رفتن به مطلب

.tara

عضو جدید
  • تعداد ارسال ها

    59
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

اطلاعات شخصی

  • نام واقعی
    تارا
  • تخصص ها
    متولد فروردین 69
  • علاقه مندی ها
    شنا ؛ قایقرانی

اطلاعات شغلی و تحصیلی

  • رشته تحصیلی
    مهندسی معماری
  • گرایش
    معماری
  • مقطع تحصیلی
    فوق دیپلم

دستاورد های .tara

عضو جدید

عضو جدید (2/14)

359

اعتبار در سایت

  1. .tara

    مشاعره با اسم بناها

    موزه آبگینه بنایی که امروزه از آن به عنوان موزه استفاده می‌شود، حدود 80 سال پیش به دستور احمد قوام (قوام السلطنه) وزیر احمد شاه قاجار و به منظور استفاده شخصی او ساخته شد.طراحی داخلی ساختمان و ویترین‌های این موزه توسط هانس هولاین معمار اتریشی در سال 1977 صورت گرفت.این ساختمان به خودی خود برای علاقه‌مندان بسیار دیدنی است و در دو طبقه و 5 تالار ساخته شده است‌. تالار یک و دو در طبقه اول و تالارهای دیگر در طبقه فوقانی قرار دارد.در تالار شماره دو (بلور) قدیمی‌ترین شیشه‌ها و لوله‌های شیشه‌ای و سفال‌ها قرار داده شده است‌. تزیینات بنا شامل منبت کاری چهارچوب درها و پله‌ها است و آجر کاری نما که در 50 نوع ‌است‌.این ساختمان که در باغی به وسعت بالغ بر 7 هزار مترمربع قرار دارد تا سال ۱۳۳۲ مورد استفاده قوام السلطنه بود، پس از آن به سفارت مصر فروخته شد و حدود 7 سال در اختیار آن سفارت قرار گرفت. سپس با تیره شدن روابط ایران و مصر و تعطیل شدن سفارت مصر در ایران، بانک بازرگانی ساختمان را خریداری کرد.
  2. .tara

    ایستگاه مترو شهر تولدو

    خیلیییی قشنگه
  3. هفت خانه : قاب بالای خطوط
  4. به عکس شماره 6 رای دادم،خیلییی قشنگه،مجتمعشم معلومه که تجاریه اداریه
  5. .tara

    مجموعه پاسارگاد

    تصاویر نشون داده نمیشه؛ فکر کنم از سایتی که برداشتین اجازه نمیده جای دیگه عکسش نشون داده بشه
  6. خیلی خوب بود؛ رای دادم
  7. .tara

    هندسه در معماری

    تعامل هندسه و معماری در برج آزادی
  8. .tara

    رفع اشکال اتوکد

    فکر کنم بهتره دوباره کد رو روی لپ تاپتون نصب کنید ،شاید یه قسمتایی از برنامتون ویروسی شده
  9. من کارمو فرستادم
  10. .tara

    آموزش خلاقانه در طراحي معماري

    نتيجه گيري خلاقيت محور آفرينشگري ست افرينشي كه موجب شكل گيري يك اثر جديد زيبا ومطلوب معماري ميگردد هر چند نو اوري در برپايي يك بناي معماري دقيقا مساوي با ارزشمند بودن بناي ساخته شده نمي باشد .تعاريف معتبري كه از خلاقيت و افرينشگري ارائه شده است را ميتوان بر اساس نوع رويكرد ونتايج عملي انها در چهار گروه اصلي تقسيم كرد كه براي استفاده از اموزه هاي هر يك ا ز انها لازم است تمهيداتي خاص در نظر گرفته شود 1)آفرينشگري با محوريت شخص خلاق: 2)آفرينشگري با محوريت فرايند ذهني: 3)آفرينشگري با محوريت محيط: 4)آفرينشگري با محوريت انجام عمل : افرينشگري فرايندي ست كه يك ايده ي خلاقانه در ان به پديده اي بديع و نو ظهور تبديل ميگردد. پرورش افرينشگري تلاشي است براي حفظ قابليتهاي موجود در ا فراد و استفاده ا بهينه از انها كه به سادگي به افزايش خلاقيت و ابتكا ر در دانشجويان منجر شود. در رويكردهاي جديد پرورش آفرينشگري اين مهم از ارتباط بين فردي به ارتباط ميان گروهي ارتقا مييابد اساتيد در اين روش ها با تشكيل گروههاي كاري در كارگاه معماري ميكوشند تا با استفاده از تعامل ميان قابليت هاي افراد مختلف انها را در جهت اموختن از يكديگر هدايت نمايند فهرست منابع: ادواردز بتي طراحي با سمت راست مغز ترجمه عربعلي شورجه انتشارات عفاف دهخدا علي اكبر لغت نامه دهخدا گرد اوري دكتر محمد معين انتشارات دانشگاه تهران مصاحب غلامحسين دايره المعارف فارسي انتشارات فرانكلين تهران تلر جورج اف هنر وعلم خلاقيت مركز نشر دانشگاه شيراز انتونيادس انتوني سي بوطيقاي معماري ترجمه احمد رضا اي انتشارات سروش تهران بوهم ديويد درباره خلاقيت ترجمه محمد علي حسين نژاد نشر ساقي تهران
  11. .tara

    آموزش خلاقانه در طراحي معماري

    محورهاي آفرينشگري: آفرينشگري در حقيقت خلاقيتي است كه منجر به آ فرينش يك عنصر جديد ميگردد .به عبارت ديگر تحقق فكر خلاقانه در محيط خارجي مي باشد. مباني آفرينشگري و سرچشمه ي ان از موضوعات بحث انگيزي است. كه چگونگي باور ما به انهاترسيم كننده ي رويه ي عملكردي ما نسبت به انها در شكل گيري فرايند اموزش معماري خواهد بود. تعاريف معتبري كه از خلاقيت و آفرينشگري ارائه شده است را ميتوان بر اساس انواع رويكرد و نتايج عملي انها در چهار گروه اصلي تقسيم كرد: 1)آفرينشگري با محوريت شخص خلاق: در اين رويكرد خصوصيات فردي شخص خلا ق در كانون توجه قرار مي گيرد. در اين رويكرد گرايش ها مشخصات فردي و مختصات ذهني مورد توجه و بر نامه ريزي است و مربيان ميكوشند تا با استفاده ي از انها موقعيتهاي مناسب تري در جريان اموزش فردي ايجاد نمايند. 2)آفرينشگري با محوريت فرايند ذهني: در اين رويكرد فرايند ذهني شخص خلاق كه منجر به آفرينشگري شده است مورد توجه قرار ميگيرد .معتقدان به اين رويه به پديدهاي با عنوان كنش خلاق معتقدند و ميكوشندبا اموزش اين شيوه ونهادينه سازي اين فرايند در ذهن دانشجويان ايشان را براي افرينشگري در زمينه هاي مختلف اماده سازند. در اين رويكرد انگيزش خلاقانه و ارتباط ميان يادگيري تفكر و ادراك محوريت برنامه هاي اموزشي وپرورشي مربيان واساتيد را تشكيل ميدهد. 3)آفرينشگري با محوريت محيط: در اين رويكرد محيط شرايط وفضاي شكل گيرياثر هنري در كانون توجه قرار ميگيرد. علاقه مندان به اين نگرش معتقدند كه محيط مهمترين عامل شكل گيري انديشه هاي خلاقانه در فرد به شمار مي ايد و بدون يك محيط مناسب امكان شكل گيري عملي انديشه هاي خلاق و ارتقا انها به آفرينشگري موثر وجود ندارد. 4)آفرينشگري با محوريت انجام عمل : در اين رويكرد انجام مداوم و توام با اصرار مسير شكل گيري اثر براي دست يابي به خلاقيت مورد توجه قرار مي گيرد. انديشمندان معتقدند كه وقتي انسان عملي رابراي چندين با انجام ميدهد به ناگاه به روشهاي بهتر براي انجام انها دست مي يابد كه در هر مرحله ميتواند به شكل گيري نتيجه اي نو ظهور بيانجامد. پرورش آفرينشگري در طراحي معماري: گام نخست تلاش براي حفظ توانايي هاي بالفعل انهاست كه لازم است پيش از مرحله ارتقا توانايي انها صورت پذيرد بر اين اساس گامهاي موثر در پرورش افرينشگري عبارتند از: خود شكوفايي: در اين مرحله اساتيد ميكوشند تا با تكيه بر شيوه هاي موثر موجبات بروز قابليتهاي موجود در دانشجويان رافراهم اورند. در پايان اين برنامه دانشجويان احساس ميكنند كه خود را دوباره در جريان طراحي معماري يافته اند اعتماد به خود: در اين رويكرد به معناي پذيرش اگاهي خود به عنوان منبعي براي اغاز طراحي است در اين تمرين اساتيد و مربيان مربوط ميكوشند در دانشجو احساسي از خود بسندگي ايجاد نمايند و در نتيجه دانشجو و هنر آموز به خود اجازه دهد در هر يك از مراحل طراحي بسته به دانش وبينش خود فرايند طراحي را به پيش برد پذيرا بودن تجربه: تجربه پذيري و استفاده از تجربيات بدست امده همواره ميتواند باعث افزايش قابليت افرينشگري افراد گردد. در نگاه اوليه پذيرا بودن تجربه امري بديهي و آشكار به نظر ميرسد در حالي كه موضوع بحث قدري از اين سطح ساده انگارانه فراتر ميرود. آموزش مقتضي: يكياز مهمترين اقداماتي كه به وسيله ي مربيان براي پرورش افرينشگري به انجام ميرسد انتخاب موضوع فعاليت متناسب با نيازهاي هنر جو ميباشد. در اين مرحله استاد به كمك اطلاعاتي كه از دانشجوي خود دارد ميكوشد تا در تمريني فراگير با استفاده ي صحيح از دانسته ها وتوانايي هاي او به جبران نادانسته ها و ناتواني هايش بپردازد. آموزش خلاق: خلاقيت در اموزش و اموزش خلاق از مهمترين اركان پرورش افرينشگري و ايجاد خلاقيت در دانشجويان به شمار ميآيد. خلاقيت در اموزش معماري از مربي اغاز ميشود. از استاد انتظار ميرود تا با طراحي وتمرين هاي كار امد و خلاق زمينه ي افرينشگري را در دانشجويان ايجاد نمايد تمرين ها متناسب با نياز دانشجويان و در مكان توليد ميشود زيرا هيچ نسخه ي از پيش اماده اي در زمينه ي اموزش و پرورش خلاق وجود ندارد.
  12. .tara

    آموزش خلاقانه در طراحي معماري

    پ)حافظه: حافظه از مهمترين اركان شكل گيري دانش در اموزش مهماري مي باشد كه به سبب قابل اندازه گيري بودن كاركرد آن اغلب جايگزين ديگر عنا صر چرخه ي اموزش چون استعداد و خ لاقيت هوش ميشود. حافظه از لحاظ لغوي به معناي استعداد به خاطر سپردن و به خاطر آوردن صور اشيا يا موقعيت هاي مربوط به تجارب گذشته مي باشد. تحقيقات تجربي زيادي براي اندازه گيري حافظه به عمل آمده است كه نشان ميدهد كساني كه به سرعت ياد ميگيرند انچه را فرا گرفته اند ديرتر از ان كه به كندي ياد مي گيرد فراموش ميكند ونيز انچه منطبق با تمايلات عقلاني يا حوائج عاطفي باشد بهتر به خاطر ميماند
  13. .tara

    آموزش خلاقانه در طراحي معماري

    منبع » مرکز تخصصی معماری ایران خلق در لغت به معناي آفرينش ابداع حداث وايجاد بكار رفته است در ميان اين معاني دو لغت آفرينش و ابداع لغاتي كليدي ميباشند. براي لغت ابداع معاني نو آوردن نو نهادن ايجاد اختراع خلقت خلق پيدا كردن چيزي كه مسبوق به ماده ومدت نبوده و در تشريح معناي واژه آفرينش لغت فطرت ديده ميشود اين بررسي اندك ما را به دو سوي مختلف در شناخت و دريافت معناي خلق رهنمون ميسازد يك سوي اين واژه انرا به تواني مرتبط ميسازد كه همچون وديعه اي از سوي خداوند در وجود انسان به امانت گذارده شده است و به او قدرت آ فرينش اشيا و دخالت و تصرف در امور طبيعي را ميدهد و او را خليفه خدا در زمين مينامد. سوي ديگر اين واژه به تغيير خاستگاه هستي شناسانه ي آفرينش اثر معماري باز ميگردد. در اين سوي است كه خلاقيت تبديل به يكي از مهمترين وبنياديترين مفاهيم هنر و معماري جديد مي گردد. اين امر به راحتي از اغاز دوره ي مدرن قابل مشاهده مي باشد. تا پيش از عصر مدرن كار هنرمند و معمار كشف الهام الهي بود. وي انگاه كه به حقيقتي دست مي يافت ان را در اثر ش به نمايش ميگذاشت و بدين طريق ساكنان آن بنا را درحقيقت كشف شده و معناي نهاني شريك مي نمود. از منظر تاريخي اولين اشارات درباره خلاقيت به مفهوم جديد ان به جاي كشف و الهام الهي از نظر لئوناردو داوينچي ديده ميشود. به نظر او هنر مند بيش از انكه تقليد كند خلاق است و مانند خداوند ميتواند خلق كند. شيوه هاي پرورش آفرينشگري عبارتند از خود شكوفايي اعتماد به نفس پذيرا بودن تجربه آموزش مقتضي و آموزش خلاق پرورش خلاقيت دروني دانشجويان آموزش فرآيند ها و تدابير انديشه ي خلاقانه ايجاد بستر و محيط مناسب براي بروز خلاقيت در كنار تكرار هدفمند فرايند طراحي از راهبردهايي است كه ميتوان به كمك آنها توانمندي هاي بالقوه ي دانشجويان را در زمينه طرحي معماري بهبود بخشيد. تعريف هاي بنيادين الف) خلاقيت: خلاقيت واژه اي محوري در تبيين روند طراحي و آموزش خلاقانه در تمامي حوزه هاي طراحي به شمار مي ايد باز شناسي و تعريف واژه خلاقيت ميتواند به درك صحيح تر ا ز ان ودستيابي به روندي موفق تر در فرآيند طراحي معماري منجر شود. ب) هوش: تفكر استدلال و حل مساله همگي از پديده هايي هستند كه هوش در مراحل انجام انها نقش محوري بر عهده دارد بر اساس اين نظريه 5 اصل كمي شناختي كه با هوش مرتبط اند و در از مايشها تعريف كننده ميباشند عبارتند از: 1) زباني 2) منطقي رياضي 3)هوش موسقيايي 4)فضايي 5)بدني_ حركتي 6)بر قراري ارتباط با ديگران 7)هوش برقراري ارتباط با خود
  14. .tara

    اخبار و رویدادهای مرمتی

    [h=3]این هفته به هر دری زده شد، صدای خوشی از میراث فرهنگی شنیده نشد، جز صدای ساعت قدیمی شمس العماره که بعد از صدسال دوباره کوک شد و صدایش در ارگ قدیم تهران طنین انداخت. باقی هفته تخریب حسینه شیخ مرتضی زاهد بود و درهای بسته مسجد رنگونی‌ها و البته خبری که پایگاه های میراث جهانی منتشر شد و حقایقی از پرداخت نشدن حقوق کارکنان این پایگاه ها در 6 ماه گذشته را افشا می‌کرد.[/h]گروه میراث فرهنگی - ماجرای حسینیه شیخ مرتضی زاهد یکی از خبرهای این هفته بود که با نزدیک شدن ماه محرم خراش دیگری بر دل های دوستداران میراث فرهنگی زد. ماجرا از این قرار بود که این حسینیه که زمانی شهره میان عزاداران حسینی بود و خادمان آن همیشه محرم‌ها شور حسینی را پرشورتر از هر سال برگزار می‌کردند، با همت شهرداری تخریب شد! نامه خادمان و جمعی از اهالی خیابان مصطفی خمینی به رییس وقت سازمان میراث فرهنگی برای ثبت ملی حسینیه شیخ مرتضی زاهد که هرگز به نتیجه نرسید. خادمان این حسینیه می‌گویند که برای حفاظت از این حسینیه بارها و بارها با مسئولان سازمان میراث فرهنگی مکاتبه داشته اند اما هیچ کدام از این تلاش‌ها به نتیجه نرسیده و چند روز مانده به محرم این حسینیه با خاک یکسان شده است. در این حسینیه، نزدیک 100 سال است که مراسم وعظ، عزاداری و روضه برگزار شده بود. اهالی مصطفی خمینی هم که از روزهای عزادارای در این حسینیه خاطره های بسیار دارند، به شدت از وضعیت ایجاد شده ناراحت هستند. اینکه نه تنها این حسینیه تخریب شد، بلکه تمام هویت و آن‌ همه خاطره از روزهای محرم هم در زیر خاک ها دفن شد. ‌فاتحه تپه 3 هزار ساله سگردان هم خوانده شداین هفته خبری هم از محوطه تاریخی سگردان رسید که چندان هم خوش نبود، چراکه شنیده شد، راه‌آهن به‌جان سگردان افتاده است، این محوطه تاریخی که نزدیک به 3 هزار سال قدمت دارد در محاصره فیبرهای نوری قرار گرفته، پیمانکار با اینکه جواب روشنی درخصوص توقف حفاری‌ها نمی دهد اما بر عبور کانال از روی این تپه تاریخی تاکید دارد چراکه به اعتقاد او، اگر این محوطه از اهمیت تاریخی برخوردار بود ریل‌‌های راه‌آهن هیچگاه در حریم آن جانمایی نمی‌شد. به گفته این پیمانکار، اداره کل میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی حفاری کانال 900 متری راه‌آهن را با نظارت باستان‌شناسان و کارشناسان صادر کرده است. محوطه سگردان که متعلق به دوره عصر مفرغ جدید و عصر آهن است مورد تهدید فیبر نوری مخابرات شرکت راه‌آهن قرار گرفت. این درحالی است که باستان‌شناسان طی 2 سال تنها 120 متر مربع از این محوطه 42 هکتاری را کاوش کرده‌اند. اما براساس شواهد موجود شرکت راه‌آهن بدون در نظر گرفتن فعالیت‌های علمی باستان‌شناسان و حضور آن‌ها در محوطه، اقدام به حفر کانال 900 متری با عمق یک‌و نیم متر کرده و حفاری هایش را تا بافت اصلی تپه پیش برده‌ است. اما با تمام این تفاسیر «علی اقبالی» پیمانکار پروژه فیبر نوری نه تنها اطلاع‌رسانی‌ها را کم لطفی و جوسازی رسانه‌ها می داند بلکه باستان شناسان حاضر در منطقه را تحت عنوان دانشجویانی بی اطلاع نام می برد که مشخص نیست به دنبال چه هستند! اقبالی که خود را بومی منطقه می‌داند به chn می‌گوید: در زمان افتتاح این پروژه، معاون فرماندار، رئیس میراث‌فرهنگی مهاباد حضور داشتند. حتی مدیر میراث‌فرهنگی استان آذربایجان غربی هم موافقت خود را تلفنی اعلام کرده است. این پیمانکار با اشاره به اینکه صدها عکس وجود دارد که در این پروژه یگان حفاظت میراث‌فرهنگی حضور دارد تاکید می کند: نه تنها مسئولان میراث‌فرهنگی آذربایجان غربی موافقت خود را اعلام کرده‌اند بلکه مجوز حفاری شرکت راه‌آهن را تایید کرده اند و تنها در صورتی اجازه توقف عملیات را داده اند که شرکت راه آهن طی عملیات به آثار باستانی برخورد کند. حال پروژه ملی شرکت راه‌آهن که قرار بود 25 مهر افتتاح و راه‌اندازی شود به تپه خورده و متوقف شده است، و هنوز مشخص نیست پروژه فیبر نوری که ملی و ازشیوه علمی برخوردار است به چه مانعی برخورد است که برای اهدافش با این شدت و حدت نه تنها افتتاح نشده که مسکوت باقی مانده‌ است! پرنده خوشبختی، از بام میراث جهانی ایران پرکشیده‌استفکر می کردیم این هفته شاید خبرهای خوبی از میراث جهانی ایران برسد، اما نرسید. می‌گویند میراث‌جهانی از حقوق جهانی برخوردار است اما حقوق کارکنان پایگاه‌های میراث‌جهانی ایران هنوز در جیب خالی‌شان نرفته‌ است. گفته‌ می‌شود که از 6 تا 2 ماه انتظار برای کارکنان پایگاه‌های میراث‌جهانی محاسبه شده است. درست برابر با زمانی‌که حقوقی دریافت نکرده‌اند. وضعیتی نابسامان که برخی از پایگاه‌ها را ‌ به مرز بحران رسانده و کارکنان‌اش را به‌ستوه آورده است. چغازنبیل، تخت‌جمشید و پاسارگاد، ارگ بم، تخت سلیمان، مجموعه کلیساهای آذربایجان، گنبد سلطانیه و ... آثار جهانی به‌شمار می‌روند که گرفتار تصمیمات ملی شده‌اند. چغازنبیل 6 ماه است که در این شرایط گرفتار آمده‌ و کارکنان میراث‌جهانی بم هم نزدیک به 4 ماه است حقوقی دریافت نکرده‌اند‌، در این میان پایگاه‌های استان‌فارس وضعیت بهتری را سپری کردند. این درحالی‌است که پایگاه پارسه و پاسارگاد در خوشبینانه‌ترین حالت تنها یک ماه از حقوق معوقه‌‌اش می‌گذرد. اما بشنوید از چرایی و چگونگی این اتفاق؛ سال 1381 بود که به طور رسمی پروژه‌های بزرگ که بعدها به پایگا‌ه‌های میراث فرهنگی تغییر نام دادند، شکل گرفتند. قرار بود این پایگاه‌ها شرایطی را فراهم آورند که به دور از فشارهای استانی و کم و کاستی‌های آن، تعداد زیادی از آثار تاریخی کشور را به فهرست میراث جهانی الحاق کنند. پایگاه‌های میراث فرهنگی از پایتخت حقوق می‌گرفتند و قرار نبود باری روی دوش استان‌ها باشند تا بتوانند به خوبی انجام وظیفه کنند. اما این‌طور نماند. با آمدن مشایی زمزمه استانی شدن پایگاه‌ها شنیده شد و بالاخره تا دوره بقایی همه پایگاه‌ها استانی شدند. حالا این روسای استان‌ها بودند که اعتبارات پایگا‌ه‌ها را تامین می‌کردند. شاید به‌همین دلیل است که درحال‌حاضر حقوق معوقه برخی استان‌ها 6 تا دو ما است که به تعویق افتاده‌است. اما شنیده می‌شود که مدیران پایگاه‌های جهانی کشور فعالیتی فراتر از گرفتن حقوق کارمندان می‌کنند. آنها معتقدند مسئله‌ای که هم‌اکنون بسیار چالش برانگیز شده مباحث مربوط به تبدیل وضعیت کارکنان پایگاه‌های میراث‌جهانی است. یکی از کارشناسان میراث فرهنگی که در پایگاه‌‎ میراث جهانی فعالیت می‌کند در این خصوص به chn می‌گوید: «همانطور که می‌دانید پایگاه‌های میراث‌جهانی پلان مدیریت و ساختار مشخصی دارند که براساس برنامه زمانبدی معین باید به اهدافی که در نظر گرفته‌اند برسند. اما رسیدن به این اهداف و چشم‌اندازهای مدیریتی زمانی رخ می‌دهد که نیروهای متخصص وجود داشته باشد و نیروهای متخصص زمانی مشغول به‌فعالیت خواهند بود که حقوق ابتدایی خود را دریافت کرده‌ باشند.» اما از آنجایی‌که تاکنون محل پرداخت پرسنل از محل پرداخت اعتبارات عمرانی بوده نوع قرارداد کارکنان پایگاه به‌صورت کارگری و روز مزد محسوب می‌شده، تا اینکه هیات دولت برای رفع مشکلات پایگاه‌های جهانی اقدام به تصویب بخشنامه‌‌ای کرد. مصوبه‌ای که در صورت اجرایی‌شدن راهبردی مناسب برای برون رفت مشکلات و تصویب نهایی پایگاه‌ها است. طبق بخشنامه 1/11/90 تمام نیروهای پایگاه‌های میراث‌جهانی باید تعیین تکلیف شوند. با اینکه گفته می‌شود قراردادها با تمامی کارکنان تحت عنوان "قرارداد انجام کار معین" تنظیم شده تا بدین وسیله کارکنان از حقوق و مزایای خود برخوردار شوند اما گفته می‌شود این روند در مراحل اداری بسیار کند پیش می‌رود. درحال‌حاضر تمامی پایگاه‌های میراث جهانی کشور با معضل حقوق معوقه کارکنان مواجه هستند. اما وقتی به سراغ روسای اداره میراث‌فرهنگی استان‌ها می‌رویم با نداشتن وقت و جلسات متعدد روبرو می‌شویم. کسی پاسخ‌گوی حقوق عقب افتاده کارمندان نیست. دیدن مسجد رنگونی‌های آبادان ممنوع!آبادانی‌ها همیشه شهره به میزبانی گرم و صمیمی ‌هستند اما این بار مسئولان میراث فرهنگی و گردشگری در یکی از زیباترین آثار تاریخی‌شان را به روی همه گردشگران بسته‌اند. مسجد رنگونی‌ها را رنگویان برمه ساختند. آن‌ها، نخستین کارکنان خارجی پالایشگاه نفت آبادان بودند. این بنای تاریخی منحصربه فرد دارای شبستان، حیاط اصلی و مأذنه و در پیشانی بنا نقشینه‌ای منقش به آیه "بسم الله الرحمن الرحیم" است. متولی این مسجد شیخ عبدالرشید مندل بود و امامین جماعت آن، شیخ قادری هندی، حاج آقا رنگونی و سپس محمد اسلم راجا بودند. این بنا را نگونی های برمه ساختند، آن ها نخستین کارکنان خارجی پالایشگاه نفت آبادان بودند. در این بنای تاریخی اما امروز بسته است و گردشگران در روزهایی غیر از نوروز با در بسته آن مواجه می شوند یکی از گردشگرانی که به تازگی به آبادان سفر کرده بود، از در بسته این بنای تاریخی می‌گوید. نکته اینجاست که وقتی با مسئولان اداره میراث فرهنگی آبادان تماس گرفته می‌شود، پاسخ می دهند که همه روزه این بنا آماده پذیرایی از گردشگران است به جز روزهای دوشنبه. اما تماس با یکی از اهالی آبادان که مسیر روزانه‌اش هر روز از جلوی در این بنای تاریخی است، نشان از حکایت دیگری دارد. او در گفت و گو با chn درباره بسته بودن همیشگی در مسجد رنگونی‌ها می گوید و توضیح می‌دهد: « تنها روزهای نوروز، این مسجد تاریخی باز است ولی در سایر روزهای سال که از جلوی این بنا رد می‌شوم، بسته است. روزی می‌خواستم که از مسجد دیدن کنم اما نتوانستم با رییس اداره میراث فرهنگی تماس گرفتم، گفت باید با حراست هماهنگ کنم و همین باعث شد، بی خیال دیدن این بنا شوم.» اکنون مسجد رنگونی‌ها سرنوشت تلخی دارد. هر چند که در گذشته بسیار مورد احترام و توجه همه اقوام و مذاهب جنوب ایران بوده است. گفته می‌شود که سال 1291شمسی پالایشگاه آبادان به عنوان اولین واحد تصفیه نفت ایران و مرکز عمده صدور فرآورده های نفتی در نیمکره شرقی آغاز به کار کرد . با مطرح شدن آبادان به عنوان یکی از شهرهای صنعتی ، هزاران تبعه انگلیسی ، هندی و پاکستانی به این شهر مهاجرت کردند . کوشک حمیدیه؛ یک قدم تا مرگکوشک قاجاری شهر حمیدیه که در شرایط نابسمانی قرار دارد باز هم مورد تخریب قرار گرفت. مسئولان میراث‌فرهنگی خوزستان از عوامل طبیعی به‌عنوان مسبب تخریب نام می‌برند درحالی که دوستداران میرا‌ث‌فرهنگی از بلدوزرهایی می‌گویند که در کمین این اثر تاریخی نشسته‌اند. کوشک حمیدیه، دهم مهر1380با شماره ثبت 3980 به فهرست آثار ملی رسید و چندین بار هم در ردیف آثار مرمتی قرار گرفته اما هنوز بودجه‌ای برای مرمت و بازسازی آن تامین نشده است. این درحالی است که مسئولان هم پایبند به توافقاتی که درخصوص حفظ این بنا صورت داده‌اند، نیستند. به‌گزارش chn، کاخ حمیدیه محل حکمرانی شیخ حمید کعبی در مرکز شهر حمیدیه در شمال غرب اهواز است. این عمارت که یکی از نمونه‌های کم نظیر کاخ‌های دوره قاجاریه در خوزستان محسوب می‌شود در حال‌حاضر با بی‌توجهی مسئولان شهرستان مواجه شده، مساحت این کاخ نزدیک به 6 هکتار و متشکل از چهار عمارت است. «مجتبی گهستونی» دبیر انجمن تاریانا با طرح این پرسسش که کوشک حمیدیه در مسیر صدها هزار نفر گردشگری قرار دارد که هر ساله در قالب کاروان راهیان نور به سمت مناطق عملیاتی واقع در جنوب غربی استان خوزستان می روند می‌گوید: «با اینکه این بنا بر سر راه کاروان راهیان نور قرار دارد اما هنوز مشخص نشده که چرا چنین بنایی در کنار رودخانه کرخه مخروبه باقی مانده است.» وی ادامه می‌دهد: «باوجود همه توافقات 12 ماده‌ای دررابطه با چگونگی سرنوشت کوشک تاریخی حمیدیه، بین شرکت بهره برداری کرخه و شاوور وابسته به سازمان آب و برق و اداره کل میراث‌فرهنگی خوزستان در اوایل دهه 80 صورت گرفته اما تاکنون تنها یک ماده از آن توافقنامه به اجرا درآمده است.» اینگونه بود که هفته به اتمام رسید اما خبر خوشی از میراث فرهنگی ایران به گوش نرسید.جز به صدا در آمدن ساعت شمس العماره که بعد از صد سال دوباره در ارگ قدیم طنین انداخت.
  15. من دوست دارم شرکت کنم؛ سعی میکنم کارمو زودی بفرستم؛ الان شروع میکنم شیتو درست کنم
×
×
  • اضافه کردن...