رفتن به مطلب

ماهی=زیبا =جان سخت =معرفی ماهی


ارسال های توصیه شده

با سلام. من امروز می خواهم چند ماهی جان سخت که قیمت زیادی ندارند به شما معرفی کنم .1زبرا2پلاتی 3گوپی4گلد فیش کوچک یا بچه ی گلد فیش.?راستی هر وقت که می خواستید ماهی بخرید  سعی بر بار دار بودن او داشته باشید. من که هر وقت ماهی می خرم  سعی بر باردار بودن او دارم چون اگه یک درصد انها بمیرن لا اقل بچه ماهی ها برام میمونن و احساس حدر رفت پول ندارم یعنی زیاد ندارم و از بچه ها مراقبت می کنم تا بزرگ بشن???‍♂️یک نصیحت به افراد مبتدی یا تازه کار هرگز در روز های نخست اکواریوم داری اصلا اصلا ماهی های گران قیمت نخرید چون به هر دلیلی اگر بمیرن ادم خیلی ناراحت می شود.اگه من باشم از ناراحتی دق می کنم.و اصلا ماهی گلد فیش بزرگ نخرید چون امکان مو ردن او بسیار است.ترجیحا  کوچکش را بخرید یا بچه اش. مرا دنبال کنید و نظرات خود را برای من  ارسال کنید.

- استفاده از محصولات باکتریایی زنده که شرکت های مختلف تبلیغ میکنند لزومی ندارد و شخصا بعید میدانم در محلولی که تاریخ انقضای 2-3 ساله دارد اثری از آن دو گونه باکتریایی دلخواه ما باقی باشد. به یاد داشته باشید که نقطه آغازین این ماجرا آمونیاک محلول در آب است. آمونیاک بوی بسیار زننده دارد و استشمام آن حالت تهوع در انسان بوجود می آورد. حال خود قضاوت کنید آیا این محلول های تجاری آمونیاک لازم برای تغذیه آن دو گونه باکتریایی دلخواه ما را دارد یا خیر.

2- چند روز بعد از آغاز سیکل آب تانکر بقدری کدر خواهد شد که حتی با روشن کردن لامپ های مخصوص آکواریوم که در زیر آب قرار میگیرند به سختی میتوان درون آب را دید. این مساله طبیعی بوده و اصطلاحا Bacterial bloom یا شکوفایی باکتریایی گفته می شود. علت آن این است که با شروع سیکل انواع باکتری ها که بطور طبیعی در دنیای اطراف ما هستند در آب شروع به تکثیر کرده و آب را مدر می کنند اما در روزهای آینده غلظت بالای امونیاک اکثر آنها را نابود خواهد کرد و آب خود بخود دوباره شفاف می شود. به یاد داشته باشد مورد اصلی مصرف آمونیاک در پزشکی ضد عفونی و باکتری کشی است !

3- با توجه به نمودار بالای پست، در روز های اول آمونیاک آرام آرام افزایش خواهد یافت تا به حداکثر خود برسد سپس تدریجا به صفر میرسد. در زمانی که آمونیاک شروع به تقلیل کرد نیتریت در آب پیدا میشود و آرام آرام بالا رفته و پس از مدتی آن هم به صفر سقوط می کند. این زمانی است که سیکل شما کامل شده است.

4- برای سنجش میزان نیتریت و نیترات در آب هیچ راه ساده و کم خرجی وجود ندارد و شما خواه ناخواه ناچارید از کیت های تست آب استفاده کنید. البته لزومی ندارد کیت های حرفه ای و بسیار گران تهیه کنید. همین کیت های کاغذی که در مغازه های آکواریوم فروشی موجود است کفایت می کند. برای طی کردن سیکل شما تنها به کیتهای نیتریت و نیترات احتیاج دارید پس فعلا پول خرج باقی کیت ها نکنید. آنها را به موقع خواهید خرید.

5- هرگز، تکرار میکنم، هرگز نباید در آب تانکر اصلی خود که در حال طی کردن سیکل است و یا سیکل آن کامل شده است دارو و مواد ضد عفونی بریزید. اگر ماهی شما در آینده بیمار شد یکی از همین دو تانکر کوچک فعلی برای قرنطینه و درمان اختصاص خواهد یافت. بسیاری به شما توصیه می کنند که هر از چند گاهی فلان دارو را به فلان اندازه به آب بریزید. پدر جان مگر آب رودخانه ها هم دارو دارند؟ به یاد داشته باشید تمام این دارو ها غیر انتخابی عمل می کنند. یعنی خشک و تر را با هم می سوزانند. به عبارت دیگر تمام آن باکتری های مفید را هم میکشند و سیکل بی سیکل !

6- عده ای به شما توصیه میکنند در آب آکواریوم نمک بریزید. آخه عزیز دل مگر این آکواریوم آب شور یا نیمه شور است؟ بیخود که به این نمیگویند آکواریوم آب شیرین ! در آب شیرین نمک چه کار دارد. آینها ادعا میکنند که نمک خاصیت ضد عفونی کنندگی دارد. در پاسخ از این افراد میپرسم بیشتر از مالاشیت گرین و متیلن بلو و بسیاری از داروهای آکواریومی در دسترس؟ تا زمانی که بیماری ندارید نیازی به درمان هم ندارید. میگویید پیشگیری؟ جواب این است که پیشگیری در آکواریوم دارویی نیست. همان طور که شما برای مریض نشدن مدام دارو نمی خورید. تنها رعایت نکات بهداشتی و تنظیم دما و .... که به موقع راجع به آنها صحبت میکنم کافی است. اگر هم مریض پیدا شد...... تانک قرنطینه !

7- شاید این ور و آن ور در اینترنت بخوانید که میتوانید آب یک آکواریوم سیکل شده را مقداری بردارید و به آکواریوم تازه بریزید. این کار کمکی نمی کند که هیچ خطر انتقال بیماری به تانک تازه را همراه دارد. علت آن هم این است که میزان باکتری های مفید در آب تانکر سیکل شده به مراتب کمتر از نقاط دیگر آن است.

8- تنها راه کمک به این سیکل اصطلاحا Seeding یا کاشت تخم است. به یاد داشته باشید ییشترین محلی که باکتری های مفید در آن تشکیل می شودف ابر اسفنجی فیلتر، شن کف آکواریوم، تجهیزات دکور درونی، و گیاهان درون آکواریوم است. به شما توصیه نمی کنم از گیاهان استفاده کنید اما میتوانید مقداری از شن کف آکواریوم سیکل شده را بردارید و قبل از آنکه خشک شود به آکواریوم خود اضافه کنید یا ابر فیلتر آن یکی را درون فیلتر نو بگذارید و یا ابر قدیمی را در آب جدید بچلانید. این همان تخم گذاری برای باکتری های جدید است.

9- صرفنظر از نحوه سیکل کردن، در تمام مدت سیکل باید پمپ آب و پمپ هوا 24 ساعته کار کنند.

10- دمای بخاری اگر از سیکل با ماهی استفاده می کنید روی 24-26 درجه و اگر از سیکل بدون ماهی استفاده می کنید روی 27-28 درجه تنظیم شود.

بسیار خوب حال راه های سیکل کردن تانکر.

1- راه با استفاده از ماهی: درست است که گفتیم ماهیان در اثر غلظت بالای آمونیاک و نیتریت می میرند اما یک یا دو گونه ماهی پیش مرگ داریم که بسیار مقاوم هستند و در اکثر مواقع زنده میمانند گو اینکه اسرس زیاد تحمل خواهند کرد و عمر مفیدشان کم خواهند شد اما پیش مرگ، پیش مرگ است دیگر ! سر دسته این ماهی ها زبرا دبورا Zebra Debora است که شکل آن در اول پست آمده است. این ماهی بسیار کوچک است. بالغ آن حدود 1.5 تا 2 سانت بیشتر طول ندارد. رنگ قرمز یا آبی با خال های سفید و رگه های سفید در طول بدن خود دارد. من 20 عدد از آنها را گرفتم که برای دو تانکر کوچک بسیار زیاد بود. در واقع در هر کدام از تانکر ها حدود 3-4 عدد هم بیشتر از حد کفایت بود اما قبل از اینکه دو تانکرم سیکل را طی کنند باید آن دو غول بی شاخ و دم خانه مادر جان را هم آب گیری کنم پس با یک تیر دو نشان زدم. اول یکبار برای خرید وقت گذاشتم. دوم با تجمع زیاد ماهی ما استرس بیشتری به آنها وارد می شود و آنها که ضعیفتر هستند تلفات خواهند داد. که همین هم شد. سه عدد از آنها مردند. بیچاره ها. نمیدانستند دست یک پزشک اسیر شده اند که مرگ برای او امری عادی شده است !

بگذریم. در هر تانکر کوچک شما به دو تا سه عدد زبرا نیاز دارید نه بیشتر. روز اول به آنها غذا بسیار کم بدهید. این عادت ماهی هاست که وقتی محل زندگیشان عوض می شود به اصطلاح قهر می کنند (در واقع استرس دارند). از این پس سیکل خود به خود طی خواهد شد. شما باید روزی یک یا دو بار به آنها غذا بدهید و میزان غذا باید طوری تنظیم شود که مازادی در کف تانکر باقی نماند.

2- راه بدون ماهی - استفاده از غذای ماهی : به یاد داشته باشید که راه با ماهی زبرا کمی ضالمانه است. چون حتی ماهی مقاومی مانند زبرا هم شکنجه می شود. یکی از راه های سیکل کردن آکواریوم این است که بدون آنکه در آب ماهی داشته باشید روزی دو تا سه بار مقدار مناسبی غذای ماهی در آب بریزید. به یاد داشته باشید غذای ماهی یکی از منابع تولید آمونیاک در آب است. این روش دو مشکل عمده دارد : یکی اینکه میزان آمونیاک تولید شده در اب ثابت نبوده و متغیر و نا معین است. دوم آنکه بعد از پایان دوره تکمیل سیکل شما آکواریومی بسیار کثیف و انبوهی از غذای کف آکواریوم خواهید داشت که شما را وادار به سیفون کردن آب (با تعویض آب فرق دارد) به دفعات خواهد کرد.

3- راه بدون ماهی - استفاده از میگوی خوراکی خام : این هم مانند راه غذای ماهی است با این تفاوت که اولا بطور ثابت و منظم آمونیاک در آب آزاد می شود. دوما میتوان میگو ها را در جوراب نایلون زنانه گذاشت و در پایان دوره به راحتی از آب خارج کرد تا آکواریومی تمیز داشته باشید. معمولا یک بسته متوسط میگوی بسته بندی شده برای تانکری حدود 30-40 لیتر (مجموع دو تانکر کوچک شما، البته تقریبا) کافی خواهد بود.

4- راه شیمیایی - استفاده از آمونیاک خالص : این راه دقیق ترین، قوی ترین و سریع ترین راه سیکل کردن تانکر است اما نسبت به باقی راه های دیگر سخت تر، و پر هزینه تر است. در این راه شما به کیت سنجش آمونیاک هم نیاز خواهید داشت. روز اول حدودا برای هر 40 لیتر آب آکواریوم 5 قطره آمونیاک خالص (و نه ترکیبات دیگر که آمونیاک دارند) به آب اضافه کنید. پس از 1-2 ساعت با کیت میزان آن را در آب بسنجید. میزان مورد نیاز ما 3-5 ppm خواهد بود. اگر به این میزان نرسیده اید کم کم آمونیاک به آب اضافه کنید و میزان اضافه شده را به یاد داشته باشید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا آمونیاک آب به 3-5 ppm برسد. از این به بعد هر روز به همان اندازه روز قبل آمونیاک به آب بریزید. بعد از 4-7 روز تست نیتریت را استفاده کنید. احتمالا خواهید دید که نیتریت در آب زیاد شده و آمونیاک کم. به این کار ادامه دهید تا روزی که وقتی همان اندازه همیشگی آمونیاک به آب اضافه کردید بعد از دو ساعت هم نیتریت صفر گزارش شود هم آمونیاک. در این زمان سیکل کامل شده است.

5- راه همراه با گیاهان طبیعی: این راه بسیار پیچیده و سخت است. گیاهان هم آمونیاک را به عنوان غذا مصرف میکنند هم نیترات را. بنابراین تا زمانی که یک حرفه ای نشده اید و از تناسب میزان گیاه در آب با ماهیان درون آب اطلاعات کافی ندارید این راه را بکار نگیرید، به همین دلیل بود که گفتم فعلا اضافه کردن گیاه به آکواریوم را فراموش کنید. در این راه گیاه کاری کافی در آب می شود و تمام جمعیت مورد نظر ماهیان تزیینی آکواریوم خریداری می شود. میزان گیاه طوری تنظیم میشود که حتی روزهای اول هم آمونیاکی در آب باقی نمی ماند و همه آن به مصرف گیاهان می رسد. البته در این روش هم سیکل طی می شود و باکتری های مفید رشد می یابند اما محدوده زمانی آن بسیار متغیر است و میزان باکتری ها کمتر.

بسیار خوب من سیکل را طی کردم و آخرین تست من نیترات بسیار زیاد شاید حدود 50 ppm ، نیتریت صفر، آمونیاک صفر گزارش کرد. حالا چه؟

حالا باید حدود 50% آب آکواریوم را دور بریزید و جای آن آبی که با آب آکواریوم هم دما شده و کلر آن رفته پر کنید. برای این منظور باید از 24-48 ساعت قبل آب شیر را داخل دبه هایی پر کرده و بخاری با همان دمای آکواریوم درون آن قرار دهید. پس از آنکه آب اضافه شد غلظت نیترات را تست کنید حدودا زیر 25 ppm عالی است.

اگر از روش بدون ماهی استفاده میکردید، آکواریوم را در حین تخلیه آب سیفون هم بکنید تا آشغالهای کف از بین برود. بعد دمای دماسنج را تا اندازه مورد نیاز ماهی های آینده تانکر پایین بیاورید. اگر هنوز از دمای مورد نیاز مطمئن نیستید چیزی حدود 24-26 درجه برای اکثر ماهی ها مناسب است پس دماسنج را روی 25 تنظیم کنید.

اجازه دهید تانکر تا فردا صبح همینطور با پمپ آب و هوا و بخاری روشن به کار ادامه دهد.

تبریک میگویم. فردا صبح به مغازه بروید و یک یا دو ماهی دلخواه خود را بخرید و به تانکر اضافه کنید. به یاد داشته باشید که نباید کل جمعیت مجاز تانکر را به یکباره پر کنید چون این کار به باکتری های مفید فشار زیاد می آورد و حتی میتواند سیکل شما را نامتعادل کند. بهتر است هر 4-6 روز یکبار 2-3 ماهی جدید که دوست دارید را بخرید و به تانکر اضافه کنید. به این ترتیب حدود 1 ماه پس از پایان سیکل جمعیت تانکر به حداکثر مجاز می رسد و از آن به بعد حق ندارید به این تانکر ماهی دیگری اضافه کنید حتی اگر برای خرید آن دلتان آب شود و ریسه برود پس در انتخاب رنگ، گونه و شکل ماهی هایی که میخرید دقت کنید و عجله نداشته باشید. پیرهن تن که نیست پدر جان تند تند عوضش کنید !

لینک به دیدگاه

نشانه ی بيماری: از دست دادن اشتها

عامل بيماری: يک مشكل محيطی، ماهی كه به تازگی اضافه شده است خوردن اغلب غذا ها به جز غذاهای زنده را رد می كند.

درمان: شايد به خاطر شرايط بد آب و وجود آوره ی زياد باشد. مقدارب از آب آكواريوم را تعويض نماييد. همچنين ممكن است به خاطر استرس بوده باشد. با ماهی های خود مهربان تر باشيد.

 

نشانه ی بيماری: كرک هايکی پنبه ای شكل بر روی بدن.

عامل بيماری: قارچ ها( قارچ دهان )

درمان: در صورت مشاهده ی این بیماری می توانید از دارو های قارچ کش چون “مالاشیت گرین” و حمام نمک استفاده کنید.( ۱ قاشق چایخوری برای هر ۴ لیتر آب )

 

نشانه ی بيماری: لکه های سفید کوچک بر روی بدن سر و باله ها.

عامل بيماری: سفیدک( ایک )

درمان: بیماری ای بسیار مطرح( خصوصا در آکواریوم های جدید )روش های مختلفی برای جلوگیری از انتشار آن وجود دارد که بهترین آن استفاده از نمک است( ۱ قاشق چایخوری به ازای هر ۴ لیتر آب ).

 

نشانه ی بيماری: فرسایش در غشای نرم باله ها.

عامل بيماری: دم خوره، فاسد شدن باله ها.

درمان: قبل از بروز عفونت ثانوی درمان را شروع کنید. عفونت ثانوی بعد از چند روز قسمت اعظم باله ها را از بین می برد. برای درمان می توانید از آنتی بیوتیک ها به همراه حمام نمک استفاده کنید.

 

نشانه ی بيماری : ظاهر شدن پرده ای نسبتا سفید بر روی چشم ماهی

عامل بيماری: کیفیت بد آب، وجود کلرین در آب.

درمان:
کیفیت بد آب: تعویض منظم آب از جمله احتیاجات ماهی ها هستند.
وجود کلر:از داروی ضد کلر قبل از قرار دادن ماهی در تانک استفاده کنید و یا مدت ۲۴ ساعت بعد از پر کردن تانک ماهی ها را بدان منتقل کنید.

 

نشانه ی بيماری: ماهی ها در کف آکواریوم نفس نفس می زنند. در اطراف آبشش ها رگه های قرمزی به چشم می خورد.

عامل بيماری: به احتمال زیاد به خاطر کمبود اکسیژن و یا نوعی بیماری آبششی.

درمان: اگر ماهیان زیادی دارید پمپ هوا کارساز خواهد بود. به اندازه ی کافی اکسیژن در اختیار ماهی ها قرار دهید.در مورد بیماری آبششی اطلاعاتی در دسترس نمی باشد.

 

نشانه ی بيماری: ماهی جديد شما بدون هيچ گونه نشانه ی بيماری مرده است.

عامل بيماری: “علايم تانک جديد”

درمان: افزودن ماهی به تانک گرم جديد می تواند ماهی را شكه كند و در بعضی مواقع مهلک باشد.

 

نشانه ی بيماری: کرم هایی از آبشش ماهی آویزان شده اند و ماهی دائم نفس نفس می زند.

عامل بيماری: کرم آبشش    Dactylogyrus

درمان: یکی دیگر از انگل ها می باشد.از دارو های ضد انگل طبق دستور استفاده کنید.

 

نشانه ی بيماری: قرمز شدن پوست، یا پدیدار شدن نقاط قرمز بر روی باله ها

عامل بيماری: ویروس، زخم، عفونت باکتریالی

درمان: ویروس ها تنها توسط میکروسکوپ قابل مشاهده هستند و بیناری ای علاج ناپذیر اس و لی می توانید در مراحل اولیه از آنتی باکتری ها و یا حمام نمک طولانی مدت استفاده کنید.( ۳-۵ گرم برای هر لیتر برای مدت چند روز )

 

نشانه ی بيماری: باله ها سیخ ایستاده اند و ماهی پف کرده است.

عامل بيماری: استسقا( آب آوردن شکم )  

درمان: به نظر می رسد که مربوط به عفونت های باکتریایی باشد. ولی هیچ درمانی در مورد آن وجود ندارد.

 

نشانه ی بيماری: کرم های کوچکی چون انگل ها ار ماهی ها آویزان هستند و ماهی مدام خود را به سنک های داخل آکواریوم می مالد.

عامل بيماری: کرم های لنگری( Lernea )

درمان: ممکن است تعداد زیادی از انگل ها در اطراف ماهی ها و در تانک شما موجود باشد. می توانید از داروی ضد انگل و یا نمک استفاده کنید.

 

نشانه ي بيماری: رنگ قسمتی از پوست بدن ماهی کدر تر شده است.

عامل بيماری:  تولید بیش از حد بلغم

درمان: این بیماری توسط فقدان برخی مواد معدنی ظاهر می گردد. سعی کنید از ریز مغذی ها و ویتامین های گروهB استفاده کنید.

لینک به دیدگاه
  • 2 ماه بعد...

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...