رفتن به مطلب

ارسال های توصیه شده

اوروگرام وریدی(IVP )

ترجمه: علی طریقت نیا کارشناس رادیولوژی

منبع: اینترنت سایت

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.

به چه منظوری اوروگرام وریدی انجام می شود؟

IVP برای نمایش سیستم کلیوی به کار می رود.سیستم کلیوی از کلیه ها، حالب ها(لوله ای حد واسط بین کلیه و مثانه ) و مثانه تشکیل شده است.

آمادگی برای انجام این آزمون:

- اگر شما IVP قبلی،عکس ساده شکم ، سونوگرافی ویا سی تی اسکن از کلیه انجام داده اید، عکس ویا گزارش آنها را با خود بیاورید.

- شما سه ساعت قبل از انجام آزمون نباید چیزی بخورید ویا بیاشامید.

- این آزمون معمولا ً60-30 دقیقه طول می کشد؛ در شروع آزمون لازم است لباس های خود را در آورده و فقط زیر شلواری و زیر پوش به تن داشته باشید.

- یا ممکن است رادیوگرافر(تکنسین رادیولوژی)، یک گان مخصوص بیمار(تی شرت) به شما بدهد.

- بیماران خانم لطفاً قبل از انجام آزمون، حاملگی ویا احتمال آن را به رادیولوژی اطلاع دهند.

چه کسی این آزمون را انجام می دهد؟

رادیولوژیست(پزشک رادیولوژی) و رادیوگرافر(تکنسین رادیولوژی) در اتاق با شما همراه خواهند بود.آنها قبل از شروع به شما نحوه انجام آزمون را توضیح خواهند داد،در این مورد نیز تردید به خود راه ندهید و اگر چیزی را متوجه نشدید از آنها سوال کنید.

ماده حاجب:

این آزمون نیازبه تزریق ماده حاجب وجود دارد.ماده حاجب این آزمون به شکل محلول و اوپاک به اشعه ایکس است.با تزریق ماده حاجب کلیه ها تغلیظ شده و قبل از اینکه از طریق ادرار از بدن خارج شود ، به مثانه راه پیدا می کند.

ماده حاجب بی رنگ بوده،بنابراین شما هنگام تخلیه(ادرار) نمی توانید آنرا مشاهده کنید.

درفاصله کوتاهی پس از تزریق ماده حاجب برخی از بیماران، احساس گرم شدن و درمواردی احساس طعم فلز در دهان به آنها دست می دهد.

معمولاً این حالات در 2-1 دقیقه اول از بین می روند ونیازی به اطلاع ویا اعلام خطر نیست.

اگر شما دچار حالت خارش ویا تنگی نفس شدید، بی درنگ رادیولوژیست را خبر کنید؛در این حالت برای شما واکنش حساسیتی خفیف ناشی از تزریق ماده حاجب روی داده است وممکن است تزریق آنتی هیستامین برای شما ضروری باشد.

اگر شما سابقه آلرژی شدید و یا آسم دارید،ممکن است رادیولوژیست برای شما داروی استروئید تجویز کند و یا روش بررسی شما را تغییر دهد،در این مورد رادیولوژیست با شما و پزشکتان مشورت وبحث خواهد کرد.

قبل از تزریق ماده حاجب،مابه شما اطلاعاتی راجع به ماده حاجب خواهیم داد و از شما ویا بستگان موافقت نامه کتبی گرفته خواهد شد.دراین مورد هر سوالی دارید از رادیوگرافر(تکنسین رادیولوژی) ویا رادیولوژیست بپرسید.

روش انجام کار:

شما روی تخت رادیوگرافی دراز می کشید و از شما عکس ساده شکم گرفته می شود،تهیه این عکس به منظور رویت و وجودهرگونه سنگ در سیستم ادراری است.

سپس رادیولوژیست از طریق ورید دست ماده حاجب به شما تزریق می کند،پس از تزریق، یک سری تصاویر از سیستم ادراری (زمان عبور ماده حاجب از سیستم ادراری) در طول 30 دقیقه گرفته می شود.

در مرحله اول ممکن است در قسمت پائین شکم شما یک باند فشاری سفتی تعبیه شود و این به منظور رویت جزییات بهتر و بیشتر کلیه در اثر پر شدن کامل کلیه ها از ماده حاجب می باشد.

در آخر آزمون از شما تقاضا می شود که مثانه خود را خالی کرده و عکس دیگری از مثانه خالی گرفته می شود.

اتمام آزمون:

بعد از اینکه رادیولوژیست عکس های شما را مشاهده کرد و آزمون تمام شد،شما می توانید به منزل برگردید و به حالت عادی بخورید و بیاشامید.ماده حاجب به زودی از بدن شما خارج می شود و این در حالیست که موقع ادرار متوجه دفع آن نیستید.

بعد ازانجام آزمون :

رادیولوژیست تصاویر به دست آمده را مرور کرده ویک گزارش نوشته شده ای را به پزشک ارجاع دهنده (پزشک بالینی) شما می فرستد. سی دی مربوط بعد از آزمون به شما داده شده ویا فرستاده می شود.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...