رفتن به مطلب

چگونه با بدنسازی قدی بلند داشته باشیم؟


saba mn

ارسال های توصیه شده

[h=2]

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
چگونه با بدنسازی قدی بلند داشته باشیم؟[/h]

تصور عموم مردم نسبت به ورزش بدنسازی این است، که این ورزش باعث کوتاهی قد می‌شود، اما واقعیت خلاف این است.

3480955_250.jpgبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ، مهیار اسحاقی کارشناس تربیت بدنی گفت: ورزش به خصوص ورزش بدنسازی که براساس تحقیقات انجام شده اخیر، اثر مثبت و سازنده‌ای بر کیفیت رشد اندام‌های بدن انسان می‌گذارد.

 

 

ورزش بدنسازی چه به معنای کار با وزنه، چه به معنای کار بدون وزنه در سنین قبل از رشد در دختران و پسران تاکید می‌شود، اگر به شکل اصولی علمی اجرا شود، نه تنها از رشد با کیفیت اندام‌های بدن انسان جلوگیری نمی‌کند، بلکه باعث بهبود روند رشد با کیفیت در اندام‌های فرد ورزشکار می‌شود.

 

 

مهیار اسحاقی در ادامه افزود: مقوله‌ی رشد و به خصوص رشد قدی یک مقوله‌ی ژنتیکی است، یعنی بیشتر از اینکه محیط بر آن اثر گذارد، غالب باشد؛ این ژنتیک است، که نقش اساسی و اصلی را ایفا می‌کند، اما این جمله بدان معنی نیست که ورزش کردن، بر رشد اندام‌های بدن انسان تاثیر‌گذار نیست.

 

 

انجام ورزش‌های کششی و کمک به رشد اندام‌های بدن

ورزش کردن، به ویژه ورزش‌های کششی در سنین رشد یا جهش رشدی به افزایش قد در بدن فرد ورزشکار کمک می‌ کند، ورزش‌های کششی از قبیل: والیبال، بسکتبال و بارفیکس در رشد اندام‌های بدن انسان نقش مثبت و سازنده‌ای دارند.

 

 

نقطه‌ی مقابل ورزش‌های کششی، ورزش‌های قدرتی قرار دارند، این نکته همواره بایستی مورد توجه ورزشکاران نوجوان قرار بگیرد که با مشورت گرفتن از کارشناسان تربیت‌بدنی با دانش لازم و مربیان ورزش بدنسازی می‌توانند، ورزش‌های کششی و قدرتی را از هم تشخیص بدهند و به نتیجه درست و مطلوب خود دست یابند.

 

 

ورزشکاران نوجوان، بعد از شناسایی ورزش‌های کششی مناسب و جدا کردن آنها از ورزش‌های قدرتی در سن رشد نباید ورزش‌های قدرتی را انجام بدهند، علت اینکه این ورزش‌ها نه تنها اثر مثبت بر رشد قد ندارند، بلکه باعث توقف و جلوگیری رشد قد می‌شوند.

 

 

از ورزش‌های قدرتی که بین ورزشکاران جوان رایج است، می‌توان به اسکواش اشاره کرد، پس به ورزشکاران توصیه می‌کنیم در سن رشد هرگز از این حرکت‌های ورزشی در برنامه تمرینی خود استفاده نکنند.

 

 

سن رشد در دختر‌ها و پسر‌ها چه زمانی است

محمد پژوهی متخصص غدد گفت: سن رشد در دختر خانم‌ها و آقا پسرها تفاوت دارد، منشا تفاوت سن رشد در دختر خانم‌ها و آقا پسرها، عامل فیزیولوژیک است.هر خانواده ژنتیک خاص خود را دارند و به همین دلیل برهه‌ای از زمان فرزندان آن خانواده برای رشد قد شرایط لازم را دارند، و بنابه ژنتیک این زمان رشد در افراد مختلف تفاوت دارد.رشد قد در دخترها بعد از بلوغ و از سن 9 تا 14 سالگی و در پسرها از سن 12 تا 16 سالگی قبل از بلوغ رخ می‌دهد.

 

 

مشخص کردن سن استخوانی افراد

پژوهی در ادامه افزود: هر فرد یک سن استخوانی و یک سن تقویمی دارد، سن تقویمی هر انسان از روی شناسنامه قابل مشاهده و محاسبه است، اما سن استخوانی فرد به این شیوه قابل محاسبه نمی‌باشد. افراد برای مشخص‌شدن سن استخوانی‌شان بایستی به پزشک متخصص غدد مراجعه کنند، با دستور پزشک متخصص انجام یک رادیولوژی از روی مچ دست چپ سن استخوانی فرد مشخص می‌شود.کسانی که سن استخوانی آنها از سن تقویمی‌شان کمتر باشد، اجازه رشد دارند، اما کسانی که سن استخوانی آنها بیشتر از سن تقویمی‌شان باشد، اجازه رشد را ندارند.

 

 

محمد پژوهی متخصص غدد در پایان اظهار کرد: ممکن است، فردی با سن استخوانی کمتر از سن تقویمی باشد، که از رشد قدی مناسبی برخوردار نباشد؛ در این موارد در گام نخست هورمون‌های رشد تیروئید را با آرامش‌های لازم کنترل می‌کند، در گام بعدی و شرایط خاص حتی پزشک متخصص غدد برای فرد مورد نظر هورمون‌های رشد را توصیه می‌کند.

 

 

 

گزارش از محمد رضا قلی پور

 

 

 

 

 

 

انتهای پیام

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...