رفتن به مطلب

شبيه‌سازي شبكه انتقال و فوق توزيع (kv 63 و 230) زنجان


ارسال های توصیه شده

شبيه‌سازي شبكه انتقال و فوق توزيع (KV 63 و 230) زنجان به منظور بهبود وضعيت برقگيرها

 

نویسندگان:مهندس شمسي كرمي,دكتر محمد رضا مشكوه الديني

 

چکیده:

اغلب مشاهه مي‌شود كه برقگيرهاي شبكه قدرت دچار خرابي گرديده و از مدار خارج و گاهي منفجر مي‌شوند و مي‌شكنند و يا خراب شده, شبكه را به زمين اتصال كوتاه ميدهند. ضروري است كه علت اين حوادث مورد بررسي دقيق قرار گيرد. روش مناسب جهت اين امر شبيه‌سازي شبكه و برقگيرها روي كامپيوتر و نيز مطالعه سوابق مربوط به خرابي برقگيرها و حالات گذراي اتفاق افتاده در شبكه قدرت است. در اين مقاله اطلاعات مربوط به شبكه برق زنجان و برقگيرها جمع‌آوري گرديده و روي كامپيوتر (به كمك نرم‌افزار ATP) شبيه‌سازي ميگردد. همچنين حوادث رخ داده در شبكه مورد تجزيه و تحليل قرارگرفته نتايج آن با نتايج حاصل از شبيه‌سازي مورد مقايسه قرار مي‌گيرد و نهايتاً دستورالعمل مناسبي جهت پيشگيري از اين حوادث ارائه خواهد گرديد.

 

مقدمه:

واژه گذار را ميتوان به دو گروه موج ضربه‌اي گذرا و موج نوساني گذرا تقسيم بندي نمود. اين گروهها شكل موج گذراي بك موج جريان يا ولتاژ را توصيف مي‌كنند. علت اصلي ايجاد پديده ضربه‌اي گذرا, صاعقه مي‌باشدكه فركانسي به غير از فركانس قدرت دارد و پلارينه آن تك جهته است. موج نوساني گذرا فركانسي به غير از فركانس قدرت داشته و پلاريته آن دو جهته است. اضافه ولتاژهاي گذرا در سيستم‌هاي الكتريكي به دو دليل كلي ايجاد مي‌گردند, كليد زني و صاعقه. اين اضافه ولتاژها مي‌توانند اثرات مخربي بر روي ايزولاسيون تجهيزات ايجاد نمايند, براي حفاظت تجهيزات در قبال انواع اضافه ولتاژها, ضروري است از ابزار مناسبي استفاده گردد. برقگيرها وسايلي هستند كه تجهيزات را با محدود كردم ولتاژ در مقابل اضافه ولتاژهاي گذرا محافظت مي‌كنند. براي حفاظت انواع سيستمهاي قدرت بايد از برقگيرهاي متناسب با ويژگيهاي حالات گذراي آن سيستم استفاده نمود.

 

شما میتوانید متن کامل این مقاله را از لینک زیر دانلود کنید

 

:download2:

 

 

 

 

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...