رفتن به مطلب

تابلو فرمان (سیستم کنترل آسانسور)


ارسال های توصیه شده

تعریف تابلو فرمان آسانسور :

مجموعه ای شامل مدار های فرمان و قدرت که وظیفه کنترل حرکت کابین و پاسخگویی به احضار را بعهده دارد قسمت فرمان در انواع قدیمی از رله های متعدد و در انواع جدید عموماً از ریز پردازنده ها و سایر قطعات الکترونیکی ساخته می شود.

نصب 3VF

 

آسانسورهای دارای درایو کنترل سرعت یا به اصطلاح دارای Inverter که به آسانسورهای VVVF یا همان 3VF موسوم هستند، دارای حرکت نرم چه در شتاب مثبت (استارت) و چه در شتاب منفی (استپ) می باشند که می توان روی نمودار سرعت زمان (V.T) حرکت آنرا بصورت منحنی نمایش داد. برخلاف نمودار سرعت زمان آسانسورهای دوسرعته که حرکت آنها بصورت خطی و با شتاب بالا (در زمان استارت و استپ) انجام میشود و شتاب بالای حرکتی باعث ایجاد شوک به کابین و مسافرین میگردد. پس نتیجه میگیریم در آسانسورهای 3VF مسافرین به دلیلی نرمی حرکت، متوجه استارت و استپ نمیشوند. این مسئله به دلیل کنترل ولتاژ و فرکانس برق شهری توسط Inverter می باشد، به این ترتیب که فرکانس و ولتاژ اولیه ی اعمال شده از تابلو به موتور بسیار پایین بوده و به تدریج Inverter آنرا افزایش داده تا به فرکانس 50Hz (حداکثر فرکانس برق شهری) و ولتاژ 380V (حداکثر ولتاژ برق سه فاز شهری) می رساند که در نهایت موتور به حداکثر سرعت تعریف شده ی خود رسیده و تا قبل از مرحله ی دوراندازی با این سرعت به حرکت خود ادامه می دهد.

وجود Inverter در سیستم کنترل آسانسور باعث صرفه جویی در مصرف برق شهری می شود و علت آن این است که آسانسور در کورس حرکتی خود قسمتی از مسیر را (هنگام استارت و استپ) با ولتاژ پایین تر از حد نهایی (380) طی می کند، همچنین اتلاف انرژی که در آسانسورهای دوسرعته هنگام ترمز صورت می گیرد در آسانسورهای 3VF تقریبا به صفر رسیده است زیرا همانطور که میدانید در آسانسورهای دوسرعته وقتی برق به یکباره قطع می گردد ترمز مسئول متوقف ساختن موتور می باشد در صورتیکه در آسانسورهای3VF ابتدا inverter سرعت حرکت موتور را به صفر رسانده سپس ترمز اعمال می شود.

این مسئله در زمان استارت نیز صادق است، یعنی وقتی سیستم کنترل فرمان بصورت ناگهانی ولتاژ 380 را اعمال میکند اینرسی کابین باعث هدر رفتن انرژی برق میشود ، در صورتیکه اگر حرکت آرامتر صورت پذیرد مقاومت کابین در برابر حرکت کاهش یافته و مصرف انرژی نیز خود به خود کاهش می یابد. در یک جمع بندی معایب استفاده از سیستم دو سرعته و مزایای سیستم 3VF بدین شرح می باشد:

مزایای سیستم 3VF:

 

 

  1. کیفیت حرکتی بالا و حرکت نرم و بدون لرزش و بدون شوک حرکتی
  2. کاهش استهلاک قطعات به ویژه ترمز موتور که در سیستم دو سرعته نقش اساسی در استپ کابین دارد اما در سیستم 3VF خیر
  3. افزایش عمر مفید قطعات از جمله موتور گیربکس و سیستم تابلو فرمان
  4. کاهش سر و صدای آسانسور
  5. کاهش قابل ملاحظه مصرف انرژی و برق
  6. عدم محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت

معایب سیستم دوسرعته:

 

 

  1. مصرف انرژی و جریان برق فوق العاده بالا
  2. محدودیت در انتخاب سرعت و ظرفیت آسانسور در پیاده سازی سیستم با روش دوسرعته
  3. تغییرات ناملایم و پله ای سرعت بصورت ناگهانی از دور تند به دور کند
  4. شوک حرکتی در حین استارت و استپ حرکت و افول کیفیت حرکتی آسانسور و عدم قابلیت پیاده سازی در ساختماهای حساس
  5. کاهش عمر قطعات در اثر شوک حرکتی
  6. انتقال شوک و ضربه های موتور به سازه ساختمان
  7. سر و صدای بالا ناشی از تغییرات سرعت موتور و کنتاکتورهای تابلو فرمان

 

  1. اصلاح ضریب قدرت (CosΦ) : اختلاف فاز بین ولتاژ (v) و جریان (i) که معمولا جریان عقب تر از ولتاژ است ، باعث به وجود آمدن توان راکتیو و بازگشت این توان غیر مفید به شبکه برق مصرفی می گردد. درنتیجه این مسئله باعث کاهش توان موتور می گردد. در سیستمهای 3VF به خاطر یکسو شدن ولتاژهای AC به DC و هم فاز شدن جریان و ولتاژ ، توان راکتیو به حداقل مقدار خود می رسد. و با توجه به اینکه توان موتور نسبت مستقیم با ضریب اصلاح قدرت دارد، هر چه ضریب به عدد یک نزدیکتر باشد در نتیجه مقدار توان اکتیو نیز بیشتر خواهد شد.

 

درایو یا همان Inverter های با کیفیت موجود در بازار برای پیاده سازی سیستم 3VF عبارتند از :

 

  • Yaskawa
  • Danfoss
  • Toshiba
  • Gefran
  • LG
  • ZIEHL ABEGG
  • rich
  • KEB

و ...

تفاوت سیستم Close Loop و Open Loop در آسانسورهای3VF چیست؟

سیستم Close loop به آسانسور 3VFای گفته می شود که موتور حتما از نوع 3VF بوده و دارای Encoder باشد. وظیفه Encoder ارسال پالس­های حرکت کابین به تابلو فرمان جهت اطلاع Inverter از مکان و سرعت دقیق کابین می باشد. encoder به ازای یک دور چرخش موتور یک پالس به Inverter ارسال کرده و وظیفه ی Inverter پردازش ، تحلیل و انتخاب بهترین نوع حرکت برای موتور می باشد.اما در سیستمهای Open Loop موتور فاقد encoder بوده و بنابراین می توان از موتورهای دوسرعته نیز در این سیستم استفاده کرد. در مقایسه حرکت بین این دو سیستم کاملا بدیهی است که حرکت کابین در سیستم Close Loop کاملا نرم تر و دقیق تر می باشد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...