Tamana73 28832 اشتراک گذاری ارسال شده در 7 بهمن، ۱۳۹۴ عکاسی در شب، به عکاسی در فضای آزاد در ساعات شب گفته میشود. عکاسی در شب، معمولاً با دیافراگمهای بسته و زمانهای نوردهی طولانی انجام میشود. در این عکاسی نقاط نورانی متحرک به صورت خطی نورانی و کشیده در صفحه حساس عکاسی ضبط میشود. تاریخچه در اوایل سال ۱۹۰۰، آلفرد استیگلیتز - Alfred Stieglitz - و ویلیام فریزر - William Fraser -، شروع به عکاسی در شب کردند. بیل برانت - Bill Brandt - و براسای - Brassai - پایهگذاران اصلی عکاسی در شب هستند. در سال ۱۹۳۲ اولین کتاب عکاسی در شب را که عکسهای او از خیابانهای پاریس بود با نام پاریس در شب - Paris de Nuit - منتشر کرد. در طول جنگ جهانی دوم، بیل برانت عکسهایی سیاه و سفید از خیابانهای لندن در زیر نور مهتاب تهیه نمود. در سال ۱۹۹۰ عکاس متولد انگلیس، مایکل کننا - Michael Kenna - موفقترین عکاس شب معرفی شد. عکسهای سیاه و سفید مایکل که اغلب در ساعات طلوع و غروب خورشید از سان فرانسیسکو، ژاپن، فرانسه، و انگلستان تهیه شده بود، ارائه گردید. به یادماندنیترین پروژههای مایکل تصویر نیروگاه راتکلیف در شرق میدلندز، انگلستان، و تصاویری از اردوگاههای کار اجباری نازیها پراکنده در سراسر آلمان، فرانسه، بلژیک، لهستان و اتریش است. در آغاز قرن ۲۱ با محبوبیت دوربینهای دیجیتال، کار عکاسی در شب بسیار آسانتر شد. امروزه صدها وب سایت در این خصوص وجود دارند. ضریب شوارتز شیلد شوارتز شیلد، در تحقیقات خود، در خصوص عکسبرداری از ستارگان متوجه گردید که نورسنجی عادی در زمانهای نوردهی طولانی منجر به نتیجه عادی نمیباشد. یعنی هر چه زمان نوردهی طولانیتر باشد، نوردهی کفایت لازم را برای یک اکسپوز صحیح نمیدهد. بدین خاطر ضریبی را محاسبه و ایراد کرد، که به تناسب زمان نوردهی، لحاظ شده و اصلاح عدم کفایت نوردهی را مینماید. این ضریب در عکاسی به ضریب شوارتز شیلد معروف است. گالری تصاویر : . . . . . . . . . . File:TorontoHTOPark5.jpg . . File:STS-109 launch.jpg . . File:Ggb by night.jpg . . File:Bay Bridge at night by Mikl Barton.jpg 7 لینک به دیدگاه
Tamana73 28832 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 بهمن، ۱۳۹۴ تکنیک های عکاسی در شب بی شك شب یكی از جالبترین سوژه های طبیعت برای عكاسان به شمار می رود. در هنگام شب می توانیم از ماه ستارگان ،رعد وبرق و عكس بیاندازیم. وسایلی كه در برای عكاسی در هنگام شب نیازداریم به شرح زیر است : ۱- سه پایه ۲- دكلانشور یا ریموت كنترل (برای جلوگیری ازلرزش دست ) ۳- نورگیر لنز : نورهای جانبی واقع در خارج از كادر باعث كاهش شفافیت تصویرمی شوند برای جلوگیری از آن، از نورگیر لنز استفاده می كنیم. ۴- چراغ قوهٔ جیبی: برای خواندن نوشته های ریز روی بدنهٔ دوربین و لنز. ۵- ساعت ثانیه شمار :برای سنجش زمان نوردهی. ۶- چشمی ورزشی :ازآنجا كه در دوربین های بازتابی (رفلكس) در لحظهٔ عكاسی، آینهٔ رفلكس حركت كرده و مسیر دید چشمی را می بندد در نتیجه عكاس قادر نیست موضوع را رویت كند ،ازاین نظر بعضی از دوربین ها مجهز به دریچه یا چشمی جدا گانه برای تنظیم ورویت كادر هستند. با این چشمی ها كه به ویزور ورزشی معروفند می توان موضوعات متحرك و همچنین فضای تاریك را روشنتر و راحت تر رویت نموده و عكاسی كرد. ۷- لنز با قدرت نوری زیاد(لنز سریع): در بیشتر مواقع برای به دست آوردن عمق میدان زیاد، نیاز به دیافراگم های بسته می باشد اما با وجود این، همراه داشتن لنزی با قدرت نوری زیاد در شب، در اكثر مواقع یك امتیاز محسوب می شود، زیرا درجایی كه كم نور بوده و شما می خواهید حتی المقدور با زمان نوردهی كوتاهتری كاركنید وجود چنین لنزی به شما كمك می كند. ۸- سرپوش یا كلاه: می توانید این وسیله را به عنوان سرپوش جلوی لنزی دوربین بگیرید و لحظاتی مانع از برخورد نور بر فیلم شوید. این عمل مانع از تابش نور شدید، مثل نور اتومبیل ها در هنگام عبور از كناردوربین می شود . نورسنجی درشب ۱ - سه یا چهار بار سطوح روشن كادر مورد نظر خود را نورسنجی كرده و سپس حد میانگین را انتخاب كنید. ۲ - منبع نور از را از فاصله نزدیك نورسنجی نكنید . دراین صورت با عدد حاصل از نورسنج، عكسی با حداقل روشنایی به دست می آید درنظر داشته باشید كه شدت نور به تناسب توان دو مقدار فاصله كاهش می یابد . ۳ - وقتی نورخیلی ضعیف است و نورسنج توانایی اندازه گیری نور را ندارد و شما می خواهید از انجام نورسنجی مكرر صرف نظر كنید و یا علیرغم نورسنجی، بر رقم به دست آمده اطمینان ندارید، باید شدت نور را تخمین بزنید . تغییرات رنگ ۱ - نوردادن طولانی مدت، موجب تغییر رنگ شده ، ماهیت موضوع را تغییر می دهد . ۲ - به كمك فیلتر می توان تغییرات رنگ نور را كنترل كرد .بهتر است به تناسب ضریب فیلتر ، دیافراگم را باز كرد . عكاسی واقعی شب در زمان مغرب برای تهیهٔ عكسهای واقعی شب بهتر است مرحله میانی و به خصوص مرحله پایانی زمان مغرب را برای عكاسی انتخاب كنید . در این مواقع هنوز به خاطر وجود باقیمانده نور خورشید در آسمان، عكسهایی با روشنایی ملایم به دست می آیند. البته عكسها تاریكتر از آنچه در واقعیت به چشم دیده می شوند خواهند بود و همین امر موجب بروز ویژگی عكس شب می گردد با وجود این ، عكاس می تواند هنوز به هر مقدار كه مایل باشد به فیلم نور كمتری بدهد. در عكاسی شب باید حتی المقدور منابع نور مصنوعی متعددی روشن باشند ، درغیر اینصورت نمی توان عكاسی با حال و هوای واقعی شب گرفت و تصویر ، تخت و رنگ پریده به نظر می رسد. برای عكاسی شب درمرحله پایانی مغرب ، نوردهی كوتاهتری پیشنهاد می شود. عكاسی ماه - محل و زمان بالا آمدن ماه را تعیین و سر وقت درمحل عكاسی حاضر شوید. گاهی همه چیز برای عكاسی آماده است، اما هنوز خبری از ماه نیست. - اگر وضعیت هوا همراهی كند، می توان عكسهای استثنایی تهیه كرد. برای مثال ، درمرحله میانی زمان مغرب، نور ماه مخالف نور آبی آسمان بوده و با درخشش خود مخالف نور منظرهٔ رو به تاریكی است . نور آغازین زرد یا نارنجی ماه ، به تدریج به رنگ نقره ای ر:/..شن تبدیل می شود. -برای عكاسی از قرص كامل ماه دیافراگم ۸/۲-۲ و زمان نوردهی ۱۲۵/۱ پیشنهاد می شود. - برای نشان دادن جابجایی ماه دیافراگم ۱۱-۸ و ۱۶-۱۱ و زمان نوردهی ۱ یا ۲ دقیقه پیشنهاد می شود. درآمدن ماه درمرحلهٔ پایانی زمان مغرب ، ماهیت شب را القاء می كند . مرز ساختمانها و مرز مناظر ضعیفتر می شوند ماه و نور چراغهای مصنوعی قویتر نقاط ثقل تصویر را تشكیل می دهند . - برای عكاسی واضح و یا تا حدودی واضح ازماه ، حداكثر زمان نوردهی ۵ الی ۱۰ ثانیه كافی است ( با فاصله كانونی متوسط ) ماه با توجه به حركت آهسته خود ، درزمانی كوتاه به اندازهٔ قابل توجهی جابه جا می شود ، درحدود ۲ دقیقه طول می كشد تا به اندازهٔ قطر خودش جابجا شود . - وقتی موضوع اصلی هم به بیش از ۵ الی ۱۰ ثانیه نور نیاز نداشته باشد می توان ماه را واضح عكاسی كرد. در مواقعی كه بخواهید تصویر ماه را توام با تصویر خیابانهای روشن ،همراه با آذین بندی شب در اعیاد و مراسم و یا بناهای روشن عكاسی كنید، می توانید با زمان نوردهی فوق كار كنید. چگونه ماه را پایین بیاوریم: ۱ - انتخاب یك موضوع مناسب و پیش بینی محلی دركادر برای ماه: منظرهٔ مورد دلخواه خود را عكاسی كنید و محلی را دركادر برای ماه آماده بگذارید تا با عكاسی دوباره بر روی همان كادر ( فریم ) ماه را به آنجا منتقل كنید . تصویر را برحسب موضوع انتخابی نور دهید. ۲ - آماده سازی دوربین برای پایین آوردن ماه: در دوربین هایی كه گرفتن چند عكس روی یك كادر امكان پذیر نیست، مجبورید برای گرفتن منظرهٔ انتخابی اول، دوربین را روی نوردهی طولانی (B) تنظیم كنید و بعد از آن جلو لنز را تا نوردهی بعدی بپوشانید. ۳ - حال دوربین را به سوی ماه بگیرید و ماه را در محل پیش بینی شده تنظیم كنید. درصورت امكان ماه را روی یكی از نقاط طلایی قرار دهید. یك لنز تله ، قرص ماه را با جلوه و زیبایی خاصی قابل رویت می سازد. ۴ - با دوبار نوردادن به فیلم ماه به درون منظره كشیده می شود. از طریق پوشاندن و باز كردن جلوی لنز و نور دادن مجدد و یا با گرفتن دومین تصویر، قرص ماه را در روی همان فریم قبلی كه منظره را گرفته اید ثبت خواهید كرد. به خاطر نور نسبتاً زیاد ماه ، زمان نوردهی كوتاه (مثلا ۳۰/۱) با دیافراگم باز كافی است. با انجام این عمل ، تصویر ماه به سادگی در زمینه سیاه آسمان و بر فراز منظره به دست می آید. ۵ - اگر بخواهیم از ابرها هم در كنار ماه عكاسی كنیم به زمان نوردهی ۲/۱ تا ۲ ثانیه نیاز داریم. چنین زمانی ابرها را روشن كرده و حالت طبیعی به آسمان می بخشد. هنگامی كه تكه ای ابر قسمتی از ماه را پوشانده باشد یا تكه هایی از ابر اطراف ماه را پوشش دهند تصویر جلوهٔ بیشتری پیدا می كند . ماه گرفتگی قرص ماه را به طور متوالی با پوشاندن جلوی لنز ( لنز نرمال ) بر روی فیلم ثبت كنید .می توانید یك بار هم قرص ماه را با لنز تله عكاسی كنید و آن را بر روی ماه های قبلی ثبت كنید.می توان با استفاده از فیلترهای رنگی ماه را به رنگهای مختلف درآورد . عكاسی از ستاره های آسمان دوربین را روی سه پایه بگذارید ، دریچه شاتر را باز نگه دارید. چون سرعت پایین است و دریچه شاتر مدتی باز می ماند، به علت حركت كره زمین نور ستاره ها تبدیل به خطوط می شود. برای اینكه خطوط و زمینه آسمان یكنواخت نباشد می توانید لحظاتی مقوایی سیاه را جلوی لنز گرفته و مجددا بردارید تا خطوط به صورت مقطع یا نقطه چین شود . اگراینكار را در زمینه تیره و سیاه آسمان انجام دهید عكس شما تصویر تمام سیاهی است با خطوط سفید پس بهتر است قسمتی از پیش زمینه عكستان را به درختان و یا ساختمان ها اختصاص دهید تا عكس زیبایی داشته باشید فراموش نكنید كه زمین هر ساعت ۱۵ درجه گردش می كند یعنی یك درجه درهر چهار دقیقه و با حساسیت ASA۱۰۰ می توانید دیافراگم را روی ۸ قرارداده ومدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه نوردهی را انجام دهید . رعد و برق در شب - سر وقت درمحل مناسبی كه ازپیش تعیین كرده اید حاضر شوید تا شانس به شما یاری دهد . جای مناسب و مطمئنی برای خود انتخاب كنید . دوربین را برروی سه پایه و نورگیر را برروی لنز نصب كنید . فاصله را روی بینهایت و دیافراگم را روی ۶/۵ قرار دهید زمان نوردهی را B انتخاب كنید. دوربین را به طرف محل احتمالی برق زدن كادربندی كرده ، شاتر را باز كنید . لنز باید هر چند وقت به خاطر خشك بودن بازبینی شود . - شاتر را باز كنید .استفاده از دكلانشور پیشنهاد می شود . منتظر بمانید تا برقی درمحدودهٔ كادر به وقوع بپیوندد . زمان دقیق نوردهی یا بازبودن شاتر بستگی به تعداد ، قدرت و نوع برق زدن دارد . یك برق زدن قوی و گسترده برای یك عكاسی موفقیت آمیز كافی است . برق زدن بیش از دو یا سه بار، تصویر را نه چندان گیرا و به خصوص با دیافراگم باز بیش از حد روشن می سازد . - در اینجا موفقیت درعكاسی ، به انتخاب محل عكاسی و منظرهٔ روبه رو بستگی دارد . آب در پیش زمینه وانعكاس نور و برق زدگی از سطح آن به گیرایی تصویر می افزاید . هم چنین نمای ضد نور كوهستانها برج ، شهر ، روستا را انتخاب كنید عكاسی ازمحل مرتفع ترجیح داده می شود . 7 لینک به دیدگاه
Tamana73 28832 مالک اشتراک گذاری ارسال شده در 7 بهمن، ۱۳۹۴ [h=2]6 نکته برای عکاسی در شب[/h] عکاسی در شب میتواند عکسهایی زیبا و دیدنی را برایتان به ارمغان بیاورد. خیابانهای شهر در رنگارنگترین زمانشان هستند، هنگامی که چراغهای رنگارنگ خیابانها روشن هستند. غروب آفتاب رنگهای درخشانی را میسازد که میتواند منظرهی زیبایی را برایتان به منظور عکاسی در شب ایجاد کند. شما میتوانید عکسهای در نور کم شب را به کمک یک اسالآر و کیتلنزی که به همراه آن گرفتهاید بگیرید. همه اسالآرها نیازهای مقدماتی برای عکاسی در شب را دارند. دوربینهای کامپکت «فشار بده و بگیر» یا point and shot که دارای تنظیمات دستی باشند نیز میتوانند برای اینکار استفاده شوند. در ادامه چند نکته مقدماتی برای گرفتن عکسای زیبا در شب و یا نور کم ارائه میشود. از سه پایه استفاده کنید اولین چیزی که شما به آن احتیاج دارید یک سهپایه است، حتی اگر حمل کردن آن ناراحت کننده و دردناک باشد. در عوض، این کار بهترین راه برای مطمئن شدن این مسئله است که عکسهایی که در نور کم میگیرید شارپ خواهند بود. تعدادی از دوربینهای جدید دارای قابلیت کاهش لرزش هستند که به شما عکسهایی شارپ در سرعت کم شاتر میدهند. اما همچنان استفاده از سه پایه بهترین گزینه برای داشتن عکسهایی شارپتر در نور کم خواهد بود. شما به راحتی میتوانید سهپایهای متناسب با بودجهی خود پیدا کنید، ولی حتما مطمئن شوید که این سهپایه توانایی حمل وزن نهایی دوربین و لنزتان را داشته باشد و به اندازهی کافی برای حمل کردن راحت باشد. از تنظیمات «اولویت با دیافراگم» دوربین خود استفاده کنید در این حالت شما با کنترل کردن دیافراگم، به دوربین اجازه میدهید که خودش سرعت شاتر مناسب را برای نوردهی صحیح انتخاب کند. در دوربینهای معمول اسالآر میزان دیافراگم f/8 ، شما را مطمئن خواهد کرد که عکسهایتان کاملاً شارپ و با عمق میدان مناسب خواهند بود. در دوربینهای point-and-shot که سنسورهای کوچکی دارند، این کار را میتوان با میزان دیافراگم f/4 نیز انجام داد. دوباره در اینجا استفاده از سه پایه به شما کمک خواهد کرد که عکسهایی که با سرعتهای شاتر یک یا دوثانیه و یا بیشتر، میگیرید بدون بلور یا محوشدگی باشند. همچنین در این حالت بهتر است که ISO دوربین خود را در کمترین میزان قرار دهید تا عکسهای شما نویز کمتری داشته باشند. از سلفتایمر دوربینتان برای گرفتن عکس استفاده کنید از سلفتایمر دوربینتان یا کابل شاتر (دکلانشور) و یا کنترل از راه دور برای گرفتن عکس استفاده کنید تا از هرگونه تکان خوردن دوربین هنگام فشردن دکمه شاتر جلوگیری کنید. اکثر دوربینها دارای سلفتایمر ۲ یا ۱۰ ثانیه هستند، که استفاده از این قابلیت بهترین گزینه خواهد بود. تراز سفیدی دوربین را روی نور روز تنظیم کنید اکثر دوربینهای دیجیتال به طور پیشفرض تنظیم تراز سفیدی (وایت بالانس) آنها روی حالت اتوماتیک است. اما در حالت اتوماتیک دوربین سعی میکند تا رنگ نور چراغها به سفید برساند و در نتیجه رنگهای شفاف و زندهی عکس را تغییر خواهد داد. تنظیم «نور روز» رنگهای زیبا و زندهی غروب خورشید را بدون آنکه دستکاری زیادی بکند، بهتر حفظ خواهد کرد. در بهترین زمان نور عکس بگیرید بهترین زمان شب برای عکاسی هنگامی است که هنوز مقداری رنگ در آسمان باقی مانده است. این زمان عکسهای رنگارنگتری را نسبت به زمانی که هوا کاملا تاریک است، به شما میدهد. عکس زیر که میدان تایمز شهر نیویورک میباشد، در حدود ۱۵ دقیقه بعذ از غروب که آخرین رنگهای آسمان همچنان پابرجا بودند گرفته شده بود. هنگامیکه نور طبیعی با نورهای خیابان مخلوط میشود، نتیجه کار میتواند کاملاً چشمگیر باشد. نیمساعت قبل، همزمان و بعد از غروب میتوانند بهترین زمان برای عکاسی باشند. عکسها و تنظیمات را بررسی کنید عکسهایتان روی صفحه السیدی دوربینتان بررسی و مقایسه کنید. آیا از عکسهایی که گرفتهاید راضی هستید و آنها را دوست دارید؟ اگر عکسهایتان تاریک هستند از ابزار تصحیح نوردهی (exposure compensation) برای تنظیم نوردهی در سرعت شاتر بالا استفاده کنید. همینطور اگر عکسهایتان بیش از حد روشن است از همان ابزار برای تصحیح نوردهی در سرعت شاتر کم استفاده کنید. معمولا اکثر دوربینهای اسالآر ممکن است به تصحیح نوردهی نیاز داشته باشند تا عکسهای گرفته شده زیبا و با نور مناسب به نظر بیایند.توضیحات اضافی تصحیح نوردهی چیست؟ ابزارهای سنجش نور دوربینها کامل نیستند. گاهی اوقات اندازههای انتخاب شده توسط دوربین عکسهایی با نور خیل%NL/BM5زیاد و یا با نور خیلی کم ایجاد میکنند. تصیح نوردهی ویزگیای در دوربین است که به شما اجازه میدهد تا نوردهی را تنظیم کنید. با انجام این کار شما میتوانید به صورت دستی نوردهی را تا جاییکه عکس به اندازهی کافی روشنتر و یا تیرهتر شود تنظیم کنید. معمولاً میزان این تغییرات بین -۲ تا +۲ EV و با گامهای ۱/۳ (یکسوم) میباشد. هر دوربین ممکن است تفاوتهای اندکی در روشهای اعمال این تنظیمات داشته باشد، بنابراین لطفا به دفترچه راهنمای دوربین خود مراجعه کنید. حالت الویت با دیافراگم چیست؟ حالت الویت با دیافراگم یا تقدم با دیافراگم، یک تنظیم در دوربین است که به شما اجازه میدهد تا عدد دیافراگم را خودتان انتخاب کنید. در این حالت دوربین به طور خودکار سرعت شاتر مناسب برای این دیافراگم را تشخیص میدهد. هدف اصلی از حالت الویت با دیافراگم کنترل عمق میدان است. عمق میدان فاصلهای است که در آن اشیا در پیشزمینه و پسزمینهای که شما انتخاب کردهاید شارپ و یا محو (بلور) هستند. در عکاسی منظره در شب شما باید مطمئن باشید که فوکوس تصویرتان کاملا شارپ باشد. برای اینکار بایستی عدد دیافراگمتان به میزان مناسب بزرگ باشد. دیافراگم لنز شما ممکن است از ۲٫۸ یا ۳٫۶ به عنوان بازترین دریچه شروع شود تا کوچکترین دریچه که ممکن است f/16 یا f/22 باشد. دیافراگم (دریچه) بازتر منجر به محوتر شدن بکگراند عکستان و کاهش عمق میدان میشود. بستهتر شدن دیافراگم که همان بزرگتر شدن عدد آن است باعث شارپتر شدن پسزمینه و پیشزمینه عکستان خواهد شد. تنظیم دیافراگم روی f/8 یا f/11 معمولاً برای بدست آوردن فوکوسی کاملاً شارپ در عکاسی منظره مناسب هستند. منبع: 1pezeshk.com 6 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده