Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 29 اسفند، ۱۳۹۶ مقاله کاربرد رویکرد توسعه حمل و نقل محور (TOD) در برنامه ریزی کاربری زمین های شهری (نمونه مطالعه: ايستگاه مترو صادقيه) در مجله برنامه ريزي و آمايش فضا (مدرس علوم انساني) دوره 14 , شماره 3 (پياپي 67)، پاییز 1389 به چاپ رسیده. چکیده آمار جهاني نشان مي دهد در دهه هاي اخير، روند رو به گسترشي از سکونت جمعيت در نواحي شهري در حال جريان است. وجود ايستگاه هاي مترو به عنوان ميدان جاذبه اي عمل مي کند که به رشد انواع کاربري ها در محدوده پيرامون و حوزه نفوذ ايستگاه ها منجر مي شود. به دليل نبود برنامه ريزي، اين رشد به آشفتگي محيطي و نداشتن کارايي بهينه انواع کاربري ها جهت ارايه خدمات مي انجامد. رويکرد اساسي براي سامان دهي کاربري زمين ها، رويکرد توسعه حمل و نقل محور است. بدنه اصلي اين رويکرد از خطوط حمل و نقل تشکيل شده است که بر جابه جايي جمعيت و خدمات تاثير زيادي دارد. در امتداد اين مسير کاربري هاي مسکوني و تجاري با تراکم هاي بالا قرار مي گيرد. هدف اين پژوهش، برنامه ريزي کاربري زمين ها با رويکرد توسعه حمل و نقل محور است. بنابراين، پس از بررسي رويکردهاي تلفيق کاربري زمين ها و حمل و نقل شهري، با استفاده از نرم افزار GIS اطلاعات مربوط به نحوه استفاده از زمين ها، استخراج و تحليل شده است. بر اين مبنا و بر اساس مدل تصميم گيري MCDM و بررسي سه متغير و ده معيار اثرگذار در چهار سطح، نتايج نشان مي دهد معيار ارتقاي حمل ونقل عمومي و زيرمعيارهاي افزايش فضاي سبز و افزايش بهره اقتصادي به عنوان اولويت هاي برگزيده، انتخاب و بر اساس آن برنامه ريزي کاربري زمين ارايه شده است. كليد واژه: مترو، توسعه حمل و نقل محور، مجتمع ايستگاهي، برنامه ريزي كاربري زمين ها، حمل و نقل شهري نویسندگان: رفيعيان مجتبي, عسگري تفرشي حديثه, صديقي اسفنديار دانلود مقاله لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده