رفتن به مطلب

در صورت موافقت يونسكو، جايزه جهاني فردوسي سال آينده برگزار مي‌شود


ارسال های توصیه شده

علي‌اكبر اشعري در يك نشست خبري:

در صورت موافقت يونسكو، جايزه جهاني فردوسي سال آينده برگزار مي‌شود

خبرگزاري فارس: علي‌اكبر اشعري گفت: ما با توجه به تجربه‌اي كه در زمينه حافظه جهاني كسب كرده‌ايم اين آمادگي را داريم كه به محض اعلام موافقت يونسكو فراخوان جهاني جايزه را منتشر كنيم و از سال آينده ميلادي اين طرح را به اجرا بگذاريم.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

گزارش تصويري مرتبط

-------------------------------

 

به گزارش خبرنگار فارس، روزلين راسل، كارشناس ارشد سازمان علمي وفرهنگي و تربيتي ملل متحد(يونسكو) كه اخيرا براي امكان‌سنجي راه‌اندازي جايزه جهاني فردوسي وارد ايران شده است، صبح امروز با حضور در محل كتابخانه‌ ملي به پرسش‌هاي خبرنگاران پاسخ داد.

وي در ابتدا با بيان اينكه بر اساس دعوت كتابخانه ملي وارد ايران شده است، گفت: من در اين مدت از مراكز اسناد و آرشيو و نيز موزه‌هاي تهران و اصفهان بازديد كرده‌ام و معتقدم شما ايراني‌ها ميراثي در اختيار داريد كه بايد به آن فخر كنيد.

وي اضافه كرد: كشور من استراليا قدمت زيادي ندارد و تنها 220 سال از حضور انگليسي‌ها در آنجا مي‌گذرد اما شما ايراني‌ها فرهنگي هزارساله داريد و واجب است كه از آن به عنوان ميراثي جهاني محافظت كنيد.

راسل با اشاره به نقش فردوسي در حفظ و گسترش زبان فارسي، تاكيد كرد:‌ اميدوارم كه سازمان يونسكو با تاسيس جايزه جهاني فردوسي موافقت كند و ميراث فرهنگي ايران بيش از پيش به دنيا معرفي شود.

وي با بيان اينكه من به صورت داوطلبانه و رايگان با يونسكو همكاري مي‌كنم، يادآور شد: بنابراين نمي‌توانم محدوده زماني مشخصي براي راه‌اندازي جايزه فردوسي تعيين كنم تنها مي‌توانم اشاره كنم كه اين جايزه به صورت دوسالانه برگزار خواهد شد و هردو سال يكبار اشخاص و موسساتي از سراسر دنيا به عنوان برگزيده اين جايزه معرفي مي‌شوند.

وي ادامه داد: من در حال حاضر مشغول تهيه گزارش خودم هستم و بلافاصله پس از اتمام، آن را در اختيار آقاي اشعري مي‌گذارم تا از سوي ايشان به يونسكو ارسال شود.

در ادامه اين جلسه علي اكبر اشعري، مشاور فرهنگي رئيس‌جمهور و رئيس كتابخانه و مركز اسناد ملي در سخنان كوتاهي اظهار داشت: محدوده جغرافيايي جايزه فردوسي تمام دنيا را دربرمي‌گيرد و ما در اين مسير به كارشناسان مجرب نياز خواهيم داشت.

وي افزود: البته ما از اين كارشناسان كم نداريم و حتي آنها را به يونسكو پينشهاد كرده‌ايم تا آنها نيز صلاحيت اين صاحب‌نظران را تائيد كنند و بتوانيم در مورد آنها به توافق نهايي برسيم.

اشعري همچنين تصريح كرد: ما با توجه به تجربه‌اي كه در زمينه حافظه جهاني كسب كرده‌ايم اين آمادگي را داريم كه به محض اعلام موافقت يونسكو فراخوان جهاني جايزه را منتشر كنيم و از سال آينده ميلادي اين طرح را به اجرا بگذاريم.

وي با اشاره به ديدار خودش با دبير كل، معاون و كارشناس ارشد يونسكو در پاريس، يادآور شد: بعيد مي‌دانم كه اين طرح از سوي آنها رد شود چون كاملا در جهت اهداف انساندوستانه تدوين و تنظيم شده است.

اشعري در پايان تاسيس جايزه جهاني فردوسي را اقدامي مهم درجهت شناسايي آثار مكتوب ايراني در همه جاي جهان ارزيابي كرد.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...