jobilo 32 اشتراک گذاری ارسال شده در 16 دی، ۱۳۹۴ شرکت NCR در آتلانتا میگوید که سیستمی را به نام «اسکنِر فروشگاهی» Whole Store Scanner ابداع کرده است که به مشتریان این امکان را میدهد که بدون نیاز به عبور از محل صندوق، کالاهای خود را خریداری کنند. به عقیده این شرکت، از این پس، هم خرده فروشان و هم مشتریان با تحولی در فرآیند پرداخت هزینه های خریدشان در فروشگاه ها روبرو خواهند شد. بطور خلاصه میتوان گفت که این فرآیند به حدی ساده است که کافیست مشتری کالا را داخل سبد خرید خود قرار دهد، رسید کاغذی یا الکترونیکی خرید خود را بردارد و از فروشگاه خارج شود! نیازی نیست که مشتری یا مسئولان فروشگاه خرده فروشی برای اسکن کردنِ کالاها از تلفن همراه خود استفاده کنند. نیازی به کارت هوشمند هم نیست که مشکلات خاص خود را به بار بیاورد. هرچند این فناوری میتواند با برنامه های محاسبه هزینه کالاهای خریداری شده که در تلفن همراه نصب می شود جفت و جور شود. بعلاوه، این برنامه با سیستم های فعلیِ صندوق فروشگاهی SSCO نیز میتواند هماهنگ شود. این فناوری از سیستمی استفاده میکند که برای شناسایی چهره ی افراد و کنترل حرکت افراد در محیط های عمومی بکار میرود. نحوه عملکرد این سیستم به این صورت است که در آن، از چندین دوربین کم هزینه برای رصد مشتریان، سبد یا چرخ خرید آنها، و حرکت هر شیء یا کالاهایی از بدو ورود تک تک مشتریان به فروشگاه استفاده می شود. با ورود یک مشتری به داخل فروشگاه، تصویر چهره ی او توسط اولین دوربین برداشته و ضبط میشود و سپس این تصویر از طریق سیستم مرکزی، به تصویر سبد یا چرخ خرید خالی ای که این مشتری انتخاب میکند ارتباط داده می شود. سپس مشتری بین تلفن همراه یا سایر ابزارهای پرداخت موجود را با این تصویر مرتبط Link میکند. مشتری میتواند کارت اعتباری (نقدی) خود را داخل کارت خوان قرار دهد و از طریق وارد کردن رمز آن، جابجایی هزینه ی کالای خریداری شده را تأیید کند. این تراکنش هزینه ها میتواند از همان لحظه ای که مشتری اولین کالا را داخل سبد خود قرار میدهد آغاز شود یا، آنچنان که تاکنون رواج داشته است، پس از پایان خریدهایش کل تراکنش را انجام دهد. از همان ابتدای ورود مشتری به فروشگاه، و با اولین خریدی که انجام میدهد، از ابعاد مختلف از او و کالایی که برمیدارد عکس برداری می شود و با ادامه ی حرکت مشتری در فروشگاه، این تصویربرداری ادامه می یابد. مقایسه اینکه چه چیزی تغییر کرده و چه چیزی بدون تغییر باقی مانده است در این سیستم به شکل مؤثری بکارگرفته می شود. به این شکل که تا زمانی که مشتری کالایی را به سبد اضافه نکرده یا از آن برنداشته باشد یا ترتیب و محل قرارگیری کالاها را تغییر نداده باشد، هیچ تغییری در تصویر استاتیکی که از مشتری و سبد یا چرخ خریدش ضبط میشود ایجاد نمی شود. بنابراین تا زمانی که تصویر ضبط شده از سبد مشتری بدون تغییر باقی مانده باشد، سیستم تشخیص میدهد که چیزی از کالاهای داخل سبد یا چرخ خرید کم یا زیاد نشده است. در غیر این صورت، در حالتی که تغییر محسوسی در سبد و محتویات آن اتفاق افتاده باشد، سیستم برای ارزیابی تغییر ایجاد شده به کار می افتد. این سیستم میتواند هر لحظه محتویات هر سبد یا چرخ خرید را گزارش دهد. همچنین میتواند محتویات قفسه ها را نیز رصد کند. دوربین های کنترل قفسه ها، تغییراتی را که در قفسه ها رخ میدهند زیر نظر دارند، اعم از اینکه کالایی برداشته یا اضافه شود یا چینش آنها تغییر کند. بطور مثال: 1.مشتری کالاهایی را از قفسه ی خاصی برمیدارد و در طول مسیر حرکت خود در فضای فروشگاه، در نقطه ای نظرش در مورد خریدنِ آن کالا تغییر میکند و به جای بازگرداندنِ آن به همان قفسه ای که در ابتدا آن را برداشته بود، کالا را در همان نقطه ای که تغییر عقیده داده است در گوشه یا قفسه ای قرار میدهد و میرود. 2.وقتی مشتری کالایی را از قفسه برمیدارد و بعد از نگاه کردن به برچسب روی کالا، آن را به قفسه بازمیگردارند. 3.وقتی موجودی قفسه ها توسط پرسنل فروشگاه افزایش می یابد. 4.وقتی فروشنده ای که مسئول خالی نگه داشتنِ قفسه یا طبقه ی خاصی برای جا گرفتنِ کالایی خاص است، در این فضا تصرفی انجام میدهد یا کالای مورد نظر را جابجا میکند. دوربین هایی بالای مسیر چرخ های خرید فروشگاه یا سبدها قرار دارند میتوانند هرگونه تغییر در محتویات هر چرخ های خرید را شناسایی کنند. شرکت ابداع کننده ی این فناوری معتقد است که در سایه ی این سیستم میتوان موانع را از سرِ راهِ ابزارها و سیستم هایی مانند «چرخ خرید هوشمند» و «قفسه های هوشمند» برداشت. با استفاده از این سیستم، دستگاه های POS در صندوق های فروشگاه ها که بر پایه ی اسکن مشتریان و کالاهای جابجا شده کار میکنند جایگزین سیستم های قدیمی خواهند شد. این سیستم بطور مستقل کار میکند و در کنار آن، نیازی به اسکن کالاها با تلفن همراه یا سایر ابزارهای اسکن وجود ندارد. از طریق این سیستم میتوان اطلاعات و جزئیات خرید مشتریان را جمع آوری و مطالعه نمود، از جمله اینکه هر مشتری کدام محصول را و به چه مدت برداشت و نگاه کرد و خرید یا آن را سر جایش گذاشت، و اینکه عادات خرید مشتریان به چه صورت است و…. 1 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده