iranmct 55 اشتراک گذاری ارسال شده در 23 بهمن، ۱۳۹۴ نوشته شده توسط دکترسید رضا آقا سید حسینی تیم مشاوران مدیریت ایران : هنگامی که قصد ثبت نام شرکت و یا نام تجاری را دارید. بحث بازاریابی و برندینگ دوباره به صدر لیست تصمیمات باز میگردد. در هنگام انتخاب نام برند خود به 3 نکته اساسی باید توجه نمایید : 1- کاربردی بودن نام تجاری 2- قابلیت به خاطر سپاری نام تجاری 3- سادگی نام تجاری کاربردی بودن : به این معنا که در خصوص ماهیت کسبوکار شما شرح و تعریفی داشته باشد. در این حالت تمایلات تجاری کسبوکار شما میتواند در اسم برند شما ظهور نماید. این عمل سبب میشود که در زمان معرفی برند نیاز زیادی به توصیف ماهیت اصلی کسبوکار خود نداشته باشید. برای مثال : Inc.,International Business Machines[iBM],Cable News Network [CNN],Hotmail پس مهمترین مزیت انتخاب اسامی کاربردی برای کالا و خدمات، "خودتوصیفی" آن اسم است. قابلیت به یادسپاری : معیار "توان به یادآوری" برند بسیار حائز اهمیت است. زیرا هرچه اسم برند سختتر باشد، اصطلاحا در ادبیات برندینگ به آن "برند بدقلق" گویند . برندی که عمق و وسعت مناسب را حتی با صرف زمان و هزینه پیدا نمینماید. اینگونه برندها به علت عدم جلب نظر و برانگیخته ننمودن حس کنجکاوی مخاطب، هرگز موفق نیستند. این معیار به دنبال خودتوصیفی برند نیست بلکه به دنبال "ایجاد تصویر از برند" در ذهن مخاطب است.در "خودتوصیفی برند" به دنبال شناخت راحتتر مصرفکننده از وظیفه برند هستیم. در "ایجاد تصویر از برند" به دنبال ایجاد حس علاقه به برند از طریق تصویرسازی برای برند هستیم. در خود توصیفی برند حس کنجکاوی مشرف کننده تحریک نمیشود. اما در ایجاد تصویر از برند به علاقه تحریک فرایند تصویرسازی ذهنی حس کنجکاوی نسبت به برند صورت میپذیرد. برای مثال : Sony,Yahoo! ,Motorola,Pepsi این خصوصیت به خاطر به یادسپاری نام برند موجب میگردد که نام برند به صورت منحصربهفرد در ذهن شکل گیرد. زیرا که پیش از شما کسی از آن نام استفاده ننموده است، پس سطح شناخت و تمایز عناصر هویتی برند از سوی مخاطب بسیار بالاست. اما باید بدانید که نام برندی که از این خاصیت استفاده مینماید باید در حوزه بازاریابی و تبلیغات بسیار قوییتر عمل نماید تا مفهوم درستی از برند را در ذهن مخاطب ایجاد نماید. نامی که به راحتی به یاد بیاید، اما مخاطب کاربرد آن را به خاطر نیاورد، حتما در برندینگ آن ضعف بزرگی وجود داشته است. اگر نامی که انتخاب میشود دارای معنا نیز باشد به این یادآوری کمک بسیار زیادی مینماید. سادگی سومین رویکرد در انتخاب نام برند برای شرکت، محصول یا خدمت همان سادگی است. کمتر کسی علاقه به نام برندی دارد که تلفظش سخت است. تلفظ برخی برندهای به حدی سخت است که فرد در هنگام تلفظ نام برند تا مرحله گاز گرفتن زبانشان پیش میروند، کلمات عجیبوغریبی که فقط مالک نام برند از داشتنش خوشحال است. نام تجاری هرچه نام پیچیدهتر باشد، راحتتر نیز فراموش میگردد. سادگی نام برند، حتما اثر خود را بر قابلیت به یادسپاری و کاربردی بودن آن، تحمیل خواهد نمود. مردم حتما نامهای پیچیده و طولانی را به یاد نخواهند آورد. به خاطر همین مسئله است که برخی اسمهای طولانی را مخفف مینماییم و یاد با بهرهگیری از برخی تکنیکها کوچکسازی و یا تفکیک ، به نام برندی جدید و ساده دستی مییابیم. یک قانون ساده وجود دارد، اگر مردم در هنگام بیان یک نام تجاری، مجبور شوند تا زبان خود را خیلی پیچوتاب دهند و یا به چهرهشان فشار وارد نمایند،حتما نام سختی انتخاب شده است. برخی از برندهای ساده مثل : Apple,Dell,Ford,Nike در هنگام انتخاب نام به موارد زیر نیز توجه خاصی داشته باشید : 1- اسم باید بیانکننده حس و تصویری مناسبی در مورد محصول یا خدمت سازمان باشد. 2- اگر از اسم واقعی/حقیقی برای برندتان استفاده مینمایید، حتما از منحصربهفرد و توصیفی بودنش، اطمینان حاصل نمایید. 3- نامی را انتخاب نمایید که از نظر قانونی قابل بهکارگیری باشد. 4- آیا نام دامین مناسبی برای این نام تجاری در دسترس است. منبع : برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید. ورود یا ثبت نام تیم مشاوران مدیریت ایران : مطالب این سایت شامل حمایت از حق مؤلف و مترجم است و هرگونه کپی برداری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد. لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده