رفتن به مطلب

اقدامات علاقه مندان به خرید سهام یا پذیره نویسان در شرکت سهامی عام


nire

ارسال های توصیه شده

ماده 12 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 تکلیف علاقه مندان به خرید سهام را معین کرده است و چنین آورده است :

” ظرف مهلتی که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده است علاقه مندان به بانک مراجعه و ورقه ی تعهد سهام را امضا و مبلغی را که نقداَ باید پرداخت شود تادیه و رسید دریافت خواهند کرد “.

 

 

با توجه به ماده 12 قانون یاد شده علاقه متدان به خرید سهام شرکت سهامی ظرف مهلتی که در اعلامیه پذیره نویسی معین شده ایت باید اقدامات ذیل را انجام دهند :

1- مراجعه به بانک

2- امضاء ورقه تعهد سهام

3- تادیه نقدی مبلغ که باید پرداخت شود.

4- دریافت رسید پرداخت.

اعلامیه پذیره نویسی عبارت از پیشنهادی از طرف موسسات به پذیره نویسان احتمالی برای تعهد سرمایه شرکت است. این اعلامیه در روزنامه رسمی و جراید مهم درج می گردد و معمولاَ در یک نسخه از آن به اداره ثبت شرکت ها یا هر مقامی که برای ثبت شرکت ها در نظر گرفته شده ارسال می گردد و یک نسخه از آن در معرض دید علاقه مندان در بانکی که تعهد به سهام گردیده الصاق می گردد. این اعلام پذیره نویسی به نحو ایجاب است یعنی پیشنهادی از جانب موسسین که علاقه مندان به پذیره نویسی اگر به ایجاب راضی باشند و ورقه تعهد سهام را امضاء کنند به منزله قبول است و با دریافت رسید مبلغ تادیه شده روند قبول خود را به اتمام رسانده اند.

 

 

ورقه تعهد سهم

ورقه به معنای برگه است، ورقه تعهد سهم همان برگه ای است که علاقه مندان به خرید سهام در شرکت های سهامی تعهد می نمایند وظایفی را که پس از امضاء ورقه به آن ها محول شده عمل نمایند. ورقه تعهد سهم ورقه ای است که معرف میزان سهامی است که علاقه مندان قصد دارا شدن آن را دارند. از آثار این ورقه این است که پذیره نویس متعهد می گردد مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت به حساب تعیین شده پرداخت نماید.

مطابق ماده 13 لایحه اصلاح قسمتی از قانون تجارت مصوب 1347 ورقه تعهد سهم باید مشتمل بر نکات ذیل باشد :

 

 

نام و موضوع و مرکز اصلی و مدت شرکت

سرمایه شرکت

شماره و تاریخ اجازه ی انتشار اعلامیه پذیره نویسی و مرجع صدور آن

تعداد سهامی که مورد تعهد واقع می شود و مبلغ اسمی آن و همچنین مبلغی که از آن بابت نقدا در موقع پذیره نویسی باید پرداخت شود.

نام بانک و شماره حسابی که مبلغ لازم توسط پذیره نویسان باید به آن حساب پرداخت شود.

هویت و نشانی کامل پذیره نویسی

قید این که پذیره نویس متعهد است مبلغ پرداخت نشده سهام مورد تعهد را طبق مقررات اساسنامه شرکت پرداخت نماید.

توضیح این که ورقه تعهد سهم در دو نسخه تنظیم و با قید تاریخ به امضای پذیره نویس یا قائم مقام قانونی او رسیده و نسخه اول نزد بانکی که برای پرداخت مبلغ نقدی حساب باز شده نگاهداری می شود و نسخه دوم با قید این که پذیره نویس رسید پرداخت وجه را دریافت کرده به پذیره نویس تسلیم می شود. رسید ورقه تعهد سهم باید دارای مهر و امضای بانک دریافت کننده وجه باشد. امضای ورقه تعهد سهم به خودی خود مستلزم قبول اساسنامه شرکت و تصمیمات مجامع عمومی صاحبان سهام می باشد.

پس از گذشتن مهلتی که برای پذیره نویسی معین شده است و یا در صورتی که مدت تمدید شده باشد بعد از انقضای مدت تمدید شده موسسین حداکثر تا یک ماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی و پس از احراز اینکه تمام سرمایه ی شرکت صحیحاَ تعهد گردیده و اقلاَ سی و پنج درصد آن پرداخت شده است تعداد سهام هر یک از تعهد کنندگان را تعیین و اعلام و مجمع عمومی موسس را دعوت خواهند نمود.

قانونگذار در پذیره نویسی مدتی را به رسمیت شناخته است تا اولاَ آغاز پذیره نویسی معین باشد تا کسانی که علاقه مند هستند در شروع پذیره نویسی پیش قدم باشند و قبل از تراکم جمعیت مراجعه کنندگان بتوانند در وقت خود صرفه جویی کنند و ثانیاَ باید پایان آن مشخص باشد تا کسانی بعداَ ادعا ننمایند که قصد ارائه قبول خود به ایجاب موسسین به وسبله پذیره نویسی را داشته اند و حق ایشان تضییع گردیده است.

موسسین پس از انجام اقدامات اولیه و صدور مجوز توسط اداره ثبت شرکت ها و دعوت پذیره نویسان به امضاء ورقه تعهد سهم پس از مهلتی که برای پذیره نویس معین شده یا پس از انقضاء مدت تهدید شده باید اقدامات ذیل را انجام دهند.

1- حداکثر تا یک ماه به تعهدات پذیره نویسان رسیدگی نمایند.

2- احراز این که تمام سرمایه شرکت صحیحاَ تعهد گردیده است.

3- تعیین تعداد سهام هر یک از تعهد کنندگان پس از احراز این که تمام سرمایه شرکت صحیحاَ تعهد گردیده است و اقلاَ سی و پنج درصد آن پرداخت شده است.

4- اعلام تعیین تعداد سهام هر یک از تعهد کنندگان

5- دعوت مجمع عمومی موسس

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...