رفتن به مطلب

پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو؛ مصداق اقدام در اقتصاد مقاومتی


ارسال های توصیه شده

2958_236.jpg

 

چهارده هفته از آغاز پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو می‌گذرد؛ در این مدت، دوستداران محیط زیست در بیش از یکصد و دوازده شهر ایران، حمایت خود را از این پویش اعلام داشته‌اند؛ پویشی که در سال ۱۳۹۵؛ سالی که به فرمایش مقام معظم رهبری باید برای تحقق اقتصاد مقاومتی، وارد اقدام و عمل شویم؛ می‌تواند با شتابی بیشتر و حمایتی درخورتر در تمامی وطن مورد حمایتی سزاوارانه‌تر قرار گیرد ...

حدود شش سال پیش، مقاله‌ای از دوست عزیزم، دکتر حسن کریم‌زادگان را در مهار بیابان‌زایی منتشر کردم که همچنان تأمل‌برانگیز و خواندنی است. حسن کریم‌زادگان که در شمار آن گروه ازنخبگانی است که هم به موضوع محیط زیست و هم اقتصاد اشراف داشته و تاکنون چندین کتاب و پژوهش را در این حوزه منتشر و هدایت کرده است، در سال ۱۳۸۹ می‌گوید:

2959_975.jpg

 

به طور میانگین مصرف هر لیتر بنزین توسط هر فرد صاحب خودروی شخصی در تهران ۶ برابر قیمت فعلی بنزین در بازار (۴۰۰۰ ریال) یعنی ۲۴۰۰۰ ریال هزینه اجتماعی دارد.اگر به طور متوسط ظرفیت هر باک خودرو را ۴۰ لیتر فرض کنیم ، صاحبان خودروی شخصی در هر نوبت سوخت گیری برای جبران هزینه اجتماعی استفاده از خودروی شخصی ،به جای ۱۶۰۰۰۰ ریال باید ۹۶۰۰۰۰ ریال یا حدود صد هزار تومان بپردازد.

سه شنبه های بدون خودرو

بنابراین، با توجه به قیمت کنونی بنزین، رقم مورد اشاره در شرایط امروز کشور به ۲۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

در واقع نظام قیمت گذاری فعلی هزینه‌های بسیار سنگین احتراق بنزین در شهر تهران را در نظر نمی‌گیرد و این امر مبنای تداوم شصت ساله آلودگی هوای تهران است. طبیعی است در صورت رعایت این رویکرد، یعنی: پرداخت هزینه های اجتماعی بنزین توسط مصرف کنندگان، شاهد رونق بازار انرژی‌های تجدید پذیر، حمل و نقل عمومی، استفاده بیشتر از دوچرخه و پیاده روی خواهیم بود. رخدادی که سبب می‌شود سه‌شنبه‌های بدون خودرو، داوطلبانه و پراشتیاق به تمامی روزهای کاری هفته تسری یابد.

تأمل‌برانگیزتر آنکه آنچه از منظر اقتصاد محیط زیستی اهمیت دارد و ماجرای تداوم آلودگی هوای تهران و دیگر کلان‌شهرهای وطن را مورد فراکافت قرار می‌دهد، چیزی جدای از مکتب اقتصاد مقاومتی که مقام معظم رهبری بر آن تأکید دارند، نیست. به زبانی ساده‌تر، یکی از شناسه‌های عینیت یافتن شعار سال ۱۳۹۵، یعنی: «اقتصادی مقاومتی؛ اقدام و عمل»، همانا حمایت از پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو توسط تمامی مردم، ارگان‌های دولتی و نهادهای حاکمیتی نظیر قوه محترم قضاییه، بیت مقام معظم رهبری، فرماندهی کل نیروهای مسلح، مجمع تشخیص مصلحت نظام، حوزه‌های علمیه و صدا و سیما است. نمی‌شود یک گوشه نشست و انتظار داشت که اقتصاد مقاومتی عینیت یابد؛ اینک زمانه اقدام و عمل است.

منبع : وبلاگ محمد درویش

لینک به دیدگاه

[URL="http://www.noandishaan.com/upload/"][IMG]http://www.noandishaan.com/upload/images/rvfahqkucte5qgsw63t7.jpg[/IMG][/URL]
نکات_فرهنگی_و_ایمنی


با سپاس از جناب آقای قاری زاده
همدل پویش سبز، بابت گردآوری و
ارسال طرح اینفوگرافی فوق


��به پویش ملی"سه شنبه ها بدون خودرو"ستاد خراسان رضوی، مرکز مشهد بپیوندید
@khorasantwtCAR
آدرس کانال:[URL]http://telegram.me/khorasantwtcar[/URL]

لینک به دیدگاه

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

 

 

 

 

مبتکر سه‌شنبه‌های بدون خودرو، مدیرعامل موسسه مردم‌‌نهاد محافظان طبیعت و عضو شبکه محیط زیست خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی در اجلاس کشوری سازمان‌های مردم‌نهاد زیست‌محیطی در نیشابور با حضور خانم ابتکار به عنوان برترین ایده‌پرداز پویش مردمی کشور انتخاب شد.

به گزارش ایسنا، منطقه مرکزی، محمد بختیاری مبتکر سه‌شنبه‌های بدون خودرو که زمستان سال گذشته با هدف ترویج فرهنگ استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی و دوچرخه و کاهش استفاده از وسایل نقلیه شخصی پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو را طراحی کرد.

این پویش در ابتدا از اراک شروع شد و به مرور با تلاش مبتکر این پویش و شبکه محیط زیست خانه سازمان‌های مردم‌نهاد استان مرکزی سایر شهرهای استان مرکزی و در گام بعد دیگر استان‌های کشور به این پویش پیوستند و در نهایت این پویش از مرزهای کشور نیز عبور کرد.

محمد بختیاری مبتکر این پویش در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، گفت: وسایل نقلیه نقش قابل توجهی در افزایش آلودگی هوا دارد و کاهش تردد وسایل نقلیه تک‌سرنشین و گسترش فرهنگ استفاده دوچرخه می‌تواند به کاهش آلودگی هوا کمک کند که این مهم با مشارکت و همراهی مردم محقق خواهد شد.

وی تاکید کرد: البته جهت ترویج این فرهنگ در کنار همراهی مردم نیاز به زیرساخت‌های مناسب جهت تردد دوچرخه و نیز وجود وسایل نقلیه عمومی مناسب هست که با همراهی مسئولین شهری باید در این مسیر حرکت کنیم.

 

 

 

ایسنا منطقه مرکزی

خبرنگار: 10142

انتهاي پیام

منبع:خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)

لینک به دیدگاه

اطلاعیه :

با سلام و درود بر تمامی نمایندگان محترم دفاتر محیط زیست و توسعه پایدار و ستاد اجرایی "سه شنبه ها بدون خودرو" در شهرهای استان خراسان رضوی، و قدردانی و تشکر از زحماتی که طی هفته های اخیر برای هر چه با شکوهتر انجام دادن پویش سبز انجام داده اید. بی شک تلاش شما نمایندگان محترم برای توسعه فرهنگ شهرنشینی در جهت سلامتی افراد جامعه و محیط زیست که همواره بر هم تأثیر متقابل و بسزایی دارند، با به ثمر نشستن اهداف این پویش ملی، که جایزه بهترین پویش مردمی سال را نیز از آن خود ساخته، با بهره مندی جامعه به ویژه نسل آینده و جوان از آن، موجبات برکت و رحمت الهی را برای خود و تک تک افراد جامعه به ارمغان خواهد آورد. ما نسبت به نسلهای آینده مسئولیم. به قول ملک الشعرای بهار :دگران کاشتند و ما خوردیم
ما بکاریم و دیگران بخورند


[LIST]
[*] در حال حاضر در نه شهر از استان خراسان رضوی، با تلاش نمایندگان ستاد اجرایی در آن شهرها، پویش "سه شنبه ها بدون خودرو" در حال برگزاری می باشد. شهرهای نیشابور، مه ولات، گناباد، قوچان، کاشمر، سبزوار، فریمان، خلیل آباد و تربت حیدریه. بزودی شهر مرزی سرخس نیز به پویش ملی میهنی سبز خواهد پیوست.
[/LIST]



[LIST]
[*] فقط لازم است چند نکته را در ادامه مسیر و در جهت اهداف پویش به خودمان یادآوری نماییم :
[/LIST]



[LIST]
[*] همانطور که می دانیم هدف پویش، فرهنگ سازی در جهت کاهش استفاده از خودروهای شخصی، بویژه "تک سرنشین" بوده و در عوض، تشویق به جایگزین کردن روشهای ذیل جهت تردد در شهر می باشد :
[/LIST]



[LIST=1]
[*] توسعه فرهنگ دوچرخه سواری بعنوان تنها وسیله رفت و آمد پاک ( بدون مصرف سوخت و بدون تولید گازهای سمی و سر و صدا )
[*] توسعه فرهنگ پیاده روی، حداقل در مسیرهای کوتاه
[*] استفاده بیشتر از وسایل نقلیه عمومی
[*] استفاده از خودروهای اشتراکی
[/LIST]



[LIST]
[*] بنابراین چه بهتر که پویش در هوای روشن و ساعاتی که بیشترین رفت و آمد در شهر صورت می گیرد و حتی الامکان با پوشش معمولی ( غیر ورزشی ) اجرا شود. تا بیشترین بهره وری و نتیجه را داشته باشد.
[*] هر چند بیشترین هدف پویش تمرکز بر روی توسعه فرهنگ دوچرخه سواری بعنوان تنها وسیله پاک و سالم می باشد. اما با تشویق به استفاده از پیاده روی بویژه در شهرهای کوچکتر نیز می توان به اهداف پویش دست یافت.
[*] چنانچه در هر هفته حمایت یکی از ارگانهای دولتی را بسمت پویش جلب کرده و برای کارکنانش از مزایای "سه شنبه ها بدون خودرو" صحبت کنیم، بسیار مفید و نتیجه بخش خواهد بود.
[*] یکی از اهداف دیگر پویش ، زمینه سازی برای ایجاد زیر ساختهای مناسب جهت دوچرخه سواری بویژه، و پیاده روی می باشد. در حال حاضر شهر نیشابور با در اختیار قرار دادن دو دستگاه اتوبوس شهری به دوچرخه سواران، ساخت و راه اندازی پارکینگ دوچرخه در شهر و آماده سازی نقشه ای جهت احداث مسیر دوچرخه سواری، پیشتاز است. امید است که در شهرهای دیگر استان نیز شاهد انجام این مهم باشیم.
[/LIST]



[LIST]
[*] در خاتمه از اینکه هر هفته یک تا سه روز قبل از اجرای پویش، ستاد استان را از چگونگی انجام پویش در شهر خود با خبر ساخته و پس از آن نیز با ارسال به موقع گزارشهای تصویری خود، جهت انعکاس در کانال استانی و کشوری ما را یاری می فرمایید، بسیار سپاسگزار و قدردان شما نمایندگان محترم هستیم.
[/LIST]


موفق باشید
بابک جبارزاده، مسئول ستاد اجرایی "سه شنبه ها بدون خودرو" واحد خراسان رضوی، مرکز مشهد @khorasantwtCar
آدرس کانال:[URL]http://telegram.me/khorasantwtcar[/URL]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...