رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

الف – مشخصات گازطبیعی

گازطبیعی که عمدتا“ از گاز متان (ch۴ ) تشکیل می شود ، گازی است بیرنگ و بی بو .

چگالی گاز متان ۵۵/ . می باشد . ولی باتوجه به اینکه همراه گاز طبیعی ، ترکیبات سنگین تر دیگری نیز وجود دارد ، لذا چگالی آن تا حدود ۶۵/ . نیز می رسد .

چون گاز طبیعی سبکتر از هوا می باشد ، لذا درصورت نشت از لوله و اتصالات شبکه گاز ساختمان ، گاز به طرف بالا حرکت کرده و در زیر سقف جمع می شود و قسمتی از آن نیز با عناصر تشکیل دهنده هوا مخلوط شده و در فضای داخل ساختمان پراکنده شده و موجب آتش سوزی و یا انفجار در ساختمان می شود .

ب - قابلیت اشتعال گاز طبیعی

طبق رابطه زیر ، بهترین حالت برای اشتعال گاز طبیعی ۱۰% در هوا می باشد .

CH۴ + ۲O۲ = CO۲ +۲H۲O

زیرا باتوجه واکنش فوق ، یک حجم متان برای سوخت کامل ، نیاز به دو حجم اکسیژن دارد و با توجه به اینکه یک پنجم هوا اکسیژن می باشد ، لذا یک حجم متان نیاز به ۱۰ حجم هوا خواهد داشت .

البته برای احتراق کامل ، نیاز به حدود ۲۵% هوای اضافی خواهیم داشت .

ج – سوخت ناقص

واکنش فوق خلاصه واکنش های زنجیره ای گاز متان با هوا است ، زیرا محصول اصلی احتراق متان CO ( منوکسید کربن ) می باشد که گازیست بی رنگ ، بی مزه ، بی بو ، تا حد زیادی باثبات و فوق العاده سمی و خطرناک .

ولی در دمای بالای شعله ، منوکسید کربن با اکسیژن موجود در هوا ترکیب شده و تولید گاز CO۲ می نماید . ولی اگر هوای کافی دردسترس نباشد و شعله بصورت کامل و یکنواخت تشکیل نشده و در بعضی از نقاط دما پائین خواهد بود و لذا منوکسید کربن فرصت اکسید شدن و تبدیل به CO۲ را پیدا نکرده و آزاد خواهد شد .

نرسیدن اکسیژن کافی به شعله و یا عدم تهویه کافی و وجود موانع در مسیر خروج محصولات احتراق به خاطر نصب دودکش های غیر استاندارد ، عوامل اصلی ایجاد گاز CO در وسایل گازسوز می باشند که هرساله جان تعداد زیادی از انسانها را می گیرد . زیرا تنفس این گاز که میل ترکیبی شدیدی با هموگلوبین خون دارد ، قابلیت تبادل اکسیژن و CO۲ را از گلبولهای قرمز خون می گیرد و در نتیجه شخص دچار مسمومیت می شود . ( میل ترکیبی کربن CO با هموگلوبین خون ۳۰۰ بار بیشتر از میل ترکیبی اکسیژن با هموگلوبین می باشد )

این گونه حوادث گاهی از آنجا ناشی می شود که عده ای تصور می کنند ، چون گاز طبیعی خوب می سوزد بنابراین نیاز به دودکش ندارد و لذا توجهی به قطر دودکش ویا طریقه نصب صحیح آن نمی نمایند و دود کش را با شیب منفی نصب می نمایند .

عکسهای زیر نمونه ای از نصب دودکش های غیر استاندارد می باشند .

 

1.jpg

 

2.jpg

 

3.jpg

 

4.jpg

تعدادی از حوادث نیز بخاطر وجود چند وسیله گاز سوز در یک فضای کوچک و نرسیدن اکسیژن کافی به وسیله گاز سوز در اثر مسدود کردن درزهای درو پنجره ها و در نتیجه عدم وجود هوای کافی برای احتراق و تهویه فضای محل نصب وسیله گاز سوز می باشد .

با توجه به مراتب فوق ، نظر به اینکه دستگاههای گاز سوز نصب شده در داخل ساختمان ، هوای مورد نیاز جهت احتراق را از هوای فضای محل نصب دستگاه تأمین می نمایند ، لذا تأمین هوای تازه برای احتراق و تهویه از اهمیت بسزائی برخوردار می باشد . و محل نصب دستگاههای گاز سوز در داخل ساختمان باید طوری انتخاب شود که در شرایط کار معمولی دستگاه گازسوز ، احتراق کامل صورت گرفته و جریان هوای مناسب در فضا برقرار گردد .

اصولا“ اگردرزها و منافذ موجود درساختمان محل نصب وسایل گاز سوز به حدی نباشندکه بتوانند هوای مورد نیاز احتراق دستگاه گاز سوز و همچنین تهویه طبیعی هوای فضای محل نصب را تأمین نمایند ، باید به روش های مختلف ، ازجمله نصب کانال و یا دریچه ، هوای تازه به این دستگاهها رسانده شود .

جهت سهولت در تعیین محل نصب وسایل گازسوز و طراحی سیستم لوله کشی گاز ، دستگاههای گاز سوز را با توجه به توان مصرفی آنها و محل نصبشان به سه نوع تقسیم بندی کرده ایم .که نتیجه بشرح زیر می باشد .

الف– دستگاههائی که توان مصرفی آنها کمتر از ۳۵کیلووات (۳۰۰۰۰ کیلوکالری درساعت ) باشد .

دراین صورت باتوجه به محل نصب دستگاه ، حداقل حجم فضای مورد نیاز جهت نصب دستگاه بشرح زیر خواهد بود .

اگر محل نصب وسیله گازسوز ، دارای حداقل یک در و یا پنجره بازشونده به هوای آزاد باشد و هوا از این درزها به داخل فضا نفوذ کند .

دراین صورت حداقل حجم فضای مورد بحث طبق جدول شماره یک خواهد بود .

برای مشاهده جدول به این

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
مراجعه کنید

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...