رفتن به مطلب

معیارهای مکانیابی ایستگاه آتش نشانی


ارسال های توصیه شده

در این تاپیک سعی می کنم، معیارهای مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی را از منابع مختلف فارسی و انگلیسی گردآوری کنم و بنویسم تا مرجع خوبی برای کسایی باشه که میخوان روی مکانیابی ایستگاه آتش نشانی کار کنن. که البته تاپیک به مرور تکمیل میشه و دوستان دیگه هم می تونن با گفتن معیارها از منابعی که میشناسن، تو تکمیل کردن بهتر این تاپیک مشارکت کنن. :a030:

در مقاله ای که توسط مرضیه خان احمدی، علیرضا وفایی نژاد، مهدی عربی و هانی رضائیان در نشریه سپهر تحت عنوان مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی با استفاده از تلفیق منطق Fuzzy و AHP در محیط GIS (مطالعه موردی: ناحیه 1 منطقه 10 تهران) انجام گرفته، معیارهای مکانیابی رو اینطور در نظر گرفتن:

1- دسترسی (فاصله از معابر): اولویت قرارگیری ایستگاه های آتش نشانی در نزدیکی معابر درجه یک و دو هست:

معابر درجه 1: خیابان های شریانی درجه یک و با عرض بالای 30 متر
معابر درجه 2: خیابان های شریانی درجه دو و با عرض بین 20 تا 30 متر
معابر درجه 3: خیابان های جمع و پخش کننده و با عرض بین 10 تا 20 متر

2- تراکم جمعیت: نزدیکی ایستگاه های آتش نشانی به مراکز با تراکم جمعیتی بالاتر بهتر هستش.

3- اندازه قطعه زمین: مساحت متوسطی که برای ساخت ایستگاه آتش نشانی مناسب دونسته شده، بین 1000 تا 3000 متر مربع هست.

4- همسایگی های سازگار: خب قطعاً کاربری هایی که مثلاً با ایجاد ترافیک مانع خدمت رسانی سریع آتش نشان ها میشن، به عنوان کاربری های ناسازگار هستن که تو این مقاله مراکز، آموزشی، درمانی و مذهبی به عنوان کاربری های ناسازگار ذکر شدن.

5- همسایگی های سازگار: در کنار همسایگی های ناسازگار، یه سری کاربری ها هم به عنوان کاربری های سازگار هستن که در واقع شامل کاربری هایی میشن که احتمال آتش سوزی بالایی دارن و یا در اثر آتش سوزی صدمات جانی و مالی بیشتری رو وارد میکنن. از جمله این کاربری های سازگار تو این مقاله پمپ بنزین ها، کاربری مسکونی، کاربری تجاری، تأسیسات حمل و نقل و انبارها، کاربری های اداری و دولتی، صنعتی و کارگاهی و همینطور مراکز تاریخی و فرهنگی و توریستی و ... نام برده شدن.

و اما در کنار این معیارها محدوده خدمات رسانی ایستگاه های آتش نشانی موجود هم مورد اهمیت هست که باید در فاصله زمانی 3 تا 5 دقیقه به محل حادثه برسن. یعنی تا محدوده ای که ماشین های آتش نشانی یک ایستگاه بتونن تو فاصله زمانی 3 تا 5 دقیقه برسن، به عنوان محدوده خدمات رسانی اون ایستگاه شناخته میشن و ایستگاه جدید تو خارج از این محدوده و جایی می تونه قرار بگیره که مابقی محدوده رو پوشش بده.

برای این منظور تو این مقاله نوع خیابان از نظر ماهیت (بزرگراه، خیابان اصلی، فرعی، کوچه)، یکطرفه یا دوطرفه بودن مسیر حرکت در خیابان، طول خیابان، سرعت متوسط ماشین های آتش نشانی و مدت زمان طی مسیر آن خیابان، به عنوان داده هایی در نظر گرفته شدن که با تحلیل شبکه با این داده ها، فاصله زمانی 3 تا 5 دقیقه ایستگاه های موجود بدست اومدن. طبیعتاً محدوده هایی که تحت پوشش خدمات رسانی ایستگاه های آتش نشانی کمتری هستن، اولویت بالاتری رو دارن.

در مجموع با روی همگذاری این معیارها و با تلفیق روش AHP و فازی، مکانیابی ایستگاه آتش نشانی رو در 5 سطح از بسیار نامناسب تا بسیار مناسب روی نقشه نشون دادن.

این مقاله رو از پیوست می تونید دانلود کنید.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مقاله بعدی مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی شهر ارومیه با استفاده از GIS و AHP هست که توسط محمدرحیم رهنما و احمد آفتاب تهیه شده و معیارهای درنظر گرفته شده تو این مقاله بیان میشه.

معیارها بسیار مشابه با مقاله قبلی هستش.

تعیین محدوده تحت پوشش ایستگاه های موجود با روش تحلیل شبکه (network analyst) که فاصله 3 تا 5 دقیقه که استاندارد جهانی هست رو در نظر گرفته و معیارهای زیر رو بیان کرده:

تراکم جمعیت: تراکم بالاتر اولویت بیشتری رو داره و طبق استاندارد جهانی هر 50000 نفر جمعیت، یک ایستگاه آتش نشانی نیاز دارن.

 دسترسی: برای مبحث دسترسی، خیابون هایی که یکطرفه هستن یا خیابان هایی که وسایل نقلیه سنگین و کندرو از اونها عبور میکنه رو نامناسب میدونه. در عوض قرارگیری کنار بزرگراه ها یا نزدیک تقاطع های اصلی از عوامل مثبت هستن.

کاربری اراضی (همجواری مناسب و نامناسب): پرحادثه ترین کاربری که از اهمیت بیشتری برخوردار هست رو کاربری های مسکونی در نظر گرفته و بعد از اون کاربری های تجاری و تولیدی. در مقابل کاربری های خدمات شهری مثل بیمارستان ها، مدارس و ادارات دولتی رو که تو ساعاتی از روز با پیک ترافیک مواجه هستن رو نامناسب میدونه. البته در کل کاربری اداری رو در کنار کاربری مسکونی و تجاری به عنوان کاربری مناسب تلقی می کنه. و کاربری های آموزشی، بهداشتی - درمانی و مذهبی رو همجواری نامناسب می دونه.

تو این مقاله ابتدا یه سری نقاط پیشنهادی براساس تحلیل شبکه انتخاب شدن، و بعدش این معیارها در نقاط پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفتن.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مقاله بعدی با عنوان مکانیابی ایستگاه های آتش نشانی با استفاده از GIS (مطالعه موردی: منطقه 17 شهر تهران) هست که توسط مهتاب محمودی و موسی فلاح خورسند تهیه شده و در مجله نخبگان علوم و مهندسی به چاپ رسیده.

این مقاله 5 معیار اصلی رو در نظر گرفته که اینا بود:

شعاع پوششی: 1.25 کیلومتر شعاع پوشی هر ایستگاه آتش نشانی رو در نظر گرفته.

جمعیت: که به ازای هر 50000 نفر یه ایستگاه آتش نشانی لحاظ کرده.

شبکه ترافیک: که درواقع عرض معبر و فاصله از تقاطع رو لحاظ کرده.

کاربری اراضی: کاربری های صنعتی و انبارها، تجاری و مسکونی رو اولویت بالاتری برای نزدیکی به ایستگاه آتش نشانی در نظر گرفته.

کیفیت ساختمان ها: که سه سطح کاملاً فرسوده، تقریباً فرسوده و متعادل رو در نظر گرفته و قطعاً نزدیکی به بافت های فرسوده اولویت بالاتری هم داره.

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 3 سال بعد...

این هم یه گزارشی با عنوان ضوابط مکان‌گزینی ایستگاه‌های آتش‌نشانی هست که توسط سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور در سال 1384 منتشر شده و به صورت PDF در 54 صفحه از پیوست می‌توانید دانلود کنید.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...