رفتن به مطلب

باید آزمایش اخلاق و روان پیش از ازدواج اجباری شود


ارسال های توصیه شده

farabit_b18dbc9bdd9488b23bda14615b2e8599755915e7_1.jpg

 

 

ملك محمدی: باید آزمایش اخلاق و روان پیش از ازدواج اجباری شود

 

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: همانطور كه آزمایش خون برای افراد از شروط لازم برای جاری شدن عقد است؛ آزمایش اخلاق و روان نیز باید اجباری شود.

 

 

حسن ملك محمدی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار داشت: امر ازدواج امر مهم و مؤكد دین اسلام است و محبوب ترین كانون نزد خداوند متعال، كانون خانواده است.

وی با بیان اینكه بیشترین دستورات و سفارشات درباره موضوع ازدواج از قول پیامبر (صلی الله و علیه و آله و سلّم) و ائمه معصومین (علیهم السلام) عنوان شده است، افزود: با این همه دستورات دینی در امر ازدواج هنوز متوجه اهمیت و حساسیت موضوع آن نشده ایم؛ در صورتی كه برای تمامی ابعاد و مراحل قبل از ازدواج و بعد از ازدواج دستورات دین اسلام، به صورت دقیق، ظریف، حكیمانه، عقلانی و علمی بیان شده است.

عضو كمیسیون فرهنگی مجلس اظهار داشت: آموزش های قبل از ازدواج یك ضرورت حقیقی است و باید این موضوع به باور جامعه برسد و بپذیریم كه این امر نمی تواند آن طور كه در بعضی از استان ها بر اساس رسومات بومی، قبیله ای، سنتی یا گاهی سلیقه ای به آن نگاه می كنند صورت پذیرد چرا كه آفات و آسیب های اجتماعی جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت.

وی گفت: موضوع ازدواج را باید همانند ساختن یك ساختمان در نظر بگیریم؛ همانگونه كه برای بنا كردن یك ساختمان مشاوره می گیریم و از مهندسین مجرب برای تهیه نقشه ساختمان كمك می گیریم و تا از مجاری و مراكز مختلف استعلامات و مجوزهای لازم را اخذ نكنیم اجازه ساخت آن داده نخواهد شد، در امر ازدواج نیز باید این مراحل طی شود تا ساختمان بنا شده زندگی با ویرانی مواجه نشود.

 

 

 

ملك محمدی با اشاره به اینكه افراد برای رفتن به سفر نسبت به آن محدوده ای كه می خواهند سفر كنند درصدد كسب اطلاعات برمی آیند، ادامه داد: ازدواج یك امر احساسی نیست بلكه نیاز به تدبر و تفكر دارد، بنابراین افراد برای دستیابی به آگاهی های لازم در این خصوص، ابتدا باید خود را نیازمند این اطلاعات بدانند و از طرفی متولیان امر ازدواج جوانان باید مربیان و مشاوران را از بین افراد آگاه دلسوز و با تجربه انتخاب كنند.

ملك محمدی با اشاره به اینكه باید از تمام ظرفیت ها در نهادینه كردن این آموزش ها استفاده كنیم، افزود: آموزش و پرورش از همان زمانی كه دختران و پسران به سن بلوغ نزدیك می شوند باید بتواند با ظرافت خاصی اصل موضوع مهارت های زندگی را به آنها گوشزد كند و ذهن آنها را معطوف هدف های والای اسلام نسبت به تشكیل نهاد خانواده كند؛ از طرفی صدا و سیما و دیگر ارگان ها نسبت به فرهنگ سازی آموزش های قبل از ازدواج باید دست به كار شوند.

وی ادامه داد: اخیراً با توجه به آمار بالای طلاق و این مصیبت خانمان سوز، ضرورت آموزش و مهارت های قبل از ازدواج را بیشتر احساس می كنیم؛ بنابراین معتقدم همانگونه كه تا افراد برای رانندگی بدون داشتن گواهینامه نمی توانند پشت یك ماشین بنشینند، همانطور تا آموزش مهارت های زندگی را طی نكرده و گواهی اخذ نكنند، نمی توانند زندگی بادوامی را تشكیل دهند.

 

 

ملك محمدی گفت: ماشین زندگی نیاز به آموزش دارد چرا كه صدمات ناشی از نابلدی آن علاوه بر افراد و خانواده متوجه جامعه است؛ همانطور كه آزمایش خون برای افراد شروطی لازم برای جاری شدن عقد است؛ آزمایش اخلاق و روان نیز باید اجباری شود و افراد از لحاظ فكری نیز باید آزمایش شوند و تمامی این اوامر نیازمند یكسری دستورالعمل ها و قوانین است بنابراین باید هم از ظرفیت مجلس و هم از ظرفیت دولت در این زمینه استفاده شود.

 

 

خبرگزارى فارس

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...