رفتن به مطلب

عایق کاری vesselها


ارسال های توصیه شده

Vesselها تقریبا از جمله اجزاء اصلی در عایق کاری تجهیزات فرایندها در تمام صنایع می باشند. در بسیاری از فرایندهای تولیدی نیاز به مواد مختلفی است که در vesselها ذخیره می شوند و سپس در فرایندهای جداگانه در تولید استفاده می شوند.

Vesselها در درجه اول برای عایق کاری مایعات، جامدات و یا مواد گازی استفاده می شود، موادی که در زمان نیاز به فرایند اضافه می شوند. مواد خام، سوخت ها و یا محصولات نهایی معمولا در تانک های بزرگ ذخیره می شوند.

 

 

عایق کاری نقش مهمی در رویه ی عملیاتی دارد

معمولا ذخیره مواد در محدوده دمایی مشخص مهم می باشد. اگر دما بسیار کمتر و یا بیشتر از این محدوده مجاز باشد، می تواند باعث فاسد شدن مواد و یا تغییر خواص سیالیت آن ها شود که این باعث می شود نتوان این مواد را پمپ و تخلیه کرد. بنابراین عایق کاری vesselها یک فاکتور مهم است در رویه فرایند می باشد.

 

 

مزایای عایق کاری حرارتی vessel

 

- کاهش اتلاف حرارت

- محافظت از افراد در برابر تماس با سطوح با دمای بالا

- کاهش افت دمای مواد ذخیره شده که این باعث می شود خاصیت سیالیت خود را حفظ کنند و ته نشین نشوند.

- جلوگیری از یخ زدگی vesselها

- جلوگیری از گرم شدن مواد ذخیره شده (برای مثال به دلیل تابش نور خورشید)

 

 

سیستم عایق کاری برای vesselها

 

یک سیستم عایق کاری برای vesselها بطور معمول دارای اجزاء زیر می باشد:

- عایق حرارتی

- سازه ی نگهدارند و spacer

- کندکننده بخار آب با سیستم های عایق سرد

- روکش فلزی

 

حفظ دمای واقعی عملیات (چه کمتر از دمای محیط و یا بیشتر) در طراحی سیستم عایق کاری حرارتی ضروری و اساسی می باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه
  • 1 سال بعد...

وسل ها یکی از اجزاء اصلی در بسیاری از پروسه های تولید در صنایع به خصوص صنایع شیمایی و پتروشیمی می باشند. در فرایندهای تولید به مواد مختلفی نیاز است که درون وسل ها ذخیره می شوند تا بعدا در فرایندهای جداگانه از آن ها استفاده شود. بطور کلی در وسل ها مایعات، جامدات و یا مواد گازی نگهداری می شوند تا در زمانی که نیاز هست به فرایند تولید اضافه شوند. مواد خام، گازها و محصولات نهایی تولید شده معمولا در تانک های ذخیره بزرگ نگه داری می شوند.

معمولا مهم است که در زمان نگه داری مواد، دما در محدوده ی مورد نظر نگه داشته شود. اگر دمای مواد ذخیره شده بیش از حد بالا و یا پایین باشد، می تواند باعث فاسد شدن، ته نشینی و یا از دست دادن خواص سیالیت آن ها شود و نتوان این مواد را به قسمت ها و فرایندهای مورد نیاز پمپ کرد. بنابراین عایق کاری حرارتی وسل ها نقش مهمی در عملکرد و فرایند پذیری مواد ذخیره شده در آن دارد.

عایق کاری حرارتی وسل ها اهداف دیگری هم دارد مانند: کاهش اتلاف حرارت، محافظت از افراد در برابر سوختگی ناشی از تماس با سطح داغ وسل ها، کاهش میزان سرد شدن مواد ذخیره شده که این باعث می شود مواد همچنان سیال باقی بمانند و ته نشین نشوند، محافظت از وسل ها در براب یخ زدگی، محافظت از گرم شدن مواد ذخیره شده (برای مثال از طریق تابش نور خورشید به سطح وسل و گرم کردن مواد ذخیره شده)

 

از وسل ها در فرایندهای مختلف صنعتی استفاده می شود، بنابراین بسیار متنوع هستند و چند نمونه از آنها نمی تواند بطور کامل شرایط ویژه ی هر کدام را مشخص کند. در هر مورد باید بطور جداگانه مشخص شود که آیا محصولات و ساختار توصیف شده برای کاربر مورد نظر مناسب می باشد یا نه.

استانداردهای بکارگیری و الزامات مربوطه نیز باید مشخص گردد. الزامات و استانداردهایی مانند:

- DIN 4140 ( عایق کاری بر روی تجهیزات و دستگاهها در صنعت و ساختمان ها)

- AGI Q05 ( ساخت کارخانه های صنتعی)

- AGI Q101 ( عایق کاری اجزاء و تجهیزات نیروگاه ها)

- CINI-Manual: "عایق کاری در صنعت"

 

 

سیستم عایق کاری برای وسل ها

 

قبل از شروع عایق کاری، اطمینان حاصل کنید که تمام کارهای آماده سازی بر روی وسل انجام شده باشد.

یک سیستم عایق کاری برای وسل معمولا شامل اجزاء زیر می باشد:

- عایق حرارتی

- سازه محافظت کننده و اسپیسر

- سیستم تاخیر انداز بخار آب به همراه سیستم عایق کاری سرد

- روکش

دمای واقعی عملیات (بالا و یا زیر دمای محیط) در طراحی سیستم عایق کاری بسیار مهم می باشد.

شکل زیر شمایی از یک سیستم عایق کاری حرارتی وسل را نشان می دهد. جزئیات بیشتر در مورد عایق کاری وسل ها در پست های بعدی آورده خواهد شد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

انتخاب و نصب عایق حرارتی vessel

 

انتخاب عایق حرارتی مناسب برای عایق کاری وسل ها به شرایط عملیاتی، دمای تجهیزات، ابعاد و محل قرار گیری وسل بستگی دارد. در عایق کاری وسل ها می توان از عایق پتویی پشم سنگ مقاوم در برابر فشار و یا از عایق های تخته ای پشم سنگ استفاده کرد.

از آنجایی که وسل ها در محیط بیرون قرار دارند، بسیار مهم است از عایقی استفاده شود که هدایت حرارتی بسیار پایینی داشته باشد و خواص ضد آب بسیار خوبی داشته باشد.

عایق حرارتی معمولا با استرپ های استیل به وسل های سیلندری بسته می شود. این استرپ ها باید از فولاد ضد زنگ ساخته شده باشند و با مهره های پروانه ای بسته شوند و یا با بست های سریع، بسته شوند.

اگر عایق کاری در چند لایه انجام شود، محل اتصال قطعات عایق حرارتی در لایه های مختلف نباید مقابل همدیگر باشد ( به این در اصطلاح "اتصال بنایی" گفته می شود).

در سطوح تخت، به منظور اتصال عایق پتویی دوخته شده حداقل از 6 پین در هر متر مربع، و در زیر وسل حداقل از 10 پین در هر متر مربع استفاده کنید. در زمان عایق کاری نکات زیر را در نظر بگیرید:

- زمانی که ضخامت عایق حرارتی کمتر یا مساوی با 120 میلیمتر باشد، از پین هایی استفاده کنید که حداقل قطر آن ها 4 میلیمتر باشد.

- در ضخامت های عایق حرارتی بین 130 تا 230 میلیمتر، از پین هایی استفاده کنید که حداقل قطر آن ها 5 میلیمتر باشد.

- اگر ضخامت عایق حرارتی بکار رفته بیشتر یا برابر با 240 میلیمتر، از پین هایی استفاده شود که حداقل قطر آن ها 6 میلیمتر باشد.

- اگر روکش عایق حرارتی مستقیم بر روی عایق قرار داده شده باشد و بین آن ها هیچ گپ و فضای خالی وجود نداشته باشد، پین ها باید 10 میلیمتر کوتاه تر از ضخامت عایق حرارتی باشند.

- هر لایه عایق حرارتی را با استفاده از استرپ و کلیپ ببندید.

زمانی که از عایق پتویی دوخته شده برای عایق کاری استفاده شده، تمام اتصالات طولی و عرضی باید به هم دوخته شوند، یا در هر متر با استفاده از 6 چنگگ مناسب به هم متصل شوند. اگر عایق حرارتی بکار رفته چند لایه باشد، اتصالات لایه های مختلف نباید متقابل به هم باشد.

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عایق کاری حرارتی وسل (vessel) - سازه نگهدارنده، اسپیسر و روکش

سازه نگهدارنده و اسپیسر

 

بکار بردن سازه نگهدارنده و اسپیسر در وسل ها ضروری می باشد. هدف از قرار دادن سازه نگهدارنده تحمل وزن سیستم عایق کاری و همچنین تحمل وزن شی ء عایق کاری شده در بالای سازه نگهدارنده. اسپیسرها روکش عایق حرارتی را در فاصله تعیین شده نگه می دارند. در لوله های عمودی، زیر ساخت ها معمولا وظیفه سازه نگهدارنده و اسپیسر را انجام می دهد. الزامات مرتبط با سازه های نگهدارنده و اسپیسرها را می توانید در دستورالعمل های CINI و AGI، Q153 و 154 پیدا کنید.

قبل از شروع عایق کاری، نگهدارنده ها را به وسل نصب کنید تا سازه نگهدارنده به درستی و بطور صحیح فیت شود.

شکل، ساختار و اندازه سازه نگهدارنده باید به نحوی باشد که امکان عایق کاری درست را فراهم کند، عایق بطور کامل فیت شود. از طراحی های مندرج در دستورالعمل DIN به شماره 1055-4 و 1055-5 برای تعیین ابعاد سازه نگهدارنده و اسپیسر استفاده کنید.

 

 

روکش

 

روکش از عایق حرارتی وسل ها در برابر بارهای مکانیکی که به آن وارد می شود و شرایط آب و هوایی محافظت می کند. رنج وسیعی از ورق های تخت و پروفیل های برای روکش کردن عایق حرارتی وجود دارد. از ورقه های تخت عمدتا برای روکش کردن عایق حرارتی وسل های کوچک استفاده می شود. در سیستم عایق کاری در ابعاد بزرگ، ورقه های تخت تنها می توانند بارهای کوچک را تحمل کنند، وزش باد باعث اعمال بارهای استاتیک به سازه می شود. بنابراین ضروری است که فاصله بین سازه های نگهدارنده را کاهش دهید. که ای موجب می شود به تعداد بیشتری سازه نگهدارنده نیاز باشد و تعداد پل های حرارتی افزایش می یابد.

 

در سطوح بزرگ، در ورقه های تخت احتمال چین خوردگی و تورفتگی بیشتر است، نسبت به ورق های پروفیل. به منظور افزایش پایداری و ویژگی های نوری، ورقه های روکش را می توان بصورت مورب (منحنی دار) قرار داد.

 

ترجیحا از ورقه های پروفیل برای عایق کاری وسل ها با سطح زیاد استفاده کنید. آن ها باعث بهود ساختار می شوند و می توانند انبساط هایی را که عمود بر جهت سوژه (swage) است را بپوشانند. مضرات این است که پیش رفتگی لوله از منظر ساختاری پیچیده تر است. استفاده از ورقه های پروفیل در روکش در زمانی که تعداد پیش آمدگی کم باشد توصیه می شود. روکش ورقه های پروفیل را به نحوی طراحی کنید که بارش باران را بطور ایمنی منحرف کند.

 

 

منبع:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...