رفتن به مطلب

سلولهای بنیادی چشم؛ امید آینده بیماران دیابتی


ارسال های توصیه شده

سلولهای بنیادی چشم؛ امید آینده بیماران دیابتی ... :icon_gol::icon_gol:

گروهی از پژوهشگران ایتالیایی با استفاده از سلولهای بنیادی چشم موفق شدند راهی را برای درمان قطعی دیابت پیدا کنند. به گزارش خبرگزاری مهر، محققان دانشگاه پالرمو توانستند گروهی از سلولهای بنیادی را در چشم پیدا کنند که برای تمایز پیدا کردن به سلولهای بتا سازگاری بسیاری دارند.

سلولهای بتا گروهی از سلولهای پانکراس هستند که انسولین تولید می کنند درصورتیکه عملکرد این سلولها متوقف شوند، فرد به بیماری دیابت مبتلا می شود.

این محققان برای کسب سلولهای بتا از سلولهای بنیادی چشم از گروه ویژه ای از سلولهای بنیادی بزرگسال که در لیمبوس حضور دارند استفاده کردند.

لیمبوس منطقه ای از چشم نزدیک به قرنیه است. این ناحیه با انجام یک عمل جراحی ساده به راحتی قابل دسترس است و به همین دلیل این سلولها می توانند به راحتی از چشم خود بیمار استخراج شوند.

این دانشمندان در این خصوص اظهار داشتند: "ما دریافتیم که سلولهای بنیادی لیمبوس توانایی قابل توجهی برای رشد در شیشه دارند و بنابراین گزینه بسیار خوبی برای برنامه ریزی دوباره و تبدیل شدن به سلولهای بتا هستند. همچنین، سلولهای بنیادی لیمبوس کمتر دچار دفاع ایمنی می شوند."

این دو امتیاز موجب می شوند که خطر رد پیوند بسیار کاهش یافته و درصد موفقیت درمان افزایش یابد.

براساس گزارش آنسا، این محققان افزودند: "این روش درمانی می تواند منجر به تولید سلولهای بتا به روشی آسان از خود بدن بیمار شود. نتایج این آزمایشات در دوره ارزیابی است و تا رسیدن به آزمایشات بالینی راه دشواری را پیش رو دارد باوجود این ما امیدواریم که از این روش در آینده برای کمک به بیماران دیابتی استفاده شود."

لینک به دیدگاه

به گفتگو بپیوندید

هم اکنون می توانید مطلب خود را ارسال نمایید و بعداً ثبت نام کنید. اگر حساب کاربری دارید، برای ارسال با حساب کاربری خود اکنون وارد شوید .

مهمان
ارسال پاسخ به این موضوع ...

×   شما در حال چسباندن محتوایی با قالب بندی هستید.   حذف قالب بندی

  تنها استفاده از 75 اموجی مجاز می باشد.

×   لینک شما به صورت اتوماتیک جای گذاری شد.   نمایش به صورت لینک

×   محتوای قبلی شما بازگردانی شد.   پاک کردن محتوای ویرایشگر

×   شما مستقیما نمی توانید تصویر خود را قرار دهید. یا آن را اینجا بارگذاری کنید یا از یک URL قرار دهید.

×
×
  • اضافه کردن...