رفتن به مطلب

دستگاه تولید زیست گاز در مناطق فلسطینی و اسرائیل


ارسال های توصیه شده

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

 

این دهکده کوچک خشک و بی آب و علف در نزدیکی اریحا در کرانه باختری رود اردن واقع شده است. اینجا٬ سامانه برق رسانی در کار نیست اما برق به لطف پانل های خورشیدی جریان دارد. گاز هم به تازگی به لطف این جعبه های سفید در اختیار روستاییان قرار گرفته است.

 

 

یکی از آنها توضیح می دهد: «فضولات حیوانات را در این سطل می ریزم. آب اضافه می کنم و هم می زنم. بعد آن را به درون دستگاه می ریزم. باید صبر کرد تا خوب ته نشین شود.»

 

 

این دستگاه با تجزیه و تخمیر زباله های به اصطلاح سبز، گاز تولید می کند که به زیست گاز یا بیوگاز معروف است.

 

 

این خانم با اشاره به اینکه این گاز می تواند کفاف دو ساعت آشپزی در روز را بدهد می گوید: «پیش از این وقت آشپزی خانه را دود و بو فرا می گرفت. آتش در خانه هم خیلی خطرناک بود هم خیلی وقت گیر. اما الان شعله مناسب و سریع داریم.»

 

 

این دستگاه را یک مهندس فلسطینی به نام عامر رابایا ساخته و در تعدادی دهکده کرانه باختری نصب کرده است. او که برای یک شرکت اسرائیلی کار می کند می گوید: «ایده اولیه خیلی ساده است؛ این دستگاه همان کاری را با زباله ها می کند که دستگاه گوارشی بدن انسان با مواد غذایی. باکترهای درون این دستگاه زباله ها را می خورند که در نتیجه آن گاز تولید می شود. گاز هم از طریق لوله مستقیم به خانه می رسد.»

 

 

تولید زیست گاز به این روش پدیده تازه ای نیست اما آنچه در مورد این دستگاه جدید جالب است٬ سبکی آن و نصب ساده ی آن است. رون یاریف٬ مدیر بخش فروش این شرکت که Homebiogas نام دارد٬ می گوید: «موفق شدیم این سامانه گازرسانی را به تمامی خانه های مورد نظر برسانیم. زباله های سبز منبع جدید تولید انرژی است و اگر بتوانیم این نگاه را جا بیاندازیم یعنی روش جدید استفاده از زباله ها و بازیافت آنها٬ تغییر جدیدی در روش مصرفمان نیز ایجاد کرده ایم.»

 

 

این دستگاه که حدود ۵۰۰ یورو قیمت دارد دل اسرائیلی ها را نیز بدست آورده و تاکنون در بیش از یکصد خانه نصب شده است. کارین و عمر مدتی است که از این دستگاه استفاده می کنند. کارین می گوید: «من همیشه بازمانده ی غذا مثل سیب زمینی و هویچ یا هر نوع زباله سبز را درون دستگاه می ریزم.»

 

 

این دستگاه علاوه بر زیست گاز٬ کود بسیار خوبی هم برای سبزیجات تهیه می کند که برای گیاهخوارانی چون کارین و عمر ایده ال است. عمر می گوید: «این مایع که از این بخش دستگاه خارج می شود کود بسیار خوبی برای گیاهان و درختان ما است.»

 

 

به این ترتیب چرخه تولید و مصرف به بهترین نحوه ممکن صورت می گیرد. عمر توضیح می دهد: «به لطف این دستگاه دیگر لازم نیست نگران زباله ها باشیم. حتا لازم نیست برای خرید کود از خانه بیرون برویم. و از همه مهم تر اینکه با اتکا به این چرخه طبیعی٬ خوشحالیم که در بهبود وضعیت محیط زیست نقش داریم.»

 

 

مسئولان شرکت اسرائیلی که این دستگاه را تولید کرده اعلام کرده اند که از مشارکت سرمایه گذاران برای افزایش میزان تولید خود استقبال می کنند.

لینک به دیدگاه

خیلییییییییییییییییییی ایده خوب و کارآمدیه!

با افزایش جمعیت و مهاجرت به کلانشهرها روز به روز میزان تولید زباله ها بیشتر میشه و دفن کردن زباله ها هم خیلی به محیط زیست آسیب میزنه ،هم به خاک و

هم ایجاد شیرابه ها و نشت اون به سفره های آبهای زیر زمینی باعث آلودگی خیلی زیادی میشه

ممنون:icon_gol:

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...