رفتن به مطلب

صادرات صنايع دستي اصفهان به صورت پراكنده صورت مي‌گيرد


ارسال های توصیه شده

صادرات صنايع دستي اصفهان به صورت پراكنده صورت مي‌گيرد

خبرگزاري فارس: رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان گفت: با وجود سهم 65 درصدي اصفهان در توليد صنايع دستي داخلي، صادرات استان در اين بخش هنوز به صورت پراكنده صورت مي‌گيرد.

A0870449.jpg

 

غلامعلي فيض‌اللهي امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اصفهان بيان داشت: طي 15 روز اجراي طرح جمع‌آوري صنايع دستي خارجي از سطح مغازه‌هاي ميدان امام (ره)، حدود 80 درصد از اين اجناس از سطح بازارهاي اطراف ميدان و خود ميدان جمع‌آوري شد.

وي ادامه داد: اين طرح با همكاري سازمان صنايع دستي استان اصفهان، مجمع صنفي صنايع دستي و سازمان‌هاي بازرگاني و بازرسي استان اجرايي شده است كه براساس آن و طبق مصوبه دولت، اين سازمان‌ها تنها مجاز به برخورد با واحدهايي هستند كه در محدوده اماكن تاريخي قرار گرفته‌اند.

رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان با بيان اينكه در زمان اجراي اين طرح، هيچ يك از واحدهاي متخلف جريمه نشدند، افزود: با اجراي طرح جمع‌آوري صنايع دستي خارجي از سطح ميدان امام (ره)، حدود شش مغازه كه اقدام به فروش اجناس خارجي كرده‌ بودند، پلمپ شدند.

وي اظهار داشت: در جلسه‌اي كه حدود 10 روز پيش با حضور مسئولان سازمان صنايع دستي، اتحاديه، سازمان‌هاي بازرگاني و بازرسي استان اصفهان تشكيل شد، مقرر شد ظرف 45 روز آينده طرحي اجرا شود كه براساس آن واحدهايي كه به هشدارهاي اين كارگروه مبني بر فروش محصولات خارجي بي‌توجهي كرده‌اند، معادل دو برابر ارزش كالاهاي خارجي خود جريمه شوند.

فيض اللهي تصريح كرد: به دليل روابط اقتصادي و سياسي بين ايران و چين نمي‌توان دولت را به جلوگيري از ورود محصولات چيني از جمله صنايع دستي چيني به ايران ملزم كرد.

وي با بيان اينكه بيشترين ميزان صنايع دستي خارجي و به ويژه چيني در بازارهاي داخلي را اجناس قاچاق تشكيل مي‌دهد، اظهار داشت: برخي افراد با ادعاي داشتن كارت سبز و مجوز براي واردات صنايع دستي خارجي، اقدام به عرضه صنايع دستي خارجي به بازار مي‌كنند كه در واقع ادعاي آنها صحت ندارد و بيشتر اين اجناس كالاهاي قاچاق هستند.

رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان با اشاره به اينكه در حالي كه 65 درصد از صنايع دستي كشور در اصفهان توليد و به فروش مي‌رسد، افزود: صادرات در بخش صنايع دستي استان اصفهان در حال حاضر مشخص نيست و صادرات در اين حوزه به صورت پراكنده صورت مي‌گيرد.

وي ادامه داد: صادركننده‌اي كه به صورت مشخص و متمركز اقدام به صادرات صنايع دستي از استان نمايد، وجود ندارد و در صورتي كه صادركننده‌اي بخواهد دراين زمينه صادراتي داشته باشد بايد تمام هزينه‌ها را خود پرداخت كند.

فيض اللهي تصريح كرد: عدم حمايت دولت از صادركنندگان در اين بخش و در دست نداشتن بازارهاي هدف دنيا از سوي ايران، سبب بي‌ميلي صادركنندگان به ورود به اين بخش از صادرات شده است.

وي با بيان اينكه در حال حاضر صادركنندگان صنايع دستي در كشورهاي هند و چين به دليل حمايت‌هاي دولتي در مقايسه با صادركنندگان ايراني، از ظرفيت بالاتري برخور دارند، گفت: يكي از مشكلات هنرمندان ايراني در تسخير بازارهاي بين‌المللي، همخوان نبودن توليدات آنان با نيازهاي كشورهاي هدف است.

رئيس اتحاديه صنايع دستي اصفهان ادامه داد: براي آگاهي از نيازهاي كشورهاي هدف براي صادرات، بايد در مرحله نخست با انجام كار پژوهشي هنرمندان صنايع دستي را با نيازهاي بازارهاي جهان آشنا كرد و پس از آن با راه‌اندازي پژوهشكده‌هاي صنايع دستي در سطح كشور نيازسنجي بازار صورت بگيرد.

وي بيان داشت: هدف از اجراي طرح جمع‌آوري صنايع دستي خارجي از سطح اماكن تاريخي، افزايش رونق در فروش و توليد صنايع دستي داخلي و تشويق توليدكننده براي ايجاد تحول در توليدات و كاربردي كردن محصولات است.

فيض‌اللهي اضافه كرد: با جمع‌آوري صنايع دستي چيني از سطح مغازه‌هاي ميدان امام(ره)، در روزهاي اخير تعدادي از فروشندگان اقدام به افزايش قيمت برخي از توليدات و صنايع دستي داخلي كرده‌اند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...