رفتن به مطلب

نماینده مجلس ایران: ضرر پارازیت برای سلامت افراد ثابت نشد


ارسال های توصیه شده

zfjfih2a25l1ljv2d10s.jpg

یک نماینده مجلس در ایران می‌گوید پس از دوبار بررسی در دو سال گذشته، برای کمیسیون بهداشت مجلس ثابت نشده است که پارازیت بر سلامت مردم تاثیر منفی می‌گذارد.

احمد آریایی نژاد عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: ":اگر کسانی مدعی باشند که پارازیت‌ها بر سلامت افراد تأثیر گذاشته و یا باعث سقط جنین و ناباروری می‌شود بارها و بارها حاضریم این موضوع را بررسی کنیم تا شبهه رفع شود."

آقای آریایی نژاد گفت نیت برخی افراد ار اینکه پارازیت را برای سلامت مردم مضر می‌دانند "مسائل دیگر" است و این موضوع باید بدون "غرض ورزی" و با کارشناسی بررسی شود.

در سالهای گذشته که حکومت ایران از ارسال پارازیت برای مختل کردن شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده کرده، برخی مقامات مسئول و پزشکان در باره آثار سوء این امواج بر سقط جنین، ناباروری، سرطان، سلامت روان و بیماری‌های دیگر هشدار داده‌اند.

نهادهای مختلف، نمایندگان مجلس و مسئولان در این زمینه اظهاراتی ضد و نقیض داشته‌اند و در حالیکه که برخی اظهار نگرانی کرده‌اند گروهی دیگر از بی‌خطر بودن پارازیت‌ها صحبت کرده‌اند.

برای مثال، دو سال پیش فراکسیون محیط زیست مجلس، انتشار پارازيت های ماهواره‌ای را "نگران کننده" خوانده و میزان آن را در تهران "خارج از حد استاندارد" دانسته بود.

این فراکسیون توصیه کرده بود "توان و قدرت اين امواج در حد استاندارد باشد" و در مواردی که جنبه "امنيت ملی" دارد و بنا به ضرورت، در زمان "محدود" انجام شود و مستمر نباشد.

با این حال نیود تحقیقات جامع علمی و طبی باعث شده این موضوع هیچگاه بصورت مستدل ثابت نشود.

بزرگترین مانع بر سر این تحقیقات این است که فرکانس این پارازیت‌ها و میدان الکترومغناطیسی که ایجاد می‌کنند روشن نیست از این رو محققان نمی‌توانند آثار این نوع پارازیت را بررسی کنند.

پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی، حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت از تشکیل کارگروه بررسی کارشناسی اثرات پارازیت بر سلامت انسان با همکاری وزارت ارتباطات و فن‌آوری، سازمان انرژی اتمی و سازمان محیط زیست و با هماهنگی شورای عالی امنیت ملی خبر داده بود.

اما نتایج کار این گروه به درستی منتشر نشده و وزیر بهداشت هم اظهار نظر قطعی را موکول به سال‌ها مطالعه و مشاهده کرده است.

برخی کارشناسان نتایج تحقیقاتی را که در ایران منتشر شده و بر اساس آن نهادهای مختلف، پارازیت‌ها را بی خطر دانسته‌اند، زیر سوال برده و معتقدند این تحقیق درباره امواج موبایل انجام شده و درباره امواج پارازیت تحقیقی صورت نگرفته و نمی توان نتیجه تحقیق درباره امواج دیگر را به پارازیت‌ها تعمیم داد.

در خارج از ایران هم تحقیقی درباره امواج پارازیت انجام نشده چون ایران از شیوه‌ای غیر متعارف برای تولید امواج پارازیت اسفاده می‌کند و مشخصات امواج تولید شده هم مشخص نیست.

bbc

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...