رفتن به مطلب

آمادگی جهت آزمون ورودی نظام مهندسی برق - 98


ارسال های توصیه شده

  • پاسخ 108
  • ایجاد شد
  • آخرین پاسخ

بهترین ارسال کنندگان این موضوع

حل تست 1 :

 

 

نکته : در پریزهای میانی دو افت وجود دارد! یکی افت عبوری و دیگری افت انشعاب!

اگر گیرنده به پریز میانی وصل شود فقط افت انشعاب و در غیر اینصورت افت عبور را در محسبات منظور می کنیم .

 

 

ببینید دوستان نکته بالا خیلی مهمه و در زمینه جعبه تقسیم هم میشه بسط داد ! یعنی وقتی ما از شاخه ای که پریز تو اون هست شروع می کنیم ، جعبه انشعابی نامیده میشه و افت 15 پیدا میکنه طبق داده مساله و جعبه تقسیم های بعدی افت 3 دسی بل پیدا می کنند چون عبوری هستند .

 

که نتیجش شکل زیر میشه

 

ll0pyy0dnjjdsyw2jt69.jpg

 

 

از اینجا به بعد که محاسبات ساده ریاضی هست

 

6 + 2 + 15 + ( 3 * 8 ) = 47

 

جواب گزینه ج هست

 

و اینکه چرا از پریز سرایداری شروع نکردیم ! چون در اون صورت فقط 2 دسیبل افت انتهایی داشتیم و بعدش جعبه تقسیم انشعابی و ادامه ماجرا ..

اینطور میشد : 2 + 15 + ( 3 * 8 ) = 41

همینطور که میبینیم افت مسیر ما از مسیر قبلی کمتر هست و جواب اشتباه هست!!

  • Like 1
لینک به دیدگاه

حل تست 2 :

 

 

تو این تست کمترین مقدار افت رو از ما میخواد ! در نتیجه ما مسیری رو انتخاب می کنیم که کمترین جعبه تقسیم عبوری رو رد کنه و از پریز آخر شروع می کنیم تا افت انتهایی پیدا کنه که 2 دسی بل هست! و پریز بعدیش و بعد از اون هر کدوم 2 دسیبل میشن ( چون عبوری محسوب میشن)

یک جعبه تقسیم انشعابی هم داریم به افت 15 دسیبل

 

نتیجه کار شکل زیر میشه :

 

rtbk0277cj9bk2wfqf7.jpg

 

 

اینجا هم با محاسبات ساده جواب بدست میاد ! 2 + 2 + 2 + 15 = 21

جواب گزینه د صحیح است.

 

فقط 1! نکته : تو مسیر های مشابه اصلا مهم نیست از کدوم مسیر شروع می کنید! به طور مثال تو همین تست حل شده مسیر A یا B فرقی با هم ندارن ( یا قرینه همین شاخه سمت راست)

  • Like 1
لینک به دیدگاه

رو مساله بالا یکم فکر کنید و حل تست تو پست بعدی قرار بدین :a030: ( لطفا جواب تست رو از منابع نگاه نکنید و با حل کردنش خودتون رو به چالش بکشید ! )

یه روش تستی واسه اینکه از کدوم پریز شروع به محاسبه کنیم هم هست که سر فرصت تو تاپیک میذارم.

 

موفق باشید :icon_gol:

لینک به دیدگاه

یک سری مطالب تکمیلی برای آنتن مرکزی جمع آوری کردم که به نظرم خوب و کاربردی هست .

 

 

انتخاب آمپلی فایر : حداقل قدرت تقویت کننده باید برابر یا بیشتر از افت کل سیستم ( بدترین مسیر ) باشد .

نحوه محاسبه افت کل سیستم : مسیری که بیشترین افت را ایجاد می کند ( بدترین مسیر ) در نظر گرفته و افت تک تک تجهیزات مسیر را با هم جمع می کنیم .

 

در اینجا با دو سوال مواجه می شویم ! :

 

الف : از کدام طبقه شروع کنیم ؟ : چون همیشه در ورودی واحد ها باید از انشعاب جعبه تقسیم ها استفاده کنیم محاسبات را از واحدی شروع می کنیم که افت انشعابی جعبه تقسیم آن بیشتر باشد.

ب : از کدام پریز شروع کنیم ؟ : اقت عبوری پریز یکی به آخر را با افت کابل بین آن و پریز انتهایی و افت پریز انتهایی را با هم جمع می کنیم ، حال سه حالت زیر بوجود می آید! :

 

 

  1. اگر افت انشعابی پریز یکی به آخر بزرگتر از عدد حاصل شد ، از پریز یکی به آخر شروع می کنیم .
  2. اگر افت انشعابی پریز یکی به آخر کوچکتر از عدد حاصل شد ، از پریز آخری شروع می کنیم .
  3. اگر افت انشعابی پریز یکی به آخر برابر با عدد حاصل شد ، فرقی نمی کند از کدوم پریز شروع می کنیم .

لینک به دیدگاه

حل تست 29 - آذر 90

 

چون همیشه در ورودی واحد ها باید از انشعاب جعبه تقسیم ها استفاده کنیم . محاسبات را از واحدی شروع می کنیم که افت انشعابی جعبه تقسیم آن بیشتر باشد . افت انشعاب جعبه تقسیم طبقه دوم بیشتر از همه است . برای پریز نیز ابتدا افت عبوری پریز یکی به آخر (2) را با افت کابل بین و پریز انتهایی ( در اینجا 2) و افت پریز انتهایی (2) را با هم جمع می کنیم:

 

مجموع = 2 + 2 + 2 = 6 دسیبل

 

حال طبق حالت 3 ( سه حالت ذکر شده قسمت قبل ) چون افت انشعابی پریز یکی به آخر 6 بوده و مجموع افت بدست آمده ما هم برابر با 6 هست در نتیجه فرقی نمی کند از کدام پریز شروع کنیم .

 

نکته : وقتی محاسبات از پریز انتهایی شروع شود ، پریز میانی فقط افت عبوری خواهد داشت.

 

در نهایت از پریز انتهایی مسیر ABCDH افت را محاسبه می کنیم:

 

h7wdby0ar08vzf1wedh2.jpg

 

 

افت کابل ( از پریز انتهایی ) : 20 + 20 + 10 + 5 + 5 + 20 = 80 که می دهد : 100 / ( 80 * 10 ) = 8 db

افت طبقه دوم ( از پریز انتهایی ) : 2 + 2 + 2 + 15 + 3 + 3 = 27 db

27 + 8 = 35 db

 

 

جواب صحیح گزینه 4

 

افت مسیر های دیگه :

 

6n896soh5e0uglubpaga.jpg

  • Like 1
لینک به دیدگاه

نحوه محاسبه افت کل سیستم : مسیری که بیشترین افت را ایجاد می کند ( بدترین مسیر ) در نظر گرفته .

 

 

 

حل تست 30 - آزمون آذز 90

 

طبق تعریف بالا جواب گزینه 2 هست

  • Like 1
لینک به دیدگاه

حل تست 32 - آزمون آذر 90

 

افت سیگنال در جعبه تقسیم با 4 انشعاب 8 دسیبل و در جعبه تقسیم با 4 انشعاب و یک عبور 15 دسیبل است و افت سیگنال به اندازه 15 - 8 = 7 دسیبل بیشتر می شود

در نتیجه با توجه به پاسخ تست 29 قدرت تقویت کنندگی افزایش پیدا میکنه و برابر با :

حداقل قدرت تقویت کنندگی : 31.5 + 7 = 38.5 دسیبل

 

در نتیجه حداقل قدرت تقویت کنندگی افزایش می یابد!

 

گزینه 2 صحیح می باشد

  • Like 1
لینک به دیدگاه

آزمون آذر ماه 90

 

h1rdpi3k6itzx57isr8g.jpg

تست 7 -آذر ماه 90 با توجه به مسئله بالا:5c6ipag2mnshmsf5ju3

 

a2tilu2ejszpilur8ezc.jpg

حل تست:

مطابق آیین نامه 15-2-2-2-1-2 مبحث 15 که در صفحه12 می باشد آسانسورها باید به نحوی جایگذاری شوند که فاصله پیاده روی مسافران برای سوار شدن به هر کابین حداقل ممکن باشد. همچنین مطابق آیین نامه 15-2-2-1-1 (مبحث 15) حداکثر فاصله پیاده روی از ورودی ساختمان یا در آپارتمان ها برای سوار شدن به آسانسور در هر طبقه 40 متر می باشد.

بنابراین با توجه به پلان مسئله اگر آسانسورها در نقاط F و B قرار بگیرند حداکثر فاصله پیاده روی از در آپارتمان 30 متر خواهد بود....

 

gwtszyc9s0j55lxocn6j.jpg

 

گزینه ج صحیح است.

  • Like 2
لینک به دیدگاه
آزمون آذر ماه 90

 

h1rdpi3k6itzx57isr8g.jpg

تست 7 -آذر ماه 90 با توجه به مسئله بالا:5c6ipag2mnshmsf5ju3

 

a2tilu2ejszpilur8ezc.jpg

حل تست:

مطابق آیین نامه 15-2-2-2-1-2 مبحث 15 که در صفحه12 می باشد آسانسورها باید به نحوی جایگذاری شوند که فاصله پیاده روی مسافران برای سوار شدن به هر کابین حداقل ممکن باشد. همچنین مطابق آیین نامه 15-2-2-1-1 (مبحث 15) حداکثر فاصله پیاده روی از ورودی ساختمان یا در آپارتمان ها برای سوار شدن به آسانسور در هر طبقه 40 متر می باشد.

بنابراین با توجه به پلان مسئله اگر آسانسورها در نقاط F و B قرار بگیرند حداکثر فاصله پیاده روی از در آپارتمان 30 متر خواهد بود....

 

gwtszyc9s0j55lxocn6j.jpg

 

گزینه ج صحیح است.

 

تو این تیپ تست ها فقط فاصله مد نظر هست ؟

برای این میگم که مساله اطلاعاتی ازین قبیل داده : تعداد طبقات ، تعداد افراد هر واحد ..

  • Like 1
لینک به دیدگاه
تو این تیپ تست ها فقط فاصله مد نظر هست ؟

برای این میگم که مساله اطلاعاتی ازین قبیل داده : تعداد طبقات ، تعداد افراد هر واحد ..

 

خیر ...مسئله عنوان شده برای سوالات 6 تا 16 است ...منتها چون بعضی از این سوالها با ویرایش 87 مبحث 15 بود من دیگه فاکتور گرفتم و نذاشتم ...اونایی هم که با ویرایش جدید هست رو میزارم وقت کردم

  • Like 2
لینک به دیدگاه

با توجه به مسئله بالا - تست های 9,11,12 :

 

gkaccvlj2f9hsbv1rt.jpg

حل تست 9: گزینه الف صحیح است.

طبق آیین نامه 15-2-2-7-4مبحث 15 صفحه26 در آسانسورهایی که فاصله بین دو طبقه متوالی آن بیش از 11 متر باشد یک درب اضطراری باید در محل مناسب در نظر گرفته شود به طوری که فاصله آنها حداکثر 11 متر باشد.

در این مسئله فاصله بین دو طبقه متوالی کمتر از 11 متر می باشد چرا که در آپارتمان ها این فاصله حتی کمتر 3.5 متر است.بنابراین طبق تبصره آیین نامه 15-2-2-7-7 از همین مبحث15 در یچه اضطراری برای ورود به بالای کابین در زیر سقف چاه یا یکی از دیواره های چاه از فضای موتورخانه به ابعاد 0.6 *0.6 متر می بایستی تعبیه شود.

منظور از چاه:فضایی است که ریل ها و برخی دیگر از تجهیزات آسانسور در آن نصب می شوند و کابین و وزنه تعادل در این مکان حرکت می نمایند.

 

حل تست 11: گزینه ب صحیح است.

مطابق جدول 15-2-2-1-4 صفحه13 :

 

au4oxtq50tlowkou0hc.jpg

 

در ساختمان های مسکونی اگر اسانسورها بصورت گروهی کنار هم باشند حداقل عمق راهرو مقابل ورودی های کابین برابر یا بزرگتر از 1/5متر یا بزرگترین عمق کابین در گروه (هر کدام که بزرگتر باشد) می باشد.

طبق آیین نامه 15-2-1-10 عمق کابین آسانسور برانکارد بر (بزرگترین اسانسور) (1000kg) برابر 2100 میلی متر یا معادل 2/1 متر است.بنابراین عمق راهرو حداقل 2/1 متر است.

 

 

حل تست 12: گزینه ج صحیح است.

دیواره ها و تیغه های پوشاننده آسانسور باید از مصالح مقاوم در برابر آتش (تحمل حداقل یک ساعت) ساخته شوند که در اثر حرارت ,گاز و دود مسمومکننده یا خطرناک از آنها متصاعد نشود وعامل ایجاد گرد وغبار نباشند.

طبق آیین نامه 15-2-7-9 صفحه 38 مبحث در صورتی که دیواره های چاه آسانسور از نظر مقاومت به آتش درجه بندی شده باشند , باید درهای لولایی همان درجه و درهای اتوماتیک حداقل نصف آن درجه بندی را داشته باشند.بنابراین دیواره ها یک ساعت و درهای اتوماتیک نیم ساعت می بایستی در مقابل آتش مقاوم باشند.

  • Like 3
لینک به دیدگاه

 

حل تست 11: گزینه ب صحیح است.

مطابق جدول 15-2-2-1-4 صفحه13 :

 

au4oxtq50tlowkou0hc.jpg

 

در ساختمان های مسکونی اگر اسانسورها بصورت گروهی کنار هم باشند حداقل عمق راهرو مقابل ورودی های کابین برابر یا بزرگتر از 1/5متر یا بزرگترین عمق کابین در گروه (هر کدام که بزرگتر باشد) می باشد.

طبق آیین نامه 15-2-1-10 عمق کابین آسانسور برانکارد بر (بزرگترین اسانسور) (1000kg) برابر 2100 میلی متر یا معادل 2/1 متر است.بنابراین عمق راهرو حداقل 2/1 متر است.

 

 

این تست رو متوجه نشدم!!

مگه ساختمان ما مسکونی و آسانسور گروهی کنار هم نیست ؟

 

پس نباید جواب 1.5 متر باشه ؟

 

 

m8lbc64mmpo5m01ai0zg.jpg

 

من قبلا سر همین تست مشکل داشتم 5c6ipag2mnshmsf5ju3z.gif

  • Like 3
لینک به دیدگاه

آخه این سوال تو جوابش اگه دقت کرده باشی نوشته طبق راه حل سوال 6 (که سوال 6 طبق ویرایش 87 هست بعد نوشته به 4 دستگاه آسانسور ساختمان نیاز داره که آیا 18 طبقه 4تا:banel_smiley_4:که من فک کنم منظورش هر طبقه بوده نه کل ساختمان, و در ادامه گفت طبق پاسخ شماره 7 در هر ناحیه Fو B دو دستگاه آسانسور قرار میگیرد ) خب تا اینجا رو نگه دار ....طبق جواب 14 که شکل داره (برو ببین تو کتاب) همینجوری که من الان تو این شکل مشخص میکنم :

 

m5waxrzk6t291s2kks4v.jpg

 

فک کنم با توجه به این شکل آسانسور ها با واحدها روبروی هم هستن پس میشه گروهی روبروی هم

کنار هم یعنی آسانسور هم ردیف باشن با واحد ها

 

 

البته این از فهم منه ...ولی اگه بازم قانع نشدی یا درست نیست دیگه نمیدونم:5c6ipag2mnshmsf5ju3:5c6ipag2mnshmsf5ju3:5c6ipag2mnshmsf5ju3

  • Like 3
لینک به دیدگاه

:icon_gol:

این تست رو متوجه نشدم!!

مگه ساختمان ما مسکونی و آسانسور گروهی کنار هم نیست ؟

 

پس نباید جواب 1.5 متر باشه ؟

 

 

m8lbc64mmpo5m01ai0zg.jpg

 

من قبلا سر همین تست مشکل داشتم 5c6ipag2mnshmsf5ju3z.gif

 

 

در پست بالا جواب دادم :icon_gol:

  • Like 3
لینک به دیدگاه
:icon_gol:

 

 

در پست بالا جواب دادم :icon_gol:

 

ممنوون :icon_gol:

مبحث بعدی رو شروع نمی کنین ؟

 

من دارم مبحث پلکان برقی و .. می خونم و فردا چنتا تست حل می کنم ..

  • Like 3
لینک به دیدگاه
×
×
  • اضافه کردن...