EN-EZEL 13039 اشتراک گذاری ارسال شده در 2 تیر، ۱۳۸۹ بوئينگ ( Boeing ) (1) تهيه كننده : محمود كريمي شروداني منبع : راسخون خلاقيت و خطرپذيري ويليام بوئينگ آنقدر بود كه براي تحقق روياهاي برادران رايت دست به اقدام مهمي بزند و حدود يك قرن پيش، شركت هواپيمايي بوئينگ را تاسيس كند. هنر و ظرفيت رهبري او نيز آنچنان بود كه با حضور مستقيم دو دهه در شركت، زمينههاي توسعه آن را چنان فراهم آورد كه امروز بوئينگ به بزرگترين و برترين توليدكننده هواپيماهاي تجاري و دومين شركت بزرگ در زمينه صنايع دفاعي و پيشروترين شركت در طراحي و ساخت موشكها و ماهوارهها و سفينههاي فضايي تبديل شود. دستيابي به جايگاه 28 در جمع پانصد شركت برتر جهاني و حفظ اقتدار يك قرن حاكميت در صنعت هوايي و نفوذ به بيش از 90 كشور جهان و تامين 75 درصد هواپيماهاي مسافربري جهان، كارنامه درخشاني است كه ويليام بوئينگ سنگ بناي اوليه آن را نهاد و اكنون پس از فراز و نشيب يكصد ساله و پشت سر گذاشتن دو جنگ جهاني، جيمز مك نرني با سابقه درخشان مديريتي، سكان هدايت شركت را در دست گرفته است. گرچه حوزه فعاليت بوئينگ در صنايع هواپيمايي تجاري تا سيستمهاي دفاعي را دربرميگيرد و حتي در همكاري نزديك با سازمان فضايي آمريكا (ناسا) طراحي و ساخت شاتلها و سفينههاي فضايي را نيز شامل ميشود، اما مديرعامل فعلي شركت از حضور تدريجي رقيبي به نام ايرباس در حوزه هواپيماهاي تجاري نميتواند خوشحال باشد. بوئینگ (به انگلیسی: Boeing) یک شرکت هوافضا و دفاعی آمریکایی است. این شرکت بزرگترین صادرکنندهٔ آمریکا است و پس از ایرباس دومین شرکت بزرگ سازنده هواپیما در جهان میباشد. مرکز این شرکت در شیکاگو است و در سیاتل شعبه مهمی دارد. شرکت بویینگ با ناسا در طرحهای فضایی متعددی شراکت دارد. مرکز شرکت بوئینگ در شیکاگو این شرکت در سال ۱۹۱۶ تاسیس شد و امروزه نزدیک به ۱۵۹۰۰۰ نفر در استخدام دارد. همچنین بوئینگ در لیست پانصد شرکت بزرگ آمریکا(فورچون ۵۰۰) قرار دارد. حوزه فعاليت بوئينگ، اولين و بزرگترين شركت هواپيمايي جهان در ساخت هواپيماهاي تجاري و دومين شركت بزرگ در ساخت سيستمهاي دفاعي جهان است. حوزه فعاليت بوئينگ، محدوده گستردهاي از سيستمها، محصولات و خدمات فضايي و دفاعي را در زمينه طراحي، توليد و پشتيباني هواپيماهاي تجاري، جنگندهها، بمبافكنها، موشكها، سفينههاي فضايي، ماهوارهها، جنگ افزارها و فناوريهاي مختلف نظامي و دفاعي در برميگيرد. پنج حوزه اصلي فعاليت بوئينگ عبارتاند از: 1. هواپيماهاي تجاري عمدهترين محصولات تجاري در اين زمينه، خانواده هواپيماهاي مسافربري سري 7 از 707 تا 787 است. حدود 12 هزار هواپيماي تجاري يعني مسافربري و باربري در جهان وجود دارد كه 75 درصد آن متعلق به بوئينگ است. 2. سيستمهاي دفاعي يكپارچه طراحي، مونتاژ و پشتيباني سيستمهاي دفاعي و توليد انواع هليكوپترها و جنگندههاي نظامي در اين حوزه قرار ميگيرد. 3. گروه مهندسي، فناوري و عمليات اين گروه يك پشتوانه قوي براي سازمان فضايي آمريكا است كه در جهت طراحي و ساخت و عمليات شاتلهاي فضايي و ايستگاه بينالمللي فضايي فعاليت ميكند. به طور كلي اين حوزه، از واحدهاي كسب و كار بوئينگ پشتيباني ميكند و استراتژي رشد را در جهان با فراهم آوردن افراد، فناوريها، فرايندها و عملكردهاي مناسب در زمان مناسب و مكان مناسب در سطح شركت فراهم ميآورد. 4. شركت سرمايهگذاري بوئينگ در جهت فراهم آوردن و تسهيل عمليات بانكي و پشتوانه واحدهاي كسب و كار اصلي در زمينه تجاري و دفاعي، اين شركت تاسيس شده است. 5. گروه خدمات بوئينگ اين گروه به واحدهاي كسب و كار بوئينگ امكان ميدهد تا بر رشد سودآور تمركز كنند؛ چرا كه تمامي خدمات زيرساختي شامل خدمات تسهيلاتي، پرسنلي، جذب و استخدام، برنامههاي رفاهي، ايمني، آتشنشاني، عمليات كارگاهي، حمل و نقل و نظير آن را فراهم ميسازد. مدل مديريتي بوئينگ رهبري و توسعه آن جزء ارزشها و فعاليتهاي اصلي شركت است. در مدل مديريتي شركت بوئينگ بر پيشبرد عملكرد از طريق رشد و توسعه بهرهوري و رهبري تاكيد شده است. شركت داراي يك مركز رهبري است كه رويكرد توسعه رهبري در آنجا مدون و عرضه ميشود. اين رويكرد عبارت است از: - نهادينه سازي ارزشهاي بوئينگ و فرهنگ يكپارچه شركت - تمركز بر مهارتهاي كسب و كار و رهبري. - پشتيباني اهداف استراتژيك كسب و كار، از طريق آموزش، مربيگري و ارزيابي عملكرد - انجام اقدامات چالشي در كسب و كار و اخذ و تحليل بازخور در مركز رهبري شعار شركت در زمينه توسعه رهبري اين است: با رشد رهبران، بوئينگ رشد ميكند. استراتژيها؛ شايستگيهاي اصلي بوئينگ تاكيد استراتژيهاي اصلي شركت بر اين موارد است: - استراتژيهاي رشد جهاني - اهداف و عملكرد مالي - به شراكت گذاشتن بهترين عمليات، فناوريها و توسعه بهرهوري - توسعه رهبري - اخلاق. شايستگيهاي اصلي بوئينگ عبارتاند از: - تمركز بر فهم و درك دانش مشتريمدار - پيگيري مستمر براي درك، پيشبيني و مسئول بودن در برابر نيازهاي مشتريانمان - يكپارچگي سيستمها در مقياس بزرگ - شركت ناب (بيريخت و پاش). تمامي شركت بايد واجد عمليات بيريخت و پاش باشد كه مشخصه آن، استفاده كارا از داراييها، موجوديها، مديريت تامين كنندگان، زمان كم چرخه فعاليتها، كيفيت بالا و هزينههاي كم حمل و نقل است. فرهنگ و ارزشهاي سازماني بوئينگ بر اين باور است كه موفقيت آينده او براساس استراتژيهاي سهگانه زير استوار است: - اجراي راستين كسب و كار اصلي - به كارگيري نقاط قوت در محصولات و خدمات جديد - گشايش صفها و مرزهاي جديد. براي به عمل درآوردن اين استراتژي، ما توجه ميكنيم كه امروز كجا هستيم و فردا ميخواهيم كجا باشيم. جايگاه ارزشها در بوئينگ بسيار حساس است. مديران و كاركنان متعهد هستند كه ارزشهاي اصلي را تنظيم كنند، يعني نه تنها تعريف كنند كه چه كسي هستند، بلكه به عنوان راهنما، كمك و خدمت كنند، تا شركت به جايي برسد كه همه دوست دارند. آنها هر روزه با اين ارزشها حقيقتا زندگي ميكنند. اين ارزشها عبارتاند از: - پيشرو بودن ما در حوزههايي همچون: توسعه مهارتهاي رهبري تيم بوئينگ در هر سطح، عملكرد مديريت، طراحي، ساخت و پشتيباني محصولات و نتايج مالي پيشرو خواهيم بود. - درستي ما بالاترين استانداردهاي اخلاقي را به كار ميبريم و در تعهدمان صداقت داريم. - كيفيت كيفيت مستمر در هر كاري كه انجام ميدهيم. - رضايت مشتري رضايت مشتري اصل اساسي براي موفقيت ماست. نيل به اين هدف مستلزم آن است كه بفهميم مشتري چه ميخواهد. - همكاري با يكديگر ما به طور مستمر ياد مي گيريم و ايدهها و دانش را تسهيم مي كنيم و كارهاي مشترك را در هر سطح و هر فعاليت در شركت تشويق مي نماييم. - تيم درگير و متنوع ما به مهارتها و قوت تيم متنوع خود ارزش مي نهيم. محيطي را فراهم ميآوريم كه افراد را قادر سازد در كار خود و تصميمگيري و پيشرفت اهداف مشترك كسب و كار، مشاركت كنند. - شهروند سازماني خوب بوئينگ معتقد است، شهروندي و نوعدوستي جزئي از DNA آنهاست. بدين لحاظ آنها در فراهم آوردن يك محيط كار امن و محافظت از محيط زيست عمل ميكنند. - افزايش ارزش سهامداران كسب و كار ما به توليد سود، افزايش رضايت مشتري و افزايش ارزش سهامداران منجر مي شود. منابع انساني بيش از 159 هزار كاركنان شركت، در آمريكا و 70 كشور دنيا فعاليت مي كنند. از اين تعداد حدود 40 درصد در بخش هواپيماهاي تجاري، 44 درصد در بخش سيستمهاي دفاعي و بقيه در ساير حوزهها مشغول به فعاليت هستند. شركت بوئينگ جامعترين و بزرگترين آموزشهاي هوايي را چه در زمينه تعمير و نگهداري و چه كاركنان پرواز، در بازار هواپيماهاي 100 صندلي و بالاتر ارائه ميدهد. فروش شركت بوئينگ در سال 2007 با فروش 5/61 ميليارد دلاري و سود 2/2 ميليارد دلاري در جايگاه 28 در ميان پانصد شركت برتر جهان قرار داشت. فروش هواپيماهاي بوئينگ بيش از 90 كشور دنيا را پوشش مي دهد. 70 درصد هواپيماهاي تجاري توليدشده به خارج از آمريكا فروخته ميشود. 75 درصد هواپيماهاي تجاري دنيا نيز توسط بوئينگ تأمين مي شود. حدود نيمي از فروش شركت به حوزه هواپيماهاي تجاري برميگردد. شركت بوئينگ با 22 هزار تأمين كننده جهاني قرارداد دارد و خود بزرگترين پيمانكار سازمان فضايي آمريكا است. مديرعامل مديرعامل كنوني شركت، جيمز مك نرني 58 ساله است و از سال 2001 به عنوان عضو هيئت مديره و از 2005 به عنوان مديرعامل مشغول به كار شده است. سابقه مديريتي مك نرني بسيار درخشان است. او همچون بنيانگذار شركت، ويليام بوئينگ، دانشآموخته دانشگاه ييل است و MBA را از دانشگاه هاروارد اخذ كرده است. او 19 سال در جنرال الكتريك مشغول به كار بود و قبل از پيوستن به بوئينگ، مديرعامل شركت 3M بود. او كاركنان را منبع اصلي قدرت بوئينگ مي داند و بر اين باور است كه ديدگاههاي متنوع آنان در توليد خلاقانه محصولات به شركت كمك مي كند؛ شركتي كه همه با تعهد بر توسعه مستمر در آن گردآمده اند. تاريخ شركت از لحاظ سير تاريخي، تاریخ شرکت بوئینگ را میتوان به چند برهه تقسیم کرده و بررسی کرد. پیش از دهه ۱۹۵۰ مدل اولين هواپيماي بوئينگ در B&W در موزه آينده پرواز ویلیام ادوارد بوئینگ در اکتبرسال 1881 در دترویت بدنیا آمد. بعد از فارغالتحصیلی از دانشگاه یل در سال 1904 در واشنگتن وارد تجارت چوب شد و به دلیل علاقهای که به پرواز داشت، به صورت سرگرمی به هوانوردی روی آورد و تا سال 1911 زیر نظر گلنمارتین به یادگیری پرواز پرداخت. وی معتقد بود در آینده از هواپیما به عنوان وسیلهای برای سفر استفاده میشود. این شرکت در سیاتل، در ایالت واشنگتن توسط ویلیام .ای بوئینگ در ۱۵ ماه ژوئیه سال ۱۹۱۶، تحت عنوان «شرکت محصولات و تولیدات هوایی اقیانوس آرام» طبق برنامه قبلی ۱۵ ژوئن سال ۱۹۱۶ با اولین پرواز یکی از دو B&W هواپیمای دریایی ساخته شده با کمک جرج کونراد وسترولتس مهندس ملوان ایالات متحده آمریکا تشکیل شد. در ۹ ماه مه سال ۱۹۱۷ این شرکت به عنوان «شرکت هواپیمایی بوئینگ» ثبت شد. ویلیام . ای. بوئینگ ، تحصیلات خود را در دانشگاه یله تمام کرده بود و در اول در صنعت چوب بری کار میکرد که در آن کار ثروتمند شد و اطلاعاتی درباره چوب و ساختار آن کسب کرد.این اطلاعات و معلومات ارزش خود را در طراحیهای و مونتاژ هواپیماها ثابت کرد و نشان داد. در سال ۱۹۲۷، بوئینگ خط هوایی دایر کرد که به اسم حمل و نقل هوایی بوئینگ (BAT) نامیده میشد.یک سال بعد BAT به عنوان "حمل و نقل هوایی اقیانوس آرام" معروف شد و با شرکت هواپیمایی بوئینگ به صورت یک کمپانی ادغام شدند. این شرکت در سال ۱۹۲۹ اسم خود را به هواپیماسازی ایالات و اتحادیه حمل و نقل عوض کرد و رعایت اصول پرات & وایتنی،استانداردهای هامیلتون استانداردهای صحیح شرکت هامیلتون و چانس ووگت را لازم دانست. سپس هواپیمایی ایالات، شرکت حمل و نقل هوایی ملیرا در سال ۱۹۳۰ خریداری کرد..قانون پست هوایی (مصوب ۱۹۳۴ که بودن خطوط هوایی و سازندگان و تولید کنندگان را تحت چتر یک اتحادیه قدغن میکرد)، باعث شد که این شرکت به سه شرکت کوچکتر تقسیم شود- شرکت هواپیمایی بوئینگ، خطوط هوایی ایالات واتحادیه هواپیمایی ایالات و تکنولوژیهای ایالات. در نتیجه ویلیام بوئینگ سهام خود را فروخت. بعد از مدت کوتاهی، یک قرارداد با شرکت خطوط هوایی جهانی پان امریکن، (Pan Am) به انجام رسید و تولید و ساخت شناورهای هوایی را آغاز و توسعه داد که برای حمل مسافر از راهها و فضاهای بالای اقیانوسها و قارهها استفاده شود. اولین پرواز بوئینگ ۳۱۴( بوئینگ ۳۱۴ ملخ دار ) در ماه ژوئن سال ۱۹۳۸ بود . آن بزرگترین هواپیمای غیر نظامی در زمان خود بود که ظرفیت ۹۰ مسافر را در پرواز روزانه و ۴۰ مسافر را در پرواز شبانه داشت. یک سال بعد، اولین پرواز مسافری منظم از ایالات متحده آمریکا به انگلستان بکار افتاد. در نتیجه بتدریج راههای هوایی دیگری باز شدند که بزودی شرکت پان امریکن توانست با بوئینگ ۳۱۴ به فواصل و مسافتهایی در سراسر جهان پرواز کند. در سال ۱۹۳۸ شرکت بوئینگ کار برروی هواپیمای بوئینگ ۳۰۷را تکمیل کرد. این اولین هواپیمای حمل و نقل با کابین دارای فشار بود و این هواپیما قابلیت پرواز درارتفاع جغرافیایی ۲۰۰۰۰ فیت که بالاتر از محل بیشتر آشفتگیها وتغییرات و تحولات جوی میباشد ، داشت. در طی جنگ جهانی دوم بوئینگ تعداد بیشمار و بسیار زیادی ازبمب افکنها را تولید کرد. بسیاری از کارگران آن زنان بودند که شوهران آنها به جنگ رفته بودند. برای پیشگیری از حمله از طریق هوا ، محوطه تولید با وسایل و مواد سبز رنگ و به رنگ مزرعه پوشانده شد. در طی این سالهای جنگ شرکتهای هواپیمایی پیشقدم ایالات متحده آمریکا با همدیگر به تشریک مساعی پرداختند. بوئینگ 377 استریتوکرویزر بعد از جنگ، بیشتر سفارشها برای بمب افکنها لغو شد و ۷۰۰۰۰ نفر که در شرکتهای هواپیمایی کار میکردند ، کار خود را از دست دادند.شرکت سعی کرد که این ضرر و نقصان را سریعا با فروش استراتوکرویزر خود ، یک هواپیمای لوکس چهار موتوره تجارتی ایرلاینر که از هواپیماهای B-۲۹ توسعه و تکمیل کرده بودند ، جبران کند. اما با وجود این فروش این مدل مطابق آنچه انتظار میرفت ، نبود و شرکت بوئینگ شروع به جستجوی فرصتهای دیگری برای غلبه براین وضعیت شد. این شرکت توانست هواپیماهای نظامی را برای حمل و نقل سربازان و سوخت گیری هوایی استفاده کند. منابع تحقیق : Fa.wikipedia.org tebyan.net air-mag.blogsky.com boeing.com fortune.com برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مجله صنایع هوایی شماره ۱۸۸ ـ صفحه ۶ learntofly.blogsky.com avia.ir newcoy.persianblog.irمنبع: لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 تیر، ۱۳۸۹ بوئينگ ( Boeing ) (2) تهيه كننده : محمود كريمي شروداني منبع : راسخون دهه ۱۹۵۰ در اواسط دهه ۱۹۵۰ تکنولوژی بطور مناسبی توسعه پیدا کرد که به شرکت بوئینگ امکان توسعه وتولید محصولات جدید را فراهم کرد. یکی از اولین آنها راکت کوتاه برد کنترل شونده بود که میتوانست هواپیماهای دشمن را شناسایی و هدف قرار دهد. درآن موقع جنگ سرد یک حقیقت جدی برای زندگی شد و شرکت بوئینگ از تکنولوژی راکت کوتاه برد برای توسعه و تولید راکتها و موشکهای قاره پیما استفاده کرد. در سال 1958، شرکت بوئینگ شروع به ارائه هواپیمای بوئینگ ۷۰۷ (۷۰۷ اولین جت ایرلاینر تجارتی ایالات متحده آمریکا) ، در پاسخ به، د . هاویلند کامت انگلیسی، سود اویشن کاراوله، فرانسه و توپولف ،اتحاد جماهیر شوروی،توپولف تی یو-۱۰۴ که از جمله اولین نسل هواپیماهای تجارتی جهان بودند ، کرد،. با ۷۰۷ ، یک هواپیمای چهار موتوره ، هواپیمايی ۱۵۶ مسافری ، ایالات متحده آمریکا در صدر کشورهای تولید کننده هواپیماهای تجاری قرار گرفت. چند سال بعد ، بوئینگ دومین نوع این هواپیما ، بوئینگ ۷۲۰ را به تولیدات خود اضافه کرد که کمی سریعتر بود و برای فواصل کوتاهتری بود.. چندین سال بعد بوئینگ ۷۲۷ (۷۲۷ هواپیمای تجاری دیگر که مشابه اندازه نوع قبلی بود ولی سه موتور داشت و برای راههای با حوزه متوسط طراحی شده بود) را معرفی کرد. بوئینگ ۷۲۷ فورا به عنوان هواپیمای راحت ومناسب برای مسافر، خدمه و خطوط هوایی قبول شد. اگرچه تولید آن تا سال ۱۹۸۴ ادامه نیافت ، در آغاز قرن بیست و یکم نزدیک به ۱۳۰۰ فروند بوئینگ ۷۲۷ در خطوط هوایی جهان در سرویس و مشغول کار بودند. دهه ۱۹۶۰ هلیکوپتر پیاسکی در سال ۱۹۶۰ به بوئینگ سفارش داده شد و توسط بخش ورتول برای ساخت آن اقدامات لازم به عمل آمد. روتور دوقلو شینوک CH-47 که توسط ورتول تولید شد ، اولین پرواز خود را در سال ۱۹۶۱ انجام داد. این هلیکوپتر با نیروی بالابرنده قوی تا به امروز وسیله کاری و مناسب باقی ماندهاست. در سال ۱۹۶۴ ورتول همچنین شروع به تولید CH-46 کرد. Boeing 737-300 در سال ۱۹۶۷، شرکت بوئینگ هواپیمای دیگری با حوزه پرواز متوسط و کوتاه، با دو موتور بوئینگ ۷۳۷ کرد. بوئینگ ۷۳۷ پرفروش ترین هواپیمای جت تجارتی جهان در تاریخ هوانوردی شد. بوئینگ ۷۳۷ هنوز تولید میشود و توسعهها و پیشرفتهای مداومی برروی آن صورت میگیرد. چندین نوع آن بر اساس ظرفیت صندلی و حوزه پرواز آن توسعه و تکمیل شدهاند. 707 و 747 هواپیماي بوئینگ ۷۴۷ اولین پرواز خود رایک سال بعد انجام داد . اولین پرواز تجاری آن در سال ۱۹۷۰ انجام شد. بوئینگ ۷۴۷ حوزه پرواز قاره پیما و ظرفیت صندلیهای بیشتری از هواپیمای بوئینگ قبلی داشت. شرکت بوئینگ همچنین ضد زیردریايیها را تولید و توسعه داد. خدمه پروازUSS High Point (PCH-۱)یک ضد زیردریایی تجربی بود. ضد زیردریاییهاي USS Tucumcari (PGH-۲) بیشتر موفق بود. فقط یکی از آنها ساخته شد اما در ویتنام و اروپا قبل از استفاده در سال ۱۹۷۲ سرویس دید. نوآوریهای جت آبی و کاملاً غوطه ور شونده مدلی برای ضد زیردریاییهای پگاسوس و جتهای آبی در سال ۱۹۸۰ بود. توکومکاری و قایقهای بعدی در رنتون تولید شدند. هنگامی که ملوانان ضد زیردریاییها از کار برکنار میشدند، سویفتهای شیرجه رو شکارچی و جتهای آبی هنوز در آسیا در خدمت بودند. دهه ۱۹۷۰ در اوایل دهه ۱۹۷۰بوئینگ با بحران جدیدی روبرو شد. پروژه آپولوکه بوئینگ در آن بطور گستردهای در دهه قبلی شرکت داشت ، تقریباً بطور کامل انصراف داده شد. یکبار دیگر بوئینگ امیدوار بود که این خسارت را با فروش هواپیماهای تجاری خود جبران کند. اما با وجود این ، در آن موقع رقابت شدیدی در صنعت خطوط هوایی در جریان بود بطوریکه بوئینگ نتوانست حتی یک سفارش در مدت یک سال بدست آورد. ریسک بوئینگ برای آینده ، تولید هواپیمای ۷۴۷ جدید تاخیر پیدا کرد و مواجه با هزینههای بالاتری از هزینههای پیش بینی شده گردید. مشکل دیگر در سال ۱۹۷۱ کنگره ایالات متحده آمریکا بود که تصمیم گرفت که حمایت مالی برای توسعه هواپیمای مافوق صوت،بوئینگ ۲۷۰ را در پاسخ به کنکورد انگلیسی – فرانسوی که مواجه با توقف پروژه بودند ، متوقف کند. شرکت مجبور بود که تعداد کارکنان خود را فقط در منطقه سئاتل به نیمی از آنها یعنی ۸۰۰۰۰ نفر کاهش دهد. در ژانویه سال ۱۹۷۰ اولین هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ ، چهار موتوره با حوزه پرواز طولانی تر ، اولین پرواز تجاری خود را انجام دهد. این هواپیمای معروف کاملاً شیوه پرواز را به وسيله۴۵۰ مسافر ظرفیت صندلی و نشستن بیشتر و دکل بالایی آن عوض کرد. تا سال ۲۰۰۱ بوئینگ تنها شرکت سازنده هواپیما بود که چنین هواپیمایی تولید میکرد و نزدیک به ۱۴۰۰ واحد از آنها را تولید کرده بود.( حالا ایرباس A۳۸۰ را که هنگام تولید بزرگترین هواپیمای عملیاتی و مورد استفاده بود، تولید میکند.) هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ تحت کارهای توسعه و پیشرفتی رفتهاست که آن را از نظر تکنولوژیکی مطابق روز نگهدارد. در طی دهه ۱۹۷۰ ، بوئینگ همچنین وسایل نقلیه با ریلهای کوچک را توسعه داد که در سان فرانسیسکو و بوستون از آنها استفاده میشد. آنها موفقیت کمتری داشتند چونکه مدلهای مختلفی برای جایگزینی با آنها تا دهه ۲۰۰۰ انتخاب شدند. دهه ۱۹۸۰ Boeing 757 در سال ۱۹۸۳، وضعیت اقتصادی شروع به بهبود کرد. شرکت بوئینگ یک هزارمین هواپیمای مسافری ۷۳۷ را تولید کرد.در طی سالهای فوق ، هواپیماهای تجاری و انواع نظامی وسایل اصلی خطوط هوایی و نیروهای نظامی شدند. همگام با افزایش مسافران ترافیک خطوط هوایی افزوده شد، رقابت اساسا از طرف اروپا به عنوان شرکتهای جدید در تولید هواپیماهای تجاری ایرباس سخت تر و بیشتر شد بوئینگ مجبور بود که هواپیمای جدیدی ارائه کند و انواع یک سکانه بوئینگ ۷۵۷ توسعه یافت و بزرگتر شد و به نوع دوسکانه بوئینگ ۷۶۷ عوض شدند و انواع ارتقا داده شده ۷۳۷ بودند. یک پروژه مهم دراین دو سال برنامه شاتل فضایی بود که شرکت بوئینگ با تجربیاتی در مورد راکتهای فضایی در طی برنامه آپولو بدست آورده بود، درآن شرکت کرد. شرکت بوئینگ همچنین در مورد محصولات دیگری در زمینه برنامههای فضایی شرکت کرد و اولین مقاطعه کار برای ایستگاه فضایی بین المللی بود. درهمان زمان چندین پروژه نظامی به زیر تولید رفت، هلیکوپتذ کومانچی، (هلیکوپتري دارای ایراد که در قرن بیست و یکم هرگز به خط تولید نرفت) سیستم دفاع فضایی آونجر و نسل جدیدی از راکتها با برد کوتاه نیز تولید شدند. شرکت بوئینگ در ارتقا و توسعه تجهیزات نظامی موجود و توسعه انواع جدید خیلی فعال و کوشا بود. دهه ۱۹۹۰ Air France ۷۷۷-۳۰۰ER در ماه آوریل ۱۹۹۴ ، شرکت بوئینگ هواپیمای جت تجاری بسیار مدرن دوموتوره بوئینگ ۷۷۷ با ظرفیت صندلی بیشتر بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ مسافر را در شکل سه کلاس استاندارد ، در بین ۷۶۷ و ۷۴۷ معرفی کرد. این هواپیمای دوموتوره با طولانی ترین مسافت پروازدر جهان بود. بوئینگ ۷۷۷ که اولین هواپیمای بوئینگ با مشخصات سیستم کنترل پرواز هواپیما پرواز با کابل بود و در پاسخ به ایرباس اروپایی بود که بداخل بازار سنتی بوئینگ داخل شده بود توليد گشت. این هواپیما عموماً به نام سه پایه هفتم نامیده میشود که نقطه عطفی به عنوان اولین هواپیمای کاملاً طراحی شده با استفاده از تکنیکهای طراحی کامپیوتری CAD بود. همچنین در اواسط دهه ۱۹۹۰ محصول شرکت نوع تجدید شده ۷۳۷ بود که بنام نسل بعدی ۷۳۷ یا ۷۳۷/NG شناخته شدهاست. اين هواپيما به عنوان هواپیمای با فروش فوق العاده و سریع در تاریخ هواپیمای بوئینگ معروف شد ودر ۲۰ ماه آوریل سال۲۰۰۶ از فروش نوع «کلاسیک ۷۳۷» مطابق سفارش ۷۹ هواپیما از خطوط هوایی جنوب غربی گذشت.خطهای « نسل بعدی ۷۳۷» که شامل ۷۳۷-۶۰۰، ۷۳۷-۷۰۰، ۷۳۷-۸۰۰ و۷۳۷-۹۰۰میشود. در سال ۱۹۹۶ شرکت بوئینگ از شرکت هوا وفضایی راک ول و واحدهای دفاعی سفارشهایی دریافت کرد. محصولات راک ول به عنوان وسایل فرعی بوئینگ شدند که به اسم کمپانی بوئینگ آمریکای شمالی معروف شدند. یک سال بعد ، بوئینگ با شرکت مک دانل داگلاس ادغام شد. مطابق ادغام بین بوئینگ و مک دانل داگلاس ، شرکت مک دانل داگلاس MD-۹۵ به بوئینگ ۷۱۷-۲۰۰ تغییر نام پیدا کرد و تولید MD-۱۱ بعدا متوقف شد. شرکت بوئینگ هویت اتحادیه جدیدی با تکمیل این ادغام ، و با تهیه لوگو وآرم بوئینگ و نوع سبک سمبل مک دانل داگلاس رابرگزید که از لوگوی هواپیمای داگلاس در دهه ۱۹۵۰ مشتق میشد ، بخود گرفت. تاریخ نوین شرکت بوئینگ مقایسه بوئینگ و ایرباس در بازار فروش در تاریخ شرکت بوئینگ، بعد از چندین دهه موفقیتهای بسیار، بوئینگ بازار اروپا را به ایرباس واگذار کرد و در نتیجه رهبری بازار جهانی را در سال ۲۰۰۳ از دست داد. پروژههای چندگانه بوئینگ لغو و انصراف داده شدند. هواپیمای مافوق صوت بوئینگ در میان این پروژهها بود.پروژه هواپیمای مافوق صوت بوئینگ در سال ۲۰۰۱ همراه با برنامه آگهی جدید برای تحرک بخشیدن به پروژه " حد جلوداران" و نمایش تصویر آن اجرا و انجام شد. شرکت بوئینگ حالا برنامه بوئینگ ۷۸۷ را در سکوی احیای نوین کلی اجرا کرده که موفقیت وسود زیادی در پروژه در فروش بزرگ به هزینه ایرباس مطابق سفارشهای رقابت کنندگان داشتهاست. در دهم اکتبر سال ۲۰۰۱ با توجه به رقابت شدید برای کنتراتJSF، شرکت بوئینگ موقعیت خود را به رقبای خود لاکهید مارتین در یک معامله چندین بیلیون دلاری باخت. هواپیمای بوئینگ x-۳۲ بود که در برابرجنگنده حرفهای F-۳۵ رد شد. هواپیمای x-۳۲ برای طراحی و توسعه دوباره بعد از پیدا شدن ایراداتی چند در نوع اولیه فرستاده شدهاست. در اوایل ماه مه سال ۲۰۰۴ بوئینگ هواپیمای ۷۱۷ را معرفی کرد که آخرین هواپیمای طراحی شده توسط مک دانل داگلاس بود که تولید آن در سال ۲۰۰۶ قطع شد، و هواپیمای C-۱۷ حمل ونقل نظامی به عنوان آخرین هواپیمای طراحی شده توسط مک دانل داگلاس هنوز در خط تولید باقی ماند. رهبری غیر اصولی در ماه مه سال ۲۰۰۳ نیروی هوای ایالات متحده آمریکا اعلام داشت که ۱۰۰ هواپیمای تانکرKC-۷۶۷ را به منظور جایگزینی ۱۳۶ فروند از تانکرهای قدیمی خودKC-۱۳۵ را اجاره خواهد کرد. مدت ۱۰ سال اجاره به USAF امکان خرید این هواپیماهارا در انتهای مدت کنترات میداد. در سپتامبر سال ۲۰۰۳، در پاسخ به انتقادات گفته شد که اجاره کردن تانکرها از خرید مستقیم آنها پرهزینه بوده و DOD اعلام داشت که یک قرارداد تجدید نظر شده برای اجاره ۷۴ هواپیمای تانکر و خرید ۲۶ هواپیما را مد نظر دارد. در دسامبر سال ۲۰۰۳ پنتاگون اعلام داشت که پروژه در پی اعلام خرابی توسط یکی از کارمندان رسمی در هواپیماها لغو و متوقف شده ، Darleen Druyun( کسی که در ماه ژانویه به شرکت بوئینگ منتقل شد) در مورد آن تحقیق کرده بود. نتییجه این واقعه استخدام مجدد افسر اجرایی واحد رئیس، فیلیپ . ام . کوندیت و خاتمه خدمت افسر مالی واحد رئیس،میکائیل . ام. سیرسشد. هری استونسفررئیس سابق مک دونل داگلاس و معاونت بوئینگ کوندیت را جایگزین کرد. Druyun بخاطرشناور کردن قیمت کنترات به نفع کارفرمای آتی خود و دادن اطلاعات به شرکت رقیبAirbus A۳۳۰ MRTT در سفارش ( از EADS) گناهکار شناخته و محکوم شد. در اکتبر سال ۲۰۰۴ به جرم فساد به ۹ ماه زندان و جریمه نقدی ۵۰۰۰۰ دلار و از دست دادن سه سال خدمت و ۱۵۰ ساعت از سرویسهای شرکت محکوم شد. جاسوسهای صنعتی در ماه ژوئن سال ۲۰۰۳ لاکهید مارتین اظهار داشت که شرکت بوئینگ برای برنده شدن در رقابت اجرای وسیله قابل باز شدن،EELV به کارها وصنعت جاسوسی متوسط شدهاست. لاکهید اظهار داشت کارمند سابق شعبه کنت، که برای مک دونل داگلاس و بوئینگ کار میکرد ، ۲۵۰۰۰ مدرک و اطلاعات مخصوص را به کارفرمای جدید خود دادهاست. لاکهید اظهار داشت که این مدارک بوئینگ را قادر ساختهاست که ۲۱ پروژه از ۲۸ پروژه مورد مناقصه رابرای پرتاب ماهوارههای نظامی برنده شود. در ماه ژوئیه سال ۲۰۰۳ شرکت بوئینگ توسط پنتاگون با حذف ۱ بیلیون دلار از کنتراتها از این شرکت و دادن آنها به لاکهید جریمه شد. بعلاوه ، شرکت بوئینگ از سفارش دادن برای برای کنتراتهای راکتها برای مدت ۲۰ ماه متوالی تا آخر ماه مارس سال ۲۰۰۵ قدغن شد. در اوایل سپتامبر سال ۲۰۰۵ گزارش شد که شرکت بوئینگ در حال انجام برنامهای با اداره دادگستری ایالات متحده آمریکا است که در طی آن مبلغ ۵۰۰ میلیون دلار رشوه برای جبران و مخفی کردن این مسئله و رسوایی دارلین درویون میباشد. بحث و مشاجرات مالی با ایرباس در اکتبر سال ۲۰۰۴ ، شرکت بوئینگ یک شکایتی را در سازمان تجارت جهانی ابراز داشت که ادعا میکرد شرکت ایرباس توافق نامههای دوجانبهای در سال ۱۹۹۲ هنگامی که آن آنچه را که شرکت بوئینگ «غیرعادلانه» میخواند در مورد کمکهای مالی چندین دولت اروپایی سوء استفاده داشتهاست. ایرباس پاسخ آن را با ابراز شکایت دیگری که اعلام میداشت که بوئینگ در مورد کمکهای مالی هنگام دریافت کاهشهای مالیاتی از دولت ایالات متحده آمریکا سوء استفاده کردهاست. بعلاوه ، اتحادیه اروپا شکایت کرد که سرمایه گذاریهای مالی از طرف خطوط هوایی ژاپنی با سوء استفاده انجام گرفتهاست. در ۱۱ ماه ژانویه سال ۲۰۰۵ دو طرف مشاجره ( بوئینگ وایرباس) برای یافتن راه حلی درباره مشاجرات و اختلافات خود خارج از WTO به توافق رسیدهاند. اما با وجود این ، در ماه ژوئن سال ۲۰۰۵ ، بوئینگ ودولت ایالات متحده آمریکا مسئله اختلاف و مشاجره را دوباره به WTO ارجاع کردند ، و ابراز داشتند که ایرباس کمکهای مالی غیر قانونی از دولتهای اروپایی دریافت کردهاست. ایرباس هم علیه بوئینگ شکایت کرد و پرونده را دوباره به اجرا گذاشت و همچنین بوئینگ را متهم کرد که کمکهای مالی غیر قانونی از دولت ایالات متحده آمریکا دریافت کردهاست توسعههای محصولات رقابت بوئينگ و ايرباس (Airbus-Boeing competition: Plane net orders 2002-2005) بالاخره ، بوئینگ بعد از چندین موفقیت متوالی ، شروع و تکمیل دوباره ۷۸۷ را برای واگذاری به خطوط هوایی نیپونوخطوط هوایی نیوزيلند کرد در حال حاضر ، صورت سفارشهای هواپیمای ۷۸۷ شامل بیشتر از ۴۰۴ هواپیما میباشد. بوئینگ همچنین کنترات پرتاب از ریایی ایالات متحده آمریکابرای هواپیمای دریایی چندین منظوره،هواپیمای جنگی ضد زیر دریایی دریافت کرد. چندین سفارش برای بوئینگ ودگتیل و هواپیماهای AEW&C با کارآئی و قابلیت فوق العاده از جمله آنها بودند ، دریافت کرد. در نوامبر سال ۲۰۰۴ ، بوئینگ اعلام داشت که یک نوع هواپیمای باربری از نوع مدل عمومی ۷۷۷، براساس مدل ۷۷۷-۲۰۰LR تولید خواهد کرد. شرکت بوئینگ این هواپیمای حمل و نقل بوئینگ ۷۷۷ را در ماه مه سال ۲۰۰۵ با یک سفارش از فرانسه تولید و آزمایش کرد. مشتریان دیگر که بیشتر به خرید محصولات بوئینگ علاقمند هستند شامل لوفت هانزا،خطوط هوایی EVA،ILFC، GECAS، هواپیمایی کانادا وهواپیمایی امارات متحده عربی می باشند. بوئینگ سفارشهای پروژههای مبوط به هواپیمای رویایی ۷۸۷ را با موفقیت تکمیل کرد که فروش بیشتری از محصول رقیب ایرباس از طرف خطوط هوایی امارات بود که رئیس خطوط هوایی تیم کلارک اذعان داشت که خطوط هوایی او باید ۲۵۰ تا ۲۹۰ صندلی داشته باشد. در هواپیمایA۳۵۰«موارد از نظر افتاده» را که در قابلیت و واگذاری ایرباس مهم بودند ،تکرار نشده بودند. کشور امارات سفارش هواپیماها را به خاطر متقاعد ساختن بوئینگ برای ساختن نوع بزرگتری از ۷۸۷ ، یعنی هواپیمای ۷۸۷-۱۰ که هواپیمایی با ویژگیهایی مورد نظر شرکت هوایی بود، به حالت تعلیق درآورد. همچنین شرکت هواپیمایی کانادا به ایرباس هجوم آورد که معامله تمامی هواپیماهای A۳۳۰ و A۳۴۰ را با ۹۶ هواپیمای بوئینگ ۷۷۷ و ۷۸۷ عوض کند. درنوامبر سال ۲۰۰۵ بوئینگ بطور رسمی اذعان داشت که نوع بزرگتری از ۷۴۷، ۷۴۷-۸ در دو مدل، تجاری با یک مدل برای حمل محمولات با سفارشهای شرکت برای هواپیما تولید خواهد کرد. مدل دومی، کمی از نوع مدل حمل و نقل محمولات کوتاهتر بود ولی هنوز درازتر از ۷۴۷-۴۰۰، طراحی شده بصورت قاره پیما برای مسافران خطوط هوایی که بوئینگ منتظر بود در آینده نزدیک سفارش آنها انجام شود ، تولید خواهد کرد. هردو مدل ۷۴۷-۸ مشخصات بدنه یکپارچه ، جدید ، موتور و بالهای پیشرفته راداشتند و در آنها از تکنولوژیهای توسعه یافته برای هواپیمای ۷۸۷ استفاده شده بود. هواپیمای جدید بوئینگ که موفقیت خیلی زیادی بر طبق سفارشهای اخیر بدست آورده ، هواپیمای ۷۳۷ است که برای آن ، شرکت در کل برای ۳۸۷ واحد از آن در سال ۲۰۰۵ برطبق گزارشهای ۷ ماه اوت سفارش دریافت کرده بود. هواپیمای ۷۳۷-۹۰۰ER اخرین نوع از هواپیمای محبوب تولید شده توسط شرکت بوئینگ است که مدل بزرگتر هواپیمای ۷۳۷ با طول ۱۳۸ فیت میباشد. هواپیمای خط بین المللی ۷۷۷-۲۰۰LR در تور نمایش جهانی عنوان بهترین و تکمیل ترین هواپیما را در نیمه سال ۲۰۰۵ با نشان دادن ظرفیت آن برای پرواز تا مسافت بیشتری از هر هواپیمای تجاری دیگرکسب کرد. در ۱۰ نوامبر سال ۲۰۰۵ هواپیمای ۷۷۷-۲۰۰LR رکورد جهانی را برای طولانی ترین پروازبدون توقف بدست آورد. این هواپیما که هنگ کنگ را به مقصد لندن ترک کرد ، راه طولانی تری در پیش گرفت که شامل پرواز از فراز ایالات متحده آمریکا بود. آن ۱۱٫۶۶۴ مایل هوایی ( ۲۱٫۶۰۱ کیلومتر) در مدت ۲۲ ساعت و ۴۲ دقیقه پرواز کرد. با افزایش تعداد مسافرانی که مایل هستند با کامپیوترهای خود در تماس باشند ، بوئینگ با سیستم ارتباط توسط بوئینگ یک سرویس ارتباط اینترنتی براساس سیستم ماهواره را که به مسافران هوایی قول داده بود بصورت دسترسی غیر منتظره به وب جهانی گسترده ارائه کردهاست. شرکت این محصول را برای خبرنگارها در سال ۲۰۰۵ به نمایش گذاشت ، که عمومی مشاهدات و بررسیهای مطلوبی بدست آورد. اما با وجود این مواجهه رقابتی با انتخابها و نظریههای ارزانتر ، مانند شبکه تلفنهای همراه ، ثابت شد که فروختن آن به بیشتر خطهای هوایی بسیار مشکل است. در ماه اوت سال ۲۰۰۶ ، بعد از یک جستجوی کوتاه و ناموفق برای خریداران تجاری شرکت بوئینگ از ادامه ارائه این سرویس منصرف شد. معرفي انواع بوئینگ 747 در سال 1964 «نیروی هوایی ایالات متحده» مناقصه ای را برای ساخت یک هواپیمای ترابری نظامی غول پیکر مطرح کرد. هرچند شرکت لاکهید (C-5) به دلیل قیمت ارزان برنده ی مناقصه شد، شرکت بوئینگ هم طرح 747 پیشنهادی خود را تدریجاً ادامه داد. سرپرستان بوئینگ معتقد شده بودند که با 15% نرخ رشد سالانه ی مسافر، خطوط هوایی در نیمه ی دهه ی 1970 به هواپیمایی نیاز دارند که بتواند تا 375 نفر مسافر را در یک مسافت طولانی منتقل کند. به اعتقاد آنان، هواپیمای مناسب برای این بازار باید حداقل 40 سال پیشتر از زمان خودش آماده شود. برای 747 ابتدائاً موتوری از جنرال الکتریک مورد نظر بود، ولی نهایتاً موتور JT9D ساخت پرات اند ویتنی مناسبتر تشخیص داده شد. پرات اند ویتنی برای این موتور توربوفن، که حاصل شش سال تلاش مداوم بود، کارخانه ی جدیدی برپا کرد، چون بسیاری از ابزارها و روش ها باید به روز می شد. برای آزمایش موتور عظیم JT9D با دهانه ی ورودی 2.5 متری، آن را بر روی یک فروند B-52 متعلق به نیروی هوایی نصب کردند. هرچند نتایج آزمایشات رضایت بخش بود، اصلاحاتی هم بر روی موتوربوئینگ 747 انجام شد. چون یکی از اهداف اولیه ی ساخت 747 حمل محموله های بزرگ (مثل کانتینر های عظیم دریایی) بود، بدنه ی هواپیما چنان طراحی شد که دو کانتینر با سطح مقطع 8x8 فوت بتواند در کنار هم درون آن قرار گیرد. به این ترتیب، در طرح نهایی بیش از آنکه آسایش مسافر مورد نظر باشد، امکانات حمل بار، نقش تعیین کننده ای داشت. البته طرح مذکور می توانست صرفاً برای حمل مسافر، و یا حتی ترکیبی از مسافر و بار، تدارک شود. طرح نهایی بدنه ی 747 شامل 3 عرشه بود: عرشه ی فوقانی (شامل کابین خلبان)، عرشه ی میانی (برای مسافران)، و عرشه ی تحتانی (برای حمل بار). در مدل های صرفاً باربری، امکان بارگیری از درب لولایی دماغه هم پیش بینی شد. در مدل های مسافر بری، سالن استراحت مرفهی در پشت کابین خلبان (عرشه ی فوقانی) طراحی شد که از پلکان مدوری به عرشه ی اصلی راه می یافت. در مدل های مسافربری، در هر ردیف ده صندلی جای می گرفت که کابین درجه یک، پیشاپیش آن قرار داشت. در آوریل 1966 با انعقاد یک قرارداد نیم میلیارد دلاری بین پان امریکن و بوئینگ برای تحویل 25 فروند، بسیاری از مشکلات مادی طرح رفع شد، و زمین های جدیدی برای احداث کارگاه های مورد نیاز خریداری شد، چنین هواپیماهای عظیمی (با حجم قابل توجه 285 میلیون فوت مکعب) به کارگاه های عظیمی برای اجرای عملیات تولید نیاز داشت. پس از پایان مرحله طراحی، برای اطمینان از محاسبات انجام شده، حدود 14000 ساعت آزمایشات مختلف در تونل باد انجام شد، و ده میلیون نفر – ساعت برای این آزمایشات صرف شد. پس از آغاز اولین عملیات ساخت در ژانویه ی 1967 ، امور مونتاژ در سپتامبر شروع شد. به دلیل حجم زیاد کار، بوئینگ از پیمانکاران دیگری هم برای اجرای عملیات تولید استفاده کرد، و همزمان با فعالیت های مونتاژ، ساخت یک ماک آپ را هم آغاز کرد. این ماک آپ، که فاقد موتور و صندلی و یک بال بود، فقط طرح نهایی را مجسم، و ابزارهای مورد نیاز برای تولید را مشخض می کرد. سرانجام، در نهم فوریه ی 1969 اولین پیش نمونه 747 در معیت یک فروند F-86 به پرواز درآمد و اولین پرواز آزمایش را با موفقیت انجام داد. پس از سپری شدن آزمایش های پروازی همه ی پنج فروند پیش نمونه ی 747 ، «اداره ی هوانوردی فدرال» گواهینامه ی صلاحیت پروازی 747 را در 30 دسامبر همان سال صادر کرد. با این حال، هنوز هم مشکلاتی وجود داشت. مهمترین مشکل، تغییر شکل موتورها از شکل دایره ای به بیضوی (پس از قرار گرفتن تحت بار) بود. هرچند پرات اند ویتنی پوسته ی جدیدی را برای موتور ها طرح کرد، و برای همین کار مدتی وقت صرف شد، بوئینگ باز هم توانست که سفارش های پان امریکن را مطابق برنامه تحویل دهد. مدیر جدید پان امریکن، که خلبان متبحری هم بود، پروازی آزمایشی با یک فروند 747 انجام داد و مانورهای شدید شیرجه رفتن و وامانده شدن را آزمود. هرچند تمام بدنه ی هواپیما می لرزید و نوک بال ها به اندازه ی 12 فوت به بالا و پایین خم می شد، هیچ حادثه ای رخ نداد، و 747 را ایمن ترین هواپیمای تاریخ صنعت هواپیمایی معرفی کردند. حتی در حین آزمایش های استاتیکی 747 ، نوک بال ها تا قبل از شکسته شدن، به اندازه ی 26 فوت به بالا خم شد. بوئینگ 747 در ژوئن 1969 پیش نمونه ی 747 برای شرکت در نمایشگاه هوایی در پاریس، مسافت 5160 مایل را یکسره پیمود. ابعاد 747 چنان عظیم بود که آن را جمبوجت نامیدند. قابلیت های 747 مشتریان زیادی را جذب کرد و بوئینگ قرارداد های متعددی را برای فروش آن منعقد کرد. خط تولید 747 فعالتی دیرپا را آغاز کرد که وقوع بحران نفتی سال 1973 ، فقط ضعفی موقتی در آن بوجود آورد. فعالیت تولیدی 747 چنان بود که در 1994 یک هزارمین فروند آن از خط تولید خارج شد. مدل های متعددی از 747 ساخته شد که به جز 747 SP با بدنه ی اندکی کوتاهتر ، همگی ابعاد ظاهری مشابهی دارند. خدمات ویژه ی 747 تاکنون شهرت زیادی برایش داشته است. مثلاً با یک فروند 747 ویژه ، به نام «پست فرماندهی پرنده» (E-4) رئیس جمهور می تواند در شرایط بحرانی حمله به ایالات متحده، کلیه ی پایگاه های نظامی آمریکا را در حین پرواز، رهبری کند. همچنین ، استفاده ی ناسا از 747 برای حمل فظاپیماهای شاتل، محبوبیت زیادی برای جمبوجت داشته است. اگرچه 747 اساساً هواپیمای ایمنی است ولی سوانحی را هم تجربه کرده که به دلیل ظرفیت زیادش، هر کدام به فاجعه ای بدل شده اند. هواپیمای بوئینگ 747 بزرگترین هواپیمای مسافربری تا امروز می باشد (اگر چه هواپیمای ایرباسA380 اخیرا جایگزین وی گردیده.) هواپیمای 747 چهار موتوره با ساختار 2 طبقه ای که دارد، تا 450 نفر مسافر را می تواند جابجا کند. (طبقه بالا که کوچکتر هم هست برای مسافران بیزینس کلاس استفاده می شود.) مدل 400-747 پروازهای بین قاره ای (13570 کیلومتر) طی می کند به طور مثال توانایی انجام پرواز بین لندن و سیدنی بدون توقف را داراست. (در حالی که هیچ هواپیمایی اینچنین مسیرهای طولانی را در برنامه پروازی خود ندارد.) تا ماه جولای 2003 تعداد 1372 هواپیما در مدلهای مختلف 747 ساخته و یا سفارش داده شده است. منابع تحقیق : Fa.wikipedia.org tebyan.net air-mag.blogsky.com boeing.com fortune.com برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مجله صنایع هوایی شماره ۱۸۸ ـ صفحه ۶ learntofly.blogsky.com avia.ir newcoy.persianblog.ir لینک به دیدگاه
EN-EZEL 13039 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 2 تیر، ۱۳۸۹ بوئينگ ( Boeing) (3) تهيه كننده : محمود كريمي شروداني منبع : راسخون انواع مدل هاي 747: 747-100 : اولین نمونه این هواپیما، 100-747 می باشد که در تاریخ 2 سپتامبر 1969 از کارخانه بوئینگ در واشینگتن خارج شد. این کارخانه بزرگترین کارخانه ای است که تا به حال ساخته شده است. هواپیمای 100-747 از سال 1970 کار خود را در خطوط هوایی آغاز کرد. بعدها این هواپیما با هواپیمای مدل 100-747 دش بی (B) جایگزین شد که کاملاً شبیه مدل قبلی بود فقط طراحی دماغه و شکل زیر این مدل متفاوت بود. نوع دیگر از سری 100 مدل SR می باشد که گنجایش 550 مسافر را داراست و در پروازهای داخلی ژاپن مورد استفاده قرار می گیرد. هواپیمای 100-747 را میتوان از طبقه بالای آنها که فقط 3 پنجره دارد، شناسایی کرد، هر چند بعضی از شرکتهای هواپیمایی اخیراً مدل "SUD" را خریداری کرده اند که طبقه دوم را در مدل 300-747 نیز داراست. 747-200 : ظرفیت این مدل مانند 100-747 می باشد، ولی می تواند 30 درصد بیشتر پرواز کند و از طبقه بالای این مدل که 8 پنجره دارد قابل شناسایی است. این مدل اولین 747 ای بود که برای حمل بار هوایی طراحی شده بود و در 3 مدل باری مختلف تولید شده بود. مدل 747-200 دش اف (F) که فقط برای حمل بار است، مدل 747-200 دش سی © که مدل متغیری است که می تواند برای حمل بار یا مسافر مورد استفاده قرار گیرد و مدل 747-200 دش ام (M) که مدل ترکیبی است و توانایی حمل بار و مسافر در یک زمان را داراست. 747-SP : مدل 747-SP اولین بار در سال 1976 تحویل شد و در این مدل ظرفیت هواپیما قربانی سرعت و مسافت پروازی شده بود، یعنی ظرفیت 220 مسافر را داشت در حالی که مسافت 10200 مایل را با سرعت 610 مایل در ساعت طی می کرد، بعضی خطوط هوایی این مدل را 747 - SHORT می نامند چرا که ظاهری کوچک دارد. هدف از ساختن این هواپیما که حدود 30/14 متر کوتاهتر از نمونه 100 می باشد عرضه یک هواپیما با برد زیاد برای استفاده در مسیرهای کم مسافر بود سکان عمودی این هواپیما بلند تر از سکان عمودی 100 بود تا جبران بدنه کوتاهتر آن را بنماید . پیشرانه _ این هواپیما از 4 موتور توربوفن پرات اندویتنی JT9D-7F هر یک با توان 46985 پاوند (209 کیلو نیوتن) و یا نوع بهینه موتور پرات اندویتنی JT9D-7F هر یک با توان 48000 پاوند و یا پرات اند ویتنی JT9D-7J با توان 50000 پاوند (4/222 کیلونیوتن)نیرو می گیرد.همچنین می توان از از چهار موتور رولزوریس RB112-425B2 با توان 50000 پاوند یا رولزوریس RB211-524C2 با توان 51600 پاوند (9/225)و یا از 4 موتور جنرال الکتریک CF6-45A2B2 هر یک با توان 46500 پاوند (8/206 کیلونیوتن ) نیز در ساخت این هواپیما استفاده نمود. کارایی - بیشترین سرعت در پرواز افقی 505 نات (935 کیلومتر در ساعت) بیشترین برد 6650 ناتیکال مایل (12324 کیلومتر) . اوزان - وزن خالی 318258 پاوند (144360 کیلوگرم). بیشترین وزن بار قابل حمل 91100 پاوند بیشترین وزن هنگام برخاستن 659877 پاوند (299320 کیلوگرم) بیشترین وزن هنگام فرود 409944 پاوند (185950 کیلوگرم). ابعاد - دهنه بال 64/59 متر . طول 31/56 متر ارتفاع /94/19 متر می باشد. گنجایش - دو خلبان و یک مهندس پرواز به طور معمول 28 صندلی در قسمت درجه یک 32 صندلی در طبقه بالا و 299 صندلی 10 ردیفه درقسمت پایین . بیشترین مسافر قابل حمل 400 نفر . هواپیمای 747-SP دور پروازترین مدل بود تا اینکه ایرباس A340 ساخته شد و به ایرلاین های آمریکایی Pan Am و Gantas راه یافت چرا که توانایی پرواز دور برای مسیرهای این ایرلاین ها مناسب بود. (ایرلاین های آمریکا بعدها 747-SP را برای پرواز به توکیو استفاده کردند). 747-300 : اولین مدل بوئینگ 747 که طبقه فوقانی با گنجایش بیشتری را ارائه کرد 747-300 است. در ضمن این مدل نسبت به 747-200 دور پرواز تر است. مدلهای 747-300 دش ام (M) و 747-300 دش اس آر (SR) نیز ساخته شدند. 747-400 : آخرین مدل 747، مدل 400-747 است که هنوز نیز تولید می شود، در این مدل باله های کوچک ، فضای داخلی جدیدتر و سرگرمی های حین پرواز نسبت به مدل های قبلی، اضافه تر بودند. مدل 400 در شکل های ترکیبی 400-747 دش ام (M) و باری 400-747 دش اف (F) نیز ساخته شده است. مدل 400-747 دش دی (D) که در پروازهای داخلی ژاپن مورد استفاده است، بالاترین ظرفیت را در بین هواپیماهای ساخته شده تا امروز را داراست (حمل 568 مسافر) مدل ER نمونه دور پرواز 400 است و مدل باری آن ERF می باشد. اخیرا طرح های جدیدی برای ساخت مدل جدید وجود دارد، مدل XGLR که به معنی مدل دور پرواز بسیار بی صدا می باشد. مدلهای نظامی و دولتی: مدل جدید U.S.PRESEDINTIAL از مشهورترین مدلهای 747 است و به نام Airforce One شناخته شده است. در حالی که رئیس جمهور را هیچگاه با هواپیمای نظامی جابجا نمی کنند ، مدل VC-25A می باشد که به جهت استفاده در بخش نظامی و پست های کنترل نظامی تغییر شکل داده شده بود و یک فروند 747 که برای انتقال Space Shuttle و حمل تانکرهای سوختگیری هوایی مورد استفاده قرار میگیرند. مدل جدید دیگری که به بافت نظامی 747 اضافه شده است Airborne laser است که جزئی از طرح دفاع ملی ضد موشک می باشد. دولتهای دیگر نیز از 747 برای پروازهای VIP استفاده کرده اند که بحرین، ایران، ژاپن ، عمان، قطر، عربستان سعودی، تایوان و امارات متحده عربی را می توان نام برد. موتور ها: در مدل 100-747 چهار موتور توربو Pratt and Whitney JT9D-7A یا چهار موتور توربو فن Rolls-Royce RB 211-254B2 یا چهار موتور توربو فن General Electric CF6-45A2. در مدل 300/200-747 چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney JT9D-7R4G2 یا چهار موتور توربوفن RB211-524D4 یا چهار موتور توربوفن General Electric CF6-50E2 در مدل 400-747 چهار موتور توربوفن Pratt & Whitney PW4062 یا چهار موتور توربو فن RB211-524H یا چهار موتور توربوفن General Electric CF6-80C2B5F جزئیات: مدل 400-747 ، 6 میلیون قطعه دارد که در 33 کشور مختلف ساخته می شوند. فقط یک موتور مدل 747 نیرویی بیشتر از 4 موتور مدل 707 تولید می کند. در مدل 747 بیش از 700 پوند اورانیوم درون ساختار موتور وجود دارد، هدف از بکاربردن این اورانیوم سنگین کردن بال برای جلوگیری از تکان و لرزش بال است. سوانح: در تعدادی از حوادث هوایی این هواپیما دچار سانحه شده است. تعداد بسیار کمی از این حوادث به خاطر اشکالات طراحی یا ساختاری هواپیما بوده است، بیشتر آنها به خاطر اشتباه خلبان و یا حملات تروریستی یا هواپیما ربایی بوده است. - پرواز لوفت هانزا در نایروبی در سال 1974 - حادثه فرودگاه Tenerife در سال 1977 - پرواز Air India در دریای عرب در سال 1978 - پرواز هواپیمایی کره در دریای Okhostk در سال 1983 - پروازAvianca در مادرید در سال 1983 - پرواز Air India در اقیانوس آتلانتیک در سال 1985 - پرواز هواپیمایی ژاپن در توکیو در سال 1985 - پرواز هواپیمای آفریقای جنوبی در اقیانوس هند در سال 1987 - پرواز Pan Am در لاکربی در سال 1988 - پرواز هواپیمایی چین در تایوان در سال 1991 - پرواز هواپیمایی فیلیپین در Okinawa در سال 1994 - پرواز OWA در Long Island در سال 1996. - پرواز سعودی در دهلی در سال 1996 - پرواز هواپیمایی کره در Guam در سال 1997 - پرواز هواپیمایی سنگاپور در تایپه در سال 2000 - پرواز هواپیمایی چین در Penghu Island در سال 2002 معرفي بوئينگ 777 هواپیمای بوئینگ 777 یکی از مدلهای مسافربری دور پرواز دو موتوره غول پیکر ساخته شده توسط کارخانه Boeing است. این مدل توانایی حمل 305 تا 550 مسافر را در مسافت 5600 تا 8870 مایل را دارد. تاریخچه: در دهه 1970 مدلهای جدیدی را به منظور جایگزینی مدلهای گذشته طراحی نمود. این مدلهای جدید شامل مدل 757 برای جایگزینی 727، مدل دو موتوره 767 برای رقابت با Airbus A300 مدل 777 برای رقابت با DC-10 و Lockheed Tristor. مدل 777 ، هواپیمای جدید 3 موتوره بود که طرحی همانند 767 داشت و فقط شکل بالها تغییر کرده بودند و در دو نوع transcontinental با قابلیت حمل 175 مسافر تا مسافت 5000 کیلومتر و international با قابلیت حمل همان تعداد مسافر تا مسافت 8000 کیلومتر ساخته شد. بعد از راه اندازی مدلهای دو موتوره ساخت مدل 777، 3 موتوره کنار گذاشته شد. موفقیت در ساخت مدلهای 757 و 767 با همان طراحی مدلهای 3 موتوره ولی با استفاده از 2 موتور برای ایجاد نیروی محرک، کارخانه بوئینگ را به ساخت این مدلها بیش از پیش ترغیب کرد. طرح اولیه شرکت Boeing فقط شامل بزرگترکردن و افزایش ظرفیت مدل 767 بود که نتیجه آن طراحی مدل 767-x بود. این مدل جدید در واقع همان 767 بود با این تفاوت که بدنه و بالها بزرگتر بودند و ظرفیت حمل 340 مسافر را تا مسافت 7300 مایل دارا بود. شرکت Boeing به دنبال مدلی شبیه 747 با تمام توانایی های 767 بود که حاصل این تلاشها طراحی مدلی کاملاً جدید یعنی مدل 777 دوموتوره بود. مشخصات تکنولوژیک: برای ارضاء احتیاجات و تقاضاهای خطوط هوایی ، تکنولوژیهای تازه باید توسط Boeing به کار گرفته می شد. مشخصات تکنولوژیک مانند: - صفحه نمایش LCD در اتاقک خلبان. - سیستم کنترل پرواز دیجیتال fly-by-wire. - سیستم اویونیک نرم افزاری. - شبکه اویونیک fiber-optic. - موتورهای غول پیکر توربو با ضریب اطمینان بالا برای مسافتهای دور. مدل 777 اولین بار در 14 ژوئن 1994 پرواز آزمایشی خود را انجام داد. Boeing اولین نمونهETOPS (پرواز در مسیرهای طولانی بوسیله هواپیمای دو موتوره) را با مدل 777 به مدت 180 دقیقه ارائه نمود. اداره هواپیماهای ایالات متحده در 30 ماه می سال 1995 جایزه ای را برای ارائه ETOPS به مدت 180 دقیقه به مدل pw4074 777-2005 اهدا نمود. مدلهای مختلف: سری 200-777: اولین هواپیمای 777 ساخته شده توسط Boeing در ماه می 1995 به شرکت United Airlines تحویل داده شد. این مدل با توانایی حمل وزن حداکثر (MTOW) یعنی 247 تن و توانایی طی مسافت بین 3780 تا 5150 مایل را داراست. نیروی مدل 200-777 بوسیله 2 موتور (Pratt & Whitney PW4074 turbofans) 74000LB یا (General Elective GE90-75BS)75000LB یا (Rolls Royce Trent 875S) 75000Lb تامین می شود. سری 700-200er: این مدل ظرفیت سوخت بیشتر و توانایی طی مسافت دورتری را داراست و قادر به حمل 286 تن در مسافت 6000 تا 7700 مایل است. اولین هواپیمای مدل 777-200ER در فوریه 1997 به هواپیمایی British Airways تحویل گردد. در 2 آپریل 1997 یک فروند 777-200ER متعلق به هواپیمایی مالزی، رکورد دورترین پرواز بدون توقف را با پرواز از Seattle تا کوالالامپور یعنی در مسافت 20/20044 کیلومتر طی 21 ساعت و 23 دقیقه بدست آورد. سری 777-200LR: طبق ادعای شرکت Boeing این مدل دورپروازترین مدل مسافربری با توانایی پرواز 18 ساعته بدون توقف می باشد. این رکورد با به کارگیری دو موتور GE90-110B1turbofans110000Lb و با استفاده از ذخایر کمکی سوخت در قسمت بار هواپیما مقدور خواهد بود. سری 300-777: این مدل به عنوان جایگزینی برای مدل 100-747 و 200 طراحی شده است. در مقایسه با مدلهای 747 قدیمی، 777 از ظرفیت حمل مسافر و طی مسافت بیشتری برخوردار است، در حالی که یک سوم کمتر سوخت مصرف می کند و هزینه نگهداری این مدل 40 درصد کمتر از 747 است. این مدل ظرفیت حمل 550 مسافر را داراست و 13 تن سنگین تر از مدل 200-777 است. در مدل 300 دوربینهای مانور زمینی روی بالهای افقی نصب شده که به خلبان در زمان نشست و برخاست کمک می کند. این مدل نیز جایزة ETOPS را همزمان در 4می 1998 از FAA و JAA دریافت کرد و در همان ماه بوسیله Cathay Pacific در خطوط هوایی به خدمت گرفته شد. نیروی محرکه این مدل بوسیله دو موتور (Pratt & Whitney PW4090)Lb یا (PW-4098S)98000Lb یا (RollsRoyce Trent 8925)92000Lb تامین می شود. سری 777-300ER: این مدل قدرتمند و دور پرواز جدید به منظور جایگزینی 400-747 طراحی شده. در این مدل بدنه قویتر، ظرفیت سوخت بالاتر همراه با موتورهای بسیار قدرتمند General Electric به کار گرفته شده و توانایی حمل 365 مسافر در مسافت 7250 مایل را داراست. برنامه ساخت مدل 777-300ER توسط Air France راه اندازی شد. مشخصات کلی: سرعت حرکت در حالت افقی: 84/0 ماخ(550مایل در ساعت در ارتفاع 35000پایی) متوسط طول بال: 199پا و 11 اینچ طول بدنه: 209پا در مدل 200،242پا و 4اینچ در مدل 300. موضوعات آتی در ماه مه سال ۲۰۰۶ ، چهار موضوع طراحی توسط شرکت بوئینگ در سئاتل تایمز مورد بررسی وآزمایش قرار گرفت. بعد ازاسم گذاری کدها موپت های معروف ( تیم طراحی به عنوان تیم سبز شناخته میشود)، که موضوعات طراحی را در اول برای کاهش مصرف سوخت تعیین و تمرکز میدهند. همه این چهار طراحی توضیح داده شده که فرم موتور- عقبی نام گرفتند. سیستم « فوزی» که از روتورهای باز استفاده میکند و سرعت پایین تری برای مصرف سوخت« بیکیر» که بالهای پهن خیلی نازکی دارد و توانایی این رادارد که قسمتی از آنها خم شوند تا باز شدن چرخها وفرود را تسهیل دهند ، میباشد.«کرمیت کرویزر» بالهای جارو کننده را بالاتر از محل قرار گرفتن موتورها قرار دادهاست با این منظور که میزان سروصدا را که از انعکاس خروج گازهای اگزوز به سمت بالا ایجاد میشود ، کاهش دهد.« هانی دوو» با طراحب بالهای دلتا شکل خود ، موضوع ترکیب بالهای بالارونده و بدنه یکپارچه سنتی هواپیماها را ارائه کردهاست. مطابق بیشتر موضوعات ، این طراحی فقط در مرحله آزمایشی برای کمک به ارزیابی بوئینگ از احتمالات بالقوه مانند تکنولوژیهای افراطی و رادیکال میباشد. طرح ریزی مسافرت بین المللی جپسن در بیست و سوم اکتبر سال ۲۰۰۶ مجله نیویورکیها اعلام داشت که جپسن یک شاخه فرعی بوئینگ ، یک طراحی لجستیکی برای پروازهای سازمان سیافول العاده الزامی و محرمانه را در دست اقدام دارد. این ادعا براساس اطلاعات یک کارمند قبلی که به نام باب اوربای، که مدیر عامل شرکت که میگفت «ما همه پروازهای فوق العاده الزامی و محرمانه را انجام خواهیم داد» ایجاد شد—همانطور که شما اطلاع دارید آنها پروازهایی برای شکنجه هستند. بگذارید با آن مواجه شویم، بعضی از این پروازها به همان طریق انجام شدند." مقاله خاطرنشان کرده بود که این مسئله ممکن است سیاست دفاعی جپسن باشد که مقابله قانونی با خالد المصری است. و آينده... شركت بوئينگ چشمانداز خود را براي سال 2016 چنين ترسيم كرده است: كاركردن با يكديگر به مثابه يك شركت جهاني براي رهبري صنعت هوا _ فضا. منابع تحقیق : Fa.wikipedia.org tebyan.net air-mag.blogsky.com boeing.com fortune.com برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام مجله صنایع هوایی شماره ۱۸۸ ـ صفحه ۶ learntofly.blogsky.com avia.ir newcoy.persianblog.ir لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده