Tamana73 28832 اشتراک گذاری ارسال شده در 26 آذر، ۱۳۹۴ مقدمه با توجه به مطالبی که قبلاً بیان شد، ما به اولین مرحله شروع طراحی منزل میپردازیم که برای این کار باید مراحل زیر را در نظر گرفت: یکی از خصوصیات ویژه فرآیند طراحی آن است که بسادگی به یک پاسخ ساده، واضح و درست ختم نمیشود. در واقع همیشه بیش از یک راه حل برای حل مسئله طراحی وجود دارد. حال چگونه میتوان داوری کرد که یک طرح خوب است یا بد؟ یک طرح ممکن است از نقطه نظر داوری طرح، مشتری و یا مردمی که دارای تجربه اند و از طرح استفاده میکنند به دلایلی چند خوب باشد: یک طرح می تواند به علت کارایی درست خوب باشد. یک طرح می تواند به علت اقتصادی، کارآمد و بادوام بودن خوب باشد. یک طرح می تواند خوب باشد چرا که خوب به نظر می رسد و از نظر زیبایی شناسی مطبوع است. یک طرح می تواند خوب باشد چرا که یادآور خاطره ای از زمانی دیگر و جایی دیگر است، یعنی حامل معنی است. همانگونه که این دلایل اشاره دارند، معنای گوناگونی هست که با یک طرح انتقال می یابد. برخی از آنان در سطحی است که عموماً توسط مردمان عام، فهم و پذیرفته می شود. برخی دیگر توسط گروه خاصی از مردم قابل قبول است. طرح های موفق معمولاً در بیش از یک سطح از مردمان رسوخ می کند، بنابراین بر طیف وسیعی از مردم اثر مثبت می گذارد.{1} فضاهای داخل ساختمان فضاهای داخلی ساختمان به عنوان مکان هایی برای حرکت، فعالیت و استراحت انسان طراحی می شوند. بنابراین باید انطباقی بین فرم ها و ابعاد فضاهای داخلی و ابعاد جسم، وجود داشته باشد. این انطباق می تواند ساکن باشد، مانند هنگامی که ما برروی یک صندلی می نشینیم؛ و یا می تواند یک انطباق پویا باشد مانند زمانی که ما وارد آستانه یک ساختمان می شویم یا در میان اتاق ها و هال یک ساختمان حرکت می کنیم. نکته: ابعاد فیزیکی و احساسات و خصایص ما نیز در فضای یک طرح اثر می گذارد. ابعاد جسم ما و روشی که ما از میان فضا می گذریم و آن را درک میکنیم، یکی از مهم ترین اجزای طراحی هستند. با شناخت فضاهای ساختمان، طراح می تواند فرآیند طراحی را با اصول و قواعد معلوم آغاز کند.{2} مراحل شاخص در فرآیند طراحی شناخت تجزیه و تحلیل ایده پردازی کانسپت طرح اولیه طرح نهایی شناخت پروژه: اولین قدم در فرآیند طراحی به شمار می رود. هر طراحی در برخورد اول در صدد شناخت و بررسی جوانب مختلف پروژه بر می آید و میزان آگاهی و تسلط هر چه بیشتر طراح در این زمینه بر خلق اثری هر چه بهتر و درست تر کمک خواهد کرد. تجسم خلاق و ترسیم دیاگرام از مهم ترین ابزارهای کارآمد در مرحله شناخت محسوب می شود. نکته: دیاگرام، ترسیماتی هست که در آن از اجزا هندسی برای ارتباط بین داده های فیزیکی پروژه همانند دیوارها، در و پنجره، مبلمان و ....، و رفتارهای انسانی همچون رفت و آمدها، میدان دید و ....، و عوامل دیگر استفاده می شود. تجزیه و تحلیل: در این مرحله، داده های جمع آوری شده نیازمند پالایش و طبقه بندی هستند. استفاده از تفکر بصری در این مرحله می تواند راهگشا باشد. بدین ترتیب که از نمودارها و دیاگرام ها برای ارتباط بین اطلاعات طبقه بندی شده پروژه استفاده می کنیم. نمودارها و دیاگرام ها در یک فرآیند طراحی، در راستای تحلیل و شناخت ذهن طراح از پروژه، قبل از خلق ایده ها ترسیم م یشود؛ که در این مرحله امکان ظهور ایده های جدید وجود دارد. ایده پردازی: ایده، حاصل تفکر، آگاهی و دانسته های ذهنی طراح همراه با ذوق و خلاقیت فردی او و در ارتباط مستقیم با جهان و محیط اطرافشان است. برای یک طراح تولید ایده مهمترین و تاثیرگذارترین مراحل در فرآیند طراحی است. جستجو و اکتشاف ایده های جدید و تجسم آنها به یک زبان گرافیکی که مسیر تداوم و توسعه پروژه را مشخص کند، حسا سیت بیشتری نسبت به سایر مراحل دارد و دقیقاً مهم ترین مرحله نقش آفرینی ذهن هنرمند به شمار م یرود. کانسپت: کانسپت، عصاره اندیشه طراح و تجسم ایده ها در دنیای واقعی است. تلاقی ذهن و کالبد. کانسپت مرحله ای است از طراحی که از زمینه ای مجازی و از چالش های هزارتوی ذهن انسان برخاسته و در گذر از محدودیت ها و دست اندازهای دنیای واقعی، تجسم ایده ها را به همراه دارد. عبور از این مرحله، سرنوشت یک پروژه در مراحل مختلف طراحی را رقم میزند. طرح اولیه: کانسپت خلق شده برای یک پروژه، ساختار کلی برای طراحی موضوع مورد نظر به وجود می آورد و شمایی از کلیت فرمی، فضایی و حال و هوای پروژه به ما می دهد و شامل فضای کلی طرح و جزئیات آن می باشد که طراح را به طرح نهایی سوق می دهد. طرح نهایی: طراح در این مرحله از روند طراحی، دارای گزینه های بسیاری از طرح اولیه است. طراح، بهترین طرحها، آن طور که بیشترین انطباق را با اهداف پروژه داشته و دارای بیشترین جنبه های زیبا شناختی باشد را انتخاب و با مقیاس و ابعاد دقیقتر ترسیم می کند.{3} نتیجه: قبل از شروع چیدمان و خرید مبلمان باید به مقوله فرآیند طراحی بپردازیم. ضرورت وجود روند برای طراحی از آنجا ناشی می شود که یک طراح نمی تواند در ابتدای امر، برای طرحی که وجود ندارد جزئی را متصور شود. جزئیات در خدمت کلیان اثر هستند و در اولین مرحله روند طراحی، باید کلیات اثر شکل بگیرد تا پس از آن جزئیات در هماهنگی کامل، بر آن بنشیند. منابع {1}-frank ching،طراحی داخلی،مترجمان: مجتبی دولتخواه و سحر شایگان، انتشارات مهراد، تهران 1389، صفحه 44 {2}-frank ching،طراحی داخلی،مترجمان: مجتبی دولتخواه و سحر شایگان، انتشارات مهراد، تهران 1389، صفحه 46 {3}-محمد مهدی فخیمی، طراحی داخلی: از معماری تا دکوراسیون داخلی، انتشارات پرهام نقش، 1392، صفحه 88 تا90 لینک به دیدگاه
ارسال های توصیه شده