Anooshe 11040 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 شهریور، ۱۳۸۸ اصول و مبانی و ویژگیهای معماری دوره قاجار ایران- باروک ایرانی معماري قاجار اصول، مباني و الگوهاي قديم معماري ايران را ارتقا بخشيده و نوآوري هايي از نظر فضا به وجود آورد. ليكن، به نظر مي رسد، قوت لازم خلق يك معماري نوين را نداشته است. · معماری دوره قاجار ادامه سبک آذری و اصفهانی و آمیختگی اصیل ایرانی با معماری مدرن است · تاثیر از هنر اروپائی ویژکی معماری قاجار: - استفاده از پنجره های عمودی مشبک رنگی به نام ارسی - استفاده از رنگ قرمز یا ارغوانی در کاشی های خشتی هفت رنگ - استفاده از نقش گل لندنی در کاشیکاری - استفاده از کنگره های کنار بام کاخها - استفاده از نقش ومتیف های تخت جمشید - عناصر تزئینی و نما کاری تحت تاثیر عناصر غربی - ایجاد ایوانهای عظیم ومرتفع در ورودیها - مرکزیت بنا با ستون و سرستونها - بنا ها به شکل مرتفع که حاکی از عظمت وقدرت - مصالح سنگ وسیمان وآهن - تشابه به بناهای دوران هیتلری - درونگرا - تزئینات داخل - معماری کارت پستالی - ایجاد پلکان در محور اصلی - رعایت سلسله مراتب - تبدیل سه دریها به دو دری - سقف شیروانی - ایجاد میادین - ارگ - سبزه میدان - توپخانه - میدان مشق تزئینات دوره قاجار : - کاشی کاری هفت رنگ و لعابهای رنگارنگ - نمای داخلی گچبری و کاشیکاری - اره بندی از کاشی - استفاده از آرایه های چوبی در تزئینات - شیشه های رنگی - نقاشی های لندن کاری - استفاده ازآجر تزئینی قالبی و تراش مخصوص دوره قاجار - استفاده از تزئینات آئینه کاری - استفاده از کاشی منقوش و نقش دار ( منقوش اساطیری کهن و درباری ) - استفاده از قواره آجر تراش در تزئینات مکانهای مذهبی - رسمی بندی وکاربندی رنگ مسلط به بنا در دوره قاجار: - رنگ زرد و نارنجی که گوشه ای از معماری قاجار را شکل میدهد. بناهای مسکونی دوره قاجار: - شامل اتاق مرکزی ؛ایوان با دو ستون در برابر آن؛اتاقهای کوچک واقع دراطراف اتاق مرکزی بصورت ساده ومفصل - پلانها کشیده در امتداد بنا - ایجاد چشم انداز وسیع توسط پنجره ها - ایجاد زیرزمین با طرحهای زیبا و پوششهای ضربی آجری - تعبیه حوضخانه - رواج بادگیر برا ی خنک کردن فضا - ایجاد سرستونها وستونها در ورودیها - ایوانهای بلند - ایجاد پلکان دو طرفه در محور اصلی بنا - تبدیل سه دری به دو دری و وارد شدن نور مستقیما" به داخل بنا - تنوع وسبکی وگشا یش فضاها بیشتر - سقف شیب دار و شیروانی - آمیزه ای از معماری ایرانی و اروپائی - * از آثار بنا ؛ خانه بروجردی در کاشان - خانه آقای شیبانی در طبس * درونگرائی جای خود را به برونگرائی در شکلگیری خانه ها میدهد. تزئینات بکاررفته در خانه ها: - آیینه های قدیمی با گچبریهای پر کار وظریف - ستونها وسر ستونها ی مرمرین به سبک اروپائی - نقاشی دیواری با موضوعات مختلف - محوطه سازی انگلیسی و فرانسوی با سطوح وسیع چمن کاری - حوضچه ها وحوض های مربع مستطیل - آذین بندی فضاها ی داخل وخارج ویزگی باغهای قاجار: - ساختار فضایی - احداث در زمینهای شیب دار - تراس بندی با پله - محصور شدن با دیوارها - ایجاد ورودی طاقدار - ایجاد محور طولی( رابطه سر در با فضای اصلی ) - جریان آب در محور اصلی - تقسیم ساختار باغ به اندرونی وبیرونی - استفاده از نهر آب بعنوان محور - استخر - کاشت درختان تزئینی در حاشیه ها - ایجاد حس امنیت ومحرمیت - بر افراشتن چادر آفتابگردان بر فراز چمن معماری مکانهای مذهبی : - همان سبک گذشته ادامه پیدا کرد . پیروی از صفویه - مساجد کمتری نسبت به دوره های قبل ساخته شد. - متاسفانه نقاشی وارد مساجد شد . - استفاده از رنگ زرد – طرح گلپونه در مساجد آثار بناهای معماری قاجار: 1- مسجد امام سمنان یا مسجد سلطانی 2- مسجد امام تهران 3- بازار بزرگ تهران 4- مسجد رجبعلی در تهران 5- مسجد ومدرسه اقا بزرگ در کاشان 6- مسجد ومدرسه سپهسالار 7- شمس العماره 8- تکیه دولت 9- کاخ گلستان 10- قصر فیروزه و دوشان تپه 11- کاروانسرای امین الد.له 12- سردر باغ ملی 13- خانه لاریها در یزد 14- خانه وثوق الدوله و... 5 لینک به دیدگاه
sam arch 55879 اشتراک گذاری ارسال شده در 17 فروردین، ۱۳۹۳ خوبه در ادامه آشنایی با معماری دوره قاجار..با یکی از تزیینات معماری اون دوره آشنا بشیم..در قالب مقاله ای اون رو در اختیار دوستان قرار می دم.. . . . مقدمه آیینه واژه ی پهلوی است و اصل آن از آدو نک به معنی آیین،رسم،نوع،وجه،شکل،مثال و از آدینک به معنی آیین و طریقه و همچنین از پیشند "ad" و ریشه های "ven" به معنی دیدن ساخته شده است.یعنی چیزی است که بدان شکل را می بینند. مشخصات مقاله:مقاله در 8 صفحه به قلم طاهره مقیم پور بیژنی(کارشناس ارشد صنایع دستی).منبع:کتاب ماه هنر،مرداد ماه 1387 برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 3 لینک به دیدگاه
.Apameh 25173 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 تیر، ۱۳۹۳ 1)مسجد رجبعلی تهران [TABLE=width: 100%] [TR] [TD=class: pico_body, align: justify]اين مسجد که در خيابان بوذرجمهرى در محلهٔ «در خونگاه» واقع شده، از مسجدهاى قديمى شهر تهران است و صحنى به نسبت وسيع، شبستان تابستانى و زمستانى دارد. ايوان اين مدرسه زيبايى خاصى دارد.[/TD] [/TR] [TR] [TD][/TD] [/TR] [TR] [TD=class: pico_body, align: justify]ايوان مدرسه و شبستان قديمى مسجد از لحاظ سبک ساخت و اسلوب کاشىکارى و همچنين کتيبهٔ خط ثلثى که بر بالاى ايوان رفيع نصب شده، بسيار جالب و ارزنده است. تاقنماهاى دو روى ايوان و دو گوشوارهٔ بالايى آن، داراى تاقبندى و کاشىکارى ممتاز است. در اين قسمت از بنا، کتيبهاى که به خط ثلث سفيدرنگ بر متن کاشىهاى لاجوردى نصب شده، حاکى از مرمت مسجد است. تاقنماهاى ايوان و صحن مسجد عموماً مزين به کاشىکارىهايى خوش طرح است. در ميان کاشىکارىها، به شيوهٔ رايج در دوران صفويه و مانند مدرسهٔ چهارباغ اصفهان، به خط کوفى واژههاى «اللّه» و «علي» را با قطعات کاشى ساختهاند. در پشت اين ايوان بلند، شبستان و حجرههاى مسجد واقع شده است. اين شبستان از نظر هنر معمارى و تزئينات کاشىکارى دوران قاجار، بسيار زيبا و حائز اهميت است. در ميان دايرهٔ کاشى ايوان، نام کاشىکار و استاد بنا ثبت شده است.[/TD] [/TR] [/TABLE] 3 لینک به دیدگاه
.Apameh 25173 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 تیر، ۱۳۹۳ کاخ گلستان: کاخ گلستان یکی از آثاری است که به تازگی در یونسکو به ثبت جهانی رسیده است. این کاخ با تمام زیباییهای وصفناپذیرش شاهد حکمرانی سلاطینی بوده که در کمال خودخواهی و با نگاهی از سر کوتهفکری به مردمی نجیب و صبور حکم راندهاند. اما شاید امروز باید قدردان این حضرات باشیم که برای آسایش دنیای خود بناهای فاخری بهجا گذاشتهاند که حاصل هنر والای هنرمندان این ملک و خون دل صدها و صدها رعیت دلسوخته است. کاخ گلستان یکی از یادگارهای تهران در روزگار حکمرانی سلسله پادشاهی قاجاریه است که به واسطه اتفاقات مهمی که در آن رخ داده، از سایر کاخهای سلطنتی که در شهر تهران قرار دارد شناخته شدهتر و نام آشناتر است. ناصر نجمی در کتاب «طهران در عهد ناصری» مینویسد که وجه تسمیه کاخ گلستان به دلیل قرار گرفتن و محصورشدن آن در باغ یا گلستانی بوده که پیرامون آن باغچههایی قرار داشته و خیابانهای دراز و مشجری که در کنار آنها درختان چنار و سرو سر به آسمان کشیده بودند. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام قدمت این کاخ به زمان سلطنت شاه طهماسب اول صفوی بازمیگردد و از چند کاخ و عمارت جداگانه تشکیل شده که مهمترین آنها در زمان قاجاریه ساخته شده و به عنوان محل سکونت شاهان قاجار مورد استفاده بوده است. کاخ گلستان مسکن پادشاهانی چون آغا محمدخان قاجار، فتحعلیشاه قاجار، ناصرالدینشاه قاجار و مظفرالدین شاه قاجار بوده و دیگر پادشاهان قاجار و پهلوی بیشتر اوقات در سایر کاخهای واقع در تهران اقامت داشتهاند. این کاخ را با وجود کاخهای متعدد در آن میتوان به دو بخش اندرونی و بیرونی تقسیم کرد که البته اکنون فقط بخش بیرونی آن باقی مانده؛ چراکه به واسطه تنفری که رضاشاه پهلوی از پادشاهان قاجار داشت، به بهانه از بینبردن مکانی که شاهان قاجار در آن به شهوترانی میپرداختند آنجا را خراب کرد و وزارت دارایی به جای آن ساخته شد. بخش اندرونی کاخ گلستان بخش اندرونی کاخ گلستان مکان زندگی همسران صیغهای و دائم پادشاهان قاجار بوده که برخی مواقع تعداد همسران یک پادشاه به بیش از 400 نفر میرسید. بخش اندرونی کاخ گلستان شامل حرمخانه و خوابگاه ناصری بوده که اکنون وزارت دارایی به جای آن قرار دارد. ناصرالدین شاه قاجار در سال 1301 هجری قمری در سفر مشهد، به ابراهیمخان امینالسلطان دستور داد تا عمارت قدیم اندرونی را خراب کرده و تا زمان بازگشت وی عمارتی بزرگ و نو بنا سازد و حسبالامر، متعاقبا در اندک مدتی طرح اندرونی توسط معماران زبده دربار کشیده و اجرا شد. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام ایوان تخت مرمر ایوان تخت مرمر از بناهای مربوط به دوران سلطنت آغا محمدخان قاجار بوده و مراسم تاجگذاری وی نیز در این مکان برگزار شده است. گفته میشود عمر بعضی قسمتهای تخت مرمر که از بناهای دوره زندیه است از سایر قسمتهای کاخ گلستان قدیمیتر است. ایوان تخت مرمر محل جلوس فتحعلیشاه قاجار بوده و بیشتر فرمانهای خویش را نیز از این مکان صادر کرده است. او سال 1221 هجری قمری به سنگتراشان معروف اصفهان دستور میدهد از سنگ مرمر زرد یزد تختی بسازند که همیشه وسط ایوان باقی بماند. این تخت از 65 قطعه مرمر بزرگ و کوچک تشکیل شده و توسط میرزا بابای شیرازی نقاشباشی طراحی شده و استاد محمد ابراهیم اصفهانی، سرپرستی حجاری آن را به عهده داشته است. حوضخانه عمارت حوضخانه در طبقه همکف تالار عاج قرار دارد و از بناهای دوره ناصرالدین شاه قاجار محسوب میشود و به اتاق تابستانی شهرت داشته که آب قنات شاهی پس از ورود به داخل آبنمای آن به حوضهای حیاط کاخ گلستان میرسیده است. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تالار عاج یا سفرهخانه این تالار آخرینبار در زمان ناصرالدین شاه شاهد تغییرات ظاهری شد و به محل نگهداری هدایای پادشاهان خارجی اختصاص پیدا کرد و بعدها در دوازدهمین سال سلطنت رضاشاه پهلوی محل ضیافت مهمانان خارجی شد. یک نقاشی آبرنگ که توسط محمودخان ملکالشعرا کشیده شده در کاخ گلستان وجود دارد که نمای خارجی تالار عاج یا سفرهخانه را قبل از بازسازی نشان میدهد. تالار سلام این تالار در ضلع شمالی کاخ گلستان قرار دارد و به طور مستقیم زیر نظر ناصرالدین شاه قاجار بنا شده است. وی پس از نخستین سفر خود به اروپا که در سال 1290 هجری صورت گرفت، با دیدن موزهها و گالریهای بزرگ در کشورهای غربی تصمیم گرفت موزهای شبیه موزههای اروپا در ارگ شاهی بنا کند. به همین دلیل نیز عمارت خروجی ارگ را خراب کرد و در سمت شمال غربی و در جوار تالار عاج، بناهایی ساخت که کاخ گلستان جدید نام گرفت که تالار آیینه، سرسرا و اتاق موزه از جمله این بناها هستند و توسط حاج ابوالحسن معمارباشی مشهور به صنیعالملک ساخته شدهاند. این تالار در زمان سلطنت پهلوی به منظور تشریفات رسمی مورد استفاده قرار داشته و تاجگذاری محمدرضا شاه نیز در این مکان برگزار شده است. تالار آیینه تالار آیینه جایگاهی وسیع و چهارگوش است که سقف و دیوارهای آن آیینه و بلورکاری شده و شهرت عمده آن علاوه بر تزئینات آن، بیشتر به دلیل نقاشی معروف کمالالملک غفاری است که سال 1309 هجری قمری از این تالار ترسیم کرده و اکنون نیز در کاخ گلستان در معرض نمایش قرار دارد. همچنین تخت طاووس که به وسیله نادرشاه افشار به ایران آورده شده بوده نیز در این تالار قرار داشته که پوشش خارجی آن از طلا بوده و سنگهای قیمتی زیادی روی آن کار شده بوده که برخی از زمردهای آن حجم فوقالعاده زیادی داشتهاند. در بالای پشتی این تخت، خورشیدی از برلیان و در کنار آن نیز دو طاووس از برلیان خودنمایی میکرده و بعدها به موزه جواهرات انتقال پیدا میکند. شمسالعماره این بنا پس از نخستین سفر ناصرالدین شاه قاجار به فرنگ، با معماری ایرانی و اسلوب فرنگی با محاسبه زیرزمین آن در هفت طبقه ساخته شده و نام دیگر آن نیز عمارت خورشید است. ساخت این بنا سال 1282 هجری قمری به دستور ناصرالدین شاه قاجار آغاز شده و طراحی آن به همت دوستعلیخان معیرالممالک صورت گرفته و معمار آن نیز استاد علی محمد کاشی بوده که سال 1284 هجری قمری به پایان رسیده است. خلوت کریمخانی خلوت کریمخانی یا جلوخان سال 1173 هجری قمری احداث شده است. در گوشه شمال غربی محوطه کاخ گلستان و دیوار به دیوار تالار سلام، به صورت یک ایوان سهدهنه سرپوشیده وجود دارد و همانگونه که از نام آن مشخص است مربوط به دوران سلطنت کریمخان زند میشود. برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام این بنا بخشی از اندرون خانه کریمخان زند به شمار میرفته و در وسط آن نیز حوضی کوچک وجود داشته که آب قنات شاهی از آبنمای آن بیرون میآمده و در باغ جاری میشده است. در این محل نیز یک تخت مرمر قرار دارد که بسیار کوچکتر و سادهتر از تخت مرمر اصلی است. خلوت کریمخانی یا جلوخان، راه عبور از اندرون و باغ گلستان به دیوانخانه و تالار تخت مرمر بوده، ولی در زمان ناصرالدین شاه که بنای جدید تالار سلام ساخته میشود، قسمت اعظم آن تخریب شده و به سبب تغییر وضع ساختمانها، این معبر مسدود میشود. این مکان بخشی از کاخ گلستان است که ناصرالدین شاه علاقه زیادی به آن داشته و اغلب اوقات در آنجا خلوت میکرده و به قلیان کشیدن میپرداخته است. موزه مخصوص این عمارت در ضلع شمالی کاخ گلستان و در طبقه زیرین تالار سلام قرار دارد که در حقیقت بخشی از زیرزمین نخستین موزه ایران محسوب میشود که توسط محمد ابراهیمخان معمار باشی ساخته شده است. این مکان از زمان سلطنت ناصرالدینشاه قاجار تا پایان این سلسله به نگهداری و انبار چینیآلات و نقرههایی اختصاص داشت که سلاطین کشورهای اروپایی به ایشان هدیه داده بودند. این مکان در زمان محمدرضا شاه پهلوی به موزه مخصوص تبدیل شد و کلیه هدایای پادشاهان اروپایی به این محل انتقال پیدا کرد. از دیگر اشیای قیمتی که در این موزه وجود دارد میتوان به زره شاه اسماعیل صفوی، تیر و کمان نادرشاه افشار، ساعدبند و مهر فتحعلیشاه قاجار، تاج آغامحمدخان قاجار و... اشاره کرد. نگارخانه نگارخانه در ضلع شمالی کاخ گلستان و بین خلوت کریمخانی و موزه مخصوص واقع شده و محل به نمایش گذاشتهشدن گنجینه نفیس تابلوهای نقاشی هنرمندان دوره قاجار است که در آن سیر تحول نقاشی ایران و آثار هنرمندان مشهور این دوره تاریخی دیده میشود. منبع:tebyan.net 3 لینک به دیدگاه
.Apameh 25173 اشتراک گذاری ارسال شده در 27 تیر، ۱۳۹۳ سردر باغ ملی ، از بناهای به جا مانده از دوره قاجار میباشد که در سالهای ۱۳۰۱ تا ۱۳۰۴ توسط جعفرخان کاشانی احداث شدهاست. این بنا در خیابان سپه سابق (امام خمینی فعلی) واقع است که در ضلع غربی آن وزارت امور خارجه و در ضلع شرقی آن اداره پست زمان رضا شاه پهلوی وجود دارد. سر در باغ ملی و ساختمانهای مجاور آن به دستور مستقیم رضا شاه و توسط جعفر خان کاشانی و کمک آلمانیها در زمان پیش از بر افروخته شدن آتش جنگ جهانی دوم در تهران که پایتخت بود ساخته شد. در معماری داخلی آن از تصاویر کوروش و مردمان عهد هخامنشی استفاده شدهاست. اینها بدین سبب است که معرفی فرهنگ ایرانیان در آن زمان به دلیل اینکه آلمانها و ایرانیان هر دو از نژاد آریایی هستند شدت گرفت. در بالای این سردر پرچم شیر خورشید از هر دو طرف کشیده شده بود که در زمان جمهوری اسلامی اقدام به پاک کردن نشان شیر خورشید از آنها کردند. اکنون نیز از آن به عنوان بنای تاریخی یاد میشود که در آن فیلمهایی مانند مدار صفر درجه که داستانی در زمان عهد رضا خان است ساخته شدهاست. شرح جزئیات سر در باغ ملی در نمای خارجی، بر کتیبه کاشیکاری سردر، اشعاری از ندیم الملک به چشم میخورد. سردر دارای نقوش کاشیکاری شده با نقش دو شیر که تاجی را در میان گرفتهاند، پلنگ، شیر و خورشید و مسلسل است. سردر دارای یک سوارهرو و دو پیادهرو در طرفین آن است که هر سه آنها دارای دروازههای چدنی است. دروازههای چدنی بنا نیز در قورخانه تهران توسط استاد محمد علی کرمانی، از صنعتگران بنام، ساخته شده است. اداره کل میراث فرهنگی استان تهران برحسب وظیفه قانونی حفظ میراث فرهنگی، با مشارکت شهرداری منطقه ۱۲ ،درصدد است با آزاد سازی و مرمت دروازهها سنگ فرش این محوطه را به شکل اولیه احیا کند. از میدان مشق قدیم تهران ،که در زمان خود از بزرگترین میدانهای (نظامی) تهران بود، امروزه اثری نمانده و فقط سردر زیبایی از آن دوران باقی مانده است. سردر باقی مانده از آن دوران ،اگرچه در زمان پهلوی اول تجدید شده، در نوع خود تنها بنای سبک دروازهای کلاه فرنگی به جا مانده از گذشته تهران است که آن را در زمره بناهای تاریخی خاص و در خور توجه قرار میدهد. این بنای تاریخی دارای سه چشمه دروازه دار و دو لنگه آهنی (فولاد برنج) است که حکم ورودی وخروجی پادگان نظامی را داشته که محل مشق و تمرین و مانور سربازان بوده است و در زمان خود از بهترین مصالح (سنگ، آجر، چوب، آهن و برنز)، به بهترین شکل معقول و کارا ساخته شده است. این بنای زیبا که یادآور دروازههای دوازده گانه تهران قدیم است، از جنبههای مختلف معماری، نظامی، تاریخی، فرهنگی و زیبایی شناختی و… قابل بررسی است. این میدان در زمان فتحعلی شاه قاجار (۱۲۱۲تا۱۲۵۰ق) بنیاد نهاده و در دوره ناصرالدین شاه (۱۲۶۴ تا۱۳۱۳) تجدید بنا شد و توسعه یافت که در سال۱۲۷۸، به اهتمام محمد حسین خان سپهسالار، به صورت میدانی مربع شکل درآمد و دیواری با طاقهای آجری گرداگرد آن ایجاد شد و دارای دروازهای زیبا با یک درب دو لنگه و دو طاق نمای مسدود مجاور آن به صورت پخی، بر شمالی خیابان و میدان سپه (امام خمینی فعلی) ،گردید، که گاهی ناصرالدین شاه از بالای آن به تماشای مشق نظامیان مشغول میشد. موقعیت مکانی سردر، با توجه به قراین و بررسی طرحها و نقشههای تهران زمان ناصرالدین شاه، به احتمال قریب به یقین بر شمالی خیابان سپه، در محدوده بانک سپه تا کوچه پست، بوده است و در سالهای بعد، در ۱۲۸۰، بنایی به شیوه معماری روسی در شمال غربی آن ساخته شد که مرکز قزاق خانه دولتی بود. اما در پایان دوران قاجار به این میدان کمتر اهمیت داده شد و مورد بی مهریهای زیادی قرار گرفت. به طوری که به میدانی بلااستفاده مبدل گشت و حتی به نظافت و پاکیزگی آن توجه نشد. اما در نخستین سالهای وزارت جنگ پهلوی اول ابتدا قسمت غربی میدان به باغ و سپس بناهای دیگر به باغ ملی تبدیل شد و سردر بزرگ الماسیه را ،که در قورخانه ساخته شده بود، برای آن در نظر گرفتند و بر سردرباغ ملی نصب گردید. هم چنین نیم تنه رضا پهلوی که به دستور سردار اعتماد، رئیس کل قورخانه ،ریخته شده بود در سال۱۳۴۰ ق، بر بالای سردر قرار گرفت که تا آخر دوره پهلوی دوم پا بر جا بود. این نیم تنه در دوران انقلاب سرنگون و به احتمال قریب به یقین در فضای باز بانک ملی مقابل سردر دفن گردیده است. به این ترتیب، به غیر از مرمت جزیی بر روی کلاه فرنگی و رطوبت زدایی ناقص در پی بنا، تغییری جز تخریب ناشی از رطوبت و عدم توجه نداشته است. این میدان که سربازخانه مرکزی در آن واقع بود و نظامیان در آن مشق نظام میکردند، از شمال به خیابان سرهنگ سخایی (سوم اسفند سابق)، از شرق به خیابان فردوسی (علاء الدوله سابق) و از غرب به خیابان سی تیر (قوام السلطنه سابق) ختم میشود. به طور کلی از ابتدای شمالی خیابان سپه (باغ شاه یا سپه سابق) در محدوده میدان مشق قرار داشت که بناهای کنونی اداره پست (شامل موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن)، شهربانی کل کشور (نیروی انتظامی فعلی)، وزارت امور خارجه، موزه ملی ایران (موزه ایران باستان سابق)، موزه و کتاب خانه ملی ملک، اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور، و بنای اولیه شرکت ملی نفت (ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه فعلی) را در بر میگرفت به طوری که سردر فعلی بین ساختمان پست خانه (در محل حاضر موزه وزارت پست و تلگراف و تلفن) و بنای قدیمی شرکت ملی نفت (ساختمان شماره ۳ وزارت امور خارجه فعلی) قرار دارد و به عبارتی در محل تلاقی خیابان ملل متحد و خیابان امام خمینی (سپه سابق) قرار دارد. 3 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده