fanous 11130 اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ اجرای مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار این مقاله دربرگیرنده ترکیبی از بهترین روشها برای راهنمایی دادن در مورد مراحل کلیدی اجرای مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار است. مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار موضوعی چند وجهی است. در قلب آن دو رویکرد اساسی قرار دارند: درک اینکه سازمانها فرآیندمدار هستند؛ و رویکردی وسیع با جهشی عظیم، که از طریق مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار ترغیب می شود. در ابعاد زیادی، مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار شبیه به مدیریت کیفیت جامع است: هر دو نیازمند تعهد گسترده کارکنان هستند و عمیقاً به کار تیمی و حل مسئله برای پیشرفت فرآیندهای سازمان در پرتو رضایت مشتریان متکی می باشند. اما تفاوت مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار با مدیریت کیفیت جامع در آن است که اصل آن مبتنی بر اندیشهای غیرمستمر و رد فرضیات ، منطق درک شده و تفکری رایج است که روش انجام یافتن فعالیتها در بسیاری از کسب و کارها را شکل می دهد. از این حیث، مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار شبیه به معیارسنجی استراتژیک و مبتنی بر این اصل می باشد که ارزیابی فرآیندهای داخلی میت واند باعث پیشرفتی گسترده در کیفیت و رقابت شود. 4 لینک به دیدگاه
fanous 11130 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ تعریف «مهندسی مجدد» روشی برای شروع و کنترل فرآیندهای تغییر و تحول از طریق تجزیه و تحلیل و برنامهریزی سیستماتیک است. هر سازمانی بدون توجه به اندازه، نوع یا هدفش، اساساً بر اساس تبدیل مجموعه ای از دروندادها (مانند مواد خام یا دادههای خام) به بروندادهای لازم (محصولات یا خدمات) عمل میکند. این تحول دربرگیرنده یک یا چند فرآیند است. به منظور دستیابی به مزیت رقابتی، یک سازمان باید بهتر از رقبایش، دروندادهایش را به برونداد تبدیل کند و این کار را از طریق تمرکز بر روی اثربخشی این فرآیندهای اصلی و محوری انجام دهد. این امر نیازمند ارزیابی منظم و توسعه فرآیندهای مربوط است. مایکل هامر و جیمز چامپی مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار را چنین تعریف می کنند: بازاندیشی بنیادی و طراحی اساسی فرآیندهای کسب و کار برای دستیابی به پیشرفتهایی بزرگ بر اساس معیارهای امروزی عملکرد همچون هزینهها، کیفیت، خدمات و سرعت. پیشرفت حاصل در کیفیت از طریق مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار، دارای سه بعد است: اثربخشی فرآیند (مانند هزینه یا چرخه زمانی)، کیفیت محصول (مثلاً قابل سنجش بر اساس رضایت مشتریان، گستره کار و کیفیت محصول)، و زمان توسعه محصول. 4 لینک به دیدگاه
fanous 11130 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ مزایا • مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار ،بازارهای جدیدی را از طریق شناخت نقاط برجسته ایجاد می کند. • مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار، خلاقیت و نوآوری در تیمها را ترغیب می کند. مشکلات • مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار، برای محصولات و خدماتی مؤثر است که دربرگیرنده توالی منطقی در کار هستند. ممکن است این امر برای فرآیندهای به شدت متغیر چندان کاربرد نداشته باشد. • ابتکارات مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار،غالباً نیازمند سرمایهگذاری فراوان در زمینه فناوری اطلاعات است . • هزینه بالای ابتکارات مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار ،میتواند سرعت به دردسر افتادن و حتی از هم پاشیدن شرکتها را بالا ببرد. • مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار نیازمند کار خوب تیمی و سطح بالای تخصص است. • امکان بوجود آمدن یک سازمان ناتوان رااز طریق تعدیل نیروهاو ظرفیت تغییر و تحول کاهش می دهد. 4 لینک به دیدگاه
fanous 11130 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ چک لیست عملی 1. یک نگرش و تفکر بزرگ را توسعه دهید مدیریت ارشد نیازمند دستیابی به درکی از مسایل موجود در کسب و کار فعلی است. آگاهی از انتظارات مشتریان، مزایای رقبا و فرصتهای ناشی از فناوری اطلاعات، منجر به این فرآیند می شود. بزرگ بیندیشید و آن را اساس مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار بدانید. 2. یک کمیته ویژه تشکیل دهید عضویت باید چندوجهی باشد. متخصصان و مشاوران باید در این کمیته عضو شوند اما توازن را باید حفظ کرد. مدیران ارشد باید پروژه و مسیر استراتژیک آن را هدایت کنند. چنین کمیتهای باید نیازهای مهم و کلیدی سازمان را به خوبی درک کند. در هر مرحلهای، این کمیته باید تصمیم بگیرد که آیا میخواهد یک برنامه آزمایشی را اجرا کند یا به دنبال اجرای یک پروژه کامل است. 3. سازمان را آماده تغییر نمایید ارتباطات، کلید موفقیت در مدیریت تغییر است. نمونههای از تغییرات اعمال شده در کسب و کارها را ارایه نمایید و اهداف مهندسی مجدد را روشن سازید. گرفتن بازخورد و استفاده از دیدگاههای تمامی کارکنان را مد نظر قرار دهید. 4. پیشرفت فعلی را تجزیه و تحلیل نمایید فرآیندهای فعلی و موجود را به دقت بررسی کنید. فرآیندهایی که باید باقی بمانند و منطق آنها را مجدداً تایید کنید. این امر احتمال رخ دادن مجدد اشتباهات گذشته را کاهش میدهد. به نظر مالکان این فرآیند گوش کنید تا ببینید در چه حوزههایی مشکل وجود دارد. تمامی دیدگاههای مفید را مستند کنید و تضمین نمایید که این دیدگاهها به شکلی گسترده منتشر می شوند. بر طراحی دوباره نکاتی تمرکز کنید که می توانند بیشترین سود را برای شما به دنبال داشته باشند. 4 لینک به دیدگاه
fanous 11130 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ 5. شاخصها یا معیارهای عملکرد را تدوین نمایید پیشرفت در عملکرد را میتوان تنها از این طریق مشخص کرد که بدانیم از کجا شروع کنیم. معیارهای عملکرد عبارتند از: • حجم معاملات • چرخه زمانی • میزان اشکالات • سطح رضایت مشتریان تضمین کنید که هر سه بعد این فرآیند یعنی اثربخشی فرآیند، کیفیت محصول و توسعه محصول به شکلی دقیق و جامع مورد ارزیابی قرار می گیرند. 6. این فرآیند را از نو طراحی کنید کارتان را با نیازهای مشتریانتان و طراحی مجدد این فرآیند آغاز کنید. برای طراحی مجدد این فرآیند، از راهکارهای زیر استفاده کنید: • اطلاعاتی راکه در مورد کل چرخه حیات این فرآیند لازم هستند از ابتدا گردآوری کنید و آنها را به سرعت در اختیار همه کسانی قرار دهید که به آنها نیاز دارند. • نیاز به ایجاد هماهنگی را از طریق مرتبط ساختن افراد با فرآیندها و نه با واحدها و وظایف، کاهش دهید. • خدمات مشتریان را از طریق ایجاد پیشرفتهای کلی، ایجاد اعتماد و واگذاری مسئولیتها بهبود بخشید و اقدام به ایجاد مشارکت با مشتریان و عرضهکنندگان خود نمایید. • پیامدهای کلیدی کسب و کار، فرآیندهای مورد نیاز برای دستیابی به چنین نتایجی و اطلاعات مربوط به نحوه کارکرد این فرآیندها را مشخص سازید. لازم است زیرساختاری را فراهم آورید که از طریق استراتژیهای مدیریتی، سیستمهای سنجش عملکرد، برنامههای تشویقی، ارزشهای سازمانی و سیستمهایی که مورد قبول همه طرفین ذینفع هستند، به ایجاد تغییر و تحول کمک میکند. 7. اجرای کار را برنامهریزی کنید وقتی فرآیندی از نو طراحی شد، میتوان طرح اجرای آن را تهیه کرد. اجرای تغییرات نیازمند زمان است. اگرچه هدف از مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار ،ستیابی به دستاوردهایی بزرگ در کوتاه مدت است اما برنامه و جدول زمانی تغییرات نباید به شکلی غیرواقعبینانه کوتاه باشد. بر نیاز به تغییر و اعلام نگرشهای مدیران و کارکنان برای غلبه بر ابهاماتی که به طور طبیعی وجود دارند، تاکید کنید. سعی کنید در قبال طراحی مجدد پیشنهادی خود و دستیابی به مزایای مد نظرتان، حمایتها و تاییدهای لازم را کسب کنید. در طرح اجرا باید موارد ذیل گنجانده شود: • برنامهها، بودجهها، معیارهای تکمیل کار و تمامی توجیهات اقتصادی باید دقیقاً مشخص شوند؛ • آموزش ،لازمه چنین تغییر و تحولی است؛ • سیستمهای جدید کنترلی باید ایجاد شوند؛ • گرفتن وبررسی بازخورد سریع پیشرفتها الزامی است ؛ • باید مجوزهای لازم را در مورد مسایلی که به ناچار رخ میدهند، تهیه کرد؛ • تغییر در محیط های فیزیکی، شیوههای کاری، زیرساختارهای سازمانی، پروژههای آزمون و خطا و تعریفی مجدد از وظایف و مسئولیتها، ناشی از چنین فرآیندهایی هستند؛ • طرح باید نتایجی مهم اما سریع را در همان مراحل اولیه در پی داشته باشد تا حس تعهد به انجام کار ایجاد شود. 8. بر پیشرفت کار نظارت کنید. به طور مستمر بر این فرآیند نظارت کنید تا مشخص شود که آیا مزایای پیشبینی شده، محقق شده اند یا خیر. بازخورد نتایج را به اطلاع کارکنان برسانید تا همگان بدانند که چه عناصری کارآیی داشته یا نداشتهاند. این امر به شما کمک می کند تا حوزه هایی را که نیازمند پیشرفت هستند مشخص سازید. 4 لینک به دیدگاه
fanous 11130 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 11 تیر، ۱۳۸۹ برای اجرای مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار بایدها • تمامی فرضیات را بسنجید. • مشاوران خود را به دقت انتخاب کنید. نبایدها • صرفاً با معرفی و به کارگیری آخرین روندهای فناوری اطلاعات، فکر نکنید که درستترین شکل مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار را اجرا می کنید. • فقط به دنبال خودکار کردن فرآیندهای موجود نباشید. • تمامی فرآیندهایتان را قربانی کارهای انفرادی نکنید. • بدون منابع لازم و حمایت یک تیم کامل، به سراغ پروژههای بزرگ نروید. • مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار را با بهینهسازی اشتباه نگیرید. پرسشها • آیا میدانید چه میزان از منابع شما صرف فرآیندهای اصلی سازمانتان می شود؟ • اگر مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار را مد نظر قرار دادهاید، با دقت منابع خود را مورد ارزیابی قرار دهید . آنها موفقیت احتمالی شما را نشان خواهند داد. برای اطلاعات بیشتر کتاب: «مهندسی مجدد یک سازمان: دستورالعملی برای تحولات کسب و کار»، مایکل هامر و جیمز چامپی، 1999 مقالات نشریات: «مهندسی مجدد، یک پیشرفت یا یک موضوع تازه؟»، سامر آگاروال ، مجله بینالمللی مدیریت تکنولوژی، 1997 « مفاهیم و معانی مهندسی مجدد فرآیند کسب و کار» چانگ فور چوی و استفان چان ، مجله مدیریت فرآیند کسب و کار، 1997 «مهندسی مجدد کار نه اتوماسیون»، مایکل هامر، هاروارد بیزینس ریویو ، ژوئیه اوت 1990 «تغییرات متحولکننده، نیازمند انرژی فراوانی است.» رابرت مایلز «قدرت عبارت است از توانایی تاثیرگذاری بر افراد و سازمانها به شکلی که عقاید و باورهای آنها تغییر کند.» کارل مککال 4 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده