رفتن به مطلب

رمزگشایی از منشاء آب در زمین!


Mohammad Aref

ارسال های توصیه شده

آبها بیش از دو سوم از سطح زمین را پوشانده اند، اما منشا دقیق آنها هنوز یک راز است، دانشمندان برای مدت طولانی مطمئن نبودند که آب در سطح زمین شکل گرفته باشد و یا شاید توسط شهاب سنگ ها و دنباله دارها آمده باشد. حال دانشمندان دانشگاه هاوایی با استفاده از ابزار میکروسکوپ یونی، سنگ هایی از جزیره بافین کانادا یافته اند که قسمتی از آبهای زمین را از ابتدا در خود حفظ کرده است.

uf0qcepr7c4z4hmngb.jpg

 

تصویری از کوه عسگرد در جزیره بافین کانادا که این سنگهای حاوی آب باستانی در آنجا کشف شده است.

 

میکروسکوپ یونی به محققان اجازه می دهد بر روی تکه یخ ها در درون این سنگ های مهم تمرکز کنند و مقدار ناچیزی از آب را در نسبت هیدروژن به دوتریوم تشخیص دهند که سرنخ های با ارزشی از منشا آب را ارائه می کند. هیدروژن دارای جرم اتمی یک است، در حالی که دوتریوم بعنوان هیدروژن سنگین شناخته می شود و دارای جرم اتمی دو است. دانشمندان کشف کردند که این آب از انواع مختلف اجرام سیاره ای در سامانه ی خورشیدی است و نسبت هیدروژن به دوتریم مجزایی دارد.

 

سنگ های جزیره بافن در سال ۱۹۸۵ جمع آوری شدند و دانشمندان زمان زیادی را صرف تجزیه و تحلیل آنها کردند، محققان می دانند که این سنگ ها جزیی از اعماق گوشته ی زمین هستند که به سطح زمین راه یافته اند و هرگز تحت تاثیر ورودی های رسوبی پوسته زمین قرار نگرفته و از زمان شکل گیری زمین دست نخورده باقی مانده اند، در نتیجه آب موجود در این سنگهای ابتدایی اطلاعات ارزشمندی از تاریخ اولیه زمین و جایی که آب از آن نشات گرفته را مشخص می کنند.

oaou6zdmah99d220ibfo.jpg

به گفته ی دانشمندان، بخشی از آب در زمین از ابتدا با آن بوده است.

 

دانشمندان در این آب، مقداری دوتریوم یافته اند که به شدت نشان می دهد متعلق به زمین نیست، بلکه فقط در سیاره ی ما شکل گرفته و سپس سرد شده است. در عوض مولکول های آب در آن به احتمال زیاد توسط گرد و غبار اطراف دیسک خورشیدی، قبل از تشکیل سیارات، شکل گرفته و در طول زمان این گرد و غبار غنی از آب به آرامی به سمت هم کشید شدند و سیاره زمین را شکل دادند. حتی اگر مقداری از آب در اثر فرآیند گرمایی تشکیل سیاره تبخیر و از دست رفته باشد، این آب به اندازه کافی وجود داشت تا در زمین جان سالم به در برد و حفظ شود. جزئیات بیشتر این پژوهش در

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
منتشر شده است.

 

منبع: سایت بیگ بنگ

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...