saba mn 20993 اشتراک گذاری ارسال شده در 18 بهمن، ۱۳۹۵ جشنواره فیلم فجر شامگاه نهم بهمن ماه طی مراسمی در برج میلاد افتتاح شد و شما همراهان عزیز بنیتا و دوستداران سینما میتوانید از امروز با گزارشهای اختصاصی خبرنگار بنیتا از بزرگترین رویداد فرهنگی و سینمایی کشورمان همراه باشید. در هفتهی گذشته گزارشی دربارهی بازیگران زنی که با قصههای زنانهشان به جشنواره فیلم فجر راه یافتند منتشر کردیم. این مطلب را میتوانید در بنیتا بخوانید. در چند سال گذشته همهی مراسمهای افتتاحیه جشنواره فیلم فجر در تالار وحدت برگزار میشد و با عبور هنرمندان از فرش قرمز همراه بود. اما امسال این مراسم در سالن اصلی برج میلاد و تقریبا بدون آئین خاصی برگزار شد. اطلاعرسانی در مورد مراسم افتتاحیه بسیار کم بود و به همین دلیل میزان استقبال هم به نسبت سالهای گذشته کمتر بود. اما امسال هم مثل همیشه این مراسم پر بود از چهرهها، چهرههایی که امسال با فیلمهایشان در بخش سودای سیمرغ حضور دارند و با هم به رقابت خواهند پرداخت. مجری مراسم افتتاحیه امسال احسان کرمی بود و در مراسم از چهرههایی مانند محمدکاسبی، فرهاد توحیدی، تورج منصوری و... تقدیر شد. در این مراسم علیرضا قربانی و گروه نوازندهاش به اجرای موسیقی زنده پرداختند و از شهیدان آتشنشان تقدیر شد. از نکات جالب این مراسم حمایت حجتالله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی از اقدام ترانه علیدوستی مبنی بر تحریم اسکار بود. ایوبی در اینباره گفت: «موجب افتخار است که یک بانوی ایرانی اسکار را تحریم کرد. سینماگران ما مرزداران ایران هستند، چنانچه وقتی عباس کیارستمیها و اصغر فرهادیها آثار سینمای ایران را به جهان عرضه میکنند، موجب شگفتی همه میشوند.» Credit: Photo By Moeen Bagheri Credit: Photo By Moeen Bagheri و اما در روز اول جشنواره با اکران فیلمهای «خانه دیگری»، «ایتالیا ایتالیا»، «اِو» و« آزادی به قید شرط» همراه بود. از بین این فیلمها موفق به تماشای فیلمهای «ایتالیا ایتالیا» و «اِو» شدم. فیلم «ایتالیا ایتالیا» اولین اثر کاوه، فیلمی کمدی با فضایی فانتزی بود. در این فیلم سارا بهرامی و حامد کمیلی نقشآفرینی کرده بودند و موفق به خلق لحظات بامزهای شدند. اما فیلم «اِو» اثری تجربهگرا با فضایی تلخ بود و بهخاطر زبان ترکی با زیرنویس فارسی برای تماشاگران پخش شد. اگر از مخاطبان جدی سینما هستید و میتوانید ریتم کند فیلمها را تحمل کنید به دیدن این فیلم بروید در غیر اینصورت تماشای فیلم «اِو» برایتان جذاب نخواهد بود. سارا بهرامی بازیگر فیلم«ایتالیا ایتالیا» برج میلاد در اولین روز جشنواره فضایی تقریبا خلوت را تجربه کرد به طوری که پژمان بازغی بازیگر فیلم «خانه دیگری» از خلوت بودن سالن و عدم استقبال منتقدان به شدت گله کرد. حضور چهرهها هم در این روز کمرنگ بود. در دومین روز جشنواره هم با برج میلادی تقریبا خلوت روبرو بودیم. البته شاید هم به ازدحام جمعیت در سالهای گذشته عادت کردهایم و اگر با مشت و لگد وارد سالن نمایش نشویم همه چیز برایمان عجیب جلوه میکند! دومین روز از جشنواره با اکران فیلم های «چراغ های ناتمام»، «شماره ۱۷سهیلا» ،«دعوتنامه» و «تابستان داغ» همراه بود. موفق به تماشای فیلم اول که ظاهرا اثری در گونه دفاع مقدس است و حول محور زندگی یک نویسنده میگذرد، نشدم اما تماشای فیلم «شماره ۱۷سهیلا» تجربهای جاب بود. داستان فیلم درباره دختری در آستانه میانسالی است که نقشاش را زهرا داود نژاد دختر علیرضا داودنژاد کارگردان پیشکسوت سینما بازی کرده است. سهیلا بهخاطر اختلال ژنتیکی باید به سرعت ازدواج کرده و بچهدار شود و همین موضوع برایش چالشهایی را به وجود میآورد. فیلم دارای اشکالاتی بود اما موضوع بهروز و جذابش مخاطب را جذب میکرد. بازی زهرا داود نژاد که میتوان او را از همین حالا یکی از کاندیداهای دریافت سیمرغ دانست هم به جذابیت بیشتر فیلم کمک کرده بود. فیلم دیگری که در دومین روز از جشنواره دیدم فیلم «دعوتنامه» بود. این فیلم که میتراحجار و شقایق فراهانی بازیگران اصلیاش بودند بیشتر شبیه به یک تله فیلم مناسبتی بود. فیلم در مشهد فیلمبرداری شده و داستان زندگی یک جیببر را روایت میکند که با جیببری از جیب زائران حرم امام رضا(ع) امورات خود را میگذراند. بعد از گذشت چندی با رخ دادن اتفاقی در زندگی این جیببر وی از کار خود پشیمان میشود اما... زهرا داود نژاد بازیگر فیلم «شماره۱۷سهیلا» شقایق فراهانی بازیگر فیلم«دعوتنامه» آخرین فیلمی که در دومین روز از جشنواره در برج میلاد به نمایش درآمد فیلم «تابستان داغ» بود. فیلم پر بازیگری که در آن علی مصفا، پریناز ایزدیار، صابر ابر و مینا ساداتی ایفای نقش کردهاند. این فیلم داستان زندگی زنی به نام نسرین است. نسرین چون نمیتواند در صورت طلاق از همسرش سرپرستی دختر ۶ سالهاش را بگیرد، بنابراینزندگیاش را جمع کرده بی اطلاع از شوهر به گوشهای از شهر پناه میبرد و برای گذران زندگی مشغول کار در مهدکودک بیمارستانی میشود ولی شوهرش آنها را پیدا میکند و... پریناز ایزدیار بازیگر فیلم«تابستان داغ» علی مصفا بازیگر فیلم«تابستان داغ» حواشی : بلیتهای مراسم افتتاحیه در بازار سیاه تا قیمت ۲۰۰ هزار تومان خرید و فروش شده است. عوامل فیلم «ایتالیا ایتالیا» پیش از اکران فیلم برای مرحوم نیما طباطبایی کارگردان جوانی که چند ماه پیش بر اثر عارضه مغزی درگذشت شمع روشن کرده و یادش را گرامی داشتند و نمایش فیلم را به او تقدیم کردند. حضور افراد مشهور غیر هنری در این دو روز چندان پررنگ نبود اما جواد خیابانی خودش را به برج میلاد رساند و چند فیلم را تماشا کرد. اغلب افرادی که دستی در دنیای مد و استایل دارند از لباس بازیگران و مخصوصا بازیگران زن ابراز رضایت کردند. در سالهای گذشته اغلب بازیگران با پوششهای اسپرت به جشنواره میآمدند اما امسال در کارتهای دعوت از بازیگران و عوامل درخواست شده با پوشش رسمی در برج میلاد حضور پیدا کنند و بازیگران زن اغلب پوششهای رسمی و مناسب رویدادی هنری و جدی را داشتند. در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید. 1 لینک به دیدگاه
saba mn 20993 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 بهمن، ۱۳۹۵ با گذشت دو روز اول جشنواره و اتمام یک سری از فیلمهای اول که با برخورد سرد منتقدان روبرو شدند بالاخره جشنواره به روزهای پرتلاطم و گرمش نزدیک شد. در بخش اول این گزارش به افتتاحیهی جشنواره پرداختیم. این مطلب را میتوانید در بنیتا بخوانید. در سومین روز از جشنواره، فیلمهای «ماجان»، «دریاچه ماهی»، «ویلایی ها» و «نگار» برای اصحاب رسانه اکران شدند. در بین این آثار موفق به تماشای فیلمهای «ویلاییها» و «نگار» شدم. «ویلاییها» اولین تجربه منیر قیدی در کارگردانی، به اثری گرم و پویا تبدیل شده است. فیلم شروعی خوب و درگیرکننده دارد و تا میانههای قصه هم خوب پیش میرود اما بزنگاهی که برای یک اثر درام ضروری تلقی میشود در فیلم وجود ندارد. ویلاییها روایت عدهای از زنان است که همسران یا فرزندانشان در خط مقدم جبهه مشغول جنگ هستند و آنها هم برای نزدیک بودن به عزیزانشان و البته کمکرسانی به جبهه در منطقهای پشت خط مقدم و در ویلاهایی قدیمی و نیمهمخروبه اقامت میکنند. زندگی این زنان روندی کاملا روزمره و عادی دارد و هرازگاهی این سکون با بمباران و موشک باران عراقیها دستخوش تغییر میشود . درواقع تنها بزنگاه دراماتیکی که کارگردان برای درام فیلمش در نظر گرفته همین موشکبارانها و البته رسیدن خودروی حاوی پیام شهادت یا مجروح شدن رزمندگان است. بهجز این داستان فیلم چیزی برای ارائه به مخاطب خود ندارد. در بخش فرم و تکنیک اما «ویلاییها» نمره قبولی میگیرد. طناز طباطبایی در نشست خبری فیلم ویلاییها «نگار» اولین فیلم غیر کمدی رامبد جوان، تریلری روانشناسانه و جذاب است. یک سری از قواعد درام در فیلم رعایت نشده و منطق روایی لنگ میزند اما جذابیت کاراکترها ،ساختار و دیالوگنویسی آنقدر خوب هستند که میتوان از برخی ایراهای فیلم چشمپوشی کرد. بهنظر من «نگار» تا الان بهترین فیلم جشنواره است. فیلمی که دستکم استانداردهای فیلمسازی در آن رعایت شده و به شعور مخاطب احترام گذاشته میشود. نگار جواهریان در نشست خبری فیلم نگار چهارمین روز جشنواره با اکران فیلمهای «کوپال»،« آباجان»، «فِراری» و «سوفی و دیوانه» همراه بود. در بین فیلمهای روز چهارم فقط فیلم «کوپال» را ندیدم که گویا اثری تجربهگرا و ناموفق بوده است. «آباجان» روایت زندگی زنی مسن در شهر زنجان در دهه شصت است. این زن چشمانتظار پسرش جلیل است که به گفته همرزمانش در شب عملیات شهید شده اما آباجان این موضوع را باور ندارد و معتقد است فرزندش زنده است و به خانه بازخواهد گشت. فیلم بازیهای درخشانی دارد و طراحی صحنه و لباس آن عالی است اما روایت بهنظر ناقص میآید، به طوری که مخاطب پس از تماشای فیلم حس میکند با یک قسمت از یک سریال روبرو بوده که قسمتهای ابتدایی آن را ندیده و از پایانش هم اطلاعی ندارد. فاطمه معتمدآریا و شبنم مقدمی در نشست خبری فیلم آباجان «فِراری» علیرضا داودنژاد فیلم عجیبی است! عجیب از این نظر که بعید به نظر میرسید کارگردانی با آن همه سال تجربه کارگردانی فیلمی تا این حد ضعیف حتی از نظر ساختار تکنیکی بسازد. «فِراری» جای نقد محتوایی ندارد اما دستکم انتظار میرفت داودنژاد پس از چهل سال فیلمسازی قواعد ساده فرم را در کارش رعایت کند که این اتفاق هم نیفتاده. ترلان پروانه در نشست خبری فیلم فراری آخرین فیلمی که در روز چهارم جشنواره در کاخ جشنواره به نمایش درآمد فیلم «سوفی و دیوانه»به کارگردانی مهدی کرمپور بود. عوامل این فیلم به شدت روی لو نرفتن موضوع فیلم و حتی چهره بهآفرید غفاریان بازیگر تازهواردی که در این فیلم ایفای نقش کرده حساس بودند که البته هیچکدام از این دو برای مخاطب غافلگیرکننده نبودند. موضوع فیلم داستانی دم دستی درباره آشنایی دختری فضول با مردی میانسال است و پرسه زدنهای بیهدف آنها در شهر تهران. بازی بهآفرید غفاریان هم که قرار بود برگ برنده فیلم باشد یکی از بدترین بازیهایی بود که تابهحال در جشنواره امسال دیدهایم. عوامل فیلم سوفی و دیوانه حواشی: از بین چهرههای ورزشی امیررضا خادم در برج میلاد حضور داشت و فیلمهای روز سوم را تماشا کرد. پیش از اکران فیلم «نگار» باز هم شاهد ازدحام شدید در برج میلاد بودیم. فرش قرمز فیلم «نگار» با حضور چشمگیر و پرشور عکاسان،خبرنگاران و حاضران در برج میلاد همراه بود. در تیتراژ پایانی فیلم «ویلاییها» آهنگ قدیمی «یاران چه غریبانه» با صدای کویتیپور پخش شد. این آهنگ با صدای کویتیپور بازخوانی و با تنظیمی مجدد برای پخش در تیتراژ پایانی این فیلم آماده شده است. فرش قرمز فیلم «نگار» اولین مکانی بود که نگار جواهریان و رامبد جوان پس از ازدواجشان در یک مراسم رسمی در کنار هم شرکت داشتند. عوامل فیلم «سارا و آیدا» روی فرش قرمز این فیلم برای مازیار میری جشن تولد گرفتند و میری شمعهای کیکش را در حضور عکاسان و خبرنگاران فوت کرد. پیش از نشست مطبوعاتی فیلم «کوپال» یاد و خاطره جمشید ارجمند، محسن سیف، محمدرضا رستمی و علی وزینی دو منتقد و دو خبرنگار فقید سینمای ایران با حضور خانوادههای آنها در جمع اهالی رسانه برگزار شد. سید احمد خمینی نتیجه امام خمینی(ره) از میهمانان ویژه فیلم «سوفی و دیوانه» بود. «در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید.» 1 لینک به دیدگاه
saba mn 20993 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 18 بهمن، ۱۳۹۵ روزهای جشنواره فیلم فجر یکی پس از دیگری میگذرند و روند اکران فیلمهای متوسط ادامه دارد. در پنجمین روز از جشنواره، فیلمهای «بدون تاریخ بدون امضا»، «ماه گرفتگی»، «انزوا» و «مادری» برای اصحاب رسانه اکران شدند. با بنیتا همراه باشید تا از حال و هوای کاخ جشنواره باخبر شوید. از بین فیلمهای روز پنجم تنها فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» را دیدم که کنجکاوی برانگیزترین فیلم آن روز بود. دومین فیلم جلیلوند فیلم بدی نیست، استحکام یک اثر استاندارد را دارد، ساختار فنی اش هم یک سرو گردن از بسیاری از فیلمهای به نمایش درآمده در جشنوار بالاتر است اما فضای تلخش گزنده است و مخاطب را آزار میدهد. فیلم متاسفانه پایان معلق و بیمنطقی هم دارد که نمیتوان نام پایان باز برایش گذاشت. اميراقايی روی فرش قرمز فيلم بدون تاريخ بدون امضا در روز ششم جشنواره فیلمهای «خوب، بد، جلف»، «آذر»، «ماجرای نیمروز» و «پشت دیوار سکوت» اکران شدند. «خوب، بد، جلف» فیلمی نیست که بتوان به آن ستارههای زیادی داد اما دستکم با فضای مفرحش از تلخی آنهمه فیلمی که پشت تعهد اجتماعی سنگر گرفتهاند و فضای بی ظرافت و عبوسشان مخاطب را پس میزند، کم میکند. بازیهای فیلم یکدست و گیرا هستند و شوخیهای بامزهاش حال مخاطب را خوب میکند. سام درخشانی و پژمان جمشيدی در نشست خبری خوب بد جلف «آذر» اولین فیلم محمد حمزهای اثری متوسط مانند بسیاری از فیلمهای این دوره از جشنواره است. داستان فیلم درباره زن و شوهری است که تصمیم میگیرند یک رستوران را با شراکت پسرعموی مرد بخرند اما در این میان دچار مشکل و درگیری میشوند.« آذر» فراز و فرود دراماتیک بهقاعده ای دارد اما مشکل آنجاست که ملات داستانیاش برای تبدیل شدن به فیلمی یک ساعت و نیمه کم است و به همین خاطر کارگردان به تمهید تکراریِ نشان دادن زن جوان در حال موتورسواری و ملاقاتهای پی در پی وی با شوهرش در زندان روی میآورد که از حوصله مخاطب خارج است. هستی مهدوی فر نشست فيلم آذر اما بهترین فیلم روز ششم و بهترین فیلم جشنواره تا به امروز بدون تردید دومین اثر سینمایی محمدحسین مهدویان کارگردان جوان و مستعد کشورمان است که امسال با فیلم «ماجرای نیمروز» در جشنواره حضور دارد. این فیلم نگاهی دارد به ترورهای گروهک منافقین در سالهای ابتدایی انقلاب و تلاش ماموران اطلاعات امنیت برای دستگیری آنها. در نگاه اول انتخاب بازیگران فیلم عجیب بنظر میرسد. یکی از نقشهای اصلی و یکی از نقشهای مکمل مرد را بازیگران کمدی ایفا میکنند که انتخابی پرریسک برای تریلری سیاسی به نظر میرسند .سایر بازیگران نیز برای مخاطب ناشناخته هستند اما ترکیب خوب این بازیگران و بازیهای بسیاردرخشانشان همه توجهها را به تریلر پرتعلیق و خوشساخت مهدویان جلب میکند. در این میان بهترین بازی فیلم از آنِ هادی حجازیفر است که سال گذشته هم بازی فوقالعادهاش در «ایستاده در غبار» همه را غافلگیر کرد. مهرداد صديقيان، مهدی پاكدل و جوادعزتی در نشست فيلم ماجرای نيمروز در هفتمین روز از جشنواره فیلمهای «زیرسقف دودی»، «سارا وآیدا»، «سد معبر» و« قاتل اهلی» در کاخ جشنواره اکران شدند. در بین این آثار، موفق به تماشای فیلمهای «سارا و آیدا» و «سد معبر» شدم. هر دوی این فیلمها در خوشبینانهترین حالت آثاری متوسط هستند که همچنان دم از تعهد اجتماعی و دغدغههای بزرگ میزنند اما قصه پروپیمان و جذابی برای ارائه به مخاطب ندارند. «ساراو آیدا» فیلمنامه و بازیهای ضعیفی دارد و «سد معبر» با فضای تلخش همان پیامهای شعارزده فیلمهای این روزهای جشنواره را تکرار میکند. سعید روستایی با فیلم خوب «ابد و یک روز» ثابت کرده بود میتواند در عین ساخت اثری به غایت تلخ، از مخاطب خنده بگیرد و پاساژهایی را برای تعدیل فضای سنگین فیلمش ایجاد کند، اما در فیلمنامه «سدمعبر» چنین نکتهای وجود ندارد و سراسر فیلم شاهد فضای ملتهب و متشنج هستیم و شخصیتهاییکه با دلیل یا بی دلیل برسر هم فریاد میزنند. باران كوثری در نشست سدمعبر حواشی: عادل فردوسیپور بالاخره در پنجمین روز جشنواره در برج میلاد دیده شد. این گزارشگر محبوب فوتبال هرسال مشتری دائم جشنواره فیلم فجر است. محمدرضا عارف و همسرش برای دیدن فیلم «مادری» به برج میلاد آمدند. صبح روز جمعه خبر درگذشت ناگهانی حسن جوهرچی، دوستداران این هنرمند را دچار شوک و ناراحتی کرد. در پی همین اتفاق پیش از اکران اولین فیلم سینمایی یاد این بازیگر تازه درگذشته گرامی داشته شد. قاضیزاده هاشمی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ضمن حضور در برج میلاد، از صحنههای زیاد سیگار کشیدن در فیلمهای سینمایی جشنواره انتقاد کرد. در نشست پرسش و پاسخ این فیلم پس از اشاره مهدویان به تلاش برای اکران و توزیع خارجی فیلم، سوالی درباره قابلیت حضور این فیلم به عنوان نماینده ایران در اسکار پرسیده شد که مهدویان با شوخی و خنده جواب داد برای سال آینده که اصغر فرهادی فیلم ندارد، شاید فیلم او به اسکار فرستاده شود. محسن تنابنده به همراه همسرش در برج میلاد حضور پیدا کرد و سوژه عکاسان خبری شد. نمایش فیلم ماجرای نیمروز علاوه بر هنرمندانی همچون حاتمیکیا که برای دومین روز به جشنواره میآمد، مهمانان غیر هنری دیگری هم از جمله وزیر بهداشت، وزیر دادگستری و شهردار تهران داشت. در روزهای آتی هم با گزارش های بنیتا از برج میلاد همراه باشید. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده