رفتن به مطلب

خلاصه برداری از دروس پلاگین گراس هاپر


Rezasmng

ارسال های توصیه شده

سلام و وقت بخیر خدمت دوستان و همکاران

در حال یادگیری گراس هاپر با استفاده از ویدیویی هستم که به مرور به اشتراک میگذارم ، سعیم بر این خواهد بود که در حین آموزش دیدن ، خلاصه ای از هر درس را با شما به اشتراک بگذارم.

 

 

امیدوارم حق مطالب را بتونم باهاتون به اشتراک بگذارم .

  • Like 3
لینک به دیدگاه

سلام و وقت بخیر .

برای شروع بهتر هست که دوستان برنامه راینو ۵ را بر روی ویندوز خودشون داشته باشند.

شایان ذکر هست که در حال حاضر پلاگین گراس هاپر برای ویندوز فقط وجود داره اما نسخه ای که بر روی راینو ِ سیستم عامل مک هست ، در حال راه اندازی هست و با اخباری که از طریق سایت گراسهاپر منتشر شده تا چندی دیگه بر روی صفحه ی وب سایت اون ها قرار داده میشه .

وب سایت این پلاگین :‌

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

برای دانلود این پلاگین باید به آدرس زیر برید یا اینکه از طریق گوگل سایت مورد نظر رو پیدا کنید .

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

1426785220855929177.png

  • Like 2
لینک به دیدگاه

خوب به اینجا رسیدیم که گراس هاپر رو دانلود کردین و فایلی در حدود ۸ مگابایت رو بر روی کامپیوتر یا لپتاپتون دارین . این فایل با فرمت .rhi هست.

در قدم اول باید اون رو بر روی راینو ۵ خود نصب و راه اندازی کنید . که مراحل زیر برای رسیدن به این مقصود است.

نصب پلاگین گراس هاپر :‌

مرحله اول :‌ برنامه راینو ۵ خود را باز کنید .

مرحله دوم :‌ پوشه ای که فایل دانلود شده با پسوند .rhi داخلش هست رو باز کنید .

مرحله سوم :‌ فایل .rhi را گرفته و در داخل فضای راینو خود رها کنید .

مرحله چهارم :‌ پنجره ای باز میشود ، حامی سوالی برای شما هست که مشخص میکنه پلاگین برای تنها شما باشه یا اینکه تمامی کسایی که با کامپیوترتون کار کنند . دایره مورد نظر رو انتخاب کنید :( مثلا Anyone who uses the computer )

مرحله پنجم : بر روی Next کلیک کنید و مراحل نصب پلاگین را کامل کنید تا به جایی برسید که با پیام Installation Completed successfully روبه رو شوید .

مرحله ششم :‌ کلیک کنید بر روی Close و برنامه راینو خود را ببندید و دوباره باز کنید برای اینکه مطمین شویم که به طور کامل پلاگین نصب شده و کامند آن به طور مناسب کار میکنه .

 

مرحله راه اندازی گراس هاپر:‌

مرحله اول ‌: راینو خود را باز کنید .

مرحله دوم :‌ داخل قسمت کامند بار که در بالای صفحه قرار دارد و همانند اون رو داخل برنامه هایی مثل اتوکد نیز شاید دیده باشید اسم پلاگین رو بنویسید و اینتر کنید. Grasshopper

مرحله سوم : صبر کنید تا این پلاگین به طور کامل لود شود.

مرحله چهارم :‌ دفعه اول یک متن میاد که باید موافقت کنین باهاش و بعد از اون هر بار بر روی کامند بار برید و بنویسید Grasshopper پلاگین باز میشه .

 

* در ادامه آموزش ها این اولین کاری هست که باید بکنین تا فضای راینو و گراس هاپر رو در کنار یکدیگر داشته باشیم.

Screen Shot 1396-02-24 at 19.42.13.jpg

Screen Shot 1396-02-24 at 19.38.23.jpg

  • Like 2
لینک به دیدگاه
  • 2 هفته بعد...

برنامه نویسی چیست ؟‌

قبل از اینکه شروع به کار با گراس هاپر بکنیم ، لازم دانستم که چند کلمه ای در این باب رو با هم در میان بگذاریم .

برنامه نویسی مانند زبان هایی که ما انسان ها برای ارتباط خود با یکدیگر استفاده میکنیم روشی است از به کار بردن و استفاده از کلمات برای تفهیمِ آنچه در ذهنمان هست به کامپیتور . همونجور که میدونید برای ارتباط بین انسانی با انسان دیگر ،در هنگام سخن گفتن ؛ یکی به عنوان فرستنده پیام و دیگری به عنوان گیرنده آن عمل میکند و این ارتباط تا زمانی ادامه پیدا میکنه که این حرف ها یا به عبارت دیگه پیام ها در رفت و آمد باشه .

برنامه نویسی در کامپیوتر مشابه همان سخن گفتن است اما به جای کلام میان دو انسان ، میان یک انسان و یک رایانه صورت میگیره و پیام هایی که رد و بدل میشه توسط زبانِ اون برنامه توسط برنامه نویس لحاظ میشه .

حال برنامه نویسی تصویری یا همان Visual Programming چیست ؟‌

برنامه نویسی تصویری هم از قانون اولیه ی برنامه نویسی مثتثنی نیست ، نحوه ای از همین ارتباط است که با استفاده از دستکاری کردن عناصر متفاوتی که برنامه های این گونه برنامه نویسی در دسترسمون قرار میدن ، به مقصودمون برسیم.

حال در جواب سوالی که مطرح کردم از سایت ویکی پدیا هم چند کلمه ای قرض میگیرم :

زبان برنامه‌نویسی تصویری (ویژوال) (VPL) به آن دسته از زبان‌های برنامه‌نویسی گفته می‌شود که روند برنامه‌نویسی در آن‌ها به جای اینکه به صورت متنی باشد، به صورت تصویری است. در برنامه‌نویسی تصویری از عبارات تصویری و نمادهای گرافیکی برای برنامه‌نویسی استفاده می‌شود. بیشتر زبان‌های برنامه‌نویسی تصویری بر پایه ایده "جعبه‌ها و پیکان‌ها" هستند. در این روش از جعبه‌هایی به عنوان اشیای صفحه‌ای و پیکان‌ها یا خطهایی برای ارتباط دادن این جعبه‌ها به هم استفاده می‌شود.

(منبع :‌

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
)

در درس های آینده و هنگامی که وارد کار با پلاگین گراسهاپر شدیم به سادگی متوجه خواهید شد که منظور از جعبه ها و پیکان ها چی هست و طرز استفاده از آن ها به چه طریق هست .

  • Like 1
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...