رفتن به مطلب

پدر بزرگ ها، مادر بزرگ ها ، نعمتی از جانب خدا


afa

ارسال های توصیه شده

با افزایش طول عمر انسان ها ، تعداد پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها روز به روز زیاد می شود. آنها به این امید زندگی می كنند كه نظاره گر رشد نوه های خود باشند. در سالیان اخیر پدربزرگ ها و مادر بزرگ ها می توانند در به دست آوردن هویت فردی به نوه ها و گاهی اوقات فرزندان نوه های خود كمك كنند. همچنین آنها می توانند با ابراز عشق بی قید و شرط به نوه های خود و امیدوار كردن آنها به زندگی آینده نقش مهمی ایفا كنند. استقامت، ایجاد اطمینان خاطر، پند آموزی و آموزش ارزش ها، آرمان ها و عقاید صحیح ، از دیگر خصوصیات پدربزرگ ها و مادربزرگ هاست.

از سوی دیگر پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، كه از نظر جسمی و عاطفی از جامعه و مشكلات آن دورتر هستند، می توانند با دیدی واقع گرایانه و گسترده به امور نگاه كنند. این موضوع باعث می شود آنها بدون قضاوت سطحی به مشكلات نوه های خود گوش دهند. بسیاری از بزرگترها خاطراتی را كه در این دوره از زندگی از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود به یاد دارند با علاقه بسیار تعریف می كنند

 

 

غالباً رشته ارتباطی ویژه ای پدر بزرگ و مادر بزرگ را به نوه شان نزدیك می كند: هر دوی آنها خارج از جریان معمول جامعه قرار دارند، زیرا بچه ها «خیلی جوان» و پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها «خیلی سالخورده» هستند. مثلاً ممكن است هنگامی كه بچه ها به سن نوجوانی می رسند، پدرها و مادرهایشان كه در جریان جامعه قرار دارند، گرفتاری ها و نگرانی های عاطفی داشته باشند. از سوی دیگر پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها، كه از نظر جسمی و عاطفی از جامعه و مشكلات آن دورتر هستند، می توانند با دیدی واقع گرایانه و گسترده به امور نگاه كنند. این موضوع باعث می شود آنها بدون قضاوت سطحی به مشكلات نوه های خود گوش دهند. بسیاری از بزرگترها خاطراتی را كه در این دوره از زندگی از پدر بزرگ و مادر بزرگ خود به یاد دارند با علاقه بسیار تعریف می كنند و احساسات خود را با جملاتی از این قبیل بیان می دارند:

- «بدون كمك پدر بزرگ و مادر بزرگم هرگز نمی توانستم این كار را انجام دهم».

همچنین پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها از طریق عمل به روش های ذیل می توانند در پیشرفت نوه های خود تأثیرات عمیقی بر جا بگذارند:

1 - آشكار كردن هویت نوه های خود- پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها پل های ارتباطی زنده ای به گذشته هستند، بنابراین حس هویت را در نوه های خود زنده می كنند و در شناخت اجدادشان به آنها كمك می نمایند. آنها می توانند نقش یك مورخ خانوادگی را بازی كنند و از این طریق حس قدردانی نسبت به پیشینیان را در خانواده ایجاد كنند. آنها با بازگو كردن خاطره های كودكی خود و تعریف نمودن داستان هایی در باره فرزندانشان (پدر و مادر نوه ها) حس وابستگی به خانواده را در نوه های خود به وجود می آورند. بدین ترتیب نوه ها احساس می كنند خانواده ای كه به آن تعلق دارند به آنها عشق می ورزد و از این طریق به خودباوری و

برای مشاهده این محتوا لطفاً ثبت نام کنید یا وارد شوید.
می رسند.

بزرگترین هدیه پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به نوه هایشان، عشق و حمایت بی قید و شرط است. تحقیقات نشان می دهد ارتباط میان پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و نوه هایشان، بعد از ارتباط بین والدین و فرزند، عمیق ترین نوع ارتباط است.

 

 

2 - ایجاد امیدواری به زندگی آینده- پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها به نوه های خود نشان می دهند بالا رفتن سن به معنای كسل شدن یا كسل كردن دیگران نیست. آنها با ادامه تلاش برای یادگیری، فعال ماندن، انجام دادن و لذت بردن از سرگرمی های مختلف و فعالیت های جسمی و فكری به نوه های خود نشان می دهند در هر سنی كه باشند می توانند آینده درخشانی داشته باشند.

پدر بزرگ ها و مادر بزرگ هایی كه با زمان خود هماهنگ هستند و از آنچه در اطرافشان می گذرد آگاهند، حس اعتماد بیشتری در نوه های خود ایجاد می كنند و بیشتر بر آنها تأثیر می گذارند. اگر آنها پر انرژی، هدفمند و خوش خلق باشند این پیام را انتقال می دهند كه «زندگی شیرین است ؛ حتی در سالخوردگی.»

 

 

3 - استقامت و ایجاد اطمینان خاطر- بسیاری از پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها مانند صخره های محكمی برای افراد فامیل هستند كه همواره اعضای آن در هنگام نیاز به كمك، به آنها مراجعه می كنند. از آنجایی كه همه پدربزرگ ها و مادربزرگ ها در طول زندگی با سختی های زیادی مواجه شده اند، می توانند به نسل های بعد از خود اطمینان دهند كه آنان نیز قادرند در مواقع سختی بردبار باشند.

4 - پند آموزی- پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها معدنی هستند كه ذخایر ارزشمندی از اطلاعات، تجربه، اندرز، استعداد و مهارت در وجودشان نهفته است. بنابراین آنها می توانند با استفاده از توانایی هایشان راهی برای سپری كردن اوقات خود با نوه هایشان پیدا كنند. بعضی از این راه ها خواندن كتاب، تعریف كردن داستان و آموزش مهارت های مختلف از جمله باغبانی، قلاب بافی، آشپزی و تعمیر اتومبیل است. پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها با سپری كردن اوقات خود در كنار نوه هایشان نه تنها می توانند مهارت های خود را به آنان آموزش دهند، بلكه فرصتی به دست می آورند تا با آنها صحبت كنند، به حرف هایشان گوش دهند، آنها را نصیحت كنند و تجربیات و اعتقادات خود را با آنها در میان گذارند.

5 - آموزش ارزش ها، آرمان ها و عقاید صحیح- یكی از بهترین راه های آموزش به بچه ها نشان دادن نمونه های عملی به آنان است. بیشتر بچه ها بسیار تیزبین هستند و هرچه بزرگترها انجام می دهند تقلید می كنند. آنها اصول اخلاقی صحیح را با توجه به گفته پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها و نحوه عملكرد آنها یاد می گیرند.

براساس یك تحقیق كلی پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها همراه با نوه های خود به فعالیت های بسیاری می پردازند از جمله: لطیفه گفتن و شوخی كردن، پول دادن، صحبت كردن در باره رشد و بلوغ، مشورت كردن در باره مشكلات، ایجاد نظم و انضباط در امور، به سفرهای یك روزه رفتن، آموزش یك مهارت یا بازی، تلویزیون تماشا كردن و صحبت در باره اختلافات پدر و مادر با فرزندان.

با توجه به مطالب فوق، پدربزرگ ها و مادربزرگ ها، نقش بسیار مهمی در پیشرفت فرزندان دارند. بنابراین والدین باید به فرزندان خود اجازه دهند تا آنجا كه می توانند اوقات خود را با پدربزرگ ها و مادربزرگ هایشان سپری كنند.

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...