و وسایلی که شکل اتاق را برهم می‌زند، جای مخصوصی تدارک ببینید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 ماه بعد...

مهمترین نکته نورپردازی است. اما متاسفانه بسیاری از افراد اهمیت آن را نمی دانند. همیشه نور گرم و کم داشته باشید.این نورپردازی می تواند با چند لامپ باشد.

 

pcce6247d342d969c2bb7354cc88c0dccf_1ss_101384568.jpg

لینک به دیدگاه

آیا فکر می کردید میز کنار مبل در راحتی افراد تاثیر دارد؟ اما واقعیت این است که تاثیر دارد. زیرا مهمانان می توانند به راحتی وسایل پذیرایی شان را روی آن بگذارند و دیگر نیازی به خم شدن و حرکت زائد نیست.

 

pc168e208dbd7967251bd4acb9281cc9bd_2ss_101361727.jpg

لینک به دیدگاه

میز داخل آشپزخانه هم از اهمیت خاصی برخوردار است. میز آشپزخانه دو کشو باید داشته باشد یکی برای ظروف و یکی برای دستمال آشپزخانه.

 

 

pc07abf6d01e8e59f84f2281df171f41f3_3ss_100024616.jpg

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.


×
×
  • اضافه کردن...