رفتن به مطلب

آثار امام محمد غزالی


ارسال های توصیه شده

������

میزان العمل (ترازوی کردار)

نویسنده:

امام محمد غزالی

ترجمه:

علی اکبر کسمایی

 

 

به طور خلاصه میزان العمل به بیان این می پردازد که در سستی در طلب سعادت حماقت است و سعادت حقیقی، سعادت اخروی است و عاقل کسی است که نقد قلیل را در برابر به دست آوردن چندین برابر آن در آینده مدام، برتری ننهد. و همچنین سستی در طلب ایمان به روز رستاخیز حماقت است و براین اساس

 

غزالی مردم را در امر آخرت به چهار گروه تقسیم کرده است:

گروه اول: آنان که به حشر و نشر بهشت و دوزح، بنا بر آنچه در شریعت آمده و نیز قرآن به فصیح ترین بیان ان را وصف کرده است، اعتقاد دارند

 

گروه دوم: برخی از الهیون اسلامی اند که از زمره فلاسفه به شمار می روند وبه نوعی لت که کیفیت آن بر قلب بشر خطور نمی کند و آن را لذت عقلی نامیده اند اعتراف دارند ولی وجود حسیات را در خارج انکار کرده اند و تنها از طریق تخیل به اثبات آن پرداخته اند.

 

گروه سوم: به انکار همه لذات حسی چه حقیقی و چه خیالی پرداخته اند و برآن اند که تخیل جز با ابزار جسمانی حاصل نمی شود و مرگ رابطه میان نفس و تن را که ابزار نفس برای تخیل و سایر احساسات است قطع میکند.

 

گروه چهارم : گروهی از حمقای بی نام و نشان اند که مرگ را عدم محض و طاعت و معصیت را بی پاداش و بی عقاب می پندارند.

غزالی بعد از رد نظر این گروه بهترین سعادتهای دنیوی را که عزت و کرامت، دور بودن از هم و غم و دوام راحت و سرور و لذت علم و عمل می داند، توضیح میدهد.

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

پسورد:

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

کیمیای سعادت (جلد اول و دوم )

نویسنده:

امام محمد غزالی

ترجمه:

حسین خدیوجم

************

 

از جمله کتابهای پارسی امام غزالی کیمیای سعادت از ارزش بیشتری برخوردار است. این کتاب لطیف و زیبا از جمله گرانبها ترین آثار قرن پنجم هجری به شمار میرود که از لحاظ فصاحت کلام، سلاست انشاء و خالی بودن از تکلف و تصنع کمتر نظیر خود را در زبان پارسی دارد.

کیمیای سعادت چکیده ای است از کتاب بزرگ احیاء علوم الدین در تازی. در مورد احیاء علوم الدین ستایشهای زیادی صورت گرفته چنانکه بعضی گفته اند: «اگر علوم اسلامی نابود شود، همه را می توان از کتاب احیاء برون کشید.» که این گفته در مورد کیمیای سعادت نیز میتواند صدق کند و دانشوران کیمیای سعادت را «دایرة المعارف اسلامی و عرفانی» خوانده اند.

مقدمه کتاب در چهار عنوان است:

خود شناسی،

خدا شناسی،

دنیا شناسی

و آخرت شناسی.

 

متن کیمیا مانند احیاء به چهار رکن تقسیم شده:

عبادات،

معاملات،

مهلکات

و منجیات.

 

و هریک ازین چهار رکن به ده اصل تقسیم گردیده.

 

دانلود جلد اول:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

دانلود جلد دوم:

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

مشکاه الانوار

 

نویسنده:

امام محمد غزالی

ترجمه:

صادق آئینه وند

***********

کتاب حاضر با قلت حجم، دريايي از معنا را در بر دارد و بي شك جزو شاهكارهاي غزالي است. بر خلاف انتظار، آن گونه كه بايد از اين كتاب استقبال نشده است. شايد بتوان علت اين بي توجهي را در نكات زير جستجو كرد:

متفكران اسلامي، خاصه مخالفان غزالي، چون او را ناقد و هادم فلسفه ي مشاء مي پنداشتند، هرگاه به مقابله و پاسخگويي برخاسته اند، سعي شان بر اين بوده تا تنها در آن مبحث و از آن ديدگاه - دفاع از فلسفه مشاء- با وي درافتند و در اين مجال موضوع نظر ايشان بيشتر همان كتاب تهافت الفلاسفه بوده است. به عنوان مثال مي توان كارهاي ابن رشد و خواجه نصير طوسي را از اين مقوله برشمرد.

نهايت اينكه به مصداق "حب الشيء يعمي و يعصم" مجال آن نيافته اند - ويا نخواستند- تا دمي بينديشند كه غزالي با انكه فلسفه ي ابن سينا و فارابي را در هم ريخت، خود فلسفه اي داشت از نوع ديگر؛ و با كمي دقت اين معني را از كتابهاي مشكاة الانوار، رسالة اللدنيه و قسمتهايي از كتاب گرانقدر احياء علوم الدين و مقدمه ي كتاب المستصفي وي مي توان دريافت...

 

 

اين كتاب را مي توان نخستين جوانه هاي فلسفه اشراق دانست كه در زمين انديشه ايراني قد مي كشيد. شايد خواننده در آغاز چنين تصور كند كه كتاب در تفسير آيه مباركه نور است. حال آنكه غزالي با استمداد از اين آيه مباركه، فلسفه اشراقي كاملي را ارائه داده و نظريه جديدي را در هستي بيان كرده است.

 

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

عنوان:

مناجات الابرار

 

نویسنده:

امام محمد غزالی

کتاب نسخه اصلی مناجات الابرار امام محمد غزالی و مناجات های غزالی به زبان عربی و اجابت دعا...

 

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...