Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 9 دی، ۱۳۹۷ چند هفتهای است زمزمه فیلترینگ اینستاگرام بالا گرفته است و نهادهای مختلف دربارهاش اظهارنظر میکنند. در این فضا، انتشار نامه «حسین فلاح جوشقانی»، رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به شرکت مخابرات و تمام شرکتهای اینترنتی حقیقی و مجازی درباره ارایه بسته اینترنتی بدون دسترسی به اینستاگرام حاشیهساز شده و برخی گمانهزنیها و شائبههای فیلترینگ قریب الوقوع تنها شبکه اجتماعی باز مانده در ایران را افزایش میدهد. در این نامه که تصویرش در زیر آمده است؛ از شرکتهای ایرانی درخواست شده به دلیل «صیانت از فرهنگ اسلامی-ایرانی، حفاظت از حریم خانوادهها و حمایت از محتوای داخلی» بستههای اینترنتی طراحی کنند که امکان اتصال و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام وجود نداشته باشد. در این نامه قید شده به فوریت باید این بستهها طراحی و برای فروش در معرض خرید مشتریان قرار گیرند. سید جمال هادیان، رئیس روابط عمومی وزارت ارتباطات درباره این نامه توییت زده است: نقل قول این نامه محرمانگی ندارد و به صادرکننده تذکر داده شده است. ماجرا به ابلاغیه مرکز ملی فضای مجازی بازمیگردد. ارتباطی با فیلتر هم ندارد. خواستهاند که این امکان فراهم گردد تا اگر خانوادهای بسته اینترنتی بدون اینستاگرام بخواهد، امکانش فراهم باشد. هادیان مهر «خیلی محرمانه» خورده شده روی این نامه را هم اشتباهی میداند و میگوید اصلا این نامه قید محرمانه ندارد. همینطور، این نامه و ارایه بستههای اینترنتی بدون اینستاگرام ارتباطی با فیلترینگ یا زمینهسازی و آزمایش آن در بستر زیرساخت و اینترنت کشور ندارد. اجبار یا اختیار؟ برخی سایتها اعتقاد دارند ارایه بستههای اینترنتی بدون دسترسی به اینستاگرام راهحلی جایگزین فیلترینگ است. هنوز مشخص نیست اپراتورهای موبایل، مخابرات و شرکتهای اینترنتی چگونه میخواهند این نوع بستهها را ارایه کنند؛ چه قیمتی داشته و از چه زمانی فعال میشود. در حالی ارایه بستههای اینترنتی اینچنینی در سراسر دنیا بیسابقه و تعجبآور است که چند سال پیش، شرکتهای اینترنتی در ایران برای استفاده از بستههای اینترنتی مخصوص شبکههای اجتماعی از جمله اینستاگرام با یکدیگر رقابت میکردند. مشتریانی که خریدار بستههای مخصوص اینستاگرام بودند؛ میتوانستند از این شبکه اجتماعی بدون کاهش حجم استفاده کنند یا هزینه پایینتری نسبت به اینترنت عادی بپردازند. در کشورهای توسعه یافته، سعی میکنند با آموزش، فرهنگسازی و ارایه ابزارهای محدودکننده و مدیریتکننده مانند کنترل والدین یا محاسبه زمان سپری شده، خود کاربران را به اختیار تشویق به استفاده صحیح و سالم از شبکههای اجتماعی کنند. خود اینستاگرام هم ابزاری به نام «Your Activity» برای مدیریت زمان مصرف شده در این اپلیگیشن و تعریف سیاستهای بازدارنده عرضه کرده است که خود کاربر باید تصمیم به استفاده از آن بگیرد و هیچ محدودیت و اجباری در کار نیست! منبع: 1پزشک لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده