Mohammad Aref 120452 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 فروردین، ۱۳۹۵ از آنجاكه شهر،بستر توسعه اطلاعات، اعتقادات و شیوه های زیستییک جامعه در یک منطقه اخلاقی به دنياي بيرون و بستر شكل گيري حيات مدني است، ارتباط آموزشهای فرهنگی و دینی به مقوله هاي تأثيرگذار درعلوم مرتبط با حوزه علوم اجتماعی در مطالعات فلسفه ی شکل گیری شهر تبديل گردیده و تلاش براي يافتن چيستي هويت شهر و تعاملات اجتماعی و رخدادهایی که در بطن اجزایش به تاریخ پیوسته است، جهت ارزيابي معيار سياستهاي مداخله كلان درشکل گیری اخلاق مدنی اصیل با هویت اعتقادی و ملی جامعه ی امروز، امري ضروري است. اينگونه که،بازشناسي تاريخي یک شهر با تاکید بر مراکز محلاتی که بانی بستر چنین آموزشهایی بوده اند، سعی در ایجاد احساس نياز به چنين توجهاتی براي ديانت از وضع موجود وكمك به پايداري قواي استاتيكي موجود در شکل شهرو ويژگيهای فرهنگی و اجتماعی اش، و دستيابي به هدف شکل گیری رفتارمدنی در غالب چهارچوب نظریه ی سیستمهای پیچیده (فراز) یعنی (لایه های فرهنگی-روانی-اجتماعی-زیستی در زندگی آدمیان) را که کلیت آن، منجر به رضایتمندی فرداز زندگی اش و سپس شکل گیری اخلاق مدنی میگردد خواهد داشت این تحقیق با رویکرد تحلیل فلسفه ی شکل گیری محلات شهری و رخدادهای اجتماعی مراکز محلاتش، به این نتیجه دست یافته است كه از آنجايي كه يكي از مهمترين زمينه هاي احراز هويت انسان، ارتباط او با محیط و مؤلفه هاي فرهنگي،مذهبی، طبيعي و كالبدي محيطش است(مانند مسجد،مدرسه،حسینیه،کتابخانه،بازار..)، هرگونه دگرگوني در اين مؤلفه ها(ایجاد فضای مکث و گفتگو درمرکز محله و تعریف کاربری مجدد به توده های معمارانه ی مراکز محلات)، عامل تحول در هويت وي نيز خواهد شد. با اين تفسير اگرچه مفهوم هويت دربافتهای ارزشمندی چون مراکز محلات شهری،بخصوص تهران به عنوان پایتخت دویست ساله ی بزرگترین کشوراسلامی جهان، معلول فضا، خاطره جمعي و فرهنگ دینی و مدنی است، اما با گذشت زمان، خود، عامل فزاينده آموزش جمعي و اخلاق مدنی خواهد شد. نویسندگان: نوری، میرزاخانی برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام 2 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده