رفتن به مطلب

بدن شما چگونه فسفر را مصرف می کند؟


ارسال های توصیه شده

فسفر چیست؟

فسفر یک ماده معدنی است که در بسیاری از مواد غذایی، از آبجو تا پنیر و لوبیا و ماهی یافت می شود. اما فسفر تنها در غذا نیست : یکی از رایج ترین مواد در محیط روزمره شما و در بدن شماست .فسفر حدود یک درصد از کل وزن بدن ما را تشکیل می دهد.

فسفات ها چه هستند؟

فسفات ها رایج ترین شکل فسفرها هستند. شما می توانید فسفات را در مایع ظرفشویی، ترکیبات پخت، و پنیر فرآوری شده پیدا کنید.همچنین وقتی که به دلیل بیماریهای خاصی نتوانید مقدار کافی فسفر را بصورت طبیعی دریافت کنید ، فسفات ها میتوانند به شکل دارو بصورت یک رژیم غذایی مکمل دریافت شوند.

فسفر در بدن چکونه عمل می کند؟

فسفر برای کمک به ساختن استخوان ها با کلسیم کار میکند. مثل هر رابطه خوب دیگری ، مهم ترین چیز تعادل است. بدن شما برای اینکه در بهترین و مقاوم ترین حالت خود باشد به مقدار مناسب از هردو (کلسیم و فسفر) نیاز دارد. با جذب کلسیم بیشتر، بدن مقدار کمتری فسفر جذب می کند و برعکس. مانند کلسیم ، شما برای جذب درست فسفر هم به ویتامین D نیاز دارید.

– فسفات ها با کلسیم کار میکنند برای اینکه استخوان های شما را قوی کنند.

– مقدار زیاد فسفر هایپرفسفاتمی نامیده میشود.

– مقدار کم فسفر هیپوفسفاتمی نامیده میشود.

علائم مقدار خیلی کم فسفر :

هیپوفسفاتمی زمانی اتفاق می افتد که سطح فسفر در خون شما خیلی کم باشد. این باعث می شود سطح انرژی پایین بیاید، و می تواند موجب ضعف عضلانی، خستگی، و تحمل کم برای فعالیت شود.هنگامی که فسفر نا کافی با با سطوح پایین کلسیم و ویتامین D منطبق شود در طولانی مدت میتواند منجر به ضعیفتر و نرم تر شدن استخوان گردد. این باعث درد مفاصل و عضلات می شود.

سطوح فسفر به شدت در بدن کنترل می شوند. سطح پایین فسفر میتواند نشانه ای از یک اختلال دیگر باشد.

علائم فسفر بیش از حد :

سطح بالای فسفات ها در خون هایپرفسفاتمی نامیده میشود. بیشتر علائم آن با کمبود فسفر همپوشانی دارد (علائم شبیه به هم دارند) مثل درد مفصل و عضله و ضعف عضلانی. افراد با میزان فسفر بالا ممکن است خارش و قرمزی چشم را هم تجربه کنند. در موارد شدیدتر، علائمی مانند یبوست شدید، تهوع، استفراغ، و اسهال می تواند رخ دهد.

اگر سطح فسفر شما بیش از حد بالا یا خیلی پایین است ، باید برای تعیین علتآن با دکتر خود مشورت کنید.

چگونگی دریافت مقدار صحیح فسفر

پزشکان برای کاهش سطوح فسفر داروهای سد کننده فسفات تجویز میکنند که با وعده های غذایی و میان وعده ها دریافت می شوند و مقدار فسفری که بدن شما می تواند جذب کند را محدود می کنند.

اگر شما سطوح بالای فسفر دارید انتخاب سبک زندگی میتواند به تعادل آن کمک کند. به اندازه کافی ورزش کنید، آب به مقدار مناسب مصرف کنید ، رژیم غذایی متعادل اما کم فسفر در پیش بگیرید.

غذاهای با سطح فسفر بالا

یافتن غذاهایی با سطح فسفات بالا سخت نیست . گوشت خوک (سخت نگیرید مقاله خارجیه خب!) ، ماهی روغن ، ماهی آزاد و ماهی تن همگی میزان فسفر بالایی دارند. منابع لبنی خوب شامل :

– شیر کم فسفر

– شکلات

– ماست

– مخلوط زرده تخم مرغ و شیر

– ریکوتا و پنیر آمریکایی

– پودینگ فوری

سبوس غلات ، مافین بلوبری و nachos (نوعی خوراک مکزیکی) هم مقدار غنی از فسفر هستند.

غذاهای کم فسفر

تقریبا تمام میوه ها و سبزیجات تازه صرف نظر از نقش مهم آنها در رژیم غذایی روزانه شما فسفر کمی دارند. پاپ کورن، بیسکویت های نمکی، ذرت بوداده، نان و تخم مرغ نیز سطوح بسیار پایین فسفر دارند.

چگونگی تاثیر آن بر کلیه ها

وقتی کلیه های شما به صورت طبیعی کار می کنند ، به حذف فسفر بیش از حد خون کمک می کنند و سطح آن را در بدن شما متعادل و نرمال نگه میدارند. وقتی که کلیه ها به درستی کار نمی کنند ، سطح فسفر شما ممکن است خیلی بالا رود و همراه با آن سطح کلسیم هم بالا می رود . این میتواند باعث رسوب کلسیم در عروق خونی، ریه ها ،چشم ها وقلب شود. افرادی با این وضعیت اغلب برای کمک به کلیه های خود در پاکسازی فسفر اضافی خون نیاز به دیالیز دارند.

مکمل ها و داروها

مکمل ها و داروهای فسفری از راههای بسیاری استفاده می شوند. ثابت شده است که آنها میتوانند به عنوان مسهل ، به عنوان درمانی برای عفونت های دستگاه ادراری ،و برای درمان کمبود مواد معدنی در افراد مبتلا به سوء تغذیه پیشرفته عمل کنند.

مکمل های فسفر همچنین ممکن است به عنوان یک تقویت کننده عملکرد ورزشی ، برای کمک به ترمیم استخوان، و برای درمان سطح بالای کلسیم در بدن به علت غدد پاراتیروئید فوق فعال مورد استفاده قرار گیرند.

نتیجه

فسفر عنصری جدایی ناپذیر برای داشتن استخوان ها و بدن سالم است. گاهی اوقات، شرایط بهداشتی مانند بیماری کلیوی می تواند سطح فسفر در بدن را تحت تاثیر قرار دهد. اگر شما هر گونه علائم از فسفر بالا و یا پایین را احساس میکنید، با یک دکتر صحبت کنید.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...