رفتن به مطلب

اختراع ابن هیثم، پایه دوربین‌های عکس‌برداری امروزی شد


ارسال های توصیه شده

معاون کمیسیون ملی یونسکو از برگزاری اختتامیه سال جهانی نور در دی ماه جاری خبر داد و گفت: گزارشی از برنامه‌های اجرا شده در ایران در این سال جهانی تهیه و به سازمان یونسکو ارسال خواهیم کرد.

 

به گزارش خبرنگار ایسنا، دکتر سیامک خادمی در همایش نور و نار که با هدف بررسی ابعاد متافیزیکی نور در دانشگاه تهران برگزار شد با بیان این که دنیا با انفجار بزرگ که نور بود، ایجاد شده است، افزود: نور دارای کاربردهای وسیعی در حوزه‌های اشعه ایکس و گاما برای تصویربرداری‌های پزشکی، رادیو و تلویزیون، فیبرنوری و مخابرات، ستاره شناسی و نجوم، طیف سنجی، شیمی و آنالیز مواد، الکترونیک و فتونیک و نقشه برداری و معماری است.

 

وی نامگذاری سال 2015 به نام سال جهانی نور را به پاس تحقیقان ابن هیثم در حوزه نورشناسی دانست و اظهار داشت: وی بیش از 100 کتاب تالیف کرده است که چندین مورد آن مربوط به حوزه نور شناسی است.

 

خادمی با تاکید بر این که ابن هیثم دانشمندی است که با استفاده از ریاضیات و هندسه به موضوع نور پرداخت و ادامه داد: ابن هیثم چگونگی پدیده‌هایی مانند شکست نور و ایجاد رنگین کمان را تبیین کرد و حدود 700 سال بعد به نام قانون «اسنل» ارائه شد.

 

معاون کمیسیون ملی یونسکو با بیان این که این دانشمند با استفاده از اصل نورشناسی هندسی دستگاه اتاق تاریک را ساخت، اظهار داشت: این اتاق تاریک اولین نمونه از دستگاه تصویری برداری امروزی است و به عبارت دیگر این اتاق تاریک پایه گذار ساخت دوربین‌های فعلی شد.

 

عضو هیات علمی دانشگاه زنجان کتاب «المناظر » ابن هیثم را در حوزه نور شناسی ذکر کرد و ادامه داد: نظریه نور هندسی ابن هیثم بر سه اصل «جهان خارجی دارای وجود مستقل و عینی»، «حواس ابزاری برای درک شناخت جهان خارجی» و «احساس بینایی به دلیل وجود عامل واقعی و خارجی به نام نور»، استوار است.

 

خادمی با تاکید بر این که ابن هیثم اولین نفری بود که کشف کرد نور در مسیر مستقیم حرکت می‌کند، افزود: قبل از ابن هیثم تصور بر این بود که قوه‌ نورانی که از چشم ما به سوی اشیای مرئی گسیل می‎شود عامل دیدن اشیا می‌شود.

 

معاون کمیسیون ملی یونسکو با اشاره به برنامه‌های ایران در زمینه بزرگداشت مقام و فعالیت‌های تحقیقاتی این دانشمند، گفت: ما در یونسکو در دی ماه برنامه اختتامیه سال جهانی نور را برگزار خواهیم کرد و در آن تمام فعالیت‌هایی که در سال جهانی نور برگزار شده است، معرفی خواهند شد.

 

وی اضافه کرد: علاوه بر آن گزارشی از برنامه‌های ایران که در این سال جهانی برگزار شده است، تهیه و به سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) ارسال خواهیم کرد.

 

منبع: ایسنا

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...