Mohammad Aref 120454 اشتراک گذاری ارسال شده در 24 تیر، ۱۳۹۵ تقسیمات کشوری، علم و هنر سازماندهی فضای سرزمینی است. نظامهای تقسیماتی- سیاسی رایج در حکومتهای ملتپایه، به سه دستة متمرکز، فدرال و ناحیهای تقسیم میشوند. تمرکززدایی، توسعة متوازن منطقهای و توزیع متوازن منابع، از اهداف کلان نظام تقسیمات کشوری بهشمار میروند. در قانون تقسیمات کشوری ایران مصوب آبان 1316، مؤلفههای نظامی- امنیتی محوریت داشتند. این سال و سالهای پس از آن، همزمان جنگ جهانی دوم و حاکمیت گفتمان ژئواستراتژیک بود. همچنین ایران از سال 1347 براساس نظریۀ دوستونی نیکسون، نقش ژاندارم منطقة خلیج فارس را برعهده داشت. تقسیمات کشوری در سواحل جنوبی ایران، به ایجاد استانهای سیستان و بلوچستان، هرمزگان، بوشهر و خوزستان منجر شده است. استان هرمزگان با طول تقریبی بیش از 900 کیلومتر و بوشهر به طول 707 کیلومتر، بهترتیب در سالهای 1346 و 1352، بهصورت باریکهای در امتداد سواحل خلیج فارس و دریای عمان تشکیل شدند. در پژوهش حاضر، محدودیتهای توسعة منطقهای، متأثر از تقسیمبندی استانها در سواحل جنوبی ایران بررسی شد. در پاسخ به این پرسش که آیا نظام تقسیمات کشوری در سواحل جنوبی، با فرایند توسعة منطقهای همخوانی دارد، این فرضیه مطرح شد که با توجه به تغییر گفتمانی از ژئواستراتژیک به ژئواکونومیک، نظام تقسیمات کشوری در سواحل جنوبی، با این فرایند همخوانی ندارد. روش تحقیق، توصیفی- تحلیلی است. فرضیة مذکور با تکیهبر تبیین مؤلفههای میزان و تراکم جمعیت، توزیع متوازن و بهینة منابع، کمبود منابع آب ایران و لزوم گرایش برنامهریزیهای ملی به منابع آبی پایدار، مثبت ارزیابی شد. مطابق یافتهها، تشکیل استانهای هرمزگان و بوشهر، متأثر از اندیشههای نظامی- امنیتی بوده است. در پایان، مدل جدیدی از نظام تقسیمات کشوری، متناسب با فرایندهای توسعة منطقهای در سواحل جنوب ایران پیشنهاد شد. کلیدواژگان: ایران؛ تقسیمات کشوری؛ توسعة منطقهای؛ ژئواستراتژیک؛ مناطق ساحلی نویسندگان: جواد اطاعت، روح اله نیکزاد دانلود مقاله لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده