ENG.SAHAND 31645 اشتراک گذاری ارسال شده در 6 تیر، ۱۳۸۹ استفاده از تکنولوژی نانو سرمت (Nano Cermet/// Cer=Ceramic & Met=Metal ) اولین بار در صنایع هوافضایی اتحاد جماهیر شوروی پیشین ارائه گردید و پس از فروپاشی نظام آن و جدا شدن جمهوری ها از یکدیگر در سال 1991 شرکت زادو در شهر خارکف ( دومین شهر بزرگ پس از کیف ) کشور اکراین به ثبت رسیده و این تکنولوژی را در صنعت خودرو و سایر صنایع در دنیا عرضه کرد . پیدایش این خاصیت هم تصادفی بوده است در دهه 70 میلادی کارگرانی که در شمال سیبری کار می کردند متوجه می شوند مته های آنها هنگام کار ساییده نمی شوند . پس از بررسی مشخص شددر جایی که آنها کار می کردند خاک رس بوده ودر دمای بالا لایه های خیلی مقاوم سرامیک تشکیل شده است .پس از آن فرمول این ترکیب مشخص شده و در دهه 90 میلادی هم محصولاتش روانه بازار شد . زادو تنها تکنولوژی در دنیا است که وزن و ابعاد را به قطعات فرسوده بر می گرداند و اشکال هندسی از بین رفته آنها را در حین کار کاملا بازیابی و ترمیم می کند . پس از استفاده از زادو سطح ترمیم یافته بسیار صاف و صیقلی دیده می شوند . این صیقلی بودن 10 بار صیقلی تر از شیشه و 10 بار قوی تر از استیل می باشد .ژل ترمیمی قسمت های تحت سایش موتور خودرو حین کار زادو همچنین در جدار محفظه سیلندر یک لایه محافظ ایجاد کرده و خراش و ساییدگی ها جدار آنرا پر می کند و باعث می شود تراکم در حداکثر خود انجام شود که نتیجه آن قدرت و شتاب بیشترخودرو و کاهش مصرف سوخت و صدای موتور می باشد . این لایه سرمت ایجاد شده تا بیش از 80 هزار کیلومتر دوام داشته و قطعات در معرض سایشی را از اصطکاک بیشتر حفظ می کند . ویزگیهای منحصربفرد این پوشش: دوام شـگفـت انـگیـز ( سختی 650-750 kgf/mm2 ) مقاومت بالا در برابر خوردگی، و یک سطح بسیار صیقلی (زبری تا 0.06 میکرون) به همین دلیل است که عمر قطعه بعد از احیاگری 2 تا 4 برابر افزایش می یابد. در نتیجه احیاگری، قطعات از نمونه نو بهتر عمل کرده و عمر دستگاه افزایش می یابد. کاربردها 1- باز سازی سطوح ساییده شده انواع بیرینگهای داخل روغن یا گریس مربوط به پمپ ها، الکتروموتورها، هم زن ها، فن ها، آسیاب هاو... 2- باز سازی سطوح ساییده شده رینگ و سیلندر در انواع کمپرسورها، دیزل ژنراتورها و خودروهای سبک و سنگین و... 3- باز سازی سطوح ساییده شده دنده ها در انواع گیربکس ها،کوپلینگ های دنده ای و .... 4- باز سازی سطوح ساییده شده انواع قطعات دستگاههای هیدرولیک --------------------------------------------------------------------------- مزایا: 1- تعمیر و بازسازی قطعات در معرض سایش(داخل روغن یا گریس) در حین کار 2-افزایش عمر قطعات تحت سایش و در نتیجه افزایش عمر دستگاه 3-کاهش قابل توجه مصرف قطعات یدکی و هزینه های تعمیرات 4-پیشگیری از ساییده شدن قطعات دستگاههای نو 5- کاهش مصرف انرژی 6-جلوگیری از توقف دستگاه و خط تولید 7-کمک به بهبود برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات --------------------------------------------------------------------------- موارد استفاده از مواد احیاگر 1-تجهیزات صنعتی: انواع مختلفی از کمپـرسـورها، کاهنده های صنعتی و سیستم های هیدرولیک ( انواع مختلف پمپ روغن ) بیرینگ های اصطکاکی و رول بیرینگها، چرخ دنده های باز، تجهیزات و قطعات ماشین، چکشهای frog ، دستگاههای پرس و پانچ، خروجی های دود و فن ها، چرخ دنده ها و زنجیر درایو، ماشینهای کپی، موتورهای الکتریکی و ژنراتورهای تولید برق، موتورهای احتراق داخلی، تجهیزات سوخت و سایر تجهیزات صنعتی. 2-حمل ونقل: تمام انواع موتورهای درون سوز دیزلی و کاربراتوری، موتورهای توربین بنزینی، گیربکس، تمام انواع قطعات انتقال قدرت، بیرینگهای اصطکاکی و رول بیرینگها، سیستم های سوخت هیدرولیکی. 3-مصارف خانگی: موتورها، اره برقی و بیرینگها، ماشین چمن زنی، دریل الکتریکی، ماشینهای پلیش، سایر ابزار ساختمانی و وسایل باغبانی، فن ها، قفلها و لولا و غیره. 4-ورزشی و اسلحه: تمام تجهیزات و وسایل مکانیکی ورزشی، اسلحه های خان دار و بی خان از انواع کالیبرها (شکاری، ورزشی، جنگی و آنتیک) و غیره. Revitalization نام این فرایند است که از واژه لاتین : ویتا بمعنی زندگی و حیات گرفته شده و بصورت تحت لفظی بازگشت مجدد زندگی معنی می دهد .این عمل حاصل یک فرآیند فیزیکوشیمیایی است که طی شرایط معینی نواحی خورده و فرسوده ترمیم می شود . قطعات در معرض مالش و ساییدگی و فشار و گرمای بالا پس از مدتی دچار فرسودگی شده و قطعاتی از آنها کنده شده ودچار تغییرشکل هندسی می گردند.زادو با استفاده از فرآیند احیا مجدد شکل هندسی آنها را ترمیم کرده و بفرم اولیه در می آورد . اطلاعات بیشتر : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام در اینجا هم تاییدیه های شرکتها و کارخانجات داخلی که این محصول را استفاده کرده اند ببینید : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 1 لینک به دیدگاه
ENG.SAHAND 31645 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 6 تیر، ۱۳۸۹ در رابطه با ایجاد این پوشش سرمت ( سرامیک متال یا متالوسرامیک ) مقاله ای در ماهنامه نفت پارس به چاپ رسیده که جالب است : کاربرد سرامیک و متالوسرامیک در روغن مبنای این تکنولوژی کاهش اصطکاک و استهلاک در راستای بالا بردن راندمان مکانیکی دستگاه های صنعتی و جلوگیری از اتلاف نیرو است. ولی چگونه؟ همه ما می دانیم که دیواره سیلندرها با رینگ های کمپرسی پیستون به شدت در تماس است. این تماس، اصطکاک زیادی را به وجود می آورد که با کاهش راندمان مکانیکی موتور همراه است. ولی از طرفی اگر این اصطکاک وجود نداشته باشد تراکم یا کمپرسی محفظه احتراق از قسمت دیواره سیلندر فرار خواهد کرد. بدیهی است که این امر موجب کاهش شدیدتر راندمان حجمی و حتی خاموش شدن موتور خواهد شد. پس چاره چیست؟ در محیط مادی هر گونه حرکتی با اصطکاک همراه است. اصطکاک نه تنها در دیواره سیلندرها که در لابه لای چرخ دنده های گیربکس و دیفرانسیل، در قسمت تماس میل بادامک و سوپاپ و در بسیاری از قسمتهای موتور دیده می شود. حال این سؤال مطرح می شود که آیا می توان اصطکاک موجود در سیلندرها و سایر قسمتها را بدون از دست دادن تراکم موتور از بین برد؟ آیا می توان بدون لق کردن چرخ دنده ها، اصطکاک موجود در بین آنها را به حداقل رساند؟ این جاست که متالو سرامیک وارد میدان می شود! چندی پیش کمپانی یاماها در یکی از مدل های خود برای ساخت سیلندرهای موتور بجای چدن از سرامیک استفاده کرد. نتیجه کار به طرز حیرت انگیزی رضایت بخش بود. ولی سرامیک ماده ای بسیار گرانبها است و فراگیر شدن آن نیاز به گذر زمان و ارایه روشهای جدید برای تولید ارزانتر دارد. Ceramic Coating عبارت است از تکنولوژی روکش کردن فلزات با لایه ای نازک از سرامیک مخصوص. تاکنون در بسیاری از موارد دیده شده که فلزات و سطوحی که در حال کارکرد اصطکاک زیادی را باعث می شوند، با لایه ای از سرامیک پوشیده شده اند. ولی این روش ( روکش کردن فلزات با سرامیک مخصوص )را نمی توان با متالو سرامیک یکسان دانست. زیرا : ۱) این لایه سرامیکی بسیار گران قیمت است. ۲) برای این کار باید موتور یا دستگاه مورد نظر را متوقف کرده، قطعات آن را از هم باز کرد و پس از انجام عملیات پوشش با سرامیک دوباره آن را مونتاژ کرد. شاید این عمل در مورد اتومبیل کار ساده ای باشد ولی در مورد دستگاه های غول پیکر صنعتی فرآیند پیچیده تری دارد. باز و بسته کردن یک دستگاه غول پیکر که به عنوان مثال در خط تولید یک اتومبیل فعال است دست کم به۳ یا۴ روز زمان نیاز دارد که این کار برابر است با خواباندن یا shut down خط تولید و خلاصه هزاران و حتی میلیونها دلار ضرر مالی. ۳) لایه سرامیکی کمی ترد و شکننده است و تنش های وارد برقطعات ممکن است باعث خرد شدن این لایه شود. ---------------------------------------------------------------------------- ولی در متالو سرامیک قضیه اندکی متفاوت است. برای درک این موضوع باید سری به دنیای نوظهور نانو تکنولوژی بزنیم: یک روغن موتور بسیار مرغوب مانند API SL یا SM را در نظر بگیرید که درون آن با ذرات بسیار ریز سرامیک اشباع شده است. این ذرات با قطر نانو بقدری ریز هستند که قادرند از هر نوع *****ی عبور کنند. وقتی روغن در قسمتهای مختلف موتور سیر می کند این ذرات را همراه خود به آن قسمتها می برد. اگر بر روی یک کاغذ یا یک دیوار صاف دست بکشید تصور خواهید کرد که کاملاً صاف است. در صورتی که اگر با میکروسکوپ به آن بنگرید تعداد زیادی پستی و بلندی مشاهده خواهید کرد. دیواره سیلندر نیز چنین وضعیتی دارد. یعنی در نگاه اول بقدری صیقلی و صاف است که همانند آینه تصاویر را انعکاس می دهد، ولی این سطح نیز پر است از نقاط برجسته و فرو رفته. دمای قسمت نوک تیز این برآمدگی ها گاه به۱۰۰۰ درجه سانتیگراد می رسد. اگر چه دمای کارکرد روغن ممکن است بین۹۰ تا۱۵۰ درجه سانتیگراد باشد ولی اگر بخواهیم به صورت نقطه ای به این مسئله نگاه کنیم، همین نقطه های کوچک به مرور باعث خراب شدن روغن می شوند. This image has been resized. Click this bar to view the full image. The original image is sized 640x480 and weights 131KB. متالو سرامیک در اینجا عرض اندام می کند. ذرات سرامیکی معلق در روغن زمانی فعال می شوند که در یک نقطه سایش و دمای زیادی وجود داشته باشد. این ذرات پس از رسیدن به این نقاط، با دریافت دمای موجود در این نقاط به صورت اتم به اتم به این پستی و بلندی ها پیوند می خورند و مانند بتونه پستی و بلندی ها را پر می کنند. تفاوت لایه متالو سرامیک با لایه سرامیک معمولی در این است که سرامیک معمولی مانند رنگ روی سطوح کشیده می شود، در صورتی که ذرات متالو سرامیک در ابعاد نانو با مولکولهای فلز پیوند می خورند و تقریباً مادام العمر بر روی سطوح باقی می مانند. از طرفی سرامیک معمولی با اینکه از سختی بالایی برخوردار است در عین حال شکننده است و این همان نقطه قوت متالو سرامیک است، چرا که سختی متالو سرامیک۱۰ برابر فولاد و اصطکاک آن۶ برابر کمتر از آینه است. به بیانی ساده تر در صورت استفاده از این تکنولوژی تمامی سطوح موتور که روی یکدیگر ساییده می شوند با لایه ای بسیار نازک، کاملاًَ مستحکم و صاف پوشیده می شوند. در کل، این امر موجبات پر شدن خطوط میکروسکوپی سیلندر و افزایش کمپرس موتور را فراهم می کند. در ضمن براثر از بین رفتن اصطکاک بین سیلندر و پیستون راندمان مکانیکی موتور افزایش می یابد. در این حالت موتور راحت تر کارکرده و سریعتر دور بر می دارد، صداها و لرزش اضافی موتور به حداقل می رسد، سایش قطعاتی مانند میل بادامک و رینگ پیستون ها و مهمتر از همه مصرف سوخت موتور از۱۰ تا۲۵ درصد (بسته به شرایط کارکرد موتور) کاهش می یابد. یکی دیگر از ویژگی های این دستاورد تعمیر موتور بدون نیاز به باز کردن قطعات است. در مواقعی مانند خط افتادگی بر روی دیواره سیلندر باید موتور را باز کرده و با تراش دادن دیواره سیلندر و استفاده از رینگ پیستون بزرگتر این مشکل را برطرف کرد که این امر با اتلاف وقت و هزینه همراه است. در صورتی که از این تکنولوژی استفاده شود می توان بدون باز کردن موتور و فقط با افزودن این ماده به روغن موتور شرایط موتور را به حالت عادی باز گرداند. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده