رفتن به مطلب

تلاش سبز


ارسال های توصیه شده

[TABLE=width: 100%]

[TR=bgcolor: #FAFAFA]

[TD=class: pico_body, align: justify]b9273e7eb2f61633f18562a657b3d863.jpg● بیابانزدایی

یزد دومین استان بیابانی بعد از سیستان وبلوچستان است و۲/۱۸ درصد عرصه های بیابانی کشور را در خود جای داده است. عمده ترین شهرستانهای بیابانی استان، طبس ، بافق ، ابرکوه ، خاتم ، میبد ، اردکان و صدوق است. ۱۹ نقطه در استان به وسعت ۶۵۹ هزار هکتار به‌عنوان کانونهای بحرانی حساس به فرسایش بادی مورد شناسایی قرار گرفته است که منشاء حرکت شنهای روان و پدیده طوفان های شنی در استان محسوب می‌شود .

- اجرای عملیات بیابانزدایی وتثبیت شنهای روان در کانونهای بحرانی فرسایش بادی:

هرساله در مناطق بحرانی حساس به فرسایش بادی مجاور مراکز زیستی واقتصادی استان با عنوان کانون بحرانی فرسایش بادی به تناسب میزان اعتبار مصوب وتخصیص دریافتی در چارچوب طرحهای مصوب بیابانزدایی وتثبیت شنهای روان سلسله اقداماتی را با اهداف کنترل فرسایش بادی اراضی در معرض بیابانزایی وبهبود شرایط زیست محیطی مناطق مبتلا اجرا می‌شود ،که شاخص‌ترین آنها عملیات نهالکاری وعملیات حفاظت وقرق این عرصه ها است . نهالکاری عمدتاً به روش بادشکن زنده صورت گرفته و سایر عملیات به‌نحوی مقدمات وتکمیل اجرای این عملیات را میسر می‌کند در طول سه دهه انقلاب شکوهمند اسلامی ایران بیش از ۶۰ هزار هکتار از این عرصه نهالکاری و احیا شده است.

● بخش مرتع

مراتع استان یزد به لحاظ پوشش گیاهی دارای سه وضعیت خوب ، متوسط و ضعیف هستند . مهم ترین گونه های موجود در این مراتع درمنه دشتی، کوهی، قیچ، گون وعلف شور است. میزان کل علوفه خشک قابل برداشت از مراتع استان‌یزد ۲۳۳هزار و ۷۹۹ تن است . مراتع استان یزد دارای ارزشهای زیادی مانند تولید علوفه، تولید محصولات فرعی ، اشتغال ونیز چشم‌اندازهای طبیعی و تفرجگاهی است .

براساس برآوردهای صورت گرفته ظر فیت مراتع استان از نظر تعلیف دام به حدود۷۲۰ هزار واحد دامی برای مدت هشت ماه ازسال می‌رسد، باتوجه به اینکه در آمد حدود ۵۰۰۰ خانوار های روستایی وحتی شهری استان به‌طور مستقیم وابسته به دام متکی به مراتع بوده واز طرف دیگر بیش از ۵۰۰ خانوار در آمد خود را از طریق برداشت محصولات فرعی ومرتعی ( گیاهان دارویی و صنعتی) تامین می‌کنند که اهم طرح های اجرا شده در بخش مرتع به شرح زیر است:

الف ) طرح ملی مدیریت پایدار مراتع

هدف این طرح ممیزی وتنسیق مراتع استان ، تطبیق دام مجاز موجود در پروانه چرا با دام موجود در سامانهای عرفی و اجرای برنامه های اصلاح واحیای مراتع با مشارکت مجریان آن است.

ب ) طرح بهبود واصلاح مراتع

هدف این طرح مدیریت مراتع ازطریق حفاظت وقرق وتامین منابع آب شرب دام به منظور پراکنش دام در سطح مراتع و همچنین چرای یکنواخت دام در آن ودر نهایت جلوگیری از کاهش فشار چرا درعرصه مراتع است که برحسب نیاز به‌صورت حفر چاههای مالداری ، استحصال آب چشمه ، ساخت آب انبار وآبشخوار، نصب تلمبه بادی وآبرسانی به مراتع صورت‌می‌گیرد.

● بخش آبخیزداری :

اهداف کلی برنامه آبخیزداری در استان یزد حفظ و بهره برداری مناسب از منابع آب وخاک به عنوان دو بستر طبیعی اصلی برای زندگی انسانها و توسعه پایدار است و تأکید بر ضرورت اهمیت آب به خاطر شرایط خاص استان و جلوگیری از تلفات آب و برنامه‌ریزی برای کنترل بهره گیری از آن در مناطق مستعد‌است.

نقش پروژه های آبخیزداری در پیشگیری ازسیل وکاهش اثرات وخسارات خشکسالی و فرسایش ورسوب برکسی پوشیده نیست. بنابراین هرچه بیشتر در این خصوص سرمایه‌گذاری انجام شود نتایج حاصله بیشتر خواهد بود.ساخت بند خاکی، ساخت ومرمت پخش سیلاب، ساخت بند سنگی ملاتی و خشکه چین ، ساخت سیل بند و سیل برگردان و دیوارساحلی و عملیات بیولوژیکی بوده که در سطحی بالغ بر ۱۱ میلیون و ۱۶۷هزار هکتار در سطح استان به انجام رسیده است .

● بخش جنگلکاری :

یک درصد از اراضی استان را جنگلهای طبیعی ودست کاشت تشکیل می‌دهد. مساحت جنگلهای استان کم ولی در نوع خود شاخص‌اند، عمده‌ترین مناطق جنگلی استان شامل جنگلهای بنه و بادام‌کوهی شهرستان خاتم، جنگل سنتو به صورت انحصاری در شرق کشور ودر ارتفاعات شهرستان طبس ، ارس در منطقه باجگان بافق تاغزارهای طبیعی ودست کاشت در شهرستانهای طبس، صدوق، ابرکوه، خاتم ومیبد می‌باشد. جنگلهای استان یزد واجرای ارزش‌هایی شامل پالایش هوا ، سلامت محیط‌زیست محیط تفرجگاهی وحفاظت منابع آب وخاک است .

فعالیت بخش جنگلکاری در وهله نخست تحت مدیریت درآوردن عرصه های جنگلی با تهیه طرحهای مدیریت منابع جنگلی است. تاکنون طرح مدیریت منابع جنگلی چاهک خاتم در وسعت ۶۴۷۰۰ هکتار و طرح مدیریت منابع جنگلی بادامشک طبس در وسعت ۶۵۰۰۰ هکتار تهیه و تصویب شده است . از دیگر فعالیتهای بخش جنگلکای را، ایجاد پارکها وفضاهای سبز می توان اشاره کرد که در همه شهرستانها در حال اجرا و انجام است. در این رابطه تاکنون بیش از ۲۶۵ هکتار فضای سبز ایجاد شده و بیش از ۱۲ میلیون اصله انواع نهال تولید شده است .

● بخش امور اراضی :

یکی از طرحهای اساسی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری طرح ممیزی اراضی ملی وتفکیک مستثنیات قانونی اشخاص است که با تحقق اجرای این طرح حاکمیت ومالکیت نظام ودولت بر انفال عمومی تثبیت می‌شود .

این اداره کل ، قانون را بستر حرکت خود قرار داده است. مبانی‌قانونی مرتبط با این طرح شامل اصل ۴۵ قانون اساسی، قانون‌ملی‌شدن ، قانون حفاظت وبهره برداری از جنگلها ومراتع‌است.

اهداف اصلی این طرح شامل مواد زیر است :

۱) تحقق بخشیدن به اهداف سازمان که شامل حفظ ، احیاء ، توسعه وبهره برداری است.

۲) جلوگیری از تخریب و تجاوز به اراضی ملی و انفال .

۳) فراهم کردن بستر مناسب برای ایجاد سرمایه گذاری و مشارکت مردمی در عرصه‌های ملی.

۴) دستیابی به آمار دقیق مساحت منابع ملی ومستثنیات .

در استان یزد تاکنون بیش از ۹۸ درصد از عرصه های ملی در سطح ۱۰ میلیون و ۳۰۰ هزار هکتار زیر پوشش این طرح قرار گرفته وسند مالکیت آن به نام دولت جمهوری اسلامی ایران گرفته‌شده‌است.[/TD]

[/TR]

[TR=bgcolor: #FAFAFA]

[/TR]

[/TABLE]

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...