رفتن به مطلب

عذر اساتید نخبه را خواستند؛ مجریان صداوسیما استاد دانشگاه شدند!


Mehdi.Aref

ارسال های توصیه شده

از ساعاتی پیش عکسی از مدال طلای جهانی کامپیوتر دکتر شریفی زارچی استاد اخراج شده دانشگاه شریف منتشر شده است. این استاد دانشگاه چند روز پیش خبر اخراجش را از دانشگاه داده بود.

چند وقتی است که شاهد اخراج سریالی استادان با سواد و شریفی از دانشگاه‌ها هستیم که بنا به ادعای برخی احتمالا به دلیل انتقاد آنان از نحوه برخورد با دانشجویان در جریان اعتراضات و ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ باشد. دیروز نیز اخباری مبنی بر اخراج دو تن از اساتید با سواد دانشگاه علامه منتشر شد که دانشجویان را در بهت و شوک عمیقی فرو برد، این در حالی است که کشورهای سایر دنیا از تمام امکانات خود برای بهره گیری از استادان باسواد استفاده می‌کنند تا دانشجویان برجسته و جویای نامی را در کشور خود پرورش دهند و روز به روز در مسیر پیشرفت قدم بردارند، اما در این گوشه دنیا که به هر بهانه‌‌‌ای نخبگان را فراری می‌دهند، حالا نیز ظاهرا نوبت به اخراج اساتید رسیده است، تا هر چه زودتر مسیرهای پسرفت را طی کنیم، و اینگونه مشکل فرار مغزها را از ریشه برطرف کنیم!

 

ما اینجا و در همین نقطه به واپس‌گرایی اصرار داریم، و به سمت خطوطی حرکت می‌کنیم که انتهای آن هیچ است، معجونی از ناکارآمدی و ناامیدی درست کرده‌اند و به خورد مردمی می‌دهند که طعم تلخش آزاردهنده است، عکس زیر گویای تصمیم نابخردانه شماست در حالی که طمع تصاحب نخبگان و اساتید ما در هر کشوری وجود دارد ما دو دستی سرمایه‌های عزیز خود را با کمال میل به آنان تقدیم می‌کنیم، این عکس برای جامعه علمی ما داغ است، داغ سوزناکی که شاید برای تصمیم‌گیرندگان این روزها قبل لمس نیست.

قطار خالص‌سازی‌ها به ایستگاه دانشگاه‌های کشور رسید.» ۴۵ سال پس از اظهارنظر تاریخی شهید مرتضی مطهری در این خصوص که دانشگاه‌ها باید به محل تضارب آرا بدل شوند و حتی برای تدریس مارکسیست لازم است که یک استاد مارکسیست این درس را به دانشجویان آموزش دهد، اساتید منتقد کشور، امکان حضور در دانشگاه‌ها را یکی یکی از دست می‌دهند و جای خود را به اعضای جبهه پایداری و... می‌دهند. روندی که برخی تحلیلگران از آن ذیل عنوان انقلاب فرهنگی دوم یاد کردند و خواستار شفاف‌سازی درباره تبعات آن شدند. تصمیماتی که ریشه آن را باید در تصمیمات معاون سیاسی سابق وزارت کشور ردیابی کرد.

اما پس از آغاز پروسه خالص‌سازی در دولت، مجلس و نهاد‌های تصمیم‌ساز، مشخص شد که پشت پرده خالص‌سازی در دانشگاه‌ها هم تیم جبهه پایداری قرار دارد. به همین دلیل است که بلافاصله پس از اخراج اساتید برجسته دانشگاهی در شریف، اعضای جبهه پایداری یا برخی اساتید دانشگاه امام صادق جایگزین آن‌ها شده‌اند. شریفی زارچی درخصوص ردپای جبهه پایداری و گروه‌های سمپا این طیف در دولت در این تصمیم‌سازی‌ها می‌نویسد: «در گروه‌های دانشگاه سندی منتشر شد که نشان می‌دهد دولت رییسی مخفیانه فرآیند جذب ۱۵۰۰۰ عضو هیات علمی همسو را به صورت سهمیه‌ای، فوری و خارج از چارچوب علمی موجود دانشگاه‌ها آغاز کرده، این فاجعه یعنی مثلا تزریق ۱۰۰ نفر به هر دانشگاه علوم پزشکی، سکوت جامعه علمی خیانت به ایران است.» در تکمیل این فرضیه، جواد آذری جهرمی هم می‌نویسد: «تحول در دولت سیزدهم با جدیت در جریان است! ظاهرا ... درباره «جذب هیات علمی دانشگاه‌ها» مصوبه داده است! آن‌هم چه مصوبه‌ای... رییس‌جمهور محترم هم مصوبه را ارجاع داده‌اند...» در فاز بعدی قرار است روند تصفیه دانشجویان را دربر بگیرد. برای این منظور جبهه پایداری به دنبال آن است که سازمان سنجش را از ذیل وزارت علوم خارج ساخته و به عنوان زیرمجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کند. در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم تیمی قرار دارند که ریل‌گذاری‌های تقنینی را برای جایگزینی دانشجویان مستقل با گروه‌های سمپات پایداری و انقلابی را برنامه‌ریزی می‌کنند.

 

در این میان، روزی نیست که خبر اخراج و تعلیق اساتید برجسته دانشگاهی مانند تیری در قلب افکار عمومی ایرانیان فرو نرود و حسرتی نیافریند. اساتیدی که هر کدام از آن‌ها ذیل سرمایه‌های نامشهود توسعه در ایران تعریف می‌شوند، اما ناگهان دستی از غیب عرصه سیاسی بیرون آمده و دانشجویان تشنه آموختن را از کلاس‌های درس اساتید برجسته محروم می‌سازد. دیروز، اما برخی تحلیلگران از نقش تیم جبهه پایداری در حذف و اخراج این اساتید خبر دادند. حیرت‌انگیز اینکه با خروج اساتید برجسته دانشگاهی افرادی جایگزین می‌شوند که از حداقل‌های لازم برای تدریس در بزرگ‌ترین دانشگاه‌های کشور برخوردار نیستند. اسامی امیرحسین ثابتی یا عباس موزون، مجریان صداوسیما برای تدریس در دانشگاه شریف، این پرسش را در افکار عمومی شکل داده که در دانشگاه‌های کشور چه می‌گذرد؟ ثابتی، عضو جبهه پایداری و از چهره‌های نزدیک به سعید جلیلی قرار است در دانشگاه شریف به دانشجویان درس «انقلاب اسلامی» بدهد! همزمان هم اعلام شده است عباس موزون، دیگر مجری صداوسیما نیز قرار است به دانشجویان دانشگاه شریف درس «آیین زندگی» بدهد! روندی که باعث شد کانون صنفی استادان دانشگاه از امنیتی کردن نهاد دانشگاه و استخدام افراد همسو با حکومت انتقاد کرده و اعلام کند، روند برکناری اساتید منتقد شتاب گرفته و بسیاری از این موج به عنوان انقلاب فرهنگی جدید نام می‌برند.

 

براساس اطلاعات دریافتی به «اعتماد»، روند خالص‌سازی‌ها قرار نیست در همین نقطه متوقف شود و سایر حوزه‌ها را نیز در بر می‌گیرد. در فاز بعدی قرار است دامنه خالص‌سازی‌ها متوجه دانشجویان شود. مصطفی فقیهی فعال سیاسی و رسانه‌ای درباره این تصفیه بزرگ می‌نویسد: «جبهه پایداری» درصدد است، پس از «تصفیه بزرگ اساتید»، ورود دانشجویان به دانشگاه را هم، براساس صلاحیت‌های سیاسی- اعتقادی تغییر دهد.» ابزار مهم این روند در سال جاری از طریق کمیته‌های انضباطی دانشگاه‌ها عملیاتی می‌شود تا سال‌های بعد که از طریق انتقال سازمان سنجش به زیر مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسا سهمیه‌های متفاوتی برای ورود دانشجویان اعمال شود. در حال حاضر در آزمون‌های دانشگاهی ایران سهمیه‌های مختلفی مانند سهمیه رزمندگان، سهمیه‌های مناطق، سهمیه ایثارگران، سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران، سهمیه ۵ درصدی ایثارگران، سهمیه فرزندان جانباز در کنکور و... وجود دارد. بخش قابل‌توجهی از ظرفیت‌های دانشگاه‌های کشور این روز‌ها به همین سهمیه‌ها تعلق دارد، با افزایش این سهمیه‌ها عملا، امکان رقابت در کنکور از میان رفته و تحصیل دانشگاهی در ایران روندی انتصابی پیدا می‌کند. برخی تحلیلگران معتقدند، انتقال سازمان سنجش به شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای چنین سیاست‌گذاری‌هایی عملیاتی خواهد شد.

به گزارش «اعتماد»، تنها در زمان دولت سیزدهم بیش از ۶۵ استاد تراز اول دانشگاهی از محیط دانشگاهی اخراج شده‌اند. اساتیدی که هر کدام از آن‌ها نام بلندی در عرصه دانشگاهی دارند، اما از آنجا که حاضر نشده‌اند استقلال خود را صرف بازی‌های سیاسی و جناحی ساختار یکدست کنند، حکم اخراج آن‌ها صادر شده است. باید دید پرده نهایی این رویارویی‌ها قرار است به کجا ختم شود؛ بسیاری از اساتید و تحلیلگران معتقدند ساختار یکدست طی ۱۰ ماه گذشته و پس از فوت مهسا امینی در حال اتخاذ تصمیماتی است که به‌طور مستقیم زندگی اقشار متوسط را تحت‌الشعاع قرار داده است. ادامه این روند ممکن است دورنمایی نگران‌کننده را برای کشور در پی داشته باشد.

 

photo_2023-08-27_20-43-01.jpg

لینک به دیدگاه

نمیدونم با دیدن این اخبار تاسف برانگیز چطور میتونیم بی تفاوت باشیم به کجا میریم اینجوری قرار هست از فرار مغزها جلوگیری کنیم بعد انتظار پیشرفت داشته باشیم هیچوقت تا این اندازه به بی ارزشی نرسیده بودم سکوت در مقابل این ظلم آشکار به قشر فرهیخته جامعه اصلا قشنگ نیست...

لینک به دیدگاه

فرق است میان خروج با اخراج!

استاد شریفی زارچی خودش بعداز اتمام دوره هیئت علمی اقدام به تمدیدبا دانشگاه نکرده و دانشگاه هم بعد از دوبارتذکر دادن حکم ایشون رو تمدیدنکرد لطفامنابع خبری موثق را دنبال کنید

لینک به دیدگاه
۲ ساعت قبل، میثم تیکدری گفته است:

فرق است میان خروج با اخراج!

استاد شریفی زارچی خودش بعداز اتمام دوره هیئت علمی اقدام به تمدیدبا دانشگاه نکرده و دانشگاه هم بعد از دوبارتذکر دادن حکم ایشون رو تمدیدنکرد لطفامنابع خبری موثق را دنبال کنید

میتونید بعد یک سرچ ساده تو گوگل در منابعی مثل خبرآنلاین یا بهارنیوز یا برترینها ویا از صفحه شخصی خود استاد در توییتر دلیلش رو ببینید.

 

محمد رضا عارف عضو هیات جذب دانشگاه صنعتی شریف در اعتراض به حکم اخراج یک عضو هیات علمی این دانشگاه استعفا کرد.

به گزارش ایسنا؛ گفته می شود این استعفا به دلیل روند حاکم بر هیئت‌های جذب و اخراج یکی از اعضای هیات علمی این دانشگاه صورت گرفته است.

بیش از این عنوان شده بود رای دکتر محمدرضا عارف در جلسه هیئت جذب به قطع همکاری با عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف منفی بود.

722938_846.jpg

images.jpeg-1.jpg

لینک به دیدگاه

اینکه هیچ‌وقت واسه اساتید واقعی و نخبگان ارزشی قائل نبودن که اتفاق جدیدی نیست، فقط هیچ‌وقت به این شدت علنی نبوده. همین الان مگه مدال آور المپیادی تو زندان نداریم؟ علی یونسی مگه نبود؟

حالا باز خوبه مجریان صدا و سیما استاد دانشگاه شدن. انتظار داشتم دوستان عزیزمون در سپاه که زحمت همه بخشا و نهادا رو میکشن و تو دانشگاه‌ها هم شعبه زدن، واسه استادی دانشگاه‌ها هم قبول زحمت کنن :ws3:

لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

با سلام

در ایران برای رسیدن به ثروت و مکنت و سعادت و رفاه نیازی به رفتن به دانشگاه نیست .بنابراین اگه یه روزی همه دانشگاه‌ها رو کلا جمع کردند ، تعجب نکنید.

لینک به دیدگاه
در ۱۴۰۲/۶/۶ در ۱۸:۵۵، میثم تیکدری گفته است:

فرق است میان خروج با اخراج!

استاد شریفی زارچی خودش بعداز اتمام دوره هیئت علمی اقدام به تمدیدبا دانشگاه نکرده و دانشگاه هم بعد از دوبارتذکر دادن حکم ایشون رو تمدیدنکرد لطفامنابع خبری موثق را دنبال کنید

خروج یعنی چی؟

اخراج چیه؟

چرا بحث رو فلسفیش میکنی؟

لینک به دیدگاه
  • 3 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...