رفتن به مطلب

همه چیز در باره ی ژلاتین و کلاژن


ارسال های توصیه شده

داستان ژلاتین با پروتئینی به نام کلاژن آغاز می شود

کلاژن مهم ترین پروتئین در بافت های همبند، پوست و استخوان است.در واقع کلاژن بیش از سایر پروتئین های دیگر در بدن شمایافت می شود. کاهش یا کمبود کلاژن می تواند به مشکلات پوستی و پوکی استخوان منجر شود. کلاژن بیشتر در قسمت ها و برش های سخت تر گوشت گاو که حاوی مقدار زیادی بافت همبند است وجود دارد.
به این دلیل که خوردن پوست و تاندون خام خوشایند نیست؛ آنها را می پزند و با این کار کلاژن را به ژلاتین تبدیل می کنند. ژلاتین فرم پخته شده کلاژن است، با این روش ما می توانیم از آمینو اسیدهای مفید موجود در کلاژن بهره ببریم بدون این که نیازی به خوردن تاندون های خام باشیم.
تا اینجا، دانستیم که ژلاتین چیست، اما بهتر است تفاوت میان ژلاتین و کلاژن هیدرولیز را بدانیم. با پختن بخش های سخت گوشت گاو، ژلاتین به دست می آید، اما اعمال مراحل حساس تری بر روی این موادغذایی می تواند یک محصول با کمی تفاوت به نام کلاژن هیدرولیز ایجاد کند.

 

 

تفاوت کلاژن هیدرولیز و ژلاتین
در واقع کلاژن هیدرولیز همان ژلاتین نیست. در فرم هیدرولیز شده، کلاژن طی فرایند حساس تری قرار می گیرد، که در این فرایند پروتئین های موجود در آن به قطعات کوچکتر تجزیه می شوند. کلاژن هیدرولیز و ژلاتین تفاوتهای دیگری نیز دارند که یکی از آنها این است که ژلاتین تنها در آب داغ حل می شود ولی کلاژن هیدرولیز هم در آب سرد و هم در آب داغ حل می شود. تفاوت بعدی آنها در قابلیت آنها در تبدیل شدن به حالت ژل است که ژلاتین این قابلیت را دارد ولی کلاژن هیدرولیز این قابلیت را ندارد.
بیشترین مزیت و فایده کلاژن داشتن آمینو اسید است و این آمینو اسید هم در ژلاتین و هم در کلاژن هیدرولیز یافت می شود. بنابراین از نظر فواید سلامتی هم ژلاتین و هم کلاژن هیدرولیز با یکدیگر یکسان هستند. تنها تفاوت آنها در این است که هضم کلاژن هیدرولیز برای برخی از افراد ممکن است آسان تر باشد.

 


فوائد کلاژن و ژلاتین
کلاژن برای سلامت پوست و استخوان مهم است .محصولات ومکمل های حاوی کلاژن برای کمک به سلامتی و جوان سازی پوست و همچنین جلوگیری از پوکی استخوان عرضه می شوند. ژلاتین و کلاژن هیدرولیزعلاوه بر تامین اسیدهای آمینه مهم بدن فوائد مهم دیگری نیز برای بدن دارند که ممکن است از دیدگاه سلامت از اهمیت بیشتری برخوردار باشند.

 

1. در بررسی های انجام شد برخی از شواهد نشان دادند که مکمل کلاژن ممکن است به بهبود الاستیسیته پوست و کاهش زبری و پیری پوست کمک کند.

2. شواهدی وجود دارد که مکمل های کلاژن هیدرولیز باعث بهبود درد آرتریت می شوند و به طور کلی به سلامت استخوان ها و مفاصل کمک می کند.

3. همچنین ژلاتین ممکن است به احیای هورمونهای روده در افرادی که دارای چاقی هستند کمک کند.

4. ژلاتین و کلاژن هر دو برای سلامت روده مناسب هستند، آنها به بهبود جذب در روده کمک می کنند و لایه مخاطی روده را بازسازی می کنند.

 

منابع ژلاتین


1. سوپ استخوان خانگی منبع مقرون به صرفه ژلاتین 


- شما نمی توانید کلاژن هیدرولیز شده را با پخت و پز خانگی به دست بیاورید، مگر اینکه آشپزخانه شما یک آزمایشگاه شیمی کامل باشد. اما احتمالا برای اکثر افراد مصرف ژلاتین نتایج مشابهی با مصرف کلاژن هیدرولیز دارد، و سوپ خانگی استخوان می تواند منبع خوبی از ژلاتین باشد. اگر شما سوپ خانگی خود را با استخوان مرغ و یا گاو تهیه کرده باشید بعد از قرار دادن آن در یخچال کاملا به صورت ژل در خواهد آمد و می توانید مطمئن باشید که سرشار از ژلاتین است. 
- اگر بخش های سخت گوشت و بافت های همبند را به مدت طولانی و با حرارت ملایم بپزید، کلاژن موجود در آن شکسته شده و سوپ شما را سرشار از ژلاتین می کند.


2. غیر سنتی اما خوشمزه


برای دریافت ژلاتین مورد نیازخود می توانید از کلاژن هیدرولیز شده ویا پودر ژلاتین که تقریبا در تمام فروشگاه های مواد غذایی موجود می باشند، استفاده کنید. 
- از پودر ژلاتین در شکلات ها، پودینگ ها و یا دسرهای خود را استفاده کنید.
- پودر ژلاتین را به سس ها و سوپ برای غلظت بیشتر اضافه کنید.
- پودر ژلاتین را ابتدا در کمی آب داغ حل کنید و بعد از سرد شدن و قبل از آنکه ببندد آن را به نوشیدنی های خود بیافزائید. همچنین می توانید پودر ژلاتین را به اسموتی مورد علاقه تان بیافزاید.

سایت مرجع  :   

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

#کلاژن #کلاژن_هیدرولیز #ژلاتین #الاستینه_پوست #پوکی_استخوان #اکسیر  #سلامتی #جوانی

 

 

colagen--gelatin-04.png

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...